Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2015, 11:12   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.673
Standaard waarom branden E-wagens? Kunnen die ook exploderen?

Gewoon eens lezen. Er zijn mensen die niet beseffen wat 400/800 volt kan teweegbrengen.


https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...fire_incidents

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 22 december 2015 om 11:14.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 11:55   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.999
Standaard

Eens goed lezen E-wagens zijn véél brandveiliger als fossiele wagens, statistisch minimum al 5 maal:

http://forum.politics.be/showpost.ph...39&postcount=7
(met zeer veel reclame voor de veilige E-auto´s)

Citaat:
The nationwide driving statistics make this very clear: there are 150,000 car fires per year according to the National Fire Protection Association, and Americans drive about 3 trillion miles per year according to the Department of Transportation. That equates to 1 vehicle fire for every 20 million miles driven, compared to 1 fire in over 100 million miles for Tesla. This means you are 5 times more likely to experience a fire in a conventional gasoline car than a Tesla!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Gewoon eens lezen. Er zijn mensen die niet beseffen wat 400/800 volt kan teweegbrengen.
Aangezien die bij het minste impact ontkoppeld wordt, niets.

Dus enkel domme mensen of die met electrofobie hebben daar totaal ongegronde angst. Volgens mij durven die zelfs nog geen analoge TV kopen want daar zit hoogspanning op.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2015 om 12:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 13:10   #3
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eens goed lezen E-wagens zijn véél brandveiliger als fossiele wagens, statistisch minimum al 5 maal
En wat is de gemiddelde leeftijd van de wagens die ze hebben vergeleken?
Gewoon afwachten en kijken hoe het evolueert.
Nu is het redelijk onwaarschijnlijk dat E-wagens de leeftijd en de periode van 'handige doehetzelvers' gaan halen. Redelijk belangrijk als je wil vergelijken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 13:11   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus enkel domme mensen of die met electrofobie hebben daar totaal ongegronde angst. Volgens mij durven die zelfs nog geen analoge TV kopen want daar zit hoogspanning op.
En hoe noem jij de mensen die niet verder raken dan bovenstaande commentaren?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 13:12   #5
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aangezien die bij het minste impact ontkoppeld wordt, niets.
Opnieuw OP lezen, kan helpen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 13:35   #6
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Al eens gezien hoe ze aan een hybride/elektrische wagen werken? Een perimeter rond de wagen en enkel een opgeleide mechanieker/elektronicus mag in de buurt van de wagen komen. Precies of het rampenplan wordt in werking gezet. Grootste ergernis en schrik van brandweer : een hybride/elektrische wagen die in een ongeluk zit. Daar snijden ze niet graag aan, laat staan blussen. Veel te veel gevaar voor elektrocutie. Enkel de brandweer moet zwijgen want dat zou een te negatief imago op dergelijke wagens geven. En de politiek wil die wagens nu net subsidiëren en aanmoedigen.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 15:26   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.999
Standaard

Tja SpaceX van eigenaar Elon Musk heeft het toch maar fijntjes voor mekaar gekregen:

http://nos.nl/artikel/2076664-histor...or-spacex.html

Historische raketlanding voor SpaceX

http://www.demorgen.be/wetenschap/wa...t-is-b2074151/

Waarom de landing van de SpaceX-raket een enorme doorbraak voor de ruimtevaart is

22-12-15, 13.28u

Een poepsimpele E-wagen te beveiligen met hier en daar de nodige sensors is natuurlijk véél moeilijker als een raket met satellieten weer op aarde veilig te laten landen. LOOOOOOOOOOOOOOL.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 08:12   #8
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Wat heeft dat met de brandveiligheid met een E-wagen te zien? Aja ik snap het. Je weet niet meer wat antwoorden en dan ga je je sekteleiderr maar wat aanbidden. Proficiat, bank vooruit en wie weet mag je hem ooi t nog eens pijpen
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 10:30   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Wat heeft dat met de brandveiligheid met een E-wagen te zien? Aja ik snap het. Je weet niet meer wat antwoorden en dan ga je je sekteleiderr maar wat aanbidden. Proficiat, bank vooruit en wie weet mag je hem ooi t nog eens pijpen
E-wagens hebben helemaal geen probleem met brandveiligheid dat is zonneklaar aangetoond, zelfs statistisch, dit toen ze nog minder beschermd waren tegen rommel die op de weg lag. Post 2 nochtans.

