Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2013, 17:53   #1
rafkaf
Banneling

Standaard Di Rupo voorstander federale kieskring.

Di Rupo is voorstander van een federale kieskring.
Waarschijnlijk zonder afbouw van de speciale voorrechten van de Franstaligen. Maar dat zal hij normaal vinden. In Spanje kan Catalonië immers ook de rest van Spanje voor schut zetten en alles blokkeren.

Citaat:
Tijdens het openingscollege aan de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de universiteit van Louvain-La-Neuve opperde premier Di Rupo (PS) het idee van een federale kieskring. 'Het zou goed zijn als politici zich van Oostende tot Aarlen engageerden op dezelfde manier', klonk het.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130918_040

Het spreekt vanzelf dat er in dit geval een kartel zou ontstaan met de Sp.a
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 17:54   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Geen slecht idee... zo een kartel met MR...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 18:20   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
Di Rupo is voorstander van een federale kieskring.
Waarschijnlijk zonder afbouw van de speciale voorrechten van de Franstaligen. Maar dat zal hij normaal vinden. In Spanje kan Catalonië immers ook de rest van Spanje voor schut zetten en alles blokkeren.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130918_040

Het spreekt vanzelf dat er in dit geval een kartel zou ontstaan met de Sp.a
Citaat:
Daarnaast nam de premier ook de tijd om zijn 'strategie van de pedagogie' te lanceren. Hij nodigde de Vlaamse partijen uit om in dit pedagogische project te stappen met het oog op de verkiezingen in mei.

Di Rupo toonde zich 'optimistisch' wat de toekomst betreft en verzekerde de studenten dat de plannen voor een 'gerenoveerd België' al uitgestippeld zijn.
Wat een fantasie heeft die man toch.

'strategie van de pedagogie' - lol -
Oud 18 september 2013, 21:52   #4
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat een fantasie heeft die man toch.

'strategie van de pedagogie' - lol -

Zeker weten. Zelfs d�*t heeft Weverke niet meer.

Hoogstens wat gemurmel....delivery time....afspraak met Lis..met de geschiedenis....

Dewelke dan? Ik denk...
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 22:26   #5
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Populistische verkiezingspraat.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 23:54   #6
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Oppassen met dit soort taal, want dit komt van de Walen !! Is BHV nog niet genoeg om duidelijk HET probleem in BE aan te tonen. De Walen die zomaar hun (grond)rechtelijke superioriteit gaan opgeven??

Bij ieder communautair gesprek, zijn de Walen er steeds iets van rijker geworden, letterlijk en figuurlijk. En nu wil men ons dit rad voor de ogen draaien??
Dit zal het einde van de Vlaming betekenen, en de finale slag voor de Walen om hun handen op Vlaams grondgebied te leggen (lees: Brussel annexeren) !!

Blijf dromen dat in dergelijk voorstel BHV zal worden opgegeven, en dat de Vlaamse stem even veel waard is als de Waalse, want heden moeten er veel meer Vlaamse stemmen zijn voor een zitje dan in Wallonië.

En de Vlaamse traditionele volksverraders zullen dit goed en historisch vinden.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 18 september 2013 om 23:57.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 06:09   #7
BonBon
Banneling

Standaard

Federale kieskring is wel een goed idee, hoe gaan ze de voorrechten van de Walen dan behouden? Ik zie bv Het hoofdkwartier van de NVA verhuizen naar Namen en dan kan het dezelfde voordelen krijgen, ja toch?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 06:12   #8
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Oppassen met dit soort taal, want dit komt van de Walen !! Is BHV nog niet genoeg om duidelijk HET probleem in BE aan te tonen. De Walen die zomaar hun (grond)rechtelijke superioriteit gaan opgeven??

Bij ieder communautair gesprek, zijn de Walen er steeds iets van rijker geworden, letterlijk en figuurlijk. En nu wil men ons dit rad voor de ogen draaien??
Dit zal het einde van de Vlaming betekenen, en de finale slag voor de Walen om hun handen op Vlaams grondgebied te leggen (lees: Brussel annexeren) !!

Blijf dromen dat in dergelijk voorstel BHV zal worden opgegeven, en dat de Vlaamse stem even veel waard is als de Waalse, want heden moeten er veel meer Vlaamse stemmen zijn voor een zitje dan in Wallonië.

Brussel is inderdaad de inzet, als België terug nationaal wordt dan is Brussel gewoon een onderdeel van Vlaanderen. We moeten dus wel opletten dat ze niet eerst Brussel annexeren voordat België unitair zou worden.

