![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mijn stelling is de volgende...
Het irriteert mij mateloos dat de overheiden niet ingrijpen terwijl de gevolgen van de jarenlange milieuverwaarlozing langzaam duidelijk worden: Ik pleit er dan ook voor dat de overheid alles doet om, eens de middelen bestaan om de CO2 e.d. onzuiverheden drastisch te verlagen, ervoor te zorgen dat die middelen zo snel mogelijk in gang worden gezet. Een voorbeeld. Als er genoeg investeerders worden gevonden rollen volgend jaar de eerste auto's van de band die rijden op perslucht. Er is allang geweten dat onze hedendaagse autootjes voor een heel groot deel verantwoordelijk zijn voor de luchtvervuiling. Ik vind dan ook dat de overheid als overheid het recht in handen moet nemen en ervoor moet zorgen dat iedereen, binnen een bepaald tijdsbestek, milieuvriendelijk rijdt. En niet d.m.v. het geven van een subsidie e.d. maar echt er korte mette mee maken en de koe bij de horens vatten voor het te laat is. Ik hoop ook dat de overheid hierbij zich niet gaat laten tegenhouden door hun geweten te paaien d.m.v Kyoto-normpjes en daarmee niets realiseert waardoor de vervuiling drastisch gaat terugdringen. Verder pleit ik ook nog voor de volgende maatregelen tegen de verloedering van het milieu als: - Alle toiletten op regenwater - Alle bussen op schapenurine en/of plantenolie - Meer geld voor wetenschappelijk onderzoek om de klimaatverandering af te remmen en om onze gezondheid ten goede te komen ipv in projecten als 'naar Mars gaan kijken en terugkomen' -> ruimtevaart is in mijn ogen je reinste geldverspilling als je op je eigen planeet niet eens de boel deftig kan organiseren - Internationale maatregelen tegen het kappen van het regenwoud -> de oorzaak van het kappen oplossen samen met de E.U. en de V.N. - Alle natuurgebiede die er op dit moment zijn moeten behouden blijven - Er moeten grootscheepse campagnes kopen, die daarom niet per se veel hoeven te kosten: het kan ook een programma op de VRT zijn ofzo, waar de burger voor warm gemaakt wordt om ernaar te kijken. - Tegenhouden dat het slib van de vruchtbare akkers vloeit zodat er niet meer landbouwgrond verloren gaat en zodat de rioleringen niet verstopt geraken - De straatverlichting in België die werkt op zonne-energie (als er die dag zon geschenen heeft, en anders kan overschakelen) en elektriciteit - Plastic flessen om uit te drinken worden ofwel van glas gemaakt, ofwel van verhard plastic en zijn dus altijd herbruikbaar (om te janken dat dit nog niet gebeurt is, of zijn er geen bewijzen dat herbruiken en afwassen milieuvriendelijker is dan iedere keer weggooien?) - Grootscheepse controle-actie van iedere fabriek om ... tips te geven hoe ze duurzamer voor het milieu en toch goedko(o)p(er) kunnen produceren bv. product niet in 100 000 verpakkingen steken zodat de consument eerst een half uur moet uitpakken voor hij zijn product te pakken krijgt, ervoor zorgen dat er minder bedrijfsafval wordt weggegooid en meer gerecycleerd, etc. (Dit zou trouwens de werkloosheid ook terugdringen). - Bestaat er al een machine om van vervuild water drinkbaar water te maken? - ... En nog meer maatregelen waar ik nu even niet op kan komen. ![]() Waarom zorgt de overheid hier niet voor? Dit had toch al lang kunnen / moeten gebeuren?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 juni 2005 om 17:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Los daarvan, mooi dat de overheid dat gaat verplichten hoor, maar gaan ze me dan ook de restwaarde van mijn 4 maanden oude wagen terug betalen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door genehunter : 19 juni 2005 om 18:02. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Over die PET- en glazen flessen:
Zoals dacht ik al bleek uit mijn post hierboven (?): zolang er geen evidentie is dat het hergebruik van drankflessen beter is voor het milieu heeft het uiteraard geen zin om daartoe over te gaan.
![]() |
![]() |
#5 | ||||||
|
![]() Citaat:
Als je de restwaarde van je 4 maanden oude wagen gaan terugbetalen moet je met de overheid regelen. ![]() Zou het niet mogelijk zijn om de motor te vervangen of zoiets ? :-s Als het een diesel is dan kan hij ook op plantenolie rijden mits je hier en daar iets eraan ombouwt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Oké ik heb me niet duidelijk uitgedrukt ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
't Is soms nog wat schrijnender: je vraagt als ze je toilet en een kraantje op regenwater kunnen aansluiten en dat wordt geweigerd wegens ... :-s
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Minister
|
![]() Groentje,ik vind dat je vol goede bedoelingen zit en dat je geeft om onze planeet siert je!Waren ze allemaal maar zo,maar jammer genoeg is dat niet zo.
