Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2024, 19:30   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Ford herziet elektrificatieplannen, miljardenverlies verwacht

Niet de politiek, wel de markt zal beslissen.

link: Ford herziet elektrificatieplannen, miljardenverlies verwacht
titel: https://www.hln.be/autobedrijven/for...acht~a673ee81/

Citaat:
De grote Amerikaanse autofabrikant Ford Motor herziet zijn strategie om zijn automodellen te elektrificeren en annuleert plannen voor de productie van een volledig elektrische SUV. Ford verwacht dat zijn elektrische divisie dit jaar tot 5,5 miljard dollar (5 miljard euro) verlies lijdt.
...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2024, 19:38   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet de politiek, wel de markt zal beslissen.

link: Ford herziet elektrificatieplannen, miljardenverlies verwacht
titel: https://www.hln.be/autobedrijven/for...acht~a673ee81/
Ik weet niet of het een goede beslissing is, het is alvast wel een moedige beslissing.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2024, 05:13   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
Standaard

We moeten begrijpen dat het hier gaat om het naakte overleven van Ford Motor Company ondertussen.....

Verliezen kun je wel "in de boeken schrijven" en doorslikken in een bepaald boekjaar.....maar dan nog blijk je dus met een deel van je organsiatie te zitten die,evident,veel gekost heeft maar alleen maar rode cijfers inbrengt....

Op een bepaald moment valt in de directiekamers de beslissing.....Is dit nog steeds een "investering"(wat impliceert dat geloofd wordt dat dit ooit zal opbrengen) of is dit een zwart gat......


cruciaal.....Ford (zoals menige andere traditio) heeft in de meest cruciale kostenpost van een EV,het batterijpakket,eigenlijk amper meer inbreng dat het samenkleven/schroeven van wat Koreaanse of Chinese ingekochte onderdelen, op de ontwikkeling waarvan-,en de kostenstruktuur op-,zij geen invloed hebben....

....en met een trouwe Ford klandisie die vrij massaal die EV-versies NIET wil of er gewoon niks mee kan doen...

Ford heeft al lang niet meer de eigen macht om te doen als Hyundai en Toyota die nog perfect in staat zijn hun teen in alle mogelijke versies (van Full ICE tot full EV en alle soorten hybrides daartussen) te steken en manouvreren en VERKOPEN...

Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2024 om 05:22.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2024, 08:43   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet de politiek, wel de markt zal beslissen.

link: Ford herziet elektrificatieplannen, miljardenverlies verwacht
titel: https://www.hln.be/autobedrijven/for...acht~a673ee81/
Niet echt, de bekwaamheid van het bedrijf te concurreren met andere merken zal beslissen. Lees: E-voertuigen maken met echte netto-winst.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2024, 09:16   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We moeten begrijpen dat het hier gaat om het naakte overleven van Ford Motor Company ondertussen.....

Verliezen kun je wel "in de boeken schrijven" en doorslikken in een bepaald boekjaar.....maar dan nog blijk je dus met een deel van je organsiatie te zitten die,evident,veel gekost heeft maar alleen maar rode cijfers inbrengt....

Op een bepaald moment valt in de directiekamers de beslissing.....Is dit nog steeds een "investering"(wat impliceert dat geloofd wordt dat dit ooit zal opbrengen) of is dit een zwart gat......


cruciaal.....Ford (zoals menige andere traditio) heeft in de meest cruciale kostenpost van een EV,het batterijpakket,eigenlijk amper meer inbreng dat het samenkleven/schroeven van wat Koreaanse of Chinese ingekochte onderdelen, op de ontwikkeling waarvan-,en de kostenstruktuur op-,zij geen invloed hebben....

....en met een trouwe Ford klandisie die vrij massaal die EV-versies NIET wil of er gewoon niks mee kan doen...

Ford heeft al lang niet meer de eigen macht om te doen als Hyundai en Toyota die nog perfect in staat zijn hun teen in alle mogelijke versies (van Full ICE tot full EV en alle soorten hybrides daartussen) te steken en manouvreren en VERKOPEN...
Zo is het.

