Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2011, 11:40   #161
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Omdat inflatie een politiek gegeerde oplossing is voor schuldenproblemen?
En daarom gaat de huizenmarkt stijgen ? Jongens toch.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 14:01   #162
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Moet goed lachen met al die het een tijd geleden dachten beter te weten en die kwamen voorspellen dat de prijs van onroerend goed zou zakken.
http://www.tijd.be/nieuws/economie-f...-600.art?ckc=1
Moet goed lachen met mensen die ervan overtuigd zijn dat dat hier niet kan gebeuren.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 14:03   #163
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Er is nooit een gevaar geweest dat de Belgische huizenmarkt zou instorten. Er is in België niet meer gebouwd dan de vraag, de leningen waren niet belachelijk goedkoop en de mensen kunnen hun sleutels niet afgeven om zo van hun lening vanaf te zijn.

Er is geen bubbel, ze kan dus niet barsten. De hoge prijzen zijn gewoon het gevolg van de hoge vraag en het lage aanbod.
Dan ben jij waarschijnlijk de instorting van de imobilienmarkt begin jaren 80 vergeten.
Oud 11 januari 2011, 14:09   #164
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Hier is er een psychologische grens van 250.000 euro, de gewone man gaat hier (nog) niet overheen.

Met 250.000€ koop je zeker geen huis in Brussel. Een flatje kan je daarvoor krijgen.
Oud 11 januari 2011, 14:12   #165
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ho kijk, morgen een crisisbelasting van 10% op alle inkomsten, en nog een 10% saneren in de begroting en iedereen is 20% armer, en alle huizen gaan op slag 20% zakken in prijs, moeilijk zal dat niet zijn hoor.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 14:14   #166
Tavek
Banneling

Standaard

Als de belastingen gaan stijgen omwille van het begrotingstekort zal dit ook wel zijn gevolgen hebben voor de immobilienmarkt. Er is namelijk minder besteedbaar inkomen voor de gezinnen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 14:26   #167
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Moet goed lachen met mensen die ervan overtuigd zijn dat dat hier niet kan gebeuren.
Er is een verschil tussen kunnen en zullen hé. Al jaren hoor ik u en uw soortgelijke zingen dat ze gaan zakken. Ik wacht, maar ik zie niets zakken. Allee, toch de prijzen van de huizen niet. Ik heb ze tot nu toe nog maar alleen zien stijgen. Ze zijn misschien naar boven gezakt, dat kan.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 14:29   #168
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ho kijk, morgen een crisisbelasting van 10% op alle inkomsten, en nog een 10% saneren in de begroting en iedereen is 20% armer, en alle huizen gaan op slag 20% zakken in prijs, moeilijk zal dat niet zijn hoor.
20 % langer afbetalen, ja.
Oud 11 januari 2011, 14:29   #169
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen kunnen en zullen hé. Al jaren hoor ik u en uw soortgelijke zingen dat ze gaan zakken. Ik wacht, maar ik zie niets zakken. Allee, toch de prijzen van de huizen niet. Ik heb ze tot nu toe nog maar alleen zien stijgen. Ze zijn misschien naar boven gezakt, dat kan.
Ik zou toch niet beleggen in vastgoed indien je het puur als belegging ziet (en niet bijhoudt voor kinderen, jezelf, etc...om in te wonen).

De rentes staan belachelijk laag, al een hele tijd, en de kans is groot dat ons beschikbaar inkomen gaat dalen binnenkort. Dat zal zijn effect hebben.
Oud 11 januari 2011, 14:37   #170
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als de belastingen gaan stijgen omwille van het begrotingstekort zal dit ook wel zijn gevolgen hebben voor de immobilienmarkt. Er is namelijk minder besteedbaar inkomen voor de gezinnen.
Dan wordt de auto wat kleiner, wat zuiniger, een rijsje minder en gewoon met de tent naar zee of de Ardennen,( profiteren van de opwarming van de aarde ) 10 jaar langer afbetalen, de kinderen op hun sloeffen naar school, (voor zover dat dat nu al niet gedaan wordt. Wie draagt er nog schoenen van die schoollopertjes?). Dat, beste Tavek, zal eerder gebeuren dan dat de prijzen zullen zakken.
Oud 11 januari 2011, 14:47   #171
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou toch niet beleggen in vastgoed indien je het puur als belegging ziet (en niet bijhoudt voor kinderen, jezelf, etc...om in te wonen).