Extra beveiliging van het accupack tegen metalen voorwerpen op de weg :
https://www.teslamotors.com/blog/tes...plates-model-s

Maarja wat baten kaars en bril als men het toch niet leest.

NHTSA heeft dat allemaal gecheckt hé natuurlijk voor alle auto´s met accupacks.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...h_of_fire_risk
NHTSA research of fire risk

In August 2012, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) decided to begin a US$8.75 million study of whether lithium-ion batteries in plug-electric vehicles pose a potential fire hazard. The research is looking at whether the high-voltage batteries can cause fires when they are being charged and when the vehicles are involved in an accident. The reason for the research is based on the risk posed by 400-volt lithium ion batteries compared with standard 12-volt lead-acid batteries used in gasoline-powered vehicles. General Motors is assisting NHTSA researchers, and the study is expected to continue through 2014.[1]

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...#Tesla_Model_S onderaan

On March 28, 2014, the NHTSA announced that it had closed the investigation into whether the Model S design was making the electric car prone to catch fire, after the automaker said it would provide more protection to its lithium-ion batteries. According to the NHTSA, the titanium underbody shield and aluminum deflector plates, along with increased ground clearance, reduce the severity, frequency, and fire risk of underbody strikes.[73] All Model S cars manufactured after March 6 have the .25-inch (6.4 mm) aluminum shield over the battery pack replaced with a new three-layer shield designed to protect the battery and charging circuitry from being punctured even in very high speed impacts.[74] The new shielding features a hollow aluminum tube to deflect impacting objects, a titanium shield to protect sensitive components from puncture damage, and an aluminum extrusion to absorb impact energy.[75] The new shields, which decrease vehicle range by 0.1%, will be installed free-of-charge in existing Model S vehicles by request or during the next scheduled maintenance.[76]
Die veiligheidsorganisaties zouden beter eens de fossiele wagens onderzoeken want met hun vele fossiele prullen kunnen die zomaar in brand vliegen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


MECHELEN 02/10/2015 - 04u15

Zoon ziet Mercedes vader uitbranden

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-m...nden-a2475775/

Een 21-jarige Mechelaar had woensdagavond slecht nieuws voor zijn vader. Hij reed met diens Mercedes toen die rond 19 uur vuur vatte op de Hombeeksesteenweg. De bestuurder werd door andere weggebruikers attent gemaakt op het vuur, waarop hij de auto aan de kant zette. Een politieploeg was snel ter plaatse en verplaatste de wagen verder van de gevels. Samen met enkele andere passanten gingen ze het vuur te lijf met brandblusapparaten. De brandweerlui hadden de brand snel onder controle.

Vermoedelijk vormde een brandstoflek de aanleiding voor de brand. De straat werd korte tijd afgesloten voor het verkeer. (WVK)

Amai die fossiele auto´s toch een lekje en ze fakkelen af en je moet al snel zijn dat je er niet blijft inzitten. Stel voor je maakt een dutje tussendoor op de parking van de snelweg.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=227002


Fossiele autos´kun je wslk ook gemakkelijk zelf in de fik steken:

Citaat:
http://www.gva.be/cnt/dmf20151221_02...ng-rivierenhof
Auto brandt uit op parking Rivierenhof
21/12/2015
Alle prentjes van de fossiele brandbommen vind je hier:
https://www.google.be/search?q=auto+...w=1598&bih=815

Specifiek brandende Porsches voor de liefhebbers:
https://www.google.be/search?biw=159....0.7CB5BJA4Y28
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2015 om 10:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 11:29   #10
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Proficiat, bank vooruit en wie weet mag je hem ooi t nog eens pijpen
Jij bent precies geobsedeerd door de activiteit "pijpen"???
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 11:42   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Jij bent precies geobsedeerd door de activiteit "pijpen"???
porsche ridder, misschien kan hij eens vertellen hoe het was met zijn marokkaantje. Hij geeft integratiecursussen..., en "boerka over de haag gooien" cursus
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 13:16   #12
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Hier nog een studie over het brandgevaar van EV's en HEV's op veerboten, uitgevoerd iov het Duits ministerie van transport: link.

