Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2025, 07:26   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard Spoorvakbonden kosten de overheid 8 miljoen / jaar.

Bron: N-VA

in 2024 werkten 58 werknemers van het spoor (NMBS en Infrabel) fulltime voor de vakbonden, kostprijs voor de belastingbetaler is 4,6 miljoen euro.
In 2024 kregen de spoorbonden 3,5 miljoen euro dotatie van de overheid.

Ondertussen:
  • Werd er in een tijdspanne van 6 maanden 26 dagen gestaakt.
  • Ging de dienstverlening nog verder achteruit.

Dit is volgens Dorien Cuylaerts (N-VA) niet meer te verantwoorden.
Miljoenen euro's vloeien naar vakbondswerk, die privéleges moeten dringend herzien worden, aldus Dorien.

Eigenlijk sponsort de overheid de stakingskas, waarna de vakbonden staken tegen diezelfde overheid.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2025, 11:38   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.066
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eigenlijk, wat zou het uitmaken dat "het spoor" permanent zou staken?
Dan betaald de vakbond de stakers. En is de dienstverlening extreem stabiel.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2025, 16:34   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk, wat zou het uitmaken dat "het spoor" permanent zou staken?
Dan betaald de vakbond de stakers. En is de dienstverlening extreem stabiel.
Als je het zo bekijkt ...
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2025, 11:36   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.205
Standaard

Typisch NVA...

Alles wat fout loopt.... is de schuld van iemand anders.
En nogal vaak zijn dat de vakbonden.

Dat de acties van de bonden vaker een symptoom dan een oorzaak van de problemen bij het spoor zijn... nee, daar gaan we over zwijgen.

Als we onze aanhang lang genoeg in de oren blazen dat de schuld bij de vakbonden ligt, geloven ze ons op den duur wel weer en dan kunnen we eindelijk eens ingrijpen in de macht van de vakbonden.

Dat die de gewone werkmens vertegenwoordigen en dat die gewone werkmens daar jaar en dag voor gevochten heeft... daar gaan we even aan voorbij.
De 'gewone werkmens' is nu niet direct de persoon waar NVA wakker van ligt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2025, 15:08   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.778
Standaard

En de NVA sloot ~5 jaar geleden een deal met de PS...

Citaat:
https://www.standaard.be/binnenland/.../41180952.html

De deal die Magnette en De Wever bij elkaar bracht

De deal tussen Magnette en De Wever was een stuk complexer dan een simpele ruil tussen het sociale en het communautaire. Hij was allicht onmogelijk geweest binnen een strikt budgettair kader.

2 september 2020
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  deal-ps-nva (1).png‎
Bekeken: 2
Grootte:  287,8 KB
ID: 121431  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2025, 15:49   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En de NVA sloot ~5 jaar geleden een deal met de PS...
En wat wil je hiermee aantonen?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 11:49   #7
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Typisch NVA...

Alles wat fout loopt.... is de schuld van iemand anders.
En nogal vaak zijn dat de vakbonden.

Dat de acties van de bonden vaker een symptoom dan een oorzaak van de problemen bij het spoor zijn... nee, daar gaan we over zwijgen.

Als we onze aanhang lang genoeg in de oren blazen dat de schuld bij de vakbonden ligt, geloven ze ons op den duur wel weer en dan kunnen we eindelijk eens ingrijpen in de macht van de vakbonden.

Dat die de gewone werkmens vertegenwoordigen en dat die gewone werkmens daar jaar en dag voor gevochten heeft... daar gaan we even aan voorbij.
De 'gewone werkmens' is nu niet direct de persoon waar NVA wakker van ligt.
Elke poging tot herstructuring om de problemen bij het spoor aan te pakken stuit op een hevige njet van de vakbonden met bijhorende stakingen. Dus ja, uiteraard zijn er diepgewortelde problemen bij het spoor, maar de vakbonden willen niet dat dit verandert.

Kijk maar naar pakweg HR Rail. Momenteel de firma waarbij alle werknemers tewerkgesteld zijn en dus de detachering verzorgt naar Infrabel of NMBS. Je zou zeggen, lekker efficient want 1 dienst voor 2 firmas, maar niets is minder waar want ook Infrabel en NMBS hebben nog een aparte HR dienst. Het gevolg is dat er 1 HR medewerker bij het spoor werkt voor 25 koppen. In de privé is die ratio ongeveer 1 op 100. 27000 medewerkers in totaal, betekent dus een HR dienst van een goeie 1000 man, terwijl ze het in de privé kunnen met een goeie 250. 750 koppen teveel op 1 dienst hé. Wat denk je, 50 miljoen loonkost? Zoiets?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : Gisteren om 12:04.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 13:11   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Elke poging tot herstructuring om de problemen bij het spoor aan te pakken stuit op een hevige njet van de vakbonden met bijhorende stakingen. Dus ja, uiteraard zijn er diepgewortelde problemen bij het spoor, maar de vakbonden willen niet dat dit verandert.

