![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat dit een vruchtbare discussie kan worden, zonder een apriori verwerping. De Katholieke Kerk (alsook de Orthodoxe Kerk) gelooft dat zowel de H.Schrift als de H.Traditie geïnspireerd is. De H.Traditie is de verzameling van de algemeen aanvaarde overtuigingen die bestonden in de middens van de apostelen en hun volgelingen in de eerste eeuwen na christus en later, maar niet terug te vinden zijn in het evangelie. Het Nieuwe testament zwijgt bv. in alle talen over de vraag of Jezus ooit getrouwd is geweest of kinderen heeft gehad. Maar katholieken (alsook Orthodoxen) geloven dat Hij geen vrouw en kinderen heeft gehad. De H.Traditie zegt dat Hij nooit getrouwd is geweest. Net zoals de H.Traditie zegt dat er al vanaf het begin maar 4 evangeliën als getrouw aanvaard werden door apostolische en kerkvaderlijke middens. Als we alleen uitgaan van het geschreven Woord, kunnen we die vraag eenvoudigweg niet beantwoorden (er was geen geschreven inhoudsopgave van de Bijbel). Dus mogen we via het ongeschreven Woord (de Traditie) erop afgaan dat we dit zo mogen stellen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Om eens te reageren. Dat Jezus geen vrouw en kinderen had zijn we het over eens. Ik zal dan eens mijn eerste vraag stellen. Hoe verklaar jij het bestaan van de paus? Kun jij die bijbels verklaren?
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 22:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vooreerst moet ik zeggen dat de Kerk niet alles bijbels kan verklaren, omdat de bijbel niet alles zégt. Maar we hebben wel een bron aan informatie in de H. Traditie: Nl. de overlevering van de apostelen aan hun leerlingen (de apostolische vaders).
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. [18] En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn Kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. [19] Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn. Jezus geeft overduidelijk autoriteit aan Petrus om zijn Kerk te bouwen. Natuurlijk stopt dit niet bij de marteldood van Petrus, maar gaat de autoriteit over aan zijn rechtmatige opvolger, de opvolger van Petrus. Vermits Petrus op het eind van zijn leven in Rome verbleef, is de paus ook Rome geresideerd. Op Sint-Petrus' graf is de Kerk gebouwd. Hij is de rots (=Kefas/Petrus) waarop Jezus Zijn Kerk bouwde.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
Maar om toch maar eens te reageren:
2 Biecht: De verloren zoon: Vergeving van de zonden van de zoon na zondig leven. De enige aan wie je om vergeving kunt vragen is de Heer. 3 De laatste sacramenten: De honderdman vroeg aan Jezus om zijn knecht bij te staan in zijn zware ziekte Dit verklaart nog lang niet de laatste sacramenten. Je kunt niet gered worden door de pastoor als die ff een zegen geeft. Ook hier geld enkel vergeving door de Heer. 4 Reddingsleer: Genesis, Christus' oproep om te bekeren, Openbaring Redding kan door geloof alleen. Ik kan je meer dan 20 citaten geven die dit wijzen. 5 De eucharistie: Laatste Avondmaal, Goede Vrijdag, Pasen. De eucharistie was enkel symbolisch bedoeld. Dit zie je ook duidelijk in de citaten. Dit was ff een kort overzicht van mijn antwoorden.
![]() |
![]() |
#7 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Okee er staat waarop ik mijn kerk zal bouwen. Het vaticaan is veel later gebouwd toen dit citaat al bekend was. Overigens verklaart dit nog steeds niet het bestaan van de paus. Dan over het tweede onderstreepte gedeelte. Er wordt hier gesproken over Petrus en niet over Ratzinger, Wojtila enz. Petrus is later pas verheven tot paus en hebben ze hem die naam gegeven. Even een citaat van mij: Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Vereren??? Men kust zijn hand en knielt enkel voor hem neer uit respect. Vroeger deden dienaars dat ook bij hun meester. Dit wil toch niet zeggen dat ze hem vereren. Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 23:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() In Rome bestond al een christenlijke gemeenschap ten tijde van Petrus. Hebt u al de christelijke catacombes in Rome bezocht? Zeer indrukwekkend! Loont de moeite! Het Vaticaan is van geen belang, wel de 'H.Stoel', de gemeenschap in Rome met de erkende opvolgers van Petrus.
![]() |
#10 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Heb je behalve dat ene vage citaat geen enkele houvast op de justificatie van de paus? In verdere boeken heb ik nergens iets gelezen wat erop wijst dat er zoiets als een paus moet zijn. En trouwens waarom moet er eigenlijk een psus zijn?