Qua cijfers operationele marge:

- Ford is momenteel gezakt naar de 38e plaats in de ranking met +2,25% operationele marge. Daar proberen ze wat aan te doen.
- Ford kan men het beste met GM vergelijken die doen het beter met 6,71%.

- Het gemiddelde van 63 automakers ligt bij +10,47%, enkel de top 14 ligt daarboven.

- De Z-Koreanen doen het momenteel alvast goed, Kia is opgerukt naar de 3e plaats, en ook Hyundai op 6. (zelfde verhaal goede mix HEV-PHEV-BEV)

Tesla is ook serieus gedaald, maar vergeet niet dat er ook zware investeringen gebeuren, dat geldt voor alle, daarom plak ik ook diegene die (nog) zwaar in het rood staan, pakweg vanaf plaats 50.. (aandeel BEV verleden jaar via: https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview )

Men weet dat China an sich al de grootste automarkt is, dus Azië is nog veel groter dan Europa+USA.
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/autom...rating-margin/

Top automakers by operating margin
companies: 63 average operating margin (TTM): 10.47%

1. Ferrari : 27.37% (0% BEV)
2. Porsche : 17.11% (12,7% BEV)
3. Kia : 15.51% (?)
...
6 Hyundai : 13.14% (?)
7 Subaru : 12.68% (?)
8 Mercedes-Benz: 12.15% (10% BEV)
9 Stellantis : 11.82% (6% BEV)
...
13. BMW : 10.84% (14,8% BEV)
14. Tofa Türk Otomobil Fabrikas : 10,49%

- - - - - - - - average - - - - -
...
16. Toyota : 9.87%
...
20. Tesla : 8.32% (100% BEV)
...
25. General Motors GM : 6.71%
26. Volkswagen : 6.60% (8,4% BEV)
27. BYD : 6.56% (53% BEV)
...
31. Volvo Car : 5.80%
...
38. Ford : 2.25%
[......]

50 XPeng : -28.25% | China
51 NIO : -37.99% | China
52 Polestar : -51.99% | Zweden
53 Rivian : -109.91% | USA
...
56 Lucid Motors: -386.53% | USA
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2024 om 09:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2024, 10:09   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
Standaard

Aja, Ford verkocht verleden jaar maar 3,7 % BEV van hun totaal aan geleverde wagens (4,413 miljoen) wereldwijd (meer zullen ze er ook niet kunnen/willen maken):
Citaat:
https://stockdividendscreener.com/au...sales-numbers/

In contrast, Ford’s U.S. annual EV sales totaled only 72,600 units in fiscal year 2023, while delivering slightly over 165,000 BEVs globally in the same period.
Citaat:
https://www.factorywarrantylist.com/...ide-sales.html
Ford Worldwide Sales Report
Year 2023
Ford Sales 4,413,545
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2024 om 10:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2024, 22:30   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
Standaard

Toevallig vandaag verkiest Baltimore nu $ 5 miljoen aan Teslas te spenderen als nieuwe dienstwagens boven de Ford E-Mustang.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-chos...city-ev-fleet/

Tesla chosen over Ford for $5 million Baltimore City EV fleet

August 22, 2024

Tesla landed what could be $5 million in sales from the Baltimore City government, as the city has decided to purchase EVs made by the industry-leading automaker for employee use.

More and more city governments are using Tesla EVs to cut down fuel and maintenance costs, helping to push taxpayer dollars to other things. Several police departments across the world have decided to transition to at least some EVs, with many already seeing cost savings after varying times of use.

Now, the Baltimore City government is making the jump, as the Board of Estimates voted to spend up to $5 million on EVs built by Tesla. It has been using EVs for six years, but this will be the first time it is using Tesla-built vehicles.

Baltimore Fishbowl first reported on the approval.