Of zou Di Rupo de bui zien hangen dat de centjes gaan opdrogen?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 06:48   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Di Rupo weet twee dingen heel goed:
- met zijn uitspraak charmeert hij zijn potentieel kiezerspubliek, want die ruiken van waar de centen komen, en wat hen meest garandeert dat die stroom aan centen niet op zou drogen
- dat zo'n kieskring er nooit kan komen, wegens inbinden van voordelen aan macht van Franstalige politiekers.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 07:14   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Geen slecht idee... zo een kartel met MR...
dat kan nu ook al hoor.
Oud 19 september 2013, 07:22   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat die valstrik van de "federale kieskring" wel eens een interessante test-case zou kunnen zijn in de aanloop naar de verkiezingen. Ik hoop dat N-VA in dit geval aan de traditio-partijen klaar en duidelijk de vraag zal stellen: Zijn jullie bereid een federale kieskring te aanvaarden, zelfs met behoud van de huidige Belgische grondwet?

Als ze daar Ja op antwoorden, dan tekenen ze hun eigen doodsvonnis. Ze zullen natuurlijk met alle macht, met veel "ja maar" en met veel "enerzijds en anderzijds", pogen die brandende kwestie te omzeilen.

Laatst gewijzigd door quercus : 19 september 2013 om 07:31.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 07:30   #12
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke (grond)rechtelijke superioriteit?

Citaat:
Vlaanderen is relatief gezien nog veel rijker geworden, hoor.

Citaat:
Brussel is geen Vlaams grondgebied, bij mijn weten zelfs nooit geweest binnen de Belgische context.

Citaat:
Mmh, al eens gekeken hoeveel stemmen het VB moet halen om een zitje te krijgen in het Vlaams Parlement, in vergelijking met de NVA (laat staan de UF)?

Citaat:
Wie goede zaken voor het volk regelt, kan moeilijk als volksverrader bestempeld worden.
Oud 19 september 2013, 07:33   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Federale kieskring is wel een goed idee, hoe gaan ze de voorrechten van de Walen dan behouden? Ik zie bv Het hoofdkwartier van de NVA verhuizen naar Namen en dan kan het dezelfde voordelen krijgen, ja toch?
Als er een federale kieskring komt, mag er inderdaad geen "taalscheiding" komen, anders heeft het totaal geen zin. Opkomen in heel het land, en moge diegenen met de meeste stemmen, winnen.
Oud 19 september 2013, 07:33   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Als er een federale kieskring komt, mag er inderdaad geen "taalscheiding" komen, anders heeft het totaal geen zin. Opkomen in heel het land, en moge diegenen met de meeste stemmen, winnen.
en dat zal nooit toegelaten worden. In geen enkel voorstel wordt dit zo gesteld.
Oud 19 september 2013, 07:37   #15
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en dat zal nooit toegelaten worden. In geen enkel voorstel wordt dit zo gesteld.
Ik weet het.
Een totale aanfluiting van het concept zelve van "federale kieskring"... Kunnen zij even goed de zetels onder de partijen verdelen...

Dan liever geen federale kieskring.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 19 september 2013 om 07:37.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 07:42   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet het.
Een totale aanfluiting van het concept zelve van "federale kieskring"... Kunnen zij even goed de zetels onder de partijen verdelen...

Dan liever geen federale kieskring.
Dat is het contradictorische aan dit land. Je hebt een pak partijen aan beide kanten van de taalgrens die bij hoog en laag beweren dat we allemaal Belgen zijn, dat er geen verschillen zijn tussen die Belgen behalve die dat je overal vindt in de wereld, dat taal geen verschil maakt in het denken.
Maar als je dan de logische conclussie trekt, en die is dat we dan gewoon allemaal op dezelfde partijen moeten kunnen stemmen, dan is opeens iedereen tegen of het moet zijn dat er moet rekening gehouden worden met...... de taalgemeenschappen.

Trouwens, er moet helemaal geen federale kieskring komen om dat te verwezenlijken, dat kan nu al. Politici worden in hun eigen kieskring gekozen, in ons geval is dat de provincie. Iemand uit Namen kan even weinig stemmen op Di Rupo als iemand uit Oostende.
Maw, je kan perfect opkomen met 1 federale partij, pakweg SPA-PS of MR-OVLD en per kieskring je mensen zetten.

