Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2012, 08:35   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Kleine Rompuy geeft impliciet toe dat 6° staatshervorming een flop is

Tsja, dit lees ik in één en hetzelfde artikel:

Citaat:
‘In totaal hevelt het Vlinderakkoord zeventien miljard aan bevoegdheden over. Maar het bijbehorend federaal budget volgt maar voor zeventig procent. Wil Vlaanderen die nieuwe verantwoordelijkheden maximaal uitoefenen, dan moet het op zoek naar 2,3 miljard euro extra.
..
En onze nationale figuren Steven Vanackere en Wouter Beke? Die mogen, ondanks hun karakter, gerust meer kampfzwein zijn.'
Denk nu niet dat hij bedoelt dat die nationale figuren meer centen mogen eisen van het federale, zodat die 70 procent van zijn eigen berekening, 100 procent wordt of die toch benadert.

Neen, wat de centen betreft, moet Vlaanderen het hoofd buigen en zeer nederig slikken en betalen ...

En andere Vlaamse partijen moeten maar één ding doen: buiten en slikken voor de tsjeven.

http://www.standaard.be/artikel/deta...20914_00296990 .

titel: ‘N-VA moet zich loyaal opstellen'
Eric Van Rompuy (CD&V) zet aanval in

Citaat:
BRUSSEL - CD&V-topper Eric Van Rompuy vreest budgettair harde tijden. ‘Er zijn belangrijkere prioriteiten dan

de kindpremie. We moeten anticiperen op de gigantische opdracht die de staatshervorming is.'

Hij noemt zichzelf geen geboren pessimist. Maar toch ziet Eric Van Rompuy, voorzitter van de commissie Financiën in het Vlaams Parlement, de komende twee jaar somber in. ‘Alles komt samen', waarschuwt hij, een dikke week voor de opening van het politieke jaar. ‘Europa en de Hoge Raad van Financiën eisen dat de federale overheid en de deelstaten in dit land tegen 2015 een begroting in evenwicht hebben. Maar die strikte voorwaarde houdt totaal geen rekening met de gigantische kosten van de zesde staatshervorming, die tegen dan op kruissnelheid zit.'

‘In totaal hevelt het Vlinderakkoord zeventien miljard aan bevoegdheden over. Maar het bijbehorend federaal budget volgt maar voor zeventig procent. Wil Vlaanderen die nieuwe verantwoordelijkheden maximaal uitoefenen, dan moet het op zoek naar 2,3 miljard euro extra. Komt daar nog de waarschuwing bij dat bij ongewijzigd beleid de uitgaven van de Vlaamse overheid met 750 miljoen stijgen. En dan zwijg ik nog over de hoge financiële bijdrage voor de pensioenen van Vlaamse ambtenaren. En over de slabakkende economische groei, die in 2013 slechts 0,7 procent bedraagt – wat neerkomt op een inspanning van 250 miljoen.'

Terwijl de regering voor 250 miljoen euro nieuwe initiatieven wil financieren.

‘Te beginnen met de nieuwe sociale bescherming: de kindpremie, de maximumfactuur in de gezondheidszorg, de verplichte aansluiting bij de zorgkas. De vraag is of alles zo nodig dit jaar ingevoerd moet worden? Ik denk dat we beter prioriteiten stellen – en de kindpremie staat wat mij betreft niet bovenaan het lijstje. We kunnen ze beter nog even uitstellen. In het licht van de drie miljard euro kinderbijslag die overkomt, is een Vlaamse kindpremie van dertig miljoen trouwens peanuts.'

‘We moeten anticiperen op de gigantische opdracht. Daarom pleit ik om keuzes te maken en reserves aan te leggen. Anders komt die staatshervorming abrupt op onze tafel terecht – en dat is nog moeilijker werken.'

Dat zal ongetwijfeld druk zetten op de ploeg-Peeters?

‘Ik ga het niet pikken als de N-VA zich als coalitiepartner deloyaal opstelt. Er mag geen herhaling komen van afgelopen zomer – toen durfden Philippe Muyters en Geert Bourgeois te beweren dat CD&V de Vlamingen in de Rand verkocht had.'

Hoe realistisch is dat? De verkiezingen van 2014 zetten alles op scherp.