The minutes of the meeting show that initially, the city wanted to buy Ford Mustang Mach-Es. However, they were deemed “not needed” because they are considered SUVs:

“Vendors were solicited by posting on CitiBuy, eMaryland Marketplace, and in local newspapers. Two bids were received and opened on April 3, 2024, both were responsive and responsible. Waldorf bid electric Mustangs, which are considered SUVs and are not needed. Thus, the award is recommended to be made to Tesla to supply EV Passenger Cars/Sedans. This contract has two, one-year renewal options at the sole discretion of the City. The above amount is the City’s estimated requirement; however, the vendor shall supply the City’s entire requirement, be it more or less.”

The Model 3 and Model Y will be utilized for the fleet, and the allotted amount of $5 million would be enough to buy 147 Tesla vehicles.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 augustus 2024 om 22:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2024, 04:45   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
Standaard

Voor een "dienstvloot" die moet dienen in een "grote periferie" ,zoals van een stad als Baltimore,lijkt een EV aandrijving een bijna perfecte user-case....

Het is inderdaad ontnuchterend als we begrijpen dat "de traditio's" daar in de VS eigenlijk niks hebben in hun EV-gamma dat zou passen daarin....In het komende decennium zullen stedelijke overheden in de VS nochtans tienduizenden EV dienstauto's van een "gewoon type" leasen of kopen voor hun vloten......dat is een gegeven.....

(ook in Europa trouwens!!)

EV patserbakken ,of niche girlie-girlie wagentjes die ze tegen een premiumprijs in de markt kunnen proberen duwen zijn niet besteed aan overheden....Die zoeken "sedans" met EV aandrijving en krijgen dus amper aanbiedingen (dan van Tesla.....BYD etc zijn in de VS blijkbaar nog niet klaar om daaraan mee te doen,of MOGEN misschien niet...)

Ford vangt mee de brokken in HUn EIGEN LAND........een E-mustang doen aanbieden voor een "fleet voor ambtenaren gebruik"....hioe bestaat het

Laatst gewijzigd door kelt : 23 augustus 2024 om 05:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2024, 12:37   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
Standaard

Waarom de conservatieve constructeurs en vooral de Europese constructeurs dit jaar duidelijk minder winst gaan maken was reeds in mei voorspeld.

Ook de details van Ford (topic)

Dit lang artikel -van mei- vat het volledig samen, 7 minuten lezen...:

Citaat:
https://www.ewmagazine.nl/economie/a...kwijt-1415014/

EV-verliezen worden automakers te machtig, gaat de Europese industrie kapot?

Urbain Vandormael, 21 mei 2024

Na drie boerenjaren kampen vooral de Europese constructeurs met een terugloop van hun bedrijfswinst. Gelukkig voor hen loopt de voorspelde opmars van de Chinese merken in Europa vertraging op. De dochtermerken van fusiegroep Stellantis zijn ook aan het sappelen.

Als voorlopig laatste autoconstructeur in de rij heeft Ford of Europe laten weten dat het langer dan gepland modellen met een verbrandingsmotor blijft produceren. Het Europese dochtermerk van Ford Motor Company komt daarmee terug op een eerdere beslissing om vanaf 2030 enkel nog zuiver elektrisch aangedreven modellen te produceren.

Ford verliest 130.000 dollar per verkochte elektrische auto

Een wijze beslissing om erger te voorkomen, zo omschrijven gezaghebbende analisten de strategiewissel van de Ford-top in Detroit. Uit cijfers van het eerste kwartaal blijkt dat de elektrische divisie een verlies van 1,3 miljard heeft geleden. In dezelfde periode verkocht Ford zo’n 10.000 exemplaren van de Mustang Mach-E.

Kort door de bocht komt het erop neer dat Ford 130.000 dollar verlies per verkochte Mach-E heeft geleden. Uiteraard gaat het hier om meer dan het verschil tussen de productie- en marketingkosten en de verkoopprijs. Inbegrepen zijn ook de afschrijvingen van de investeringen in onderzoek en ontwikkeling voorafgaand aan de feitelijke productie.

