Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2014, 13:45   #1
six
Banneling

Standaard Hoeveel pagina's aan wet telt Blegie nu juist?

Beste mensen en wetslaven,

Elke rechtgeaarde burger hoort de wet te kennen. Dit betekent dat elke rechtgeaarde burger in zijn vrije tijd en tijdens zijn lunchpauze op zijn werk het Staatsblad vanbuiten zit te blokken.

Nu is de vraag: om een goede rechtgeaarde burger te zijn, en elke wet van dit land te kennen, hoeveel bladzijden (laten wij A4 veronderstellen) hoort de burger vanbuiten te leren?

Laatst gewijzigd door six : 10 februari 2014 om 13:47.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:52   #2
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Fiscoman's schermafbeelding

Standaard

Kan je jezelf niet gezellig inschrijven in een hobbyclub?
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:56   #3
Another Jack
Banneling

Standaard

Don't know... don't care...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 februari 2014 om 13:56.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 13:59   #4
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Wet sensu stricto of sensu lato?
Ach, niemand weet het, zelfs professoren niet. Doet het er iets toe? Net nog uit het raam gekeken en ik zie geen rellen of anarchie.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 14:01   #5
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht
Kan je jezelf niet gezellig inschrijven in een hobbyclub?
Weet jij als serieuze, deftige, nette fiscalist het antwoord?
Oud 10 februari 2014, 14:02   #6
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Wet sensu stricto of sensu lato?
Ach, niemand weet het, zelfs professoren niet. Doet het er iets toe? Net nog uit het raam gekeken en ik zie geen rellen of anarchie.
Als wetten verdwijnen ontstaat onmiddellijk anarchie. Zonder overheidsbemiddeling en regulatie gaat iedereen elkaar doden.
Oud 10 februari 2014, 14:03   #7
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Weet jij als serieuze, deftige, nette fiscalist het antwoord?
Hoeveel wiskundige formules zijn er momenteel? Alle, als je dan toch wilt beginnen met ruime vragen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 14:33   #8
six
Banneling

Standaard

Elke burger wordt verondersteld de wet te kennen. Hoeveel wet is er nu feitelijk?
Oud 10 februari 2014, 14:35   #9
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke burger wordt verondersteld de wet te kennen. Hoeveel wet is er nu feitelijk?
Trek de lijn gerust door ...

Elke Europeaan is vrij zich in Europa te verplaatsen; maar wordt ook geacht de lokale wetten te kennen.
Oud 10 februari 2014, 14:40   #10
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Trek de lijn gerust door ...

Elke Europeaan is vrij zich in Europa te verplaatsen; maar wordt ook geacht de lokale wetten te kennen.
Denk eraan dat veel landen verschillende jurisdicties per landsdeel hebben.
Oud 10 februari 2014, 14:45   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Kan deze thread naar K&K verplaatst worden?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 14:56   #12
six
Banneling

Standaard

Treffend wel hoe discussies enkel binnen het kader opgespannen door kranten en uitspraken van politici, politicologen en andere nette heren kunnen gebeuren.

Van zodra een legitieme vraag komt die buiten dat kader valt dan wordt er gemompeld en gegromd en gelachen.
Oud 10 februari 2014, 15:40   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Kan deze thread naar K&K verplaatst worden?
Waarom? De aangehaalde contradictie is zeker interessant om eens over na te denken. Men vraagt van de bevolking iets waarvan men weet dat het onmogelijk is om eraan te voldoen. Ondertussen bedenkt men nog dagelijks nieuwe wetten. Waarom zou het geen argument kunnen zijn in een rechtszaak te pleiten dat men de wet niet kende, indien het quasi onmogelijk is voor de gemiddelde burger de wet inderdaad te kennen.

Persoonlijk kom ik dat regelmatig tegen als ik na een paar jaar of zo afwezigheid weer eens terug kom in België. Je moet maar allemaal weten wat er ondertussen weeral eens bijgekomen (dat er vanaf zou gaan is blijkbaar ondenkbaar in het huidige systeem) is aan verboden en verplichtingen. In België heb ik meer dan eens een boete gekregen zonder dat ik wist dat ik iets verkeerd gedaan heb (in Latijns Amerika NOOIT), en dat terwijl je probeert je goed te gedragen, tot op het paranoïde af twee keer een straat af lopen om uit te vissen of je er wel of niet mag parkeren ed.

Sorry, maar België is een enge maatschappij aan het worden. "In België is alles verboden" zei me een Dominicaan die een paar jaren in België gewoond heeft op een gelaten manier, alsof hij zeggen wou "je kan geen rekening houden met de wet onder die omstandigheden". Bij elke stap die je neemt in dat land vraagt een mens zich er bijna automatisch af...mag dit wel? Is dat nog normaal zo door het leven te moeten gaan, continu denkend aan wat de overheid voor je bedacht heeft aan voorschriften die op 'vallen' lijken?

Is dat een normaal land of lijkt dat meer op een bureaucratische dictatuur? In Latijns America is het in ieder geval veel minder verstikkend op dat gebied.

Mensen zitten er midden in en ze merken niet eens meer waar de maatschappij naar aan het evolueren is. Elke keer als je naar het nieuws kijkt heeft men het wel over iets nieuws dat niet meer mag of moet vanaf nu. Het parlement zit vol met mensen die rechten gestudeerd hebben. Geen wonder dat de bevolking er overstelpt wordt door een continue lawine aan wetten.

En als de wet dan het onmogelijke van je vraagt, namelijk om de wet te kennen, is die wet dan niet absurd? Waarom zou men niet onschuldig kunnen zijn omdat men de wet niet kende?