‘Bart De Wever loopt een steeplechase. Eerste horde: het burgemeesterschap van Antwerpen. De tweede klip: het minister-presidentschap van Vlaanderen. Derde sprong: de blokkering van België door vanuit zijn nieuw verworven positie onmogelijke eisen te stellen. Voor dat scenario pas ik – omdat het de welvaart van de Vlamingen op het spel zet.'

Dus weinig realistisch?

‘Ach, De Wever – hij houdt met niemand rekening. Niet met de Franstaligen tijdens de onderhandelingen, niet met de Vlaamse partijen. En zelfs niet eens met zijn eigen parlementsleden.'

‘Mijn ganse carrière heb ik geijverd voor meer autonomie voor Vlaanderen. Wat nu eindelijk het geval is: onze fiscale autonomie verdubbelt bijna, we krijgen voor negen miljard meer bevoegdheden. En de uitgaven van de deelstaten liggen dubbel zo hoog als die van de federale overheid, zonder de staatsschuld en de sociale zekerheid. De belangrijkste opdracht is die oefening concreet vertalen. Maar wat doet De Wever? Die noemt die verdienste bullshit, alsof het niets betekent. Om dan, uit het ongerijmde, te beginnen over het confederalisme. Alleen weet niemand wat hij precies bedoelt – het is het best bewaarde geheim van de Wetstraat. Want wat met de staatsschuld? Wat met Brussel?'

Vanwaar dat diep misprijzen?

‘Ik ben een flamingant. Maar eentje die probeert stappen vooruit te zetten. De N-VA daarentegen is meer bezig met het verwerven van macht, dan effectief met verandering. Die partij bestaat al acht jaar en heeft nog niets gerealiseerd. Het is zoals Contador: zero, zero, zero, zero, zero, zero...'

Hun minister van Begroting Philippe Muyters verwezenlijkt nochtans al bijna drie jaar een begroting in evenwicht.

‘Als één iemand het Vlaamse budget beheert, dan is het toch wel Kris Peeters?'

Maar ondertussen stuwen de peilingen de N-VA naar ongekende hoogtes. En CD&V zweeft rond de achttien procent.

‘We zijn niet strijdbaar genoeg. Onze partij moet vuriger haar resultaten verdedigen: federaal, Vlaams, lokaal. En wanneer we klop krijgen, moeten we terugslaan en de inconsequenties van de N-VA blootleggen. En onze nationale figuren Steven Vanackere en Wouter Beke? Die mogen, ondanks hun karakter, gerust meer kampfzwein zijn.'

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 08:58   #2
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Alle kanonnen worden in stelling gebracht , enkel en alleen om te schieten op de NVA!! Zitten er dan echt geen verstandige mensen meer in die andere partijen die inzien dat die aanvallen meer kwaad dan goed doen aan hun eigen partij???

Zien ze niet in dat die projectielen in hun eigen rangen ontploffen??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 19:43   #3
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

CD&V die zich tegen de Vlaamse kinderbijslag keert. Dat is van een nog ergere graad van kazakkendraaierij dan de SPA en Groen! die zich tegen de Oosterweelverbinding keerden. Ericske geraakt hoe langer hoe meer de trappers kwijt heb ik zo de indruk. Elke dag maar kappen op de N-VA, daarbij zijn eigen CD&V programma 100% verloochenend. Je moet het maar kunnen.
Een oude, verbitterde mislukkeling van een politicus, terend op de haat dat hij in 2009 als politiek afscheidscadeau geen ministerke mocht worden. Trieste plant.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 19:46   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En andere Vlaamse partijen moeten maar één ding doen: buiten en slikken voor de tsjeven.
Volgens uw eigen opvattingen is dat allemaal demokratisch beslist, dus waarover neut ge?
Oud 15 september 2012, 19:59   #5
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
CD&V die zich tegen de Vlaamse kinderbijslag keert. Dat is van een nog ergere graad van kazakkendraaierij dan de SPA en Groen! die zich tegen de Oosterweelverbinding keerden. Ericske geraakt hoe langer hoe meer de trappers kwijt heb ik zo de indruk. Elke dag maar kappen op de N-VA, daarbij zijn eigen CD&V programma 100% verloochenend. Je moet het maar kunnen.
Een oude, verbitterde mislukkeling van een politicus, terend op de haat dat hij in 2009 als politiek afscheidscadeau geen ministerke mocht worden. Trieste plant.
De gezinspartij ten voeten uit! Of hoe men zichzelf als CD&V'er in wanhoop zelf in de voet schiet omdat men blind al zijn pijlen op De Wever richt. Geloofwaardig dat die tjeven zijn!

