Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2005, 17:36   #1
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard seksuele geaardheid van de fruitvlieg

Seksuele geaardheid fruitvliegjes kan veranderen

ma 13/06/05 - Oostenrijkse onderzoekers zijn erin geslaagd de seksuele geaardheid van fruitvliegjes te veranderen. Hiervoor moesten ze enkel het zogenoemde "meester"-gen, dat in een vrouwelijke en mannelijke variant bestaat, omwisselen. De studie werd gepubliceerd in het blad Cell.

Een mannelijk vrouwtje maakt het hof. >>
(foto AP)
Uit de experimenten bleek dat de vrouwelijke vliegjes die een mannelijke variant van het gen kregen, andere vrouwelijke vliegjes het hof gingen maken met typisch mannelijke rituelen, zoals wrijven tegen haar pootje of muziek spelen op haar vleugels.

Mannetjes die de vrouwelijke versie van het gen kregen, werden eerder passief en ontvankelijk voor de typisch mannelijke paringsrituelen.

Hoofdonderzoeker Barry Dickson, verbonden meent dat deze studie aantoont dat één enkel gen alle aspecten van de seksuele oriëntatie en het seksuele gedrag van een fruitvliegje kan bepalen.

"Hieruit blijkt dat instinctief gedrag wordt bepaald door genetische programmatie", stelt Dickson.

("Wetenschap kan heel wat onwaarheden uit rechtse hoek counteren.")

(foto Belga)

En hoe zit dat met de mens?Toch zal het Weens onderzoek het debat over het al dan niet bestaan van "homoseksuele genen" niet doen verstommen. Het menselijk brein en menselijke verlangens zijn immers veel complexer dan die van fruitvliegjes en de menselijke homoseksuele en heteroseksuele verleidingstechnieken zijn meer gesofisticeerd en gevarieerd.

Als verder onderzoek evenwel aantoont dat homoseksualiteit bij lagere levensvormen genetisch bepaald is, wat betekent dit dan voor onze samenleving? "Dergelijk onderzoek kan helpen", stelt Jay Brown Smith, woordvoerder van Human Rights Campaign.

"Wetenschap kan heel wat onwaarheden uit rechtse hoek counteren. We ondervonden zo al dat mensen die denken dat homoseksualiteit biologisch bepaald is, meer geneigd zijn om de homoseksuele zaak te steunen."[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by la_Principessa on 13-06-2005 at 18:37
Reason:
--------------------------------

ma 13/06/05 - Oostenrijkse onderzoekers zijn erin geslaagd de seksuele geaardheid van fruitvliegjes te veranderen. Hiervoor moesten ze enkel het zogenoemde "meester"-gen, dat in een vrouwelijke en mannelijke variant bestaat, omwisselen. De studie werd gepubliceerd in het blad Cell.

(foto AP)
Uit de experimenten bleek dat de vrouwelijke vliegjes die een mannelijke variant van het gen kregen, andere vrouwelijke vliegjes het hof gingen maken met typisch mannelijke rituelen, zoals wrijven tegen haar pootje of muziek spelen op haar vleugels.

Mannetjes die de vrouwelijke versie van het gen kregen, werden eerder passief en ontvankelijk voor de typisch mannelijke paringsrituelen.

Hoofdonderzoeker Barry Dickson, verbonden meent dat deze studie aantoont dat één enkel gen alle aspecten van de seksuele oriëntatie en het seksuele gedrag van een fruitvliegje kan bepalen.

"Hieruit blijkt dat instinctief gedrag wordt bepaald door genetische programmatie", stelt Dickson.

(foto Belga)

En hoe zit dat met de mens?Toch zal het Weens onderzoek het debat over het al dan niet bestaan van "homoseksuele genen" niet doen verstommen. Het menselijk brein en menselijke verlangens zijn immers veel complexer dan die van fruitvliegjes en de menselijke homoseksuele en heteroseksuele verleidingstechnieken zijn meer gesofisticeerd en gevarieerd.