De rentes staan belachelijk laag, al een hele tijd, en de kans is groot dat ons beschikbaar inkomen gaat dalen binnenkort. Dat zal zijn effect hebben.
Natuurlijk zal dat een effect hebben. Zoals in Amerika. Een neef van mijn vrouw die daar woont doet nu drie jobs in plaats van anderhalve. De studerende kinderen moeten mee gaan werken om hun studies te bekostigen.

Investeer gerust in onroerend goed. Het is en blijft nog altijd de meest zekere, maar wel de logste, dat is waar.

Heb juist nog een andere woning gekocht, wel om zelf te gaan bewonen voor het weinige dat ik nog hier ben. Een stuk kleiner dan de 20 kamers van nu en zonder trappen voor de oude dag. Maar daarbuiten zal ik zeker nog wel een appartementsgebouw bij kopen (maar ik wacht tot dat de prijzen zakken.) Maar ik vrees dat ik nog heel lang zal moeten wachten.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 januari 2011 om 14:52.
Oud 11 januari 2011, 14:51   #172
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan wordt de auto wat kleiner, wat zuiniger, een rijsje minder en gewoon met de tent naar zee of de Ardennen,( profiteren van de opwarming van de aarde ) 10 jaar langer afbetalen, de kinderen op hun sloeffen naar school, (voor zover dat dat nu al niet gedaan wordt. Wie draagt er nog schoenen van die schoollopertjes?). Dat, beste Tavek, zal eerder gebeuren dan dat de prijzen zullen zakken.
Als de beschikbare inkomens dalen zullen banken gedwongen zijn om minder hoge leningen te verstrekken omdat een lening die te hoog is in vergelijking met het inkomen een groter risico is voor de bank. Als bvb 1 van de twee zijn of haar werk verliest is het dan al meteen prijs en is het default.

Banken zullen er alles aan doen om hun risicos in te dekken, en zullen u dus niet om het even wat uit lenen, tegen om het even wat welke termijn. Ik kan bijvoorbeeld geen lening meer op 40 jaar krijgen omdat ik dan gewoonweg op pensioen zou zijn. Dus verlengen gaat ook niet zomaar.

Dus als de rentes stijgen, de belastingen stijgen, gaan de immoprijzen onherroepelijk ook omlaag.
Oud 11 januari 2011, 14:57   #173
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zal dat een effect hebben. Zoals in Amerika. Een neef van mijn vrouw die daar woont doet nu drie jobs in plaats van anderhalve. De studerende kinderen moeten mee gaan werken om hun studies te bekostigen.

Investeer gerust in onroerend goed. Het is en blijft nog altijd de meest zekere, maar wel de logste, dat is waar.

Heb juist nog een andere woning gekocht, wel om zelf te gaan bewonen voor het weinige dat ik nog hier ben. Een stuk kleiner dan de 20 kamers van nu en zonder trappen voor de oude dag. Maar daarbuiten zal ik zeker nog wel een appartementsgebouw bij kopen (maar ik wacht tot dat de prijzen zakken.)
Ah Garry de noeste ondernemer die rijk is geworden van zijn arbeid.

Het weze u gegund. Maar ik hoop dat u inziet dat als bvb de rente van 3-4 naar 7-8 schiet, wat niet zo onrealistisch is, dat veel mensen dan veel minder kunnen besteden aan een huis. En aangezien men nu al tot op het maximum leent (ja er is een maximum, dus niks te oude schoenen en een boterham minder) zal dat er dus voor zorgen dat de woningprijzen dalen ofwel gewoon niet meer verkocht worden. Iets zegt me trouwens ook dat als de 50-65 jarigen van nu (babyboomers) het loodje gaan leggen er ook wat meer woningen op de markt komen, die verkocht moeten worden voor een erfenis te verdelen.
Oud 11 januari 2011, 14:59   #174
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de beschikbare inkomens dalen zullen banken gedwongen zijn om minder hoge leningen te verstrekken omdat een lening die te hoog is in vergelijking met het inkomen een groter risico is voor de bank. Als bvb 1 van de twee zijn of haar werk verliest is het dan al meteen prijs en is het default.