Laatst gewijzigd door Robrecht de Fries : 15 september 2012 om 20:01.
Robrecht de Fries is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 21:28   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Volgens uw eigen opvattingen is dat allemaal demokratisch beslist, dus waarover neut ge?
Ik neut waarover ik goesting heb om te neuten.

Voorlopig heb ik bijvoorbeeld geen goesting om te neuten over de peilingen.

En gij ? Neut gij over de dingen waarvoor gij goesting hebt om te neuten? Of vraagt ge eerst aan uw schoonmoeder of ge moogt neuten ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 15 september 2012, 21:44   #7
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Als ik me niet vergis was ook Bart De Wever het in zijn nogal kort en snel van het tafel geschoven voorstel eens met die manier van besparen. Meer bevoegdheden overhevelen dan geld (zelfs maar 16 miljard in het voorstel De Wever en ik veronderstel meer bevoegdheden). Iedereen was het er namelijk over eens dat onder Verafstoot namelijk het omgekeerde gebeurd was en dat de gewesten in het geld zwommen.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 15 september 2012 om 21:45.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 21:48   #8
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als ik me niet vergis was ook Bart De Wever het in zijn nogal kort en snel van het tafel geschoven voorstel eens met die manier van besparen. Meer bevoegdheden overhevelen dan geld (zelfs maar 16 miljard in het voorstel De Wever en ik veronderstel meer bevoegdheden). Iedereen was het er namelijk over eens dat onder Verafstoot namelijk het omgekeerde gebeurd was en dat de gewesten in het geld zwommen.
Welke gewesten zwommen in het geld? Juist één! De andere kwamen ondanks de enorme sponsoring uit dat ene gewest nog niet toe.
Oud 15 september 2012, 21:49   #9
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funtasy Bekijk bericht
Bron?
Lezen is toch niet moeilijk, veronderstel ik.
Oud 15 september 2012, 21:54   #10
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries Bekijk bericht
Welke gewesten zwommen in het geld? Juist één! De andere kwamen ondanks de enorme sponsoring uit dat ene gewest nog niet toe.
Dat klopt en waarschijnlijk zaten er in Bart De Wevers voorstel meer responsabilisering verwerkt. Maar ik weerleg gewoon Schoofzaks rare kronkels.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 22:18   #11
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funtasy Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn is dat op het scherm van een kleine android inderdaad niet zo gemakkelijk.
En ik vind helemaal niet dat cd&v hun gezinsvriendelijk programma verloochent door kinderbijslagen veilig te stellen en de kindpremie ( extra overheidsuitgave)in deze tijden van economische crisis uit te stellen als een goede huisvader.

U ziet, alles hangt af van persoonlijke (en soms blijkbaar gefrustreerde) interpretaties in de politiek.
Werp je dan niet op als gezinspartij. Dat is dan pure hypocrisie, temeer daar je die kindpremie zelf eerst in het leven hebt geroepen.
Oud 15 september 2012, 22:49   #12
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben een flamingant.
Volgens een voormalig CD&V-partijvoorzitster is Vlaams zijn nochtans enkel goed vóór de verkiezingen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 02:14   #13
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Euh - aangezien er geen grote Van Rompuy is; mag ik concluderen dat Herman de nog kleinere Van Rompuy is?
Oud 16 september 2012, 02:15   #14
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Volgens een voormalig CD&V-partijvoorzitster is Vlaams zijn nochtans enkel goed vóór de verkiezingen.
Vandaar dat ze in een race zitten met de Zanderisten om te zien wie als eerste onder de kiesdrempel kan duiken.
Oud 16 september 2012, 10:46   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries Bekijk bericht
Bij de staatshervormingen gerealiseerd onder Verhofstadt werd het onroerend goed overgeheveld. Vlaanderen is hier veel sneller gegaan in de privatisering. Onder meer door de de verkoop aan Telenet Vlaanderen en Electrabel. Dit was goed voor de Vlaamse begroting en deze van de intercommunales te spijzen maar het waren eenmalige maatregelen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 17:14   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Euh - aangezien er geen grote Van Rompuy is; mag ik concluderen dat Herman de nog kleinere Van Rompuy is?
Verstaat gij geen verkavelVlaams ?
Er zit twee jaar leeftijdsverschil tussen die twee. Dat is al.

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be