![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Alsof de plannen van Europa om (binnen de context van de pandemie) de pharmaindustrie haar rechten op intellectuele eigendommen te ontnemen (zie de weinig succesvolle draad daarover), nog niet onvoorzichtig genoeg waren, lees ik nu dat Europa de export van Astrazeneca naar UK wil blokkeren.
Bron: https://www.abc.net.au/news/2021-03-...lies/100016744 Europa, zo lees is misnoegd dat UK sneller zou beleverd worden. Wat Europa vergeet (voor het gemak), is dat UK 1) haar bestelling eerder had geplaatst; 2) een grotere bestelling heeft geplaatst en 3) al een grote voorafbetaling heeft gedaan. Het argument van Europa, dat de productie in Europa wordt gedaan, is in mijn ogen dan ook heel zwak. Dat zij alsnog trachten om het juridisch mogelijk te maken dat zij omwille van dat non-argument de export kunnen tegenhouden is gewoon rancuneus en zwakzinnig. Op korte tijd lees ik dus dat Europa de pharmaindustrie haar rechten op intellectuele eigendommen wil ontnemen én dat ze het niet zullen nalaten om indien mogelijk export onmogelijk te maken naar andere landen. Wel, waarom zou de pharmaindustrie nog in Europa blijven? Me dunkt dat UK hen met meer dan open armen zal willen ontvangen.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De EU wordt in ijltempo een soviet unie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daar denken die idiote politiekers niet aan, als ze er al iets zouden om geven.
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() 30% van geproduceerde vaccins in de EU werd uitgevoerd. Voornamelijk naar UK en US.
0% UK vaccins werd uitgevoerd en omzeggens 0% US vaccins werd uitgevoerd. EU dreigt enkel omdat er geen level playing field is. US en UK hebben de facto export verbod. De farma in de EU is vrij. Voorbeeld: Pfizer biontech hebben Duitse overheids steun aanvaard voor de ontwikkeling van hun vaccin maar de Amerikaanse gewijgerd omdat ze onder Amerikaanse steun een pion van Amerikaans beleid zouden zijn. Ze maken geen deel uit van warpspeed. Laatst gewijzigd door Ferre : 22 maart 2021 om 08:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In zo een situaties is de markt natuurlijk altijd de baas, want er is schaarse. Die met de gunstigste condities krijgt natuurlijk voorrang. De EU had het anders moeten spelen, en er veel geld tegenaan gooien. Zodat het voor die vaccin brouwers juist interessant is om hun brol aan de EU te versjacheren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
India is ondertussen op de rem gaan staan om AZ vaccins aan UK te leveren. https://theprint.in/world/uks-covid-...titute/624195/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, we krijgen hier voor de miljoenste keer het bewijs dat schaarste het beste opgelost wordt door een vrije markt, en dat alle gereguleer het spel in het honderd doet lopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Ik bemerk toch een vorm van onbalans tussen export van vaccins EU/US/UK :
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nous sommes en guerre hé.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag mij af of dat eigenlijk waar is. Als ik het goed begrijp is het productieproces een verdeling in verschillende stappen waarvan sommige op locatie X en andere op locatie Y gebeuren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar het gaat erom wat er gebeurt eenmaal er een eindproduct is, dat dus bruikbaar is voor vaccinatie. Die exportcijfers zullen wel kloppen denk ik, Bloomberg als bron is vrij solide. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volstaat om een "fabriek" in het buitenland uit de grond te stampen. Iedereen gelukkig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan zelfs zeggen dat de essentiele productiefactor die menselijke cellen zijn, waarin het virus zich kan reproduceren, de HEK293 cellen. Wie is daar eigenlijk de producent van ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
AZ heeft in de UK 2 producerende vestigingen en 1 opvul site. In EU hadden ze ook 2 producerende vestigingen waarvan Halix in Nederland exclusief voor UK zou produceren (UK eis) en de Belgische site het schaamplapje werd voor hun EU underdelivery (terwijl die site aan bijna maximum capaciteit produceert). Ondertussen zijn er AZ productie en opvul sites bijgekomen in EU. In UK precies niet want ze rekenenen op India en nog steedsde EU voor preferential treatment. India is gestopt en EU wil nu de Halix leveringen met vaccin substantie ook blokkeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Britten voerden aardappelen in terwijl véél Ieren stierven v.d. honger. Bijna 1.000.000 !!! Europa heeft een aanzienlijk productie van vaccins. De Britten voeren AZ vaccins in terwijl er "Continentals" sterven omdat ... ??? Laatst gewijzigd door Boduo : 22 maart 2021 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal U een ander voorbeeld geven: de Pfizer fabriek staat in Belgie, maar Belgen worden redelijk weinig gevaccineerd, terwijl het gros van de productie daar naar het buitenland wordt gevoerd, o.a. naar Israel. Met alles wat Belgie naar Israel heeft gevoerd, was gans de bevolking al gevaccineerd geweest. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 maart 2021 om 16:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij wel af wie de Pfizer vaccins op dit moment krijgen en wie de AstraZeneca? |
|
![]() |
![]() |