![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag op het nieuws (Radio 2).
Ruim 400.000 betalingen aan werklozen werden te laat uitgevoerd. Ik durf te wedden dat geen enkel salaris van vakbondsmensen te laat betaald werd. Uit cijfers die Axel Ronse (N-VA) opvroeg bij federaal minister van werk David Clarinval (MR), blijkt dat 400.000 betalingen te laat uitgevoerd werden. Het is niet duidelijk (werd niet in het nieuws gezegd) wie hiervoor verantwoordelijk is. RVA of vakbonden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen deed naar verhouding nog veel slechter ...
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die zijn aanvraag niet correct invult kan de vakbond ook niet uitbetalen. Want hoewel veel mensen schijnen te denken dat de vakbonden heel die uitbetaling van A tot Z regelen is dat lang niet zo. Elke aanvraag en uitbetaling passeert langs de RVA. Dus het is nog geen klein beetje smerig van de NVA dat ze de schuld nu in de schoenen van de vakbond schuiven. De aanvraag voor een uitkering is vaak zo ingewikkeld dat de aanvrager in de fout gaat, de vakbond de aanvraag terug van RVA krijgt en de hele aanvraag dus weer aangepast moet worden omdat er ergens een vinkje vergeten is bij een tekst waar geen enkele normale sterveling aan uit kan. Ik spreek uit ervaring; heb onlangs ongeveer anderhalf jaar op 'den dop' gestaan. Werkelijk elke maand op tijd uitbetaald gekregen. Deed ik maandag mijn dopbrief binnen, kreeg ik woensdag betaald. Eén keer heb ik moeten wachten, toen de RVA zelf een fout had gemaakt bij mijn aanvraag voor behoud van rechten. De vakbond heeft mijn papieren dan terug naar RVA moeten sturen die er dan 14 dagen over gedaan hebben om hun eigen fout recht te zetten. Maar dat is dus volgens NVA allemaal de schuld van de vakbonden. Valse voorwendsels noemt men dat.
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het klinkt krankzinnig, maar de vakbonden hebben zeggenschap over de Hulpkas.
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar staat dat N-VA de schuld aan de vakbonden geeft? In mijnen titel? Dat telt niet hé! Laatst gewijzigd door reservespeler : 21 augustus 2025 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De hulpkas wordt bestuurd door alle vakbonden samen. Die vakbonden willen uiteraard dat die kas slecht werk levert want dan zijn er meer mensen die gaan aankloppen bij de vakbond zelf.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijkt u nooit op die website? Mooie NVA-er bent u. Citaat:
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 21 augustus 2025 om 16:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier de officiële cijfers van de achterstand. bij het ABVV stapelen de achterstanden zich op (151.027 dossiers), bij het ACV (137.004), bij de HVW (78.474) bij de ACLVB (24.930). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vakbonden krijgen een vergoeding per dossier, waardoor er een perverse prikkel ontstaat: hoe meer werklozen, hoe hoger hun inkomsten. Daarbovenop hebben de bonden geen rechtspersoonlijkheid, zodat ze niet juridisch verantwoordelijk gehouden kunnen worden bij fouten.
Tot slot zetelen ze mee in het beheersorgaan van de Hulpkas, terwijl ze zelf ook uitbetalingen doen. “Dat zorgt voor een belangenconflict”, stelt Ronse. “Ze kunnen mensen aanzetten om lid te worden in ruil voor snellere uitbetaling. Tijdens de coronaperiode gebeurde dat gretig, waardoor niet-gesyndiceerden nog veel langer op hun tijdelijke werkloosheidsuitkering moesten wachten.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan 1 van de redenen waarom ik in 1989 lid geworden ben van de vakbond.
Werkloosheidsuitkeringshulp. Slechts 1 keer in al die jaren nut aan gehad. En dat per ongeluk en frauduleus, zonder mijn eigen inbreng. 1 Week onterecht uitbetaald. En ik heb dat nooit recht gezet. Jong en onbezonnen. Ik vermoed dat het me ooit in mijn gat gaat bijten, nu zeker met AI searchbots die zulke discrepanties kunnen opsporen. langs de andere kant, wat gaan ze doen, me die €250 laten terug betalen?
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN! Laatst gewijzigd door Vlad : 22 augustus 2025 om 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Waarheid is dat het bij de vakbonden steeds draait om 'jobs jobs jobs' maar dat er daar nog steeds een pak mensen rondlopen die geloven dat werk kan verdeeld worden. Er is helemaal geen perverse prikkel bij de bonden om zoveel mogelijk werklozen aan te trekken. Er is nog wel de idee dat werk kan verdeeld worden en dat dit bijdraagt tot een lagere werkloosheid of meer welvaart - wat niet het geval is. Maar niet enkel de vakbonden zijn ziek in dat opzicht. Rechtse politici denken dat ze 'jobs jobs jobs' kunnen creëren door werkgevers massaal te subsidiëren. De werkgeverscommunisten van de NV-A en co maken echter dezelfde fout als de werknemerscommunisten van de vakbonden en linkse partijen door te denken dat ze op die manier jobs creëren die de welvaart verhogen. Het betreft langs een omweg eenzelfde verdelen van de arbeid en draagt bij tot de verarming van de totale samenleving. De vrije markt kan je niet op die manier omzeilen. Volgens mij is immigratie stoppen een manier om welvaartsverhogende veranderingen in de economie te bekomen, na weliswaar niet altijd even pijnloze verschuivingen in het economisch weefsel. Ik denk aan het uitzuiveren van bullshitjobs, zombiebedrijven en onnodige overheidsdiensten, en aan automatisatie en activatie van spaargeld. We kennen in de geschiedenis voorbeelden waarbij migranten (Joden, Chinezen, Indiërs) werden teruggestuurd en die moesten worden teruggehaald omdat de economie instortte. Maar dat ging telkens om 'middlemen'. De grote deel van de migranten heden ten dage moeten gesubsidieerd worden, rechtstreeks via uitkeringen of onrechtstreeks via de werkgever, en zijn niet onder die noemer te vatten.
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN! Laatst gewijzigd door Vlad : 22 augustus 2025 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moest ik vakbond zijn, ik had het dan al lang van me afgestoten. Of wacht eens, zou het iets te maken kunnen hebben met klantenbinding? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vakbond vult dat in omdat het te moeilijk is voor een individu om alles correct in te vullen. Tot zover ben ik mee. Vervolgens controleert de RVA of de vakbond alles correct heeft ingevuld en geeft dan vervolgens al dan niet een akkoord. Hier ben ik NIET meer mee. De RVA heeft alle nodige gegevens van de aanvrager zelf in zijn bezit. Waarom is het dan nodig dat de vakbond dit invult? De RVA kan die gegevens analoog aan de belastingsaangifte volledig autonoom invullen. Vervolgens kan de RVA ook gewoon zelf die uitbetaling doen. Er is geen enkele reden waarom de RVA de vakbond betaalt en de vakbond dan de werkloze. De vakbond of hulpkas is een compleet overbodige tussenstap.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Behalve België gebruiken enkel Denemarken, Finland, IJsland, en Zweden dit achterhaald en duur systeem. Tijd voor België om dit select clubje te verlaten. Een taak voor N-VA en MR.
![]() |