Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2005, 10:55   #1
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard la belzique is onwettige staat

Citaat:
BRON: Doorbraak, mei 2005

"Nog geen twee weken nadat Leopold van Saksen-Coburg op 21 juli 1831 plechtig had gezworen dat hij de grondwet (GW) zou respecteren, veegde hij er al zijn voeten aan. Toen de troepen van koning Willem de zuidelijke provincies op 2 augustus binnenvielen om het wettelijke gezag der Oranjes te herstellen, liep, zo getuigde Leopold later zelf in een brief aan zijn dochter Charlotte, 'de helft van de Belgische troepen naar de Nederlanders over, terwijl de andere helft op de vlucht sloeg'. Daarom riep Leopold de hulp in van het Franse leger dat de Nederlanders op 12 augustus in Tervuren tot staan bracht. Volgens artikel 121 van de GW mag alleen het parlement om de interventie van buitenlandse troepen vragen, en niet de koning. Leopold had wel de eed gezworen om de GW na te leven, hij trok er zich geen barst van aan. Daarmee was de toon voro de komende 175 jaar gezet."

"Er zijn nadien nog ettelijke schendingen van de GW geweest. Ik noem er slechts een paar. Omdat kroonprins Albert in 1900 huwde met Elisabeth Wittelsbach zonder de grondwettelijk vereiste toestemming van de regering te vragen, verloren hij en zijn afstammelingen volgens artikels 60 en 64 van de GW automatisch al hun rechten op de troon. Toen die kwestie na de dood van Leopold II te berde kwam gebracht, verklaarde de 'wijze staatsman' en oud-premier August Beernaert dat er slechts een 'theoretische schending' van de GW had plaatsgevonden en dat men de hele zaak dus beter als een grap kon beschouwen. De GW? Niet slechts een vodje papier, maar ook een farce."

"De ergste schending dateert van november 1918 toen de ongrondwettelijk op de troon zittende Albert eigenmachtig de GW herschreef. Voor de wijziging van de GW was (en is) een tweederde meerderheid nodig in een constituante, maar daar trok Albert zich niets van aan. Hij voerde, zonder het parlement te raadplegen, het algemeen stemrecht voor mannen in, terwijl de drie traditionele partijen in 1917 nochtans waren overeengekomen om na de oorlog ook aan vrouwen stemrecht te verlenen. Dat laatste wilden de koning en de linkse partijen echter verhinderen, omdat ze vreesden dat de vrouwen conservatief zouden stemmen."

"Sinds de verkiezingen van 1919, die werden gehouden op basis van Alberts nooit door het parlement goedgekeurde kieswet, zijn alle verkiezingen in België eigelijk nietig. In een artificieel land, waar de GW alleen als 'theoretisch' kan worden geschonden en dergelijke schendingen als een grap worden beschouwd, maakt niemand zich daar druk over. Zo maakt het regime zich vandaag al evenmin druk over de ongrondwettelijke situatie in B-H-V. Indien de Vlamingen willen dat de GW wordt gerespecteerd, moeten ze daarvoor volgens Di Rupo een prijs betalen aan het corrupte Zuiden. Zo houdt het regime zichzelf in stand."
Deze tekst bewijst dat België een artificiële en onwettige staat is. Een staat die ongrondwettelijk van de Nederlanden is afgescheurd, ongrondwettelijke of Franse hulp moest rekenen om de "onafhankelijkheid" te bewaren, een ongrondwettelijke monarch op de troon heeft en ongrondwettelijke verkiezingen kent.

Dat maakt van België een staat zonder bestaansrecht. Het toont aan dat dit land geen rechtstaat is, maar een schurkenstaat.

Zijn er dan geen organen om deze schending aan te klagen en onze democratische burgerrechten te veroveren? Indien wij enkel niettige verkiezingen kennen en een onwettige bastaard op de troon over ons heerst, kan het Europees hof van de rechten van de mens ons dan niet helpen om van dit land een democratie te maken en Vlaanderen haar vrijheid te schenken?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2005, 11:00   #2
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Tja, zoals je al zegt het europees hof voor de rechten van de mens, maar als we met zo'n argumenten afkomen gaan ze lachen vrees ik.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2005, 11:01   #3
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Tja, zoals je al zegt het europees hof voor de rechten van de mens, maar als we met zo'n argumenten afkomen gaan ze lachen vrees ik.
Ik ben dan ook geen advocaat.
Als echter bewezen kan worden dat onze verkiezingsresultaten sinds 1919 nietig kunnen verklaard worden, dat zit la belzique in de problemen.