![]() |
![]() |
#11 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
en ik moet je zeggen ik was ook helemaal overweldigd van die RIJKDOM. Ik dacht ook de paus das een goeie kerel. Ze willen je alleen maar verleiden met hun rijkdom.
![]() |
![]() |
#12 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Even het volgende:
Geloof jij in de onfeilbaarheid van de paus? Als je eens gaat kijken in de middeleeuwen en daarvoor. Die pausen toen waren niet allemaal lieverdjes(of ontken je dit?). Hoe zie jij dit? BTW weet je wat vaticaan eigenlijk betekent?
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Opgelet: de huidige paus is ook niet 'plaatsvervanger van Christus', wél de 'plaatsbekleder van Petrus'. De Katholieke Kerk is ook apostolisch: ze houdt vast aan de H.Traditie van de apostelen en hun leerlingen de kerkvaders. Door middel van handoplegging hebben de apostelen hun H.Geest doorgegeven aan diakens, presbyters en bisschoppen, en zij op hun beurt aan hun leerlingen. (Cfr 1Tim) Daarenboven is de Katholieke Kerk ook Universeel (=katholikos= universeel (grieks).) De Kerk beperkt zich niet zoals protestantse staatskerken tot één land, maar zijn (zoals Christus gevraagd heeft: "Ga en maak alle volkeren tot mijn leerlingen.") tot alle volkeren ter Wereld gegaan om de Blijde Boodschap te verkondigen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Of zoals 'ga en maak alle volken tot mijn leerling'. Dit verklaart ook geen paus. Jezus wou ook dat de kerk puur bleef en vasthoudend aan het juiste geloof en niet afdwalend. Citaat:
Citaat:
enne ik wacht nog steeds op die justificatie van de paus.
![]() |
![]() |
#16 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit wil dus niet zeggen dat de paus persoonlijk of individueel geen fouten kan maken. Hij kan het persoonlijk aan het verkeerde eind hebben, maar hij zal niet proberen deze fout aan de hele Kerk op te leggen, omdat de H.Geest hem daar op een of andere manier zou vanaf houden. Citaat:
De doctrine van de pauselijke onfeilbaarheid is pas in 1870, dus lang na de slechte pausen, geproclameerd. Deze doctrine bevat ook geen terugwerkende krachten. Hoewel elke slechte paus er één teveel is, moeten we bedenken dat Jezus zelf 12 onvolmaakte zondaars als Zijn apostelen heeft uitgekozen. De eerste paus, St. Petrus, toonde zich zeer zwak en verloochende Christus 3 keer, en Judas, een van de eerste bisschoppen, heeft christus verraden voor dertig zilverstukken. De een kreeg berouw, de ander hing zichzelf op in plaats van om genade te vragen. Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 23:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zoals Mgr. Gaillot zei: "Als de Kerk niet dient, dan dient ze tot niets."
![]() |
![]() |
#18 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wat de pausen deden was anders. De inquisitie bijvoorbeeld. Het vermoorden van mensen. Citaat:
can: slang dus aanbeden slang. De slang wordt op diverse plaatsen gebruikt als tegenstander van God: satan. ![]() Hier zie je een afbeelding van het wapenschild in het vaticaan. Vertel me maar eens wat een draak/slang met het christelijk geloof te maken heeft. Citaat:
Nog wat symbolen op en rond het vaticaan: Obelisk: dit moet baal voorstellen de zonnegod Afgoderij Zonnewiel: is de god Tammuz Afgoderij Uterus: is astarte hetzelfde verhaal Afgoderij en dan heb ik het nog niet eens gehad over al die symbolen die de paus op en aan zijn kleding heeft.
![]() |
![]() |
#19 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Niet de plaatsbekleder van Christus maar van Petrus (Sedes Petri) Erger dan Judas kon zelfs de ergste paus niet hebben gedaan. Maar elke schurkpaus was er één teveel. Gelukkig is die tijd afgehandeld en afgesloten sinds het invoeren van het conclaafsysteem waarin de H. Geest de Kerk bijstaat. Citaat:
U haalt pre-christelijke betekenissen aan die niets te maken hebben met het huidige Vaticaan. Vaticaan is één van de 7 heuvels van Rome, waarop de stad gebouwd is. Zo heb je naast Vaticaan ook Palatijn, Capitool,... Het Vaticaan is de heuvel, maar de autoriteit is niet Vaticaan(stad) maar "de H.Stoel" (m.a.w. de opvolging van Petrus)
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 23:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
En mijn vraag blijft wat heeft een slang/draak met het christelijke geloof te maken?
![]() |