Heb je de verkeersborden in België als eens bekeken bv. Dat is toch niet meer normaal. Die overdosis. Is dat misschien een teken van hoe de Belg is? Een pietleuterige onbekwame overreglementeerder van andermans gedrag tot in het absurde toe? In wetten gegoten onverdraagzaamheid en angst voor het onbekende? enfin...

P.S. K&K is geen forumonderdeel dat dient te dienen om discussies te pogen censureren.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 februari 2014 om 15:55.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 15:49   #14
six
Banneling

Standaard

Ook kan men eenvoudig aantonen dat er klassejustitie in dit land is:

Als ik als arme luis een bedrijf aanklaag, heb ik een pro deo advocaat, vaak een stagiair of een net afgestudeerde. Het bedrijf dat ik aanklaag kan een advocatenbureau aanspreken of heeft een eigen juridische afdeling.

De pro deo zal veel minder wetten kunnen verwerken om een sterk punt te vormen van de ervaren beroepsjuristen. De juridische output van die mensen is hoger omdat zij met meer zijn, dus meer wettekst per minuut kunnen zeven, en omdat zij meer ervaring hebben met gericht zoeken in wetteksten.
Dus verlies ik wellicht.

Veel bedrijven doen ook aan juridische terreur: blijven aanklagen, zelfs als hun kans om te verliezen hoog is. Het wordt op den duur gewoon fysiek onmogelijk voor de aangeklaagde om te blijven doen wat die deed omdat rechtzaken enorm veel tijd en zenuwen opeten.
Oud 10 februari 2014, 16:03   #15
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook kan men eenvoudig aantonen dat er klassejustitie in dit land is:

Als ik als arme luis een bedrijf aanklaag, heb ik een pro deo advocaat, vaak een stagiair of een net afgestudeerde. Het bedrijf dat ik aanklaag kan een advocatenbureau aanspreken of heeft een eigen juridische afdeling.

De pro deo zal veel minder wetten kunnen verwerken om een sterk punt te vormen van de ervaren beroepsjuristen. De juridische output van die mensen is hoger omdat zij met meer zijn, dus meer wettekst per minuut kunnen zeven, en omdat zij meer ervaring hebben met gericht zoeken in wetteksten.
Dus verlies ik wellicht.

Veel bedrijven doen ook aan juridische terreur: blijven aanklagen, zelfs als hun kans om te verliezen hoog is. Het wordt op den duur gewoon fysiek onmogelijk voor de aangeklaagde om te blijven doen wat die deed omdat rechtzaken enorm veel tijd en zenuwen opeten.
Er bestaan correcties op dat systeem die de rechtspositie van de economisch zwakkere gaan versterken t.o.v. de economisch sterkere, bv. in de Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming.
Oud 10 februari 2014, 16:04   #16
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Er bestaan correcties op dat systeem die de rechtspositie van de economisch zwakkere gaan versterken t.o.v. de economisch sterkere, bv. in de Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming.
Hoeveel pagina's aan correctie is dat?

En dat neemt alsnog niet weg dat wie een topadvocaat kan betalen, zelfs tijdens een persoonlijk geschil, meer kans maakt. Het feit dat mensen als Vermassen bestaan illustreert dit.

Laatst gewijzigd door six : 10 februari 2014 om 16:05.
Oud 10 februari 2014, 16:09   #17
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

En dan zijn er nog de geliefde gasboetes ...

Ik herinner me, dat ik ooit een artikel las aangaande een zekere Freek Neirynck, Gents toneelregisseur, journalist, acteur schrijver en cultfiguur. Deze had een opmerkelijke open brief geschreven aan de minister van Binnenlandse Zaken, Joëlle Milquet. In die open brief, steekt Neirynck de draak met de GAS-boetes. Ik ben die open brief even gaan opzoeken ...

De open brief:

Citaat:
Geachte mevrouw Milquet,

Ik probeer een verantwoordelijke burger te zijn en te leven volgens de wetten van het Koninkrijk België. Zo ben ik op de hoogte van de meeste regels en wetten in mijn eigen stad Gent, zodat ik er geen boetes of sancties kan krijgen.

Maar ik bezoek ook vele andere Belgische steden en kom daarbij ook wel langs heel wat andere aardige maar wat kleinere steden, gemeenten, gehuchten, parochies...

Door de uitbreidingen van de GAS-boetes en het zelfbeschikkingsrecht van plaatselijke besturen om overlast in te vullen, wordt dit op mijn leeftijd echter een beetje te veel om bij te houden.

Zoals u ongetwijfeld zelf wel weet, zijn er in België 589 gemeentes en 195 politie-zones. Dat wilt dus zeggen dat er nu evenveel politiereglementen zijn.

Om een Gemeentelijke Administratieve Sanctie te vermijden zou ik van u dan ook graag alle politie- en gemeentereglementen van heel België krijgen.

Zo zou ik kunnen vermijden dat ik ongeïnformeerd specifieke regels in bepaalde gemeentes zou overtreden. Tenslotte betaalt niemand graag een boete.

Let wel, ik heb er alle begrip voor dat dit enige tijd kan duren voor u en of uw administratie alle reglementen heeft verzameld. Ik durf evenwel te hopen op uw medewerking om mijn streven naar verantwoordelijkheid en burgerzin te actualiseren.

Laatst gewijzigd door Sonny Crockett : 10 februari 2014 om 16:10.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 16:15   #18
six
Banneling

Standaard

Schitterende brief, alleen ziet Mil daar niet het punt in. Zij heeft zelf langdurig wet gestudeerd.
Oud 10 februari 2014, 16:16   #19
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Schitterende brief, alleen ziet Mil daar niet het punt in. Zij heeft zelf langdurig wet gestudeerd.
Het komt nochthans van de hand van een bejaarde ...
Oud 10 februari 2014, 16:26   #20
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Heeft er iemand hier al gehoord van een rechtsbijstandsverzekering?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be