Vorig jaar leed de elektrische divisie van Ford een verlies van 4,7 miljard dollar, voor 2024 verwacht men dat het verlies zal oplopen tot ruim 5 miljard dollar. De directie heeft daarop beslist om te snoeien in het voorziene investeringsbudget van 12 miljard voor onderzoek en ontwikkeling.

Je moet weten dat Ford een van de weinige constructeurs is met een aparte divisie voor elektrische voertuigen met een eigen boekhouding waarvan de resultaten worden gepubliceerd. Van de andere merken weet de buitenwereld niet of zij winst of verlies maken met hun EV’s.

Het goede nieuws is dat Ford of Europe modellen met een verbrandingsmotor blijft produceren, zolang er vraag naar is. Vraag naar welke modellen hoor ik u vragen. Dat is inderdaad een terechte bekommernis.

In het kader van de omslag van thermische naar elektromotoren heeft Ford vorig jaar al de populaire Fiesta uit het gamma geschrapt, in 2025 is het de beurt aan de Focus. Blijven over de Puma, Kuga, Tourneo Courrier, Ranger en Bronco.

Off the record is te horen dat er een nieuw model in de maak is dat volgend jaar op de markt komt, maar niemand die daar veel geloof aan hecht. Het ontwikkelen en productierijp maken van een nieuw model vergt in het geval van Ford op zijn minst drie tot vier jaar.

Hoe realistisch is een wederopstanding van Jaguar

In afwachting dat Jaguar in 2025 het doek haalt van zijn nieuwe generatie elektrische modellen licht het af en toe al een tipje van de sluier maar veel wijzer wordt de buitenwereld daar niet van.

Vaststaat dat de nieuwe generatie zich situeert in het luxesegment en daar de handschoen zal opnemen tegen Bentley & Co.

Nog is het geloof in eigen kunde groot bij Chief Creative Officer Gerry McGovern die verantwoordelijk is voor de wederopstanding van Jaguar. Mij zou het niet verwonderen dat hij zich dit keer heeft overschat.

Slaagt hij er toch in Jaguar nieuw leven in te blazen, verdient hij een standbeeld. McGovern kennende heeft hij al een ontwerp van zo’n statue voor zichzelf in gedachte.

Niet onbelangrijk voor de toekomst van de elektrische auto is een recent statement van Mate Rimac (36), de geestelijke vader van Rimac Automobil en CEO van Bugatti Rimac. De Kroatische wonderboy laat weten dat de nieuwe Bugatti niet door een elektrische motor wordt aangedreven maar opnieuw door een 16-cilinderbenzinemotor.

“Wij zijn een technologiebedrijf en geen elektrisch merk,” aldus Mate Rimac. Die lanceerde in 2022 de Rimac Nevera, een elektrische hypercar met een vermogen van 2000 pk en een prijskaartje van 2,5 miljoen euro. De elektrische hypercar wordt in Kroatië gebouwd op een beperkte oplage van 150 exemplaren.

Tegen alle verwachtingen in zijn er nog altijd exemplaren te koop wat kan geïnterpreteerd worden als een slecht teken aan de wand voor de toekomst van de elektrische auto.

Tegenvallende bedrijfsresultaten voor Duitse merken

Zoals gezegd, na de boerenjaren 2021, 2022 en 2023 kampen de Europese en Amerikaanse constructeurs met tegenvallende bedrijfsresultaten tijdens het eerste kwartaal van 2024.

Zowel Mercedes, Volkswagen als BMW zien hun operationele bedrijfswinst teruglopen. Zo verkoopt BMW weliswaar meer auto’s maar is de bedrijfswinst winst met 25 procent gedaald.

Dat heeft ermee te maken dat de Duitse merken minder grote en dure luxewagens met krachtige benzinemotoren verkopen in China, de grootste automarkt ter wereld. BMW & Co realiseren er 30 tot 40 procent van hun omzet.


