![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() In een vorige thread deden sommigen individuen uitschijnen dat er geen linksplakkers zijn, omdat er altijd een muur van vrachtwagens rijdt op het rechterbaanvak. *
Ik zal geregeld met mijn dashcam aantonen dat er weldegelijk veel te veel linksplakkers zijn, die zorgen voor capaciteitshalvering en bijgevolg file. Hier kan u een eerste video terugvinden over de linksplakkers die ik vandaag ben tegengekomen: http://youtu.be/XM1DW1t0-Lo * Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door SanderK : 21 mei 2015 om 22:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
|
![]() Ja, die roetsjbaanleasebakken op de linkerrijstrook zijn inderdaad een probleem.
Zeg, waar is die middenrijstrook op de E314 in Halen gebleven ? Heb je die voor de gelegenheid van je video weggetoverd ?
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience." Laatst gewijzigd door non-conformist : 21 mei 2015 om 23:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.473
|
![]() Men zou eens een testcase moeten doen en het rechts inhalen toelaten als men het veilig kan... het zal alleszins sterk capaciteitsverhogend zijn, of het veilig is is wat anders...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 mei 2015 om 23:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.870
|
![]() Yep, verstand op nul en blijven plakken op het linkervak, 'k ga die ook langs rechts over. Fuck them all.
Wil je ook meteen de vrachtwagens filmen die op het midden blijven hangen aan 0.5km/uur sneller dan diegene die ze proberen voorbij te steken, eventueel in de regen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
|
![]() Een duidelijk oeverloze discussie.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience." |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Getuige: uw eigen film. En verder...in Limburg is het idd dikwijls stil op de baan. In Limburg is alles stil. .maar ze verkopen daar wel allemaal 2handswagens in hun voortuin.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Citaat:
RECHTS IS DE REGEL ![]() Deze foto komt uit een handboek voor het theoretisch rijbewijs in België. Het maakt niet uit of er een middenrijstrook is of niet. Het gaat over de correcte toepassing van deze capaciteitsverhogende en veilige maatregel. Er werd gesteld dat het rechterbaanvak altijd een gordijn is van vrachtwagens. Ik toon aan dat dit niet waar is. Indien iedereen rondrijdt met de mentaliteit 'het loont nooit om naar rechts te gaan' missen we een groot deel capaciteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() En je steekt nog rechts voorbij ook!
En dan maar het vermanend vingertje nog durven opsteken ook? Ik denk dat jij het gevaar op de weg bent. Volgens mij is uw boete al onderweg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.246
|
![]() Linksplakkers???
Ik dacht dat je het had over de plakploegen van de sossen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Citaat:
Waarom? Ik was niet zeker of de afstand tot de volgende vrachtwagen de moeite was. Ik heb nu op de dashcam gezien dat het wél de moeite was, namelijk 17 seconden (=550 meter afgelegd bij 120 kmh) is ruimschoots de moeite om naar rechts te gaan. (ondanks dat de afstand tussen de vrachtwagens kleiner was, maar zij bewegen mee) Ik wil ook aantonen dat mijn 'seconden-regel' (dus vanaf 10 seconden was het de moeite om naar rechts te gaan) geldig is en door iedereen gebruikt kan worden. Daarna kan men echter zien dat er in de verte geen vrachtwagen te bekennen is. Toch blijft de rest linksrijden. Linksrijden omdat er 100 meter verder een auto rijdt tegen dezelfde snelheid.... Deze politiewagen geeft het goede voorbeeld: Cop trolls slowpoke driver in the fast lane - funny! En wat heeft Limburg er mee te maken? Omdat we in Limburg zitten, maakt het allemaal niet of we rechts of links rijden? Dit traject is begonnen in Leuven, waar er file was op de E314 door een verzadiging van de wegcapaciteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Sorry, kreeg heel de tijd Gatewaytime-out foutmelding tijdens het posten
Laatst gewijzigd door SanderK : 22 mei 2015 om 08:22. Reden: Sorry, kreeg heel de tijd Gatewaytime-out foutmelding |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Citaat:
Zoals je kan zien, verkies ik om rechts te gaan rijden, zoals het hoort volgens de wet. Ik behoud gewoon mijn snelheid van 113 kmh op dat moment Als het verkeer op het linkerbaanvak dan trager gaat rijden, ben ik niet verplicht mee af te remmen. Ik "passeer" de auto's, ik maak geen inhaalmanoeuvre Deze situatie zou in eerste plaats niet mogen voorkomen, want al die 8 auto's moesten al rechts rijden. Ik heb al langer door dat u niets kent van de wegcode en van aanvaardbaar rijgedrag. U toont het nog maar eens, u kan geen nuances leggen. Laatst gewijzigd door SanderK : 22 mei 2015 om 08:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.868
|
![]() Citaat:
