Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2025, 13:22   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Minister Van den Brandt wil dat Brussel vier keer per jaar autoloos wordt.

Heeft die eigenlijk nog iets te willen.
Ik dacht dat een regering in lopende zaken, alleen lopende zaken kan aannemen.

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil dat de hoofdstad niet één maar vier keer per jaar autoloos wordt. De minister wil daarover in overleg met de gemeenten.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nat...b5ef2c1a&ei=30
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2025, 13:34   #2
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

binnenkort lopen er kamelen rond he
Oud 20 september 2025, 14:01   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil dat de hoofdstad niet één maar vier keer per jaar autoloos wordt. De minister wil daarover in overleg met de gemeenten.

In Brussel is het 30 km/u. Deze ochtend met de wagen boodschappen gaan doen. Terwijl alle auto's netjes 30 reden werden we 2 maal ingehaald door trotinetten (ja die riskeren niks op de traject controle en of aan een flitser)

Vind het zeer bizar dat je met een hoog technologisch duur vervoersmidel nu trager moet rijden dan met een trotinette. Denk mijn vader zich omdraait in zijn graf.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 september 2025 om 14:02.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 08:21   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In Brussel is het 30 km/u. Deze ochtend met de wagen boodschappen gaan doen. Terwijl alle auto's netjes 30 reden werden we 2 maal ingehaald door trotinetten (ja die riskeren niks op de traject controle en of aan een flitser)

Vind het zeer bizar dat je met een hoog technologisch duur vervoersmidel nu trager moet rijden dan met een trotinette. Denk mijn vader zich omdraait in zijn graf.
Dat is inderdaad bizar.
Maar steps controleren ... we weten wat de gevolgen kunnen zijn hé.
Oud Gisteren, 09:26   #5
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Binnenkort moeten we van de Groenen papaver kweken op de Avenu Louise.
Brussel DE BOERENSTAD.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:26   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik stel voor om 4 x per jaar een fietsloze en steploze dag in te voeren. Uiteindelijk betalen die mensen toch al geen rijtaks en kunnen de automobilisten eens rijden zonder om de 5 minuten zich een aap te schrikken van weer zo een halve clown die aan een waanzinnige snelheid rijdt daar waar het niet mag.

Ook wil ik mijn geld retour voor de dagen ik niet met mijn auto mag rijden want ik betaal wel RIJtaks voor een gans jaar zijnde 365 dagen en geen 361.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : Gisteren om 12:27.
Oud Gisteren, 14:30   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel voor om 4 x per jaar een fietsloze en steploze dag in te voeren. Uiteindelijk betalen die mensen toch al geen rijtaks en kunnen de automobilisten eens rijden zonder om de 5 minuten zich een aap te schrikken van weer zo een halve clown die aan een waanzinnige snelheid rijdt daar waar het niet mag.

Ook wil ik mijn geld retour voor de dagen ik niet met mijn auto mag rijden want ik betaal wel RIJtaks voor een gans jaar zijnde 365 dagen en geen 361.
Soms zelfs voor 366 dagen.
Oud Gisteren, 15:16   #8
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vergeet de pillekes die je iedereen aanraadt om relaxer door het leven te gaan niet te nemen ...

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 15:23   #9
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vier autoloze zondagen per jaar is bij lange niet genoeg. Vier dagen per jaar niet autoloos trekt er meer op. Laat al die gehandicapten maar in driewielertjes ala Benidorm Basterds rondkarren de rest van het jaar, of een zelfrijdende taxi nemen binnenkort.

Laatst gewijzigd door Vlad : Gisteren om 15:24.
Oud Gisteren, 15:25   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zou niet slecht zijn. Ik heb daarnet mijn dagelijkse wandeling gedaan en het was wel prettig om zien hoe kinderen zorgeloos op straat konden rolschaatsen, fietsen en rondrennen. De enige auto die ik gezien heb was een rustig rijdende patrouille-wagen van de politie.
Oud Gisteren, 18:21   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Vergeet de pillekes die je iedereen aanraadt om relaxer door het leven te gaan niet te nemen ...
Zeker een aanrader voor al die gekken op twee wielen. Aan de allure ze nu zijn betrokken bij ongevallen zeker niet te versmaden.

PS...Naar Brussel geweest vandaag. Ik wist dat er vandaag een autoloze zondag was maar wist niet er vandaag geen verkeersregels meer golden voor al die halve garen. Het leek wel een bende losgeslagen wilden. Als voetganger was ik er vliegensvlug weg.
Oud Gisteren, 18:26   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat zou niet slecht zijn. Ik heb daarnet mijn dagelijkse wandeling gedaan en het was wel prettig om zien hoe kinderen zorgeloos op straat konden rolschaatsen, fietsen en rondrennen. De enige auto die ik gezien heb was een rustig rijdende patrouille-wagen van de politie.
Precies of er zijn geen andere plaatsen om als kind rond te rennen Is een park of een bos daar dan niet beter voor ? Was je vandaag naar het zonienwoud geweest had je waarschijnlijk geen kat gezien.
Oud Gisteren, 18:28   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.hbvl.be/binnenland/tienj.../91958333.html

Tienjarig meisje overleden na tragisch ongeval met fiets voor ogen van familie: “Ze waren in shock”
VorstEen 10-jarig meisje is zondagnamiddag overleden na een val met haar fiets in de Victor Rousseaulaan in Vorst. Dat bevestigt de politiezone-Zuid. Het zou gaan om een spijtig ongeluk waar geen andere personen bij betrokken waren.