BMW verkoopt meer auto’s maar maakt minder winst.

Ook de verkoop van hun elektrische modellen kent niet het verwachte succes in China. Dat is een dikke streep door hun rekening en verklaart waarom hun operationele winst fors naar beneden gaat. Er is bovendien niet meteen licht aan het einde van de tunnel.

De kans is groot dat Europa – naar het voorbeeld van de Verenigde Staten – hogere importheffingen voor auto’s Made in China zal invoeren, wat mogelijk tot een handelsoorlog met China zal leiden. Of minstens tot represaillemaatregelen van de Chinese overheid ten aanzien van auto’s Made in Europe.

In beide gevallen zullen de Duitse merken daar een hoge prijs voor betalen en gaat de Duitse autonijverheid misschien wel de moeilijkste periode na de Tweede Wereldoorlog tegemoet.

Duitsland is niet alleen het thuisland van Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen maar ook van grote onderdelenfabrikanten zoals Bosch, Continental of ZF. De autonijverheid is de grootste werkgever in Duitsland. Houdt de neergang aan zal dat op relatief korte tijd enkele honderdduizenden banen kosten.

Wie is waar verantwoordelijk voor

Hoe is het zover kunnen komen? De automerken en dé politiek geven elkaar de schuld. Feit is dat zij decennialang twee handen op één buik waren. Politiek Berlijn hield rekening met de wensen van de autobazen die in ruil de partijkassen spijsden.

Dieselgate zorgde in 2015 voor een vertrouwensbreuk tussen de grote Duitse partijen en de bazen van de automerken. Sterker nog, de toenmalige kanselier Angela Merkel verklaarde Volkswagen & Co de oorlog en gebruikte haar politieke invloed in de Europese Commissie en het Europese Parlement om nieuwe CO2-uitstootnormen op te leggen die de merken vele miljarden aan extra investeringen hebben gekost.

Geld dat zij niet hebben kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen.

Dat verklaart waarom de Duitse constructeurs hun technologische voorsprong in de internationale autowereld zijn kwijtgespeeld aan Tesla en een aantal Chinese automerken. De Duitse constructeurs hebben de elektrische trein gemist en betalen daar nu een zeer hoge prijs voor.

Zo is dit weekend uitgelekt dat Mercedes-Benz heeft beslist om de ontwikkeling van een nieuw elektroplatform voor zijn grote luxemodellen stop te zetten. Topman Ola Källenius heeft tegenover zijn aandeelhouders moeten toegeven dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt.

De omslag van verbrandings- naar elektromotoren verloopt minder snel dan hij had verwacht waardoor zijn strategisch plan ‘Electric Only’ niet het verhoopte resultaat oplevert.

Imagoverlies

Van januari tot maart van dit jaar liep de verkoop van EV’s terug met 8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van het topmodel EQS daalde met bijna de helft. Negen van de tien verkochte nieuwe modellen waren uitgerust met een klassieke diesel- of benzinemotor.

De verkoop van de Mercedes EQS liep dit jaar met bijna de helft terug.

Dat verplicht hem ertoe ingrijpende besparingen door te voeren. Zo wordt de ontwikkeling van het elektroplatform ‘MB.EA-Large’ met onmiddellijke ingang stopgezet. Wat een enorm imagoverlies betekent voor Källenius die met minder auto’s meer geld wil verdienen door van Mercedes opnieuw een luxemerk te maken dat enkel grote en dure modellen aanbiedt.

Want hoe wil hij die ambitie waarmaken wanneer hij terzelfdertijd de schaar zet in de ontwikkeling van het elektroplatform MB.EA-Large dat de basis moet vormen voor de nieuwe generatie elektrische topmodellen? De beslissing legt een zeer zware hypotheek op de toekomst van Mercedes-Benz maar ook op die van Ola Källenius.