Als verder onderzoek evenwel aantoont dat homoseksualiteit bij lagere levensvormen genetisch bepaald is, wat betekent dit dan voor onze samenleving? "Dergelijk onderzoek kan helpen", stelt Jay Brown Smith, woordvoerder van Human Rights Campaign.

"Wetenschap kan heel wat onwaarheden uit rechtse hoek counteren. We ondervonden zo al dat mensen die denken dat homoseksualiteit biologisch bepaald is, meer geneigd zijn om de homoseksuele zaak te steunen."[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

(foto AP)

(foto Belga)

"Wetenschap kan heel wat onwaarheden uit rechtse hoek counteren. We ondervonden zo al dat mensen die denken dat homoseksualiteit biologisch bepaald is, meer geneigd zijn om de homoseksuele zaak te steunen."[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door la_Principessa : 13 juni 2005 om 17:37.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 17:51   #2
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

heb bij die laatste zinnen mijn bedenkingen zo. Ttz het feit dat homoseksualiteit genetisch bepaald blijkt te zijn zou sommige mensen ook op het idee kunnen brengen om dat gen ( of iedereen met dat gen ) uit te gaan roeien of dat het dus uitroeibaar is.

Waarschijnlijk zijn het dan echter vooral die mensen die dat gen zelf recessief hebben die de anderen die het dominante gen hebben willen vervolgen.

Het feit dat men de seksuele geaardheid van de vliegjes heeft kunnen wijzigen toont anderszijds veel meer aan. Nl. dat homoseksualiteit een deel is van de genenpoel van de natuur. Het gen moet ergens in de genenpoel van de soort fruitvliegjes al aanwezig geweest zijn bedoel ik anders had men deze soort niet kunnen kweken. Als dat bij fruitvliegjes zo is waarom zou dat dan bij de mens niet zo zijn. We zijn immers veel complexer dan fruitvliegen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 18:50   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met een goeie vliegenmepper is dat allemaal weg! Anders wel een wijze studie maar wat ze er mee kunnen aanvangen ontgaat me tot nu nog altijd.
Zou een olifant kunnen kakken als zijn slurf op zijn gat staat?
Nou ja.

Zonde van de tijd en het geld.[edit]
[size=1]After edit by Mambo on 13-06-2005 at 19:51
Reason:

Met een goeie vliegenmepper is dat allemaal weg! Anders wel een wijze studie maar wat ze er mee kunnen aanvangen ontgaat me tot nu nog altijd.
Nou ja.

Zonde van de tijd en het geld.[/size]

Nou ja.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 juni 2005 om 18:51.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 19:02   #4
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Deze studie bewijst niet dat homoseksualiteit bij fruitvliegjes genetisch bepaald is ! Het bewijst enkel dat een genetische afwijking homoseksualiteit kan veroorzaken. Er zijn enorm veel aanwijzingen dat homoseksualiteit door een veel breder spectrum van factoren kan veroorzaakt worden. Zo heb ik bijv geleerd in mijne cursus ethologie (=gedrag van dieren) dat stieren die in een slecht ingerichte stal verblijven na een tijd homoseksueel gedrag kunnen vertonen, die de wetenschappelijke naam "bullers" of "riders" krijgen, naargelang hun positie in het standje....
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 19:07   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Deze studie bewijst niet dat homoseksualiteit bij fruitvliegjes genetisch bepaald is ! Het bewijst enkel dat een genetische afwijking homoseksualiteit kan veroorzaken. Er zijn enorm veel aanwijzingen dat homoseksualiteit door een veel breder spectrum van factoren kan veroorzaakt worden. Zo heb ik bijv geleerd in mijne cursus ethologie (=gedrag van dieren) dat stieren die in een slecht ingerichte stal verblijven na een tijd homoseksueel gedrag kunnen vertonen, die de wetenschappelijke naam "bullers" of "riders" krijgen, naargelang hun positie in het standje....
Ligt dat aan de stal?

Alweer een studie van veel geld en kijken naar iets dat geen bal veranderd zou ik denken. (hebben jullie echt niks beter te doen?)[edit]
[size=1]After edit by Mambo on 13-06-2005 at 20:14
Reason:

Citaat:
Ligt dat aan de stal?