Banken zullen er alles aan doen om hun risicos in te dekken, en zullen u dus niet om het even wat uit lenen, tegen om het even wat welke termijn. Ik kan bijvoorbeeld geen lening meer op 40 jaar krijgen omdat ik dan gewoonweg op pensioen zou zijn. Dus verlengen gaat ook niet zomaar.

Dus als de rentes stijgen, de belastingen stijgen, gaan de immoprijzen onherroepelijk ook omlaag.
Dan zul je moeten shoppen tussen de verschillende banken. Met uw 40 jaar kun je gegarandeerd nog wel een lening bemachtigen van 20 jaar, vooral omdat de garanties anders liggen dan bij een 20 jarige. Wie 40 is, beschikt normaal gezien toch voor een stuk over eigen kapitaal wat maakt dat het risico ver de bank stukken kleiner is. Wel wordt het duur om een schuldsaldoverzekering af te sluiten. Ok, dat is zo, maar het kan ook zonder.
Oud 11 januari 2011, 15:03   #175
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is rijk? Voor de ene ben ik rijk en voor de andere een armoezaaier.
Oud 11 januari 2011, 15:11   #176
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is rijk? Voor de ene ben ik rijk en voor de andere een armoezaaier.
Ge hebt meer als de gemiddelde Belg. Veel meer. Dat maakt u rijk
Oud 11 januari 2011, 15:13   #177
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan zul je moeten shoppen tussen de verschillende banken. Met uw 40 jaar kun je gegarandeerd nog wel een lening bemachtigen van 20 jaar, vooral omdat de garanties anders liggen dan bij een 20 jarige. Wie 40 is, beschikt normaal gezien toch voor een stuk over eigen kapitaal wat maakt dat het risico ver de bank stukken kleiner is. Wel wordt het duur om een schuldsaldoverzekering af te sluiten. Ok, dat is zo, maar het kan ook zonder.
Daar draait het niet om, het draait om wat het effect gaat zijn op de gemiddeldes, en niet om individuele gevallen.
Oud 11 januari 2011, 15:22   #178
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Amerika was er anders ook wel effect op de huizenprijzen he. Dat gaan we hopelijk toch niet ontkennen.

Oud 11 januari 2011, 15:24   #179
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het weze u gegund. Maar ik hoop dat u inziet dat als bvb de rente van 3-4 naar 7-8 schiet, wat niet zo onrealistisch is, dat veel mensen dan veel minder kunnen besteden aan een huis. En aangezien men nu al tot op het maximum leent
Daar draait het nu juist om, het niet verder willen springen dan uw stok lang is.

Er zijn best nog betaalbare woningen, en er zijn ook lada's waarmee ge kunt rijden. Besef tot welke klasse van verdiener je behoort en leer daar naar leven. Ok ik zou ook met een heel andere auto kunnen rondtuffen dan deze waarmee ik rijd.

Het verschil is, als ze trouwen willen ze al een villa of minstens een halfopenbebouwing. Ze moet groter en meer uitstraling hebben dan die van de vriendinnen of collega's op het werk. Ze moeten van meetafaan nieuwe en dure meubels hebben. In een keuken van minder dan 2miljoen B.fr kunnen ze niet koken. Of er nog geld overschiet OM te koken is nog de vraag.

Het lijkt alsof het de meest normale zaak is dat iedereen een huis kan kopen. En wanneer dat niet kan ligt het er aan dat de huizen te duur zijn.

Nee, het is helemaal niet de meest normale zaak dat iedereen een huis kan kopen, en de huizen zijn helemaal niet te duur. Ze zijn te duur voor