Dit gaat hier dus over stilstaande auto's op het dek, maar...
-EV/HEV risico op ontstaan van brand is 2x zo groot als conventionele voertuigen
-EV/HEV risico op ontstaan van brand is 6x zo groot als conventionele voertuigen indien deze eerste aan het opladen zijn (via het aan boord zijnde elektriciteitsnet)
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 13:40   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Hier nog een studie over het brandgevaar van EV's en HEV's op veerboten, uitgevoerd iov het Duits ministerie van transport: link.

Dit gaat hier dus over stilstaande auto's op het dek, maar...
-EV/HEV risico op ontstaan van brand is 2x zo groot als conventionele voertuigen
-EV/HEV risico op ontstaan van brand is 6x zo groot als conventionele voertuigen indien deze eerste aan het opladen zijn (via het aan boord zijnde elektriciteitsnet)
En wanneer conventionele voertuigen bijtanken op schepen ?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 13:56   #14
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wanneer conventionele voertuigen bijtanken op schepen ?
Geen behoefte aan, trouwens schepen hebben uitsluitend zware stookolie aan boord.

Elektrische voertuigen laden kan tegenwoordig wel (groen is de stroom wel niet):



Ook beschikbaar voor de *kuch* 'betere' merken:

Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 14:07   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Geen behoefte aan, trouwens schepen hebben uitsluitend zware stookolie aan boord.

Elektrische voertuigen laden kan tegenwoordig wel (groen is de stroom wel niet):



Ook beschikbaar voor de *kuch* 'betere' merken:

Weet ik Aurora.

Maar aangezien er voldoende superchargers liggen hoeft men nu ook persé op die boten bij te laden, naja het is fijn meegenomen ook daar bij te kunnen laden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 19:21   #16
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Gevaar bij elektrische mobielen is er vooral wanneer zo'n voertuig geblust moet worden.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 19:33   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Gevaar bij elektrische mobielen is er vooral wanneer zo'n voertuig geblust moet worden.
Welk "gevaar"? Heb jij ervaring als vrijwillige brandweerman die af en toe eens een electro-auto blust ? Hoeveel E-wagens brandden er dan wel al in België, heb je cijfers van de brandweer ofzo?



Earlier this week, a Model S travelling at highway speed struck a large metal object, causing significant damage to the vehicle. A curved section that fell off a semi-trailer was recovered from the roadway near where the accident occurred and, according to the road crew that was on the scene, appears to be the culprit. The geometry of the object caused a powerful lever action as it went under the car, punching upward and impaling the Model S with a peak force on the order of 25 tons. Only a force of this magnitude would be strong enough to punch a 3 inch diameter hole through the quarter inch armor plate protecting the base of the vehicle.

The Model S owner was nonetheless able to exit the highway as instructed by the onboard alert system, bring the car to a stop and depart the vehicle without injury. A fire caused by the impact began in the front battery module – the battery pack has a total of 16 modules – but was contained to the front section of the car by internal firewalls within the pack. Vents built into the battery pack directed the flames down towards the road and away from the vehicle.

When the fire department arrived, they observed standard procedure, which was to gain access to the source of the fire by puncturing holes in the top of the battery’s protective metal plate and applying water. For the Model S lithium-ion battery, it was correct to apply water (vs. dry chemical extinguisher), but not to puncture the metal firewall, as the newly created holes allowed the flames to then vent upwards into the front trunk section of the Model S. Nonetheless, a combination of water followed by dry chemical extinguisher quickly brought the fire to an end.

Of geblust volgens standaard procedure.