Alweer een studie van veel geld en kijken naar iets dat geen bal veranderd zou ik denken. (hebben jullie echt niks beter te doen?)[/size]

Citaat:
Ligt dat aan de stal?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 juni 2005 om 19:14.
Oud 13 juni 2005, 19:31   #6
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ligt dat aan de stal?

Alweer een studie van veel geld en kijken naar iets dat geen bal veranderd zou ik denken. (hebben jullie echt niks beter te doen?)
Ge moest eens weten wat deze studies al hebben opgebracht ! Vleeskwaliteit, melkproductie, ... is de laatste jaren ongelooflijk geperfectioneerd door deze studies. En zowel de boer als het dier varen er wel bij! Kweet ni of ge al es een moderne boerderij vanbinnen hebt gezien, het tart de verbeelding !
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 19:35   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nee het is al een tijdje geleden dat ik nog eens door een koeienstal heb gelopen. Ben daar niet treurig om ook.
Maar ja een koe zonder stres geeft betere melk en ze verkopen ergens gemasseerde koeienvlees aan 1000€/kilo als ik me niet vergis.
Nou ja, deze arme kan dat niet kopen!
Oud 13 juni 2005, 19:36   #8
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Dit bewijst net hoe onnatuurlijk homoseksualiteit is...

Immers, teneinde een "homoseksuele fruitvlieg" te fabriceren, moest men eventjes voor God spelen, en rammelen met de genetica van die vliegjes.

Daarna en enkel daarna, kon men deze verschijnselen aanschouwen, waarna al de homoseksuele fruitvliegjes zijn afgestorven. Louter om hen in stand te houden, zal het nodig zijn de Dokter Mengele technieken toe te passen op een nieuwe generatie fruitvliegen.
Oud 13 juni 2005, 20:02   #9
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk zijn het dan echter vooral die mensen die dat gen zelf recessief hebben die de anderen die het dominante gen hebben willen vervolgen.
Niet elk kenmerk is te klasseren onder dominant/recessief.
Citaat:
Immers, teneinde een "homoseksuele fruitvlieg" te fabriceren, moest men eventjes voor God spelen, en rammelen met de genetica van die vliegjes.
Niet helemaal juist, in de natuur kan dit ook zo gebeuren. Alleen, je moet geen krak zijn om te bewijzen dat homoseksualiteit een evolutionair nadeel is. Je kunt je niet voortplanten, dus is het een mutatie.
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 20:05   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter
Alleen, je moet geen krak zijn om te bewijzen dat homoseksualiteit een evolutionair nadeel is. Je kunt je niet voortplanten, dus is het een mutatie.
Jij had wel nooit erg goede punten voor het vak biologie zeker?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 20:08   #11
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Kan men het gen niet verwijderen bij homoseksuelen zodat ze dan heteroseksueel worden en geen kinderen meer moeten adopteren ?
Oud 13 juni 2005, 20:38   #12
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven

Daarna en enkel daarna, kon men deze verschijnselen aanschouwen, waarna al de homoseksuele fruitvliegjes zijn afgestorven. Louter om hen in stand te houden, zal het nodig zijn de Dokter Mengele technieken toe te passen op een nieuwe generatie fruitvliegen.
Ook niet veel kaas gegeten van wetenschappelijk onderzoek...
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 21:21   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ben nog niet zeker dat het gaat om homoseksuele vliegen of om vliegen van waar de sexen zijn omgekeerd. Eerder dat laatste als ik het voorgaande goed had begrepen. En als het omgekeerd is dan is het ook geen homo vlieg meer want hij weet van niet beter dan dat.
Nu kan ik me voorstellen dat als u vergelijkt met mensen men het verschil wel degelijk weet te onderbouwen.[edit]
[size=1]After edit by Mambo on 13-06-2005 at 22:21
Reason:

Citaat:

Ben nog niet zeker dat het gaat om homoseksuele vliegen of om vliegen van waar de sexen zijn omgekeerd. Eerder dat laatste als ik het voorgaande goed had begrepen. En als het omgekeerd is dan is het ook geen homo vlieg meer want hij weet van niet beter dan dat.
Nu kan ik me voorstellen dat als u vergelijkt met mensen men het verschil wel degelijk weet te onderbouwen.[/size]

Citaat:

Nu kan ik me voorstellen dat als u vergelijkt met mensen met het verschil wel degelijk weet te onderbouwen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 juni 2005 om 21:21.
Oud 13 juni 2005, 22:04   #14
Groentje-18

Standaard

[quote=la_Principessa]Oostenrijkse onderzoekers zijn erin geslaagd de seksuele geaardheid van fruitvliegjes te veranderen. Hiervoor moesten ze enkel het zogenoemde "meester"-gen, dat in een vrouwelijke en mannelijke variant bestaat, omwisselen. De studie werd gepubliceerd in het blad Cell.

[quote]Uit de experimenten bleek dat de vrouwelijke vliegjes die een mannelijke variant van het gen kregen, andere vrouwelijke vliegjes het hof gingen maken met typisch mannelijke rituelen, zoals wrijven tegen haar pootje of muziek spelen op haar vleugels.
Hoofdonderzoeker Barry Dickson, verbonden meent dat deze studie aantoont dat één enkel gen alle aspecten van de seksuele oriëntatie en het seksuele gedrag van een fruitvliegje kan bepalen.[quote]

Ik begrijp niet waarom er hieronder wordt verdergegaan over homoseksualiteit bij de mens. Er is toch geen enkele noodzaak om hieruit iets te concluderen over homoseksualiteit? :-s Het enige wat er is gebeurt is dat een mannelijk en een vrouwelijk gen gewisseld zijn. Dat leidt ertoe dat de ze zich beiden gaan gedragen i.f.v. het gen dat ze gekregen hadden, wat waarschijnlijk ook wel de verwachting (of de hoop) van de onderzoekers was.
De mannetjes gaan zich nl. vrouwelijk gedragen en de vrouwtjes mannelijk.
Maar dit is toch niet altijd het geval bij homoseksualiteit (bij mijn weten).

Het enige dat ik persoonlijk uit deze studie concludeer is dat hier weeral eens bevestigd wordt dat het veranderen van één enkel gen (waarvan geweten is dat het cruciaal is bij de bepaling van het geslacht) een heel grote impact kan hebben op het gedrag.

[quote] "Hieruit blijkt dat instinctief gedrag wordt bepaald door genetische programmatie", stelt Dickson. [quote]

Was dat onderzoek daarom nodig? Wat dacht hij dan? Instinctief gedrag door de opvoeding bepaald ofzo? :-s :-s
Oud 13 juni 2005, 22:04   #15
Groentje-18

Standaard

(Oeps, ik kan dus niet quoten)
Oud 13 juni 2005, 22:06   #16
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Op het einde moet je [/QUOTE] zetten...[edit]
[size=1]After edit by la_Principessa on 13-06-2005 at 23:06
Reason:

Op het einde moet je [/QUOTE] zetten...[/size]

Op het einde moet je [/QUOTE] zetten...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door la_Principessa : 13 juni 2005 om 22:06.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 22:21   #17
Groentje-18

Standaard

Aah oké, bedankt voor de tip!
Oud 13 juni 2005, 22:56   #18
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij had wel nooit erg goede punten voor het vak biologie zeker?
Ok ,ok fysiologisch gezien wel, maar als een homo zich voortplant, dan noem ik hem gewoon niet consequent en wel decadent.
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 22:59   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter
Ok ,ok fysiologisch gezien wel, maar als een homo zich voortplant, dan noem ik hem gewoon niet consequent en wel decadent.
Wie kan het wat schelen hoe jij iemand noemt? Het simpele feit is en blijft dat homoseksuele mensen zich wel degelijk kunnen voortplanten.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 23:18   #20
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Niet echt natuurlijk zou ik zeggen.

Citaat:

(foto Belga)
Wie is nu het vrouwtje?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be