![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Beste mensen en wetslaven,
Elke rechtgeaarde burger hoort de wet te kennen. Dit betekent dat elke rechtgeaarde burger in zijn vrije tijd en tijdens zijn lunchpauze op zijn werk het Staatsblad vanbuiten zit te blokken. Nu is de vraag: om een goede rechtgeaarde burger te zijn, en elke wet van dit land te kennen, hoeveel bladzijden (laten wij A4 veronderstellen) hoort de burger vanbuiten te leren? Laatst gewijzigd door six : 10 februari 2014 om 13:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Kan je jezelf niet gezellig inschrijven in een hobbyclub?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Don't know... don't care...
Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 februari 2014 om 13:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Wet sensu stricto of sensu lato?
Ach, niemand weet het, zelfs professoren niet. Doet het er iets toe? Net nog uit het raam gekeken en ik zie geen rellen of anarchie.
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Als wetten verdwijnen ontstaat onmiddellijk anarchie. Zonder overheidsbemiddeling en regulatie gaat iedereen elkaar doden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Elke burger wordt verondersteld de wet te kennen. Hoeveel wet is er nu feitelijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Elke Europeaan is vrij zich in Europa te verplaatsen; maar wordt ook geacht de lokale wetten te kennen.
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan deze thread naar K&K verplaatst worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Treffend wel hoe discussies enkel binnen het kader opgespannen door kranten en uitspraken van politici, politicologen en andere nette heren kunnen gebeuren.
Van zodra een legitieme vraag komt die buiten dat kader valt dan wordt er gemompeld en gegromd en gelachen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom? De aangehaalde contradictie is zeker interessant om eens over na te denken. Men vraagt van de bevolking iets waarvan men weet dat het onmogelijk is om eraan te voldoen. Ondertussen bedenkt men nog dagelijks nieuwe wetten. Waarom zou het geen argument kunnen zijn in een rechtszaak te pleiten dat men de wet niet kende, indien het quasi onmogelijk is voor de gemiddelde burger de wet inderdaad te kennen.
Persoonlijk kom ik dat regelmatig tegen als ik na een paar jaar of zo afwezigheid weer eens terug kom in België. Je moet maar allemaal weten wat er ondertussen weeral eens bijgekomen (dat er vanaf zou gaan is blijkbaar ondenkbaar in het huidige systeem) is aan verboden en verplichtingen. In België heb ik meer dan eens een boete gekregen zonder dat ik wist dat ik iets verkeerd gedaan heb (in Latijns Amerika NOOIT), en dat terwijl je probeert je goed te gedragen, tot op het paranoïde af twee keer een straat af lopen om uit te vissen of je er wel of niet mag parkeren ed. Sorry, maar België is een enge maatschappij aan het worden. "In België is alles verboden" zei me een Dominicaan die een paar jaren in België gewoond heeft op een gelaten manier, alsof hij zeggen wou "je kan geen rekening houden met de wet onder die omstandigheden". Bij elke stap die je neemt in dat land vraagt een mens zich er bijna automatisch af...mag dit wel? Is dat nog normaal zo door het leven te moeten gaan, continu denkend aan wat de overheid voor je bedacht heeft aan voorschriften die op 'vallen' lijken? Is dat een normaal land of lijkt dat meer op een bureaucratische dictatuur? In Latijns America is het in ieder geval veel minder verstikkend op dat gebied. Mensen zitten er midden in en ze merken niet eens meer waar de maatschappij naar aan het evolueren is. Elke keer als je naar het nieuws kijkt heeft men het wel over iets nieuws dat niet meer mag of moet vanaf nu. Het parlement zit vol met mensen die rechten gestudeerd hebben. Geen wonder dat de bevolking er overstelpt wordt door een continue lawine aan wetten. En als de wet dan het onmogelijke van je vraagt, namelijk om de wet te kennen, is die wet dan niet absurd? Waarom zou men niet onschuldig kunnen zijn omdat men de wet niet kende? Heb je de verkeersborden in België als eens bekeken bv. Dat is toch niet meer normaal. Die overdosis. Is dat misschien een teken van hoe de Belg is? Een pietleuterige onbekwame overreglementeerder van andermans gedrag tot in het absurde toe? In wetten gegoten onverdraagzaamheid en angst voor het onbekende? enfin... P.S. K&K is geen forumonderdeel dat dient te dienen om discussies te pogen censureren. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 februari 2014 om 15:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Ook kan men eenvoudig aantonen dat er klassejustitie in dit land is:
Als ik als arme luis een bedrijf aanklaag, heb ik een pro deo advocaat, vaak een stagiair of een net afgestudeerde. Het bedrijf dat ik aanklaag kan een advocatenbureau aanspreken of heeft een eigen juridische afdeling. De pro deo zal veel minder wetten kunnen verwerken om een sterk punt te vormen van de ervaren beroepsjuristen. De juridische output van die mensen is hoger omdat zij met meer zijn, dus meer wettekst per minuut kunnen zeven, en omdat zij meer ervaring hebben met gericht zoeken in wetteksten. Dus verlies ik wellicht. Veel bedrijven doen ook aan juridische terreur: blijven aanklagen, zelfs als hun kans om te verliezen hoog is. Het wordt op den duur gewoon fysiek onmogelijk voor de aangeklaagde om te blijven doen wat die deed omdat rechtzaken enorm veel tijd en zenuwen opeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat neemt alsnog niet weg dat wie een topadvocaat kan betalen, zelfs tijdens een persoonlijk geschil, meer kans maakt. Het feit dat mensen als Vermassen bestaan illustreert dit. Laatst gewijzigd door six : 10 februari 2014 om 16:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() En dan zijn er nog de geliefde gasboetes ...
Ik herinner me, dat ik ooit een artikel las aangaande een zekere Freek Neirynck, Gents toneelregisseur, journalist, acteur schrijver en cultfiguur. Deze had een opmerkelijke open brief geschreven aan de minister van Binnenlandse Zaken, Joëlle Milquet. In die open brief, steekt Neirynck de draak met de GAS-boetes. Ik ben die open brief even gaan opzoeken ... De open brief: Citaat:
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen. Laatst gewijzigd door Sonny Crockett : 10 februari 2014 om 16:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Schitterende brief, alleen ziet Mil daar niet het punt in. Zij heeft zelf langdurig wet gestudeerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Heeft er iemand hier al gehoord van een rechtsbijstandsverzekering?
![]()
![]() |
![]() |