![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vind u vakjesdenken nuttig voor socio-cohesieve doeleinden? | |||
Ja! Want.... |
![]() ![]() ![]() |
2 | 11,11% |
Neen, want... |
![]() ![]() ![]() |
11 | 61,11% |
Weet ik veel. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 27,78% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vind u dat mensen denkpatroontjes NODIG hebben om niet te individualistisch te worden en te ontaarden om moreel en sociaal vlak? enzovoort... ge snapt wa ik bedoel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Ik hoop eigenlijk wel stiekum da ge't meent.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Tuurlijk, sinds de katholieke kerk zijn greep op de westerse maatschappij verloren heeft, zijn er nog nooit zoveel buitensporigheden geweest als nu.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() de univ: allemaak vakken te blokken, op de achtergrond speelt: doen wat je gevraagd wordt, van papschool tot post-doc.
dus dat vakjesdenken wordt erin gestampt. eigenlijk spijtig maar misschien wel een noodzakelijk kwaad om het gepeupel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() In vakjes denken is niet echt gezond, ook niet voor onze maatschappij, kijk maar eens naar het Diploma. Daarmee denkt men ook nog etveel in vakjes. Mensen met dezelfde capaciteiten maar met een te laag of te hoog diploma krijgen geen kans. Dat is toch voorbijgestreefd vind ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ze zijn handig, omdat men bij ontmoetingen met mensen stereotypes gebruiken om informatie over die mensen die ze ontmoeten aan te vullen.
Ze zijn nuttig, omdat bij stereotypes een bepaald verwachtingspatroon hoort. Ze bieden zekerheid. Ze zijn gevaarlijk, want men onderscheidt de "eigen groep" tegenover de "andere groep" Ze zijn sociaal, want het bevordert een groepsgevoel en onderlinge solidariteit Maar of ze nodig zijn, dat denk ik niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Waarom is het gevaarlijk als ik zeg die groep is een groep vreemdelingen die zich niet aanpast, groter wordt, zich afsluit en intern verder uitbouwt.. we moeten er iets aan doen! is dat gevaarlijk? is dat niet eerder realistisch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Stereotypering heeft de maatschappij nog nooit vooruitgeholpen.
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En niemand dwingt je om een opleiding te volgen hé, dus afkomen met 'doen wat je gevraagd wordt' vind ik niet echt relevant, dat weet je op voorhand. Ik zou post doc's niet omschrijven als mensen die opgelegde opdrachten uitvoeren hoor, de meeste zijn vrij zelfsstandig in het voeren van hun onderzoek. Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door genehunter : 20 juni 2005 om 17:02. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als iemand een verstard denkpatroon heeft ben jij het vrees ik. Dus is de kans groot dat wij er iets verschillend onder verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Kunnen we als mens wel anders dan hokjesdenken, zit dat niet in de structuur van onze hersenen in gebakken ? Zou er al ooit iemand zijn in geslaagd van niet te vakjesdenken. Of is het eerder iets instinctmatig. Een manier om de werkelijkheid te vatten om helaas met een waan opgescheept te zitten. Of ligt het aan hoe onze taal is geëvolueerd of is het een groot christelijk-kapitalistisch complot om ons dom te houden ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Skaldis, ik denk dat er veel warheid is in dat laatste...
Die volgzame christelijke mentaliteit is langzamerhand vervangen door een consumptie-mentaliteit. De scholen zijn grotendeels bedoeld om die mentaliteit in stand te houden, niet echt een 'complot' maar eerder een mentaliteit die zo gegroeid is... en hopelijk binnenkort naar de kloten is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Moest idereen voor zijn eigen vrijheid "vechten", dan komen we al aardig in de buurt.
Het begint bij uzelf allemaal... alleen zijn de meeste mensen te lui van geest, of gewoon te dom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of die consumptiementaliteit een nieuw gegeven is betwijfel ik sterk, toen consumeerden ze zelfs mensen. Wel is er nu meer te consumeren, zelfs voor u. Als je dat laatste meent, ok voor mij, terug het recht van de sterkste. Haal ik morgen mijn knuppel boven en ga wat straatkinderen doodknuppelen. |
|
![]() |
![]() |