Ik vrees inderdaad dat het niet zal lukken om den Albeir zijn voorbestemde plaats toe te kennen: den dop...
Oud 22 augustus 2005, 11:05   #4
vercetti
Minister

Standaard

We kunnen misschien Hans1 vragen

Nee, serieus. Ik heb ooit eens een topic gelanceerd waarin ik 'bewezen' had dat het federaal parlement overbodig was en Vlaanderen onafhankelijk kon worden. Misschien kunnen we daar iets mee doen

http://forum.politics.be/showthread.php?t=30325[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by vercetti on 22-08-2005 at 12:05
Reason:
--------------------------------

Nee, serieus. Ik heb ooit eens een topic gelanceerd waarin ik 'bewezen' had dat het federaal parlement overbodig was en Vlaanderen onafhankelijk kon worden. Misschien kunnen we daar iets mee doen

http://forum.politics.be/showthread.php?t=30325[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Nee, serieus. Ik heb ooit eens een topic gelanceerd waarin ik 'bewezen' had dat het federaal parlement overbodig was en Vlaanderen onafhankelijk kon worden. Misschien kunnen we daar iets mee doen[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door vercetti : 22 augustus 2005 om 11:05.
Oud 22 augustus 2005, 11:16   #5
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Deze tekst bewijst dat België een artificiële en onwettige staat is. Een staat die ongrondwettelijk van de Nederlanden is afgescheurd, ongrondwettelijke of Franse hulp moest rekenen om de "onafhankelijkheid" te bewaren, een ongrondwettelijke monarch op de troon heeft en ongrondwettelijke verkiezingen kent.

Dat maakt van België een staat zonder bestaansrecht. Het toont aan dat dit land geen rechtstaat is, maar een schurkenstaat.

Zijn er dan geen organen om deze schending aan te klagen en onze democratische burgerrechten te veroveren? Indien wij enkel niettige verkiezingen kennen en een onwettige bastaard op de troon over ons heerst, kan het Europees hof van de rechten van de mens ons dan niet helpen om van dit land een democratie te maken en Vlaanderen haar vrijheid te schenken?
Als België u niet bevalt, kan u altijd emigreren. Er zijn genoeg landen in de wereld waar het beter gaat dan hier.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2005, 11:23   #6
J.Black
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Als België u niet bevalt, kan u altijd emigreren. Er zijn genoeg landen in de wereld waar het beter gaat dan hier.8)
zoals een onafhankelijk vlaanderen bv
we hoeven niet eens ver te gaan! [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by J.Black on 22-08-2005 at 12:50
Reason:

Citaat:
we hoeven niet eens ver te gaan! [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
zoals een onafhankelijk vlaanderen bv[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door J.Black : 22 augustus 2005 om 11:50.
J.Black is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2005, 11:47   #7
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=30325
Inderdaad. Omwille van het zelfbeschikkingsrecht kan Vlaanderen zich eenzijdig onafhankelijk verklaren. Daarvoor heeft het Wallonië of de Federale overheid niet nodig.

Ik zou graag la belzique plat op haar buik zien liggen als dat gebeurt...
Oud 22 augustus 2005, 11:53   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Omwille van het zelfbeschikkingsrecht kan Vlaanderen zich eenzijdig onafhankelijk verklaren. Daarvoor heeft het Wallonië of de Federale overheid niet nodig.
Dat klopt.

Maar wat Vlaanderen daarvoor wél nodig heeft is een meerderheid binnen Vlaanderen. Liefst een meerderheid van burgers, die hun wens eenduidig in een referendum uitdrukken. Maar referenda daar zijn de CD&V+N-Va al helemaal geen voorstander van in hun autoritaire arrogantie.
En een politieke meerderheid (wat voor jullie N-Va'ers het toppunt van democratie uitmaakt) daar staan jullie zo mogelijk nog verder af.

Jammer en jank dus lekker verder, maar ik zeg: eigen schuld, dikke bult.
Oud 22 augustus 2005, 11:59   #9
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door J.Black
we hoeven niet eens ver te gaan!
Ik heb het over landen. Vlaanderen is geen land.8)
Oud 22 augustus 2005, 12:03   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het over landen. Vlaanderen is geen land.8)
Ook hier ontbreekt u het nodige onderscheidingsvermogen: er is immers een verschil tussen een staatsvorm en een land. Als Fransman kan men voor Frankrijk zijn, maar tegen de Franse republiek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2005, 12:07   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ook hier ontbreekt u het nodige onderscheidingsvermogen: er is immers een verschil tussen een staatsvorm en een land. Als Fransman kan men voor Frankrijk zijn, maar tegen de Franse republiek.
Inderdaad. In mijn geval ben ik voor de twee : voor Frankrijk en voor de Franse republiek.
Oud 22 augustus 2005, 14:42   #12
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou graag la belzique plat op haar buik zien liggen als dat gebeurt...
Ben jij wel zeker dat je een wettig kind bent ?
Oud 22 augustus 2005, 15:03   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Dat klopt.