Het ongeval gebeurde tijdens de autovrije zondag. Tussen 9.30 uur en 19 uur zijn dan alle straten in het Brussels Gewest autovrij en nemen de zwakke weggebruikers de plek in van de automobilisten.
Oud Gisteren, 20:06   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tienjarig meisje overleden na tragisch ongeval met fiets voor ogen van familie: “Ze waren in shock”
VorstEen 10-jarig meisje is zondagnamiddag overleden na een val met haar fiets in de Victor Rousseaulaan in Vorst. Dat bevestigt de politiezone-Zuid. Het zou gaan om een spijtig ongeluk waar geen andere personen bij betrokken waren.

Het ongeval gebeurde tijdens de autovrije zondag. Tussen 9.30 uur en 19 uur zijn dan alle straten in het Brussels Gewest autovrij en nemen de zwakke weggebruikers de plek in van de automobilisten.
Dat illustreert perfect waarom fietsen eigenlijk onveiliger is dan autorijden....
Je kan hier terecht kritiek geven op die groene marketing die altijd maar lekker woke haar agenda van consuminderen in het kader van de klimaatprofetie mensen bijna probeert te dwingen te denken dat zij het licht hebben gezien
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 23:22   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat illustreert perfect waarom fietsen eigenlijk onveiliger is dan autorijden....
Zeg maar gerust veel onveiliger, pakweg 10 maal of nog meer in België

En dan worden de eenzijdige fietsongevallen (ook met doden) nog sterk onderschat.
https://fietsberaad.be/nieuws/wat-we...etsongevallen/

Nederland houdt de aantallen alvast beter bij:
Citaat:
https://swov.nl/nl/fact/fietsers-3-w...tsslachtoffers

Fietsdoden

In 2021 vielen volgens de ongevallenregistratie de meeste (44%) dodelijke fietsslachtoffers na een botsing met een personenauto. Daarnaast vielen relatief veel (19%) dodelijke fietsslachtoffers door enkelvoudige ongevallen. Dit zijn ongevallen waarbij helemaal geen andere verkeersdeelnemer is betrokken; het zijn vaak valpartijen na op- en afstappen of door een botsing met een obstakel (stoeprand, paaltje enzovoort). Omdat niet elk type fietsongeval even goed geregistreerd wordt, is het aantal fietsdoden waar geen gemotoriseerd verkeer bij betrokken is een onderschatting.

In tien jaar (2012-2021) is het aandeel verkeersdoden door een enkelvoudig ongeval significant toegenomen met ruim 10% per jaar (zie Tabel 1). Deze langetermijnontwikkeling laat zien dat het aantal doden bij enkelvoudige ongevallen meer is gestegen dan het totaal aantal fietsongevallen.

Tabel 1. Het aantal verkeersdoden onder fietsers naar tegenpartij zoals geregistreerd in BRON en ontwikkelingen over de lange termijn. NB: het aantal fietsdoden waar geen gemotoriseerd verkeer bij betrokken was wordt in deze tabel onderschat. Bron: IenW.

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 23:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 23:36   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Waarschijnlijk zonder een goed gedragen helmpje...
Oud Gisteren, 23:42   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarschijnlijk zonder een goed gedragen helmpje...
En dodelijke infrastructuur, het moet ook staal zijn hé...

Citaat:
“Het meisje is de controle over haar stuur verloren bij een kleine wegverhoging, aan de kruising met de Victor Rousseaulaan. Ze is er tegen een stalen paaltje gebotst.”
Bij een kleine wegverhoging? Is dat een woke vertaling voor een (onwettige) verkeersdrempel?

Zie ook laatste alinea oorzaken via: https://fietsberaad.be/nieuws/wat-we...etsongevallen/

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 23:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 04:36   #18
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je kan hier terecht kritiek geven op die groene marketing die altijd maar lekker woke haar agenda van consuminderen in het kader van de klimaatprofetie mensen bijna probeert te dwingen te denken dat zij het licht hebben gezien
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zeg maar gerust veel onveiliger, pakweg 10 maal of nog meer in België

En dan worden de eenzijdige fietsongevallen (ook met doden) nog sterk onderschat.
https://fietsberaad.be/nieuws/wat-we...etsongevallen/

Nederland houdt de aantallen alvast beter bij:
Vergeet de kosten en vroegtijdige doden verbonden aan welvaartsziekten door het te weinig bewegen niet mee te tellen. Dan springt de balans kapot ten voordele van de fietsers.

Oud Vandaag, 04:43   #19
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dodelijke infrastructuur, het moet ook staal zijn hé...

Bij een kleine wegverhoging? Is dat een woke vertaling voor een (onwettige) verkeersdrempel?

Zie ook laatste alinea oorzaken via: https://fietsberaad.be/nieuws/wat-we...etsongevallen/
Wegverhogingen zouden niet nodig zijn als auto's - en dat is al lang elektronisch mogelijk - niet harder kunnen rijden dan de plaatselijk toegelaten snelheid. Er wordt nog steeds veel te hard gereden, getuige de miljoenen euro's boetes die blijven binnenstromen bij de corrupte flitsbedrijven en gemeenten.

Oud Vandaag, 07:18   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Wegverhogingen zouden niet nodig zijn als auto's - en dat is al lang elektronisch mogelijk - niet harder kunnen rijden dan de plaatselijk toegelaten snelheid. Er wordt nog steeds veel te hard gereden, getuige de miljoenen euro's boetes die blijven binnenstromen bij de corrupte flitsbedrijven en gemeenten.
Eerlijk?
Als ik op de weg aan het rijden ben, en even niet op de verkeersborden let, heb ik een boete in de bus.

Je kunt het zo gek niet bedenken met de verschillende snelheden op enkele kilometers weg.

70 - 30 - 50 - 70 - 30 - 70 - 50....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be