Ik rijd regelmatig vanuit Genk naar Leuven en Brussel. Zelfs 's avonds en in de weekends is het druk. Richting Antwerpen moet het nog erger zijn. Er valt me nog iets op in dat filmpje. De bewuste "linksplakker" kan gewoon niet harder rijden omdat er een rij wagens voor hem rijdt aan een lagere snelheid dan toegelaten. Dat is daar gewoon filerijden aan 90/100 km/u. Sorry SanderK, maar volgens die beelden zijt gij iemand die denkt dat de hele rij voor hem (die ook sneller willen rijden) moet schuiven en rechts gaan rijden om u door te laten. In de plaats van die chauffeur voor u zou ik ook niet naar rechts gaan. Als hij/zij dat doet zit die 50 m. verder achter die vrachtwagen, en kan die onmogelijk terug links invoegen. Tenzij een héél goed ziel hem voorlaat. Het probleem is daar niet de linksplakker. Het probleem is dat de Vlaamse overheid blijkbaar ook nog werkt met verkeersstatistieken van de jaren '70, en daarom vergeten is om een derde baanvak bij te leggen op de autostrades richting Limburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.412
|
![]() Citaat:
Ik zie veel mensen op die linker rijstrook een vorige wagen volgen. Waarschijnlijk denken die bij zichzelf.... verdorie weer een "linktplakker" voor mijn neus....ik zal er eens een filmke van maken met mijn dashcam en dat op Youtube zetten..... zou ik vervolgens niet rechts voorbij kunnen? Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 22 mei 2015 om 09:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.473
|
![]() Citaat:
![]() Rechts voorbijrijden is niet gelijk aan "rechts inhalen" ttz een complete gereglementeerde rijbeweging -maar dan rechts- zoals bescheven staat in artikel 16 : http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/174-art16 In Art 16 staan ook enkele uitzonderingen in dat bij rechts voorbijrijden, ja zelfs rechts voorbijsteken, helemaal geen sprake kan zijn van inhalen volgens de verkeersreglementsartikelen ... zoals Art 16.1 en vooral Art 16.2. wat elke dag en overal voorkomt op drukke eenrichtingswegen met minstens 2 rijstroken, zoals snelwegen. Het Hof van Cassatie heeft hier dikwijls voor duidelijkheid moeten zorgen omdat de wegcode dikwijls interpreteerbaar is. Er bestaan niet-gereglementeerde rijbewegingen en gereglementeerde zoals inhalen volgens regelementsartikel 16: een topic daarover: http://www.gratisrijbewijsonline-for...ic.php?t=11775 En dat is nu net het probleem "relatief veel" kennen de wegcode maar half en wat ze denken te kennen interpreteren ze ook nog verkeerd...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.473
|
![]() Citaat:
Ik citeer precies de regel(s): Citaat:
En dan denken de "linksplakkers" dat men dat niet mag, maar men mag het duidelijk wel: " Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden " Dat was bij het ritsen aan een wegversmalling ook zo, als enkelingen het waagden links voorbijrijdend tot aan de versmalling te rijden en dan pas te ritsen zoals het hoort, nu er een wetsartikel is wordt het pas langzaam aanvaard. Dus Art 16.2-Art 9.5 kan hier ook duidelijkheid scheppen en het rechts voorbijrijden in een snellere file aanbevelen als er een lange rij tragere linksplakkers rijden. Het verhoogd immers de capaciteit van de rijbaan en maakt het dubbele of driedubbel fileverkeer alleszins veel korter, dat begrijp ik en hopelijk nu meer andere onder : "wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt", capaciteitsverhoging is zeker rechtvaardiging, en de verkeersdichtheid is er ook voldoende anders zou er geen 90 kmh gereden worden op het linkse vak. Nuff said...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 10:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.868
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.473
|
![]() Citaat:
![]() Of dat kan idd dikwijls zijn in ego-Belganistan, maar dat is nog maar eens het bewijs dat men de veiligheidsafstand niet respecteert. Als men 90 kmh rijdt moet men eigenlijk tot 45 m (anticiperende) veiligheidsafstand houden tot zijn voorligger, dus plaats genoeg iemand te laten invoegen, of laten ritsen aan 90-100 kmh voor een vrachtwagen die iets trager rijdt. Maar in een land waar de focus enkel ligt op "niet te snel boven de limiet" krijgt men op den duur zulke "kettingreactie aan wantoestanden". En de overheid doet precies alles eraan door hun nalatigheid en pesterijen dit in stand te houden. Men ziet het ook aan de verkeersdodencijfers die moeten ze elk jaar opnieuw verdienen. ![]() Citaat:
Terwijl de Walen nog redelijk vlot kunnen doorrijden en véél meer 90 kmh-1+1-wegen hebben dalen de verkeersdoden daar wel zoals het hoort ( vooral dankzij steeds veiligere voertuigen, aandeel 80 %) Zoals ik het bericht lees hebben we de povere verkeersdodendalingen enkel te danken aan de Walen. En wetende dat een dichterbevolkte streek steeds minder verkeersdoden/inwoners moet hebben als een veel minderbevolkte streek omdat vooral: 1. meer gebruik van openbaar vervoer, 2. verkeerdrukte leidt automatisch tot veel lagere gereden snelheden en sowieso pieksnelheden, verkeersborden doen dat zeer zelden...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 10:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
|
![]() Helaas dagdagelijkse kost, maar zeer onveilig. Op een bepaald moment (op de video) bedraagt de afstand tussen twee auto's minder dan die tussen twee witte strepen op het wegdek. Die zitten dus korter opeen dan pakweg 12~13 meter, terwijl er toch nog 80~90 km/u wordt gereden... indien nodig zit veilig remmen er helemaal niet meer in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
|
![]() Citaat:
Uiteraard moet je dan wel correct inhalen, en je snelheid anticiperen aan het verkeer in het vak waarop je gaat invoegen. Zich smijten van achter het gat van een vrachtwagen aan 80 km/u op een strook waar 120 km/u gereden wordt is dit allesbehalve. |
|
![]() |
![]() |