Vandeweek had ik een discussie bij ons op het werk met een groepje vrouwen.Het ging over het sorteren van glas,papier,plastiek en blik.Blijkbaar was er geen één van dat groepje vrouwen die deftig sorteren."Je gaat toch niet denken dat wij ons daarmee gaan bezig houden" was hun antwoord. En als ze dan al eens een glazen bokaal in de glasbak duwen dan zijn ze te tam om hem eerst netjes uit te spoelen."Ieder heeft hun werk" zeiden ze.Daarmee bedoelden ze dat de glasverwerkingsbedrijven het glas maar moeten zuiver maken. Nou,je moest eens weten hoe het bij mij vanbinnen begon te gloeien.Wat een instelling dat sommige mensen toch hebben,en dan waren het nog vrouwen! Ik als man probeer altijd zo netjes mogelijk te sorteren,dat is het enigste wat wij kunnen doen voor deze planeet,de rest wordt toch beslist van hogerhand![edit] [size=1]Edit:[/size]
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 19 juni 2005 om 18:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Dit is de uitleg in een notedop, maar 't geeft je wel een idee denk ik. Andere optie is je energie exporteren naar buurlanden, maar die hebben een identiek probleem aangezien het daar ook nacht is ![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() De overheid, de overheid, .... Bull shit de overheid. De overheid heeft het water gezuiverd, de overheid heeft de industrie zware streefdoelen ivm co2 uitstoot opgelegd, de overheid geeft subsidies om huizen beter te isoleren, de overheid doet ons sorteren, ... De overheid doet wat ze kan, het zijn wij, de mensen, de bevolking die de meeste co2 uitstoot veroorzaken, door niet te isoleren om een duurdere auto te kunnen rijden, het zijn wij die de wagen niet kunnen zien staan en constant van hier naar daar crossen om geen minuut te laten verloren gaan als we ook de fiets kunnen gebruiken of onze benen. Het zijn wij die veel meer consumeren dan nodig is en als ze ons niet dwingen (door middel van betaalde huisvuilzakken ed) maar alles de verbrandingsoven doen induwen. De overheid niets, als de overheid op een gebied al redelijk werk geleverd heeft is het op milieugebied en dit danzij de groene beweging (zeker niet te verwarren met de groen partij). De overheid durft enkel niet aan koning auto raken omdat de bevolking dan meteen begint te steigeren. Een mea culpa is hier wel op z'n plaats.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ma ... is dat echt waar voor die vrouwen?? Oh my God!!! (de prententieuze ******) ... wat is die hun probleem? :-s Sommige mensen zijn zo on-ge-lo-fe-lijk zelfgericht ... Het zou al voor minder beginnen te gloeien ... :-s Laten we hopen dat deze mensen niet representatief zijn ...
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Als je even nadenkt (dat is niet zo verwijtend bedoelt als 't overkomt) dan weet je toch ook dat je heden ten dage al goed moet zoeken voordat je iemand vindt die zijn auto gaat laten thuisstaan voor het milieu! Als de overheid het nut niet héééél expliciet gaat duidelijkmaken, en dat 'oh zovele' wat ze al gedaan heeft sterker gaat benadrukken, alsook welke problemen ze er mee wil voorkomen. Het volk gaat niet vanzelf veranderen, zolang iedereen op z'n eigen is is 't meer strugle for pleasure (mijn persoonlijke theorie in navolging van Darwin, behoeft geen uitleg vrees ik). Het zijn de sociale groepen die het volk kunnen motiveren om te veranderen ... En daar geloof ik in. Vanaf het moment dat het volk gelooft in een partij of regering die laat zien dat ze het ècht goed voorheeft met de mensen op Lange Termijn, en die héél duidelijk maakt wat haar doelstellingen precies zijn èn waarom die zo zijn k�*n het volk overtuigen, het volk k�*n zich dan achter die overheid scharen zodat de doelstellingen van die overheid uiteindelijk ook de doelstellingen van het volk gaan worden. Repressie en bedreiging van de vrijheid hoeven niet eens tussenbeide te komen (hebben trouwens ook nooit gewerkt en zullen dat ook nooit doen). Eén van de grootste problemen vandaag de dag is misschien niet het feit dat men niks doet om de mentaliteit te veranderen. Maar wel het feit dat men er al ad hoc van uit gaat dat een mentaliteit niet veranderbaar is!! Daarin schuilt misschien wel de grootste fout! Sorry dat ik hier zo wat fel uitval, dat is zeker niet tegen jouw persoonlijk bedoelt maar jou post was ff handig om daarop terug te komen en dat te benadrukken. Mijn verondersteling is dus echt wel dat de overheid ervoor kan zorgen dat het volk met plezier haar gedrag zal veranderen, ja dat ze daarin zelfs zullen overdrijven als er een leider opstaat die de juiste capaciteiten heeft ...
