Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2014, 18:56   #1
thomas1234
Burger

Standaard Wie moet bang zijn van wie door het verdwijnen van de privacy in het openbaar?

Met de opkomst van dashcams, facebook, sites als "clint.be" en "geenstijl.nl", de smartphone met camera, twitter, ... verliezen we privacy in het openbaar.

Neem nu het laatste voorbeeld van de BMW M3 E92:
http://www.autogespot.com/spots?lice...E92+Coup%C3%A9

Verschillende keren gespot de afgelopen jaren op "autogespot.com"

Nu gebeurt dit:
https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater

Met een handomdraai linkt de online gemeenschap de zaken aan elkaar.
Adres, naam is ondertussen ook bekend.
Dreigementen zullen ondertussen aankomen bij deze persoon (niet dat ik dit goedkeur). Schrik dat zijn wagen gevandaliseerd zal worden zal er nu wel zijn.

Wie moet hier bang zijn van wie?
De elite die opvalt en die nagekeken wordt?
of de gewone brave man in de straat?

Dit toont toch wel een andere realiteit dan deze die in "1984" geschetst werd.
Moet het volk deze technologie niet omarmen die controle op elite (bestuurlijke macht, overheid) mogelijk maakt.

Laatst gewijzigd door thomas1234 : 5 januari 2014 om 19:17.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 19:13   #2
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Aan de schandpaal en stenen gooien !!
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 19:14   #3
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Wacht maar als de google bril goed en wel geïntegreerd is in het maatschappelijke leven.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 19:25   #4
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Aan de schandpaal en stenen gooien !!
Men is bezig , men is bezig , ...

https://www.facebook.com/HelevenEddy.TWJ?fref=ts
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 19:32   #5
thomas1234
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie don't Surf Bekijk bericht
Men is bezig , men is bezig , ...

https://www.facebook.com/HelevenEddy.TWJ?fref=ts
Er is geen enkele reden om te denken dat deze man de eigenaar is van die auto.

Het is een kwestie van tijd voor de echte eigenaar bekend raakt.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 19:38   #6
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Er is geen enkele reden om te denken dat deze man de eigenaar is van die auto.

Het is een kwestie van tijd voor de echte eigenaar bekend raakt.
Is meer dan waarschijnlijk de eigenaar niet , maar te laat , hij ligt al op de brandstapel !
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 01:09   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie don't Surf Bekijk bericht
Is meer dan waarschijnlijk de eigenaar niet , maar te laat , hij ligt al op de brandstapel !
En maar goed ook, tenslotte is hij verantwoordelijk voor wat er met zijn wagen voorvalt.
Oud 6 januari 2014, 05:00   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En maar goed ook, tenslotte is hij verantwoordelijk voor wat er met zijn wagen voorvalt.
Ik dacht dat U voor de meer vriendelijke aanpak was?

Maar ja, U hebt wel een punt, iemand die een wagen uitleent heeft wel een verantwoordelijkheid te dragen.

In dit geval is het ongeveer hetzelfde als een geladen wapen aan een mongool geven.

Laatst gewijzigd door maddox : 6 januari 2014 om 05:00.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 05:43   #9
Manus
Burger

Standaard

@thomas1234:
Wie komt er in het vizier van de massa na de elite? Beschikt u over goede camouflagetechnieken of stond u steeds simpelweg te blaten?
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 07:36   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Met de opkomst van dashcams, facebook, sites als "clint.be" en "geenstijl.nl", de smartphone met camera, twitter, ... verliezen we privacy in het openbaar.

Neem nu het laatste voorbeeld van de BMW M3 E92:
http://www.autogespot.com/spots?lice...E92+Coup%C3%A9

Verschillende keren gespot de afgelopen jaren op "autogespot.com"

Nu gebeurt dit:
https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater

Met een handomdraai linkt de online gemeenschap de zaken aan elkaar.
Adres, naam is ondertussen ook bekend.
Dreigementen zullen ondertussen aankomen bij deze persoon (niet dat ik dit goedkeur). Schrik dat zijn wagen gevandaliseerd zal worden zal er nu wel zijn.

Wie moet hier bang zijn van wie?
De elite die opvalt en die nagekeken wordt?
of de gewone brave man in de straat?

Dit toont toch wel een andere realiteit dan deze die in "1984" geschetst werd.
Moet het volk deze technologie niet omarmen die controle op elite (bestuurlijke macht, overheid) mogelijk maakt.
Eigenlijk mag die idioot blij zijn dat de bestuurder van de lichtvracht een rustige man was. Ik ken bestuuurders van lichte vrachtwagens die gewoon met volle snelheid op hem zouden zijn ingereden en hem zelf van de baan hadden geduwd.

