Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 09:09   #1
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard Moslima's eisen verbod op paaseieren

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF22082007_002

Stadsbestuur Antwerpen heeft volgens mij steeds de verkeerde argumentatie gebruikt om hoofddoeken in de publieke stadsfuncties te verbieden. In plaats van te stellen dat het dragen van een hoofddoek de neutraliteit in het gedrang zou brengen (idem voor het dragen van een kruis) hadden ze gewoon moeten stellen dat een hoofddoek in een openbare functie niet past in onze cultuur. Nu krijg je dit soort zaken, waarbij alle mogelijke publieke uitingen van onze cultuurbeleving (of het paaseieren, kerstbomen of sinterklaas is) worden aangevallen.
backfire is offline  
Oud 22 augustus 2007, 09:10   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht

Stadsbestuur Antwerpen heeft volgens mij steeds de verkeerde argumentatie gebruikt om hoofddoeken in de publieke stadsfuncties te verbieden. In plaats van te stellen dat het dragen van een hoofddoek de neutraliteit in het gedrang zou brengen (idem voor het dragen van een kruis) hadden ze gewoon moeten stellen dat een hoofddoek in een openbare functie niet past in onze cultuur. Nu krijg je dit soort zaken, waarbij alle mogelijke publieke uitingen van onze cultuurbeleving (of het paaseieren, kerstbomen of sinterklaas is) worden aangevallen.
Ik heb nog nooit iemand gezien die een kerstboom als hoofddeksel draagt, en buiten Calimero niemand die een paasei als hoofddeksel draagt.

Maar ik neem nu wel aan dat moslims willen afzien van hun recht op BETAALDE VRIJE DAGEN tijdens de christelijke/keltische feestdagen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 22 augustus 2007, 09:17   #3
kenzo
Lokaal Raadslid

kenzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ibuiten Calimero niemand die een paasei als hoofddeksel draagt.

deze vond ik hilarisch...
verder heb je gelijk...
wat gaan we verder nog krijgen??

oh ja! festivals voor allochtonen... Is dat dan geen racisme?? of mogen we ook festivals voor autochtonen gaan organiseren...
Sorry, was effe Off Topic...
kenzo is offline  
Oud 22 augustus 2007, 09:20   #4
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik neem nu wel aan dat moslims willen afzien van hun recht op BETAALDE VRIJE DAGEN tijdens de christelijke/keltische feestdagen.

Zo ver gaat hun geloof nu ook weer niet hoor.
Idem wat betreft het ontvangen van geld dat niet voortkomt uit arbeid, ook verboden door de koran.
daiwa is offline  
Oud 22 augustus 2007, 09:24   #5
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Oh my....
Dit kan je niet menen :s

''''''Als het stadsbestuur echt begaan is met de neutraliteit, dan mogen er geen kerstbomen of paaseieren meer komen op de werkvloer. Wij vragen een meldpunt voor alle overtredingen op de kledingvoorschriften.'''''''''''

Het gaat hier om de kledingvoorschriften toch?
Ja hoor ik draag alle dagen een kerstboom als t-shirt en een paasei als hoofddeksel als ik naar mijn werk ga

Dat ze van kruisjes een probleem maken daar kan ik dan inkomen, als je het zichtbaar draagt als loketbediende.

Maar kerstbomen en paaseieren zijn toch moeilijk 'echte' religieuze symbolen te noemen. Het is een gebaar dat door de mensen is ingevoerd.
Een kerstboom omdat het gezellig is.
En paaseieren om lekker te snoepen na de vasten.
Daar komt ook bij dat als een baas paaseieren uitdeelt aan zijn personeel dat de klanten daar toch geen last van hebben?

Ze krijgen wel veel noten op hun zang...
Isabella is offline  
Oud 22 augustus 2007, 09:48   #6
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Dit is nog maar het derde topic hierover. Ik stel voor om er nog een vierde te openen.

Iemand?

Zijne Heerlijkheid is offline  
Oud 22 augustus 2007, 10:34   #7
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93622

...met alle respect
Dronkoers is offline  
Oud 22 augustus 2007, 11:26   #8
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Oh my....
Dit kan je niet menen :s

''''''Als het stadsbestuur echt begaan is met de neutraliteit, dan mogen er geen kerstbomen of paaseieren meer komen op de werkvloer. Wij vragen een meldpunt voor alle overtredingen op de kledingvoorschriften.'''''''''''