Maar wat Vlaanderen daarvoor wél nodig heeft is een meerderheid binnen Vlaanderen. Liefst een meerderheid van burgers, die hun wens eenduidig in een referendum uitdrukken. Maar referenda daar zijn de CD&V+N-Va al helemaal geen voorstander van in hun autoritaire arrogantie.
En een politieke meerderheid (wat voor jullie N-Va'ers het toppunt van democratie uitmaakt) daar staan jullie zo mogelijk nog verder af.

Jammer en jank dus lekker verder, maar ik zeg: eigen schuld, dikke bult.

Plus het feit dat Vlaanderen internationaal als Staat zal moeten erkend worden (en ik kan zo al vermoeden welke ons omringende landen niet echt akkoord zullen gaan...).
Oud 22 augustus 2005, 16:20   #14
vercetti
Minister

Standaard

Als dit democratisch zoals in Tsjechoslovakije gebeurt zie ik niet wat mensen tegen ons zouden hebben. Buiten Frankrijk dan.

Oud 22 augustus 2005, 17:13   #15
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dit democratisch zoals in Tsjechoslovakije gebeurt zie ik niet wat mensen tegen ons zouden hebben. Buiten Frankrijk dan.
Het probleem is dat dit hier niet Tchechoslovakije is maar België. Het ander probleem is dat de overgrote meerderheid niet warm is voor julie avontuur en last but not least, niets bewijst dat het er beter zal op worden.
Oud 22 augustus 2005, 17:14   #16
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Ben jij wel zeker dat je een wettig kind bent ?
Wat is dit nu voor een zever?
Ik heb trouwens geen overerfbare funktie, en over mij staan ook geen bepalingen in de grondwet.
Oud 22 augustus 2005, 17:15   #17
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat dit hier niet Tchechoslovakije is maar België. Het ander probleem is dat de overgrote meerderheid niet warm is voor julie avontuur en last but not least, niets bewijst dat het er beter zal op worden.
Maar een meerderheid wil wel de federalisering verder doorvoeren. Dat zal onderwerpen die voor velen nu "ondenkbaar" zijn mogelijk maken. Federalisering zal zich blijven verderzetten tot alle federale bevoegdheden uitgehold zijn. De stap van een confederale staat naar separatisme is erg klein. Uw dierbare belzique zal verdampen.
Oud 22 augustus 2005, 17:21   #18
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
"Si les Flamands souhaitaient répudier la Belgique, et pour peu que les Wallons le souhaitent, ce serait bien évidemment le devoir de la France d'accueillir la Wallonie en son sein." (Jacques Chirac)"
Voorwaar een groot man, die Chirac. Tja, liever vandaag nog dan morgen. En dan mogen die franskoppen in de Westhoek ook hun boeltje pakken, wat mij betreft.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2005, 17:24   #19
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila

Plus het feit dat Vlaanderen internationaal als Staat zal moeten erkend worden (en ik kan zo al vermoeden welke ons omringende landen niet echt akkoord zullen gaan...).
Het enige land wat op voorhand al niet akkoord zal gaan, zal la douce france zijn. Ik zie niet in waarom Nederland of Duitsland, laat staan de Engelsen niet akkoord zullen gaan met Vlaamse onafhankelijkheid.

En als men in Washington eindelijk door krijgt dat een onafhankelijk Vlaanderen ervoor zorgt dat ze sowieso al van een - welliswaar kleine, maar o zo lastige - luis in hun pels verlost raken, kunnen zij ook voor enige druk zorgen om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen.

België is immers een vazal van Frankrijk, een schoothondje dat springt wanneer zijn baasje in Parijs het zegt.

En de Fransen? Tja, dat degoutant en arrogant volkje, daar hoeven we geen rekening mee te houden...
Oud 22 augustus 2005, 17:27   #20
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het ander probleem is dat de overgrote meerderheid niet warm is voor julie avontuur
Tja, dat komt omdat mensen bang zijn voor het nieuwe, vroeger al, nu nog en in de nabije toekomst ook nog.
Een meerderheid der Vlamingen is wel voor meer bevoegdheden voor Vlaanderen en op termijn zal dat leiden tot confederalisme en op nog langere termijn zal dat uieindelijk leiden tot secessie.
Citaat:
en last but not least, niets bewijst dat het er beter zal op worden.
Nou moe, Vlaanderen bewijst al sinds de federalisering dat het het beter doet dan België.
Bovendien heeft Vlaanderen al in het verleden bewezen ondernemingsgezind en welvarend te zijn en bovendien was het jaren een economische topregio in de wereld, tot de Walonezen een iets te zwaar blok aan ons been werden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be