![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Misschien een luchtige communautaire discussie... Mag ook eens...
Franstaligen kunnen niet echt goed Nederlands. Het Koetervlaams van Di Rupo is niet echt fantastisch te noemen en de vocabulaire van Mathil' de Belziek is ook niet echt divers. Maar het ergste is hun accent als ze er in slagen toch een Nederlandse zin correct te construeren. Vooral bij eigennamen is dat grappig: De Annei (Dehaene), Deuh Oewinteir (Dewinter),... Wat moesten wij Vlamingen de Franstalige namen uitspreken op een Nederlandse manier? Een aantal voorbeelden: Andries Flaahout, Elio De Ruipe, Joëlle Milket, Jos Hapert, Jan-Claude Maarkort, Karel Pikket,... Wat zouden wij als verwijten niet krijgen?
#2 |
Minister
|
![]() Laten we de proef op de som nemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Oewat als oewij ons accent qebruikèn?
Dat hoeft niet, flaminganten maken zich zo al belachelijk genoeg, die hebben daar geen slechte uitspraak van het Frans voor nodig.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 20 april 2006 om 16:01. |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Namen als "Van Cauwenberghe", "Demotte", "Reynders",... op z'n Nederlands uitspreken. Dat zal vonken geven!
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoog tijd dan dat jij je bij ons aansluit. We kunnen nog veel van je leren.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() En dit komt van iemand die in een andere topic beweert dat hij constant uitgescholden wordt. Hallo Bruno, we kennen je BUB-stijl nu wel al hoor, geleerd van Hans?
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]() En Nederlands is nu eenmaal een stuk moeilijker dan Frans. |
|
![]() |
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Zeker en vast niet. Frans is een versteende taal, vol ouderwetse uitdrukkingen en zinsconstructies. Dat is zeer lastig om te leren.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens: zie jij het verschil niet tussen schimpen op "de flaminganten" en iemand peroonlijk uitschelden voor oen? Wie kritiek op "de flaminganten" persoonlijk opneemt, tja... . Weer typisch voor flaminganten dat ze het verschil niet kennen tussen volk en individu.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 20 april 2006 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Voor flaminganten toch. Frans is geen Latijn.
#14 |
Minister-President
|
![]() Laat staan schrijven.
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Dus u zegt dat Flaminganten een geestelijke achterstand hebben vergeleken met mensen met een andere overtuiging.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alé dan maar: Ik denk dat flamingantisme een expressie is van geestelijke achterstand. Zo goed?
![]() |
#18 |
|
![]() *knip*
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Diatonos : 26 april 2006 om 21:26. |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Ik denk niet dat dit Bruno is. Bruno probeerde toch nog een soort pseudo-intellectuele discussietaktiek toe te passen, Black Cat is een hol vat: dat klinkt veel harder.
#20 |
|
![]() Waarom kunnen andere Franstaligen die Nederlands geleerd hebben dat dan wel OK?