Het gaat hier om de kledingvoorschriften toch?
Ja hoor ik draag alle dagen een kerstboom als t-shirt en een paasei als hoofddeksel als ik naar mijn werk ga
Oh jawel, dat is nog het ergste van alles...dat we het gewoon weten dat ze dat echt menen !
I'll just kill myself now.
Duupje is offline  
Oud 22 augustus 2007, 12:06   #9
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Het verband tussen de hoofddoek en een ei is hier duidelijk te zien (let op vorm dat hoofd krijgt):

PollyCorrect is offline  
Oud 22 augustus 2007, 13:21   #10
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht

Storm in een glas water.
Oud 22 augustus 2007, 13:25   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Dubbel: http://forum.politics.be/showthread.php?t=93622
Savatage is offline  
Oud 22 augustus 2007, 13:41   #12
Groentje-18

Standaard

Ergens hebben ze een punt. Een Kerstboom of Paasei is niet cultureel neutraal.
Maar dat ze dit punt maken komt gewoon omdat zoals iemand hier al zei ze in Antwerpen een vals argument hebben gegeven.
De reden is niet het nastreven van neutraliteit, maar wel dat sommigen zich geprovoceerd voelen als ze iemand met een hoofddoek een openbare functie zien uitoefenen in een niet-Moslim land.
Ze zullen zich daar allesbehalve door gecharmeerd voelen, en terecht. Maar ik denk dat iemand het ze eens in mensentaal moet uitleggen zonder allerhande verpakkingen en dat ze het dan maar moeten proberen te begrijpen. Ieder land heeft zijn culturele gevoeligheden. Of beter: zijn cultureel gevoelige inwoners... (Als ik dadelijk naar de supermarkt ga en wordt geholpen door een Moslima in traditionele kleding, of datzelfde gebeurt nu als ik voor mijn rijbewijs/id-lkaart ga, ik zie niet in waarom ik daar problemen mee zou moeten hebben als de dienstverlening hetzelfde is.
Ik denk niet dat daarvoor trouwens iemand ooit problemen had met een medewerker die ergens een kruisje droeg, niet?
Nu hebben we de zogezegde 'verplichte neutraliteit voor iedereen' in het leven geroepen, om niemand de indruk van discriminatie te geven. En dan krijg je dit soort toestanden...

Dit gaat al lang niet meer over hoofddoeken, maar om een simpel machtsspelletje waarbij de grenzen worden afgetast en men wil laten zien wie de sterkste is.
Oud 22 augustus 2007, 15:35   #13
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

OK, de kerk heeft Kerstmis en Pasen een christelijk tintje gegeven. Maar hoeveel onder ons plaatsen een kerstboom gewoon niet voor de gezelligheid, zonder enige christelijke bijgedachte ? Zolang men er geen kribbe bij gaat plaatsen, zie ik niet in waarom dit een christelijk symbool zou zijn.
m.r. is offline  
Oud 22 augustus 2007, 15:38   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
OK, de kerk heeft Kerstmis en Pasen een christelijk tintje gegeven. Maar hoeveel onder ons plaatsen een kerstboom gewoon niet voor de gezelligheid, zonder enige christelijke bijgedachte ? Zolang men er geen kribbe bij gaat plaatsen, zie ik niet in waarom dit een christelijk symbool zou zijn.
Zèlfs als men er een kribbe bijplaatst: De roots van Europa liggen in het judeo-christelijke gedachtengoed. Dit ontkennen is als het licht van de zon ontkennen. En dan kunnen ze nadien zagen dat het maanlicht maar flauwtjes is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 22 augustus 2007, 15:43   #15
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ergens hebben ze een punt. Een Kerstboom of Paasei is niet cultureel neutraal.
Maar dat ze dit punt maken komt gewoon omdat zoals iemand hier al zei ze in Antwerpen een vals argument hebben gegeven.
De reden is niet het nastreven van neutraliteit, maar wel dat sommigen zich geprovoceerd voelen als ze iemand met een hoofddoek een openbare functie zien uitoefenen in een niet-Moslim land.
Ze zullen zich daar allesbehalve door gecharmeerd voelen, en terecht. Maar ik denk dat iemand het ze eens in mensentaal moet uitleggen zonder allerhande verpakkingen en dat ze het dan maar moeten proberen te begrijpen. Ieder land heeft zijn culturele gevoeligheden. Of beter: zijn cultureel gevoelige inwoners... (Als ik dadelijk naar de supermarkt ga en wordt geholpen door een Moslima in traditionele kleding, of datzelfde gebeurt nu als ik voor mijn rijbewijs/id-lkaart ga, ik zie niet in waarom ik daar problemen mee zou moeten hebben als de dienstverlening hetzelfde is.
Ik denk niet dat daarvoor trouwens iemand ooit problemen had met een medewerker die ergens een kruisje droeg, niet?
Nu hebben we de zogezegde 'verplichte neutraliteit voor iedereen' in het leven geroepen, om niemand de indruk van discriminatie te geven. En dan krijg je dit soort toestanden...