Kijk maar naar pakweg HR Rail. Momenteel de firma waarbij alle werknemers tewerkgesteld zijn en dus de detachering verzorgt naar Infrabel of NMBS. Je zou zeggen, lekker efficient want 1 dienst voor 2 firmas, maar niets is minder waar want ook Infrabel en NMBS hebben nog een aparte HR dienst. Het gevolg is dat er 1 HR medewerker bij het spoor werkt voor 25 koppen. In de privé is die ratio ongeveer 1 op 100. 27000 medewerkers in totaal, betekent dus een HR dienst van een goeie 1000 man, terwijl ze het in de privé kunnen met een goeie 250. 750 koppen teveel op 1 dienst hé. Wat denk je, 50 miljoen loonkost? Zoiets?
Dat de vakbonden niets inzitten met hun klanten weten we al heel lang.
Iemand die voor een privéfirma werkt weet dat zijn / haar loon afhankelijk is van de omzet en de winst van het bedrijf.

Zelf heb ik heel veel jaren gewerkt voor dezelfde werkgever, wij (de werknemers) hadden maar één motto: "Als het de baas goed gaat, gaat het ook goed met ons." Met andere woorden, wij waren fier op ons werk.
Een nieuwe productielijn bouwen of een bestaande productielijn automatiseren en dan nadien zo'n lijn mogen opstarten, gewoon heerlijk.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:09   #9
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Elke poging tot herstructuring om de problemen bij het spoor aan te pakken stuit op een hevige njet van de vakbonden met bijhorende stakingen. Dus ja, uiteraard zijn er diepgewortelde problemen bij het spoor, maar de vakbonden willen niet dat dit verandert.

Kijk maar naar pakweg HR Rail. Momenteel de firma waarbij alle werknemers tewerkgesteld zijn en dus de detachering verzorgt naar Infrabel of NMBS. Je zou zeggen, lekker efficient want 1 dienst voor 2 firmas, maar niets is minder waar want ook Infrabel en NMBS hebben nog een aparte HR dienst. Het gevolg is dat er 1 HR medewerker bij het spoor werkt voor 25 koppen. In de privé is die ratio ongeveer 1 op 100. 27000 medewerkers in totaal, betekent dus een HR dienst van een goeie 1000 man, terwijl ze het in de privé kunnen met een goeie 250. 750 koppen teveel op 1 dienst hé. Wat denk je, 50 miljoen loonkost? Zoiets?
HR Rail is de beste HR van het land. Elk jaar winnen die prijzen voor hun goede werk.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:17   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.066
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
HR Rail is de beste HR van het land. Elk jaar winnen die prijzen voor hun goede werk.
De hoeveelheid mensen die op hun loonlijst staan, niet verbazingwekkend.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 06:38   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

Kijk maar naar pakweg HR Rail. Momenteel de firma waarbij alle werknemers tewerkgesteld zijn en dus de detachering verzorgt naar Infrabel of NMBS. Je zou zeggen, lekker efficient want 1 dienst voor 2 firmas, maar niets is minder waar want ook Infrabel en NMBS hebben nog een aparte HR dienst. Het gevolg is dat er 1 HR medewerker bij het spoor werkt voor 25 koppen. In de privé is die ratio ongeveer 1 op 100. 27000 medewerkers in totaal, betekent dus een HR dienst van een goeie 1000 man, terwijl ze het in de privé kunnen met een goeie 250. 750 koppen teveel op 1 dienst hé. Wat denk je, 50 miljoen loonkost? Zoiets?
Hebben de vakbonden HR Rail opgericht?
Hebben de vakbonden beslist hoeveel mensen er daar aangeworven moesten worden?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 07:09   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
HR Rail is de beste HR van het land. Elk jaar winnen die prijzen voor hun goede werk.
Niet moeilijk om al die extra voordelen die de werknemers krijgen.
Mijn schoonbroer, waarvoor ik vertrouwenspersoon ben, heeft op het spoor gewerkt.
Regelmatig moet ik z'n attesten i.v.m. z'n ziekte opsturen.
Waar die allemaal recht op hebben, daar kunnen wij enkel van dromen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 09:47   #13
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Hebben de vakbonden HR Rail opgericht?
Hebben de vakbonden beslist hoeveel mensen er daar aangeworven moesten worden?
HR Rail werd inderdaad opgericht door de regering Di Rupo in nauwe samenwerking met de vakbonden. Die wilden immers al het personeel onder 1 paraplu houden zodat ze meer macht konden uitoefenen. De regering had daar wel oren naar natuurlijk. Er stond immers niet voor niets een Waalse communist aan het hoofd van de regering. Op zich was daar organisatorisch toen ook niet echt een probleem want er werd geschermd met schaalvoordelen.