Dit voorbeeld van rijgedrag bewijst trouwens de noodzaak van de dashcam.
In sommige landen is die trouwens verplicht.

Het feit dat de opnamen op internet zijn gezet en niet bij justitie zijn afgegeven, heeft te maken met de nummerplaat op het voertuig.
Hoewel het niet over een nummerplaat van een persoon met politieke onschendbaarheid. Maar een oude nummerplaat van voor 1973 uitgereikt,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_kenteken

bewijzen de reactie op internet en in de media toch dat deze bestuurder reeds gekend is bij justitie voor zijn rijgedrag, maar dat die om onbekende reden er niets tegen onderneemt.

Er zijn in dit apenland namelijk bepaalde delen van de bevolking die niets te vrezen hebben van justitie en straffeloos andere in gevaar kunnen brengen.
Internet maakt daar een einde aan, nu is justitie wel verplicht in te grijpen.

Laat het een waarschuwing zijn voor justitie en machtsmisbruikers, dat de bevolking het niet langer pikt dat er mensen zijn die straffeloos andere in gevaar kunnen brengen.

Privacy is trouwens een vies woord op openbare plaatsen en bij wangedrag.
Er zijn tegenwoordig ook veel woningen beveiligd met cams gericht op ramen, deuren, poorten en terreinen, cams waarvan de beelden niet worden opgeslagen op in de woning zelf, maar via internet op een andere plaats terecht komen. Dit om te vermijden dat inbrekers de opnames kunnen verwijderen. De technologie hier achter kost bijna niets en vaak heeft het veel meer effect om ze na een voorval op internet te zetten, dan ze aan justitie te bezorgen.

Leer er mee leven dat je geen privacy meer hebt op openbare plaatsen en dat wangedrag direct over heel de wereld door iedereen gezien kan worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 08:17   #11
Peche
Banneling

Standaard

Al die veiligheid, al die camera's.
Maar wanneer er iemand bijna doodgeschoten wordt en er zijn dan camera's is er niets opgenomen?
Zo moet men ook geen geld in de zakken stooppen he.

Ik voorspel dat google earth ooit livestream zal zijn en wat is privacy dan nog waard? Een overheid dat met x-rays door uw muren kan kijken of er geen explosieven of wapens liggen. Ze beschermen ons niet zenne, enkel zichzelf
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2014, 14:43   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Toen Schoofken nog een klein Schoofken was, en hij (of zijn familieleden) liepen over het straat, eenderwaar in het dorp, dan had ongeveer iedereen dat gezien, en iedereen kende iedereen.
Niks privacy op straat.

Als Schoofken nu in zijn buurt rondloopt: niemand herkent hem.
100 proecent privacy.

En mochten er om de tien meter camera's hangen in mijn buurt, die allemaal registreren gedurende een trimester, maar waar niemand naar kijkt want daar heeft niemand de tijd voor ...
100 procent privacy.

Maar mocht Schoofken dan overvallen worden, liefst door een niet al te agressief man, en men zou via de beelden toch kunnen zorgen dat mijn 20 euro in mijn brieventas terug bezorgd wordt ...
100 procent tevredenheid.

On topic:
men doet nu of het erger is dat die nummerplaat op internet kwam, dan de levensgevaarlijke situatie die de chauffeur veroorzaakte.

Men zou de wet moeten veranderen: als ik iets gefilmd heb op straat, waarbij mijn belangen in het gedrang komen, dan mag ik met dat filmke alles doen waar ik goesting voor heb (allez, publiceren en zo, niet vervalsen natuurlijk).

En nog iets meer zelfs. Stel dat ik een flik iemand zie aftroeven, waarom zou ik dat niet publiek mogen aanklagen? Stel dat ik Dedecker (herinner je) zie pissen tegen de zijgevel van een privé huis, waarom zou ik dat niet publiek mogen aanklagen ?