PVDA doet het al, dacht ik, BUB zeker. Groen en Ecolo doen het nog hypocrieter, die zeggen voor de verkiezingen dat ze verschillende partijen zijn (om geen stemmen te verliezen veronderstel ik) en gaan na de verkiezingen doodleuk in 1 fractie zitten.
Oud 19 september 2013, 07:46   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

2
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 08:03   #18
rafkaf
Banneling

Standaard

Waarschijnlijk beoogt men dat de taalwetten dan worden afgeschaft en dat de verfransing onverminderd kan voortgezet worden.
Oud 19 september 2013, 08:07   #19
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat is het contradictorische aan dit land. Je hebt een pak partijen aan beide kanten van de taalgrens die bij hoog en laag beweren dat we allemaal Belgen zijn, dat er geen verschillen zijn tussen die Belgen behalve die dat je overal vindt in de wereld, dat taal geen verschil maakt in het denken.
Maar als je dan de logische conclussie trekt, en die is dat we dan gewoon allemaal op dezelfde partijen moeten kunnen stemmen, dan is opeens iedereen tegen of het moet zijn dat er moet rekening gehouden worden met...... de taalgemeenschappen.
Voor mij mag al die bullshit van taalgroepen in de Kamer afgeschaft worden, een federaal parlement is een federaal parlement, en een federale volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt de Natie (zoals in de Grondwet trouwens is ingeschreven), niet zijn "kiezers", noch Vlaanderen, Brussel of Wallonië.

Voor de communautaire zaken kan de Senaat gebruikt worden.

Citaat:
Trouwens, er moet helemaal geen federale kieskring komen om dat te verwezenlijken, dat kan nu al. Politici worden in hun eigen kieskring gekozen, in ons geval is dat de provincie. Iemand uit Namen kan even weinig stemmen op Di Rupo als iemand uit Oostende.
Maw, je kan perfect opkomen met 1 federale partij, pakweg SPA-PS of MR-OVLD en per kieskring je mensen zetten.
Ik verdedig het idee van een federale kieskring op basis van iets anders: op dit ogenblik zet m'en de zwaargewichten in in provinciale kieskringen. Een federale verkiezing is eigenlijk een aaneenschakeling van mini-verkiezingen in lokale baronieën. Het systeem, in mijn ogen, versterkt het gewicht van de partijen, en niet van de kandidaten zelf.
Omdat wij geen presidentsverkiezingen hebben, is er dan ook geen overkoepelend gebeuren, wat spijtig is. Een federale kieskring komt daaraan tegemoet: een electorale strijd van man op man over het heel land, waar de kandidaten centraal staan, en niet de partijen. Ik ben misschien naïef, maar ik geloof erin, wie droomt er niet van van een rechtstreeks strijd De Wever - Di Rupo - Peeters - Reynders?

Dat zoiets het federaal gevoel kan versterken en legitimeren, is uiteraard mooi meegenomen. Maar ik denk vooral dat het de burgersaandacht voor verkiezingen zal verbeteren.

Citaat:
PVDA doet het al, dacht ik, BUB zeker. Groen en Ecolo doen het nog hypocrieter, die zeggen voor de verkiezingen dat ze verschillende partijen zijn (om geen stemmen te verliezen veronderstel ik) en gaan na de verkiezingen doodleuk in 1 fractie zitten.
Ik weet niet waarom ECOLO en Groen het zo hebben georganiseerd, ik vermoed een identificatieprobleem, want volgens mij zijn hun kiezers nu niet bepaald communautair bezig. Maar ik kan mij vergissen...
Oud 19 september 2013, 08:09   #20
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor mij mag al die bullshit van taalgroepen in de Kamer afgeschaft worden, een federaal parlement is een federaal parlement, en een federale volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt de Natie (zoals in de Grondwet trouwens is ingeschreven), niet zijn "kiezers", noch Vlaanderen, Brussel of Wallonië.

Voor de communautaire zaken kan de Senaat gebruikt worden.

Ik verdedig het idee van een federale kieskring op basis van iets anders: op dit ogenblik zet m'en de zwaargewichten in in provinciale kieskringen. Een federale verkiezing is eigenlijk een aaneenschakeling van mini-verkiezingen in lokale baronieën. Het systeem, in mijn ogen, versterkt het gewicht van de partijen, en niet van de kandidaten zelf.
Omdat wij geen presidentsverkiezingen hebben, is er dan ook geen overkoepelend gebeuren, wat spijtig is. Een federale kieskring komt daaraan tegemoet: een electorale strijd van man op man over het heel land, waar de kandidaten centraal staan, en niet de partijen. Ik ben misschien naïef, maar ik geloof erin, wie droomt er niet van van een rechtstreeks strijd De Wever - Di Rupo - Peeters - Reynders?

Dat zoiets het federaal gevoel kan versterken en legitimeren, is uiteraard mooi meegenomen. Maar ik denk vooral dat het de burgersaandacht voor verkiezingen zal verbeteren.

Ik weet niet waarom ECOLO en Groen het zo hebben georganiseerd, ik vermoed een identificatieprobleem, want volgens mij zijn hun kiezers nu niet bepaald communautair bezig. Maar ik kan mij vergissen...
Dat zou niet de eerste maal zijn...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be