Na verloop van tijd echter begonnen de NMBS en Infrabel ook zelf personeelsdiensten op te richten omdat de 2 firmas uit elkaar groeiden. De schaalvoordelen vielen dus weg en het feit dat er nu constant gepingpongd moet worden tussen de verschillende diensten is extreem inefficient. NVA is dus al jaren vragende partij om het overbodige HR rail op te doeken. De vakbonden zeggen nee en dienen de ene stakingsaanzegging in na de andere.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 10:07   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.509
Standaard

De vakbonden zijn in dit land nog steeds "untouchables". Ze genieten bovendien van bepaalde (niet wettelijk vastgelegde) feitelijke voordelen:

- geen rechtspersoonlijkheid, daardoor ook geen juridische verantwoordelijkheid (tenzij de individuele verantwoordelijkheid van de aangeslotenen) als organisatie.
- geen verplichting tot het naleven van de boekhoudwetgeving en evenmin van de publicatie van een jaarrekening.
- hebben het privilege om de werklozenvergoeding uit te betalen, waardoor op nog niet aangesloten werklozen druk kan worden uitgeoefend om zich toch .
bij de vakbond aan te sluiten.
- worden met de nodige "égards" opgenomen in Raden van Bestuur van instellingen zoals de Nationale Bank (Regentenraad).
- krijgen de toelating om in grotere ondernemingen hun mannetje te droppen die "vrijgestelde" wordt genoemd. Die wordt dan betaald door de onderneming om "niet te werken" maar vrij rond te lopen en zich met van alles en nog wat te bemoeien.
- laten de bijdrage tot aansluiting bij de vakbond betalen door de onderneming (de zogenaamde 'vakbondspremie').

Kortom, er wordt hen geen strobreed in de weg gelegd.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 10:26   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De vakbonden zijn in dit land nog steeds "untouchables". Ze genieten bovendien van bepaalde (niet wettelijk vastgelegde) feitelijke voordelen:

- geen rechtspersoonlijkheid, daardoor ook geen juridische verantwoordelijkheid (tenzij de individuele verantwoordelijkheid van de aangeslotenen) als organisatie.
- geen verplichting tot het naleven van de boekhoudwetgeving en evenmin van de publicatie van een jaarrekening.
- hebben het privilege om de werklozenvergoeding uit te betalen, waardoor op nog niet aangesloten werklozen druk kan worden uitgeoefend om zich toch .
bij de vakbond aan te sluiten.
- worden met de nodige "égards" opgenomen in Raden van Bestuur van instellingen zoals de Nationale Bank (Regentenraad).
- krijgen de toelating om in grotere ondernemingen hun mannetje te droppen die "vrijgestelde" wordt genoemd. Die wordt dan betaald door de onderneming om "niet te werken" maar vrij rond te lopen en zich met van alles en nog wat te bemoeien.
- laten de bijdrage tot aansluiting bij de vakbond betalen door de onderneming (de zogenaamde 'vakbondspremie').

Kortom, er wordt hen geen strobreed in de weg gelegd.
Dat is echt niet meer van deze tijd.

Bedrijven en overheid betalen de vakbond, zodat de vakbond voldoende geld heeft om tegen de bedrijven en de overheid te staken.
Ongezien in de wereld!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 13:07   #16
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Niet moeilijk om al die extra voordelen die de werknemers krijgen.
Mijn schoonbroer, waarvoor ik vertrouwenspersoon ben, heeft op het spoor gewerkt.
Regelmatig moet ik z'n attesten i.v.m. z'n ziekte opsturen.
Waar die allemaal recht op hebben, daar kunnen wij enkel van dromen.
Ik ben nog nooit ziek geweest maar zie wel aan mijn loonbrief wat er bovenop de gewone RSZ bijdrage extra afgaat voor die voordelen. De kas van de sociale solidariteit waaruit die extra voordelen komen kost mij bijna drie keer zo veel als de bijna verdubbelende Vlaamse zorgpremie die ik ook moet betalen. En die kas gaat niet in het rood zoals de algemene sociale zekerheid of de Vlaams zorgkas. Die voordelen worden netjes betaald uit de lonen van de werkenden.

Maar ik voel het al aankomen. Weer iets waarvoor ik decennia zal hebben bijgedragen zonder er ooit recht op te hebben. Enkel een dikke vette criminele NV-A'er zoals Siegfried Braaksel - die geen besef had van de tienduizenden euro's die Telenet op zijn rekening stortte - moet al zijn verworven pensioen- en andere rechten behouden. De werkmensen die alles draaiende houden mag alles afgepakt worden. Zeker het rollende personeel van de NMBS want die zijn melaats.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 13:19   #17
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.154
Standaard

Die vrijgestelden en miljoenen om de sociale vrede te behouden mogen ze trouwens gerust afschaffen voor mijn part. De vakbonden moeten maar zien dat ze toekomen met de bijdragen van hun leden en het engagement van hun verkozenen. Misschien dat er dan terug een echt gezond syndicalisme ontstaat ipv profitariaat en extreem linkse politisering.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen houten palen in Breendonk

Laatst gewijzigd door Vlad : Vandaag om 13:23.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be