Privacy is voor pedofielen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2014, 16:00   #13
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Wie moet bang zijn van wie wanneer privacy in het openbare leven verdwijnt. Hmm, interessante vraag. De eerste gedachte die bij mij opkomt is dan dat de mens met een kritische mening bang moet zijn van de poliiek correcte drones. Tegenwoordig mag je al geen kritiek meer hebben op het homo huwelijk zonder ONMIDDELLIJK bestempeld te worden als 'homofoob'. (nog steeds de raarste uitdrukking ooit, aangezien een fobie verwijst naar het bang zijn voor homoseksuelen, wat critici meestal helemaal niet zijn) je mag geen kritiek meer hebben op het Offerfeest zonder bestempeld te worden als 'racist', 'islamofoob' (yech, weederom hetzelfde geval hier) of het is 'discriminatie'. Mensen drukken toch zo graag stempeltjes op anderen tegenwoordig en beseffen hierbij vaak niet dat mensen die tegen het homohuwelijk zijn, geen demonische beesten zijn, maar gewoon mensen met een andere mening, dat sommige kritiek op de islam toch wel eens gerechtvaardigd kan zijn. Natuurlijk is het gemakkelijker om zulke mensen met stront te besmeren, enkel omdat zij niet in het socio-politieke correcte plaatje passen. Het zal er op uitdraaien dat men steeds meer drone-praat van socio-politiek correct aard moet gaan uitkramen in het openbaar, enkel uit schrik om niet levend gevild te worden. En d�*t is waar ik het meeste schrik voor heb: dat mensen hun mening niet meer vrij mogen verkondigen. Dat men geen integere debatten tussen pro en con meer mag hebben. Nee, diegenen die het socio-politieke correcte plaatje niet volgen, zullen als heksen achtervolgd worden. En dat is wat mij schrik aanjaagt. Het feit dat ik mijn kinderen later zal moeten opvoeden in een wereld die onderhand zo corrupt en onverdraagzaam is geworden, dat ik hen zal moetenzien opgroeien als gefrustreerde mensen die in een hokje geduwd worden en de mond gesnoerd worden. Dat vind ik persoonlijk een hoogst verontrustende gedachte.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2014, 16:10   #14
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

@Schoof: Beelden van die camera's zouden evengoed tegen u gebruikt kunnen worden. Een misdaad kan in scène gezet worden, zodat het Schoofken op de beelden wél juist de verdachte blijkt te zijn. En wat gaat het Schoofken dan doen in de rechtszaal? Wild met zijn armen in de lucht wapperen en beweren dat hij met die zaak niets te maken had? En die rechter gaat dat geloven, wanneer er toch duidelijke bewijzen op film zijn? Ik zou het Schoofken zich daar wel eens willen zien uit praten. En dat idee van 'elke buur filmt elke buur' vind ik gewoon walgelijk. Maak filmkes over uw eigen kinderen, maar houdt uw camera uit mijn tuin. Als elkebuur elkaar begint te bespioneren zal het hier al gauw gedaan zijn met de pret. Het zou de politiestaat worden...onder de burgers zelf. Daarom dat ik zogenaamde afkliklijnen die er nu reeds bestaan, demoraliserend en corruptiebevorderend vind. Het gerecht en justitie moeten gewoon hun werk goed doen om te vermijden dat de buren achterdochtige ogen opzetten tegen elkaar. En dat is volgens mij de kern van het probleem: een onefficient gerechtsapparaat. En uw bewering dat privacy enkel voor pedofielen is, slaat nergens op. U zou uw eigen buur nog aangeven en een Mark Dutroux in uw straat z'n gangetje laten gaan?
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2014, 16:12   #15
Anna List
Banneling

Standaard

wie moet bang zijn ?

wildplassers !
Bijgevoegde afbeelding(e)

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2014, 20:03   #16
bart4
Burger

Standaard

@thomas1234

Ik denk dat deze publicaties van geweld aantonen dat meer en meer mensen niet langer geloven in de illusie dat we in een rechtsstaat leven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Het zou de politiestaat worden...onder de burgers zelf.
Wat belet je te geloven dat we in een politiestaat leven?
bart4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 00:33   #17
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wacht maar als de google bril goed en wel geïntegreerd is in het maatschappelijke leven.
Inderdaad, binnen een jaar of vijf hoogstens heeft iedereen zo een ding op z'n neus. We gaan nog wat meemaken...Privacy zal een woord zijn dat uit het woordenboek geschrapt word.
Drones zijn ook steeds goedkoper en gemakkelijker te verkrijgen. Paparazzi zijn daarmee al uitgerust tegenwoordig, de flikken ook. Dat komt gewoon voor uw raam vliegen, of over uw tuin, en maar filmen en foto's pakken...
Privacy...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 00:34   #18
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik dacht dat U voor de meer vriendelijke aanpak was?

Maar ja, U hebt wel een punt, iemand die een wagen uitleent heeft wel een verantwoordelijkheid te dragen.

In dit geval is het ongeveer hetzelfde als een geladen wapen aan een mongool geven.
Dat doet de overheid reeds.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be