E-accupacks worden van bepaalde toegangkelijke *koelopeningen voorzien waarin met veel water inspuit dan volgt chemisch blussen, hier alles netjes uitgelegd:
http://www.groen7.nl/hoe-een-brandende-accu-te-blussen/
*vb Renault Zoë

Het uitschakelen van dit soort gevallen is onlangs onder de loep genomen door de National Fire Protection Agency (NFPA). Op basis van de ondervonden resultaten, en door reeds ondernomen acties van voertuigfabrikanten, heeft Moditech deze extra informatie toegevoegd aan het Crash Recovery System.

In het onderzoek ‘Emergency Response to incidents involving electric vehicle battery hazards’ voerde de Fire Protection Research Foundation (een onderzoeksafdeling van de NFPA) verschillende tests uit met betrekking tot de lithium-ion hoog voltage accu’s. Deze accu’s werden geplaatst in trainingsvoertuigen. Soms toegankelijk voor de hulpverlener, soms ontoegankelijk.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

– Er is geen uitbarsting of explosie geobserveerd.
– Gevaarlijke ontluchting of vonken kunnen mogelijk ontstaan.
– Vonkende, knetterende geluiden zodra de accu is betrokken bij de brand.
– Geen elektrische gevaren wanneer de accu niet is geschonden.
– Water is een geschikt blusmiddel, maar grote hoeveelheden zijn nodig.
– Water is moeilijk toe te passen wanneer de accu van het betreffende voertuig niet goed toegankelijk is.
– Qua ademhalingsgevaren doen er zich geen extra problemen voor ten opzichte van een voertuig met een verbrandingsmotor.
– Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.

Op basis van de bevindingen van de hulpdiensten moeten hulpverleners altijd zijn uitgerust in ‘PPE’ (Personal Protection Equipment), een uitrusting die zoveel mogelijk persoonlijke bescherming biedt. Ook moet men voorbereid zijn op een langere brandtijd van de accu en daarom een grote hoeveelheid water tot de beschikking hebben om de accu daadwerkelijk uit te schakelen.

Koelopeningen

Sommige voertuigfabrikanten, die zich bewust zijn van het probleem van een ontoegankelijke lithium-ion accu, hebben de kwestie reeds aangepakt. De oplossing die zij bieden is een geïmplementeerde ‘koelopening’. Een voorbeeld hiervan is te zien bij de Renault Zoë, die hieronder is weergegeven.



De ‘koelopening’ bevindt zich onder de achterbank
. Bij normaal functioneren van het voertuig is deze opening afgedekt door een plaat. Maar in het geval van brand, smelt deze plaat en wordt de hoog voltage accu makkelijker bereikbaar voor water. De locatie van de koelopeningen is voertuigafhankelijk. Om deze reden is het icoon hieronder toegevoegd aan de datasheets van het Crash Recovery System. Hulpverleners mogen alleen water gebruiken door deze openingen en geen andere objecten (zoals sproeiers).

Het volledige onderzoeksrapport van de Fire Protection Research Foundation is HIER te lezen. (directe link werkt niet)

De E-voertuigen bestaan al een heel tijdje, brandweermannen zouden daarvoor moeten opgeleid zijn:
https://www1.eere.energy.gov/vehicle...ock_2010_o.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2015 om 20:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 20:10   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Gooi meteen uw gsm, uw laptop en zowat alle electrische toestellen met een batterij weg. Ontploffingsgevaar !

De realiteit is, dat het gevaar zeer, zeer, zeer klein is. Dit is weer zwanzen om te zwanzen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 20:15   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gooi meteen uw gsm, uw laptop en zowat alle electrische toestellen met een batterij weg. Ontploffingsgevaar !

De realiteit is, dat het gevaar zeer, zeer, zeer klein is. Dit is weer zwanzen om te zwanzen.
Idd. Ook om de redenen die ik al uitgelegd heb.

Aja ik heb net mijn laptop moeten blussen, stond alweer in brand, al de zevende keer dit jaar.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2015 om 20:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2015, 22:11   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En als je een beetje batterijtechniek begrijpt, zie je ook wat Tesla heeft gedaan om haar batterijen veiliger te maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be