Dit gaat al lang niet meer over hoofddoeken, maar om een simpel machtsspelletje waarbij de grenzen worden afgetast en men wil laten zien wie de sterkste is.
Een kruisje hoort hier,een hoofddoek niet en dan nog;een kruiske van 2cm op 2 cm gaan vergelijken met een hoofddeksel dat iedereen van ver al ziet is appels met peren vergelijken en een kruiske is ook al helemaal geen hoofddeksel,lol.
Marlboro is offline  
Oud 22 augustus 2007, 15:51   #16
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit iemand gezien die een kerstboom als hoofddeksel draagt, en buiten Calimero niemand die een paasei als hoofddeksel draagt.

Niet-moslima's mogen er van mij gerust als playboybunnies rondlopen
& wat de feestdagen betreft dat is eigenlijk een goed idee : de verjaardag van Zamenhof voor de Esperantisten een betaalde feestdag, moet kunnen ! Ik denk dat dat maatschappelijk te verantwoorden is en bovendien goed zou functioneren...

Een universele kalender met universele feestdagen, die eenieder volgens zijn godsdienstige overtuigingen zou kunnen invullen is ook ee methode..
maar dat ligt waarschijnlijk wat moeilijk..

Wat de "paaseieren" betreft : de moslims hebben toch ook een "suikerfeest" heeft er iemand bezwaar tegen dat ze dat vieren ?
Oud 22 augustus 2007, 17:50   #17
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Een kruisje hoort hier,een hoofddoek niet en dan nog;een kruiske van 2cm op 2 cm gaan vergelijken met een hoofddeksel dat iedereen van ver al ziet is appels met peren vergelijken en een kruiske is ook al helemaal geen hoofddeksel,lol.
Neutraliteit is neutraliteit. Gelijke rechten en gelijke plichten voor iedereen. Als er geen religieuze symbolen aanwezig mogen zijn, dan geen enkel. Die moslima's hebben hun punt schitterend binnengehaald, nl de hypocrieten met hun broek op de enkels gezet.

Laatst gewijzigd door driewerf : 22 augustus 2007 om 17:51.
driewerf is offline  
Oud 22 augustus 2007, 18:13   #18
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Neutraliteit is neutraliteit. Gelijke rechten en gelijke plichten voor iedereen. Als er geen religieuze symbolen aanwezig mogen zijn, dan geen enkel. Die moslima's hebben hun punt schitterend binnengehaald, nl de hypocrieten met hun broek op de enkels gezet.
Zeg, kerstmis wordt ook gevierd door niet-christenen en is gebaseerd op een heeloude traditie die de kerk niet kon uitbannen en dus maar een christelijk tintje heeft gegeven. Bovendien zijn er al erg veel moslim families die een kerstboom in huis halen omdat ze dit zo gezellig vinden. En ik vind zo'n hoofddoek echt niet gezellig en vraag me af : waar is hun solidariteit met ons, Belgische vrouwen want met dat mannenwereldje hebben we toch ook moeten vechten vooraleer het ons geoorloofd werd om te studeren, te werken, te roken, etc. En ik ben erg blij dat de tijd waarbij vrouwen in de kerk een voileke moesten dragen echt voorgoed voorbij is. Kan er dan ook niet een beetje begrip zijn voor onze verlangens zoals een maatschappij waarin godsdienst geen rol meer speelt, gelijkheid voor man en vrouw, etc. ? Wie is niet blij dat we verlost zijn van het juk van de kerk, van de zondagmissen, etc. ?
m.r. is offline  
Oud 22 augustus 2007, 18:22   #19
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Net daarom dat ik zeg dat stad Antwerpen haar standpunt verkeerd onderbouwd heeft. Het ging niet om het neutraal houden van het openbaar terrein. Maar puur om die hoofddoeken. Daarom dat men niet optreedt tegen bv. kruisjes (als dat zo is, zoals de Moslima's beweren).
Maar omdat ze het begrip neutraal erbij gesleurd hebben, hebben de Moslima's nu een argument: een Paasei, Kerstboom of kruisteken is niet neutraal.

Stad Antwerpen had beter de waardheid gezegd, zoals ik zei moeten ze het maar begrijpen. Ofwel hadden ze desnoods nog kunnen inbrengen dat ze geen 'hoofddeksels' mogen dragen omdat dat tegen onze regels van respect indruist.
Oud 22 augustus 2007, 18:23   #20
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Zo is dat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be