De kordaatheid waarmee hij het roer omgooit spreekt voor zijn moed en daadkracht, maar volstaat dat om Mercedes succesvol door het zwaar water te loodsen dat er zit aan te komen? Wordt vervolgd.

Stellantis lijkt een zwalpend schip

Zorgt de immer bloeiende bedrijfswagenmarkt ervoor dat de autoverkoop in België op peil blijft, valt op dat de dochtermerken van de fusiegroep Stellantis een moeilijke periode doormaken. Tot de autogroep behoren de Franse merken Citroën, DS en Peugeot, het Duitse Opel, de Italiaanse merken Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati en het Amerikaanse Jeep.

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar implodeerde de verkoop van de groep met 56,3 procent met als blikvanger Peugeot dat wordt geconfronteerd met een terugloop van de verkoop met 59 procent. Enkel Citroën en Jeep houden min of meer stand met een achteruitgang van respectievelijk 14,7 en 2,4 procent.

Wie of wat is verantwoordelijk voor dit debacle? Feit is dat de betrouwbaarheid van de 1.2 Puretech-motor die door zowat elk dochtermerk wordt gebruikt, grote problemen oplevert en vele trouwe klanten ertoe heeft aangezet om van merk te veranderen.

Stellantis heeft met de invoering van het zogenaamde Agentschapsmodel bovendien de bal compleet misgeslagen in zijn relatie met zijn klanten. Die kunnen hun nieuwe auto niet langer bij hun vertrouwde merkdealer om de hoek bestellen maar moeten dat nu rechtstreeks en online doen.

Geblunder

Je kan als klant ook niet langer onderhandelen over de prijs met de dealer. Die heeft nu het statuut van agent en moet zich tevreden stellen met een commissieloon per afgeleverde auto.

Een en ander heeft voor een totaal verziekte sfeer binnen de Frans-Duits-Italiaans-Amerikaanse autogroep gezorgd. Op de Belgische hoofdzetel in Brussel is het een komen en gaan van directeurs, de werk- en prestatiedruk is ondraaglijk hoog, de intermenselijke verhoudingen op de werkvloer zijn op een dieptepunt beland.

Illustratief voor de malaise binnen Stellantis: voor enkele weken stelde Alfa Romeo de nieuwe Milano voor, een compacte SUV. Enkele dagen later bleek dat de nieuwkomer plots van naam was veranderd in Junior. Een lachwekkende vertoning zonder voorgaande.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2024 om 12:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2024, 22:24   #10
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet echt, de bekwaamheid van het bedrijf te concurreren met andere merken zal beslissen. Lees: E-voertuigen maken met echte netto-winst.
Wel echt: de klant is koning. Zonder die geen omzet, geen bruto winst en geen netto winst. Dan doet ge terug wat klanten wèl willen e.
Oe zoude zelf zijn!
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 10:08   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Wel echt: de klant is koning. Zonder die geen omzet, geen bruto winst en geen netto winst. Dan doet ge terug wat klanten wèl willen e.
Oe zoude zelf zijn!
Welke automodellen "**de klanten" willen (of in de smaak vallen) lees je meestal aan de verkoopsaantallen.
Maar wat een - internationaal - bedrijf aan winst of verlies maakt aan diezelfde modellen bepaalt enkel de bekwaamheid/efficiëntie van dat bedrijf.

Wie lacht er nu nog met Tesla of BYD? Zijn die failliet ofzo?
Ik kan talrijke links plaatsen "hoe de gevestigde autoindustrie" toen (tot 2019) met Tesla gelachen hebben dat hun electrische wagens geen diesel/benzine verbranden maar wel massa's geld.

** wereldwijd.

Wist je dat een merk zoals BMW -enkel in de maand juli- zelfs iets meer BEV verkocht dan Tesla in Europa?
Met de kanttekening dat dit vooral te wijten was dat ze die BEVs (naast hun #dure ICE's) niet verkocht kregen in de rest van de wereld... (# zie ook vorige post, alinea over BMW).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2024 om 10:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be