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
|
![]() Citaat:
Aangezien de middelen niet onuitputtelijk zijn, is het dus nodig om prioriteiten te stellen. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Wat ik sterk betwijfel... :-s
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het laatste nieuws is; alle vrachtwagen zowel lichte als zware nog maximum 80 km/uur te laten rijden.
Allee we zijn weer vertrokken dankzij minister Van Den Brempt. (dat het merendeel van de uitstoot door de schoorsteen komt spreken ze niet over.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook zouden er dan op die plaatsen een bijkomende rijstrook bijgelegd worden om files te voorkomen... Ook is men daar bezig met het verplicht laten plaatsen van roetfilters om de luchtkwaliteit te verbeteren... Men zou daar zelfs subsiies aan particulieren voor geven.. (zie onderstaand artikel). In Nederland, het land van Harrry Potter, staat men volgens mij mijlenver vooruit tov ons ladn. Zo kregen de Nederlanders reeds minimum een viertal jaren geleden een premie van 50 euro indien die hun oude PC monitor zouden vervangen door een TFT monitor... omdat die veel minder verbruiken en dus veel milieuvriendelijker zijn (hier weet men dat nog steeds niet). Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb laatst zo eens op een of andere Nederlandse zender een stukje gezien van hun gedebatteer in Vlaanderen. Treffens hoe al die mensen elkaars ideeën aanvullen ... ! Terwijl in België ... En het lijkt zo alsof hoe noordelijker gaat, hoe verder vooruit ze zijn. Als je geïnteresseerd erin bent kan je 'ns informeren naar het 'beleid' van de Finnen enzo... om omver te vallen als je iets gelijk België gewoon bent. ![]() Is dat ècht trouwens zo dat een TFT-scherm milieuvriendelijker is al een gewoon?? Daar heb ik nog nooit van gehoord!!! Sjesus !! Er zou wel wat meer samenwerking mogen gebeuren internationaal op het vlak van onderzoek ...
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Direct akkoord. Het probleem is dat de andere mensen niet mee willen. Als AL de groenen al akkoord zouden gaan met wat je hier voorstelt, dan heb je nog maar 8 procent. Als je bij de andere partijen gaat sprokkelen zal het veel minder opleveren. Je geraakt nooit aan een meerderheid om dit te realiseren ... Anders zou dit inderdaad allemaal allang gerealiseerd zijn.
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
Vreemdeling
|
![]() Hahaha.. al dat groene idealisme....
De overheid verplicht de brave burger al genoeg: ivm bouwen: * regenwateropvang * gescheiden riolering * regenwatergebruik voor WC en dergelijke * isolatienormen (K-waarde huis) Waar deze maatregelen vroeger op subsidie konden rekenen, worden ze nu botweg verplicht -> brave burger betaalt ivm consumptiegoederen: * recupeltaks op elektronische apparaten * taks op brandstof -> brave burger betaalt weer ivm nutsvoorzieningen: * groene stroomcertificaten -> verbruiker betaalt * gescheiden afvalophaling -> verbruiker betaalt * milieuheffing op verbruikt water -> verbruiker betaalt De meerderheid der mensen heeft zijn buik meer dan vol van al dat groene gezever. Vraag het maar eens aan uw oude buurman die haagsnoeisel simpel opstookte, maar dat nu met een vervuilende auto naar het containerpark moet rijden. Waarom moeten we allemaal stapels verschillend gekleurde plastik zakken kopen om ander afval in te steken en die dan mee op te branden? Waarom moet elk huis 15 km PVC buizen in de grond en in de muren steken zodat alle afval en water allemaal apart kan rondbollen? Alle milieumaatregel vragen steeds 'meer' materialen of energie, en het maken van die materialen vroeg op zijn beurt weer energie. Die groene idealistjes kunnen met hun ethisch gezwets de mensen stevig irriteren, en juist daarom zijn al die maatregelen van de groene bewegingen gelukkig geen realiteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Als we het van onze Belgische groene partij moeten hebben: die licht naar mijn inziens de mensen helemaal niet deftig in. Dan is 8% niet verwonderijk, die 8% is denk ik veelal zelf op zoek moeten gaan naar een reden om voor het milieu te stemmen... enfin dat hoop ik toch. Ik weet dat het maar om 8% gaat, maar zoveel moeite doet Groen! echt niet vind ik om aan kiezers te komen. Dus op zich vind ik die 8% niet zo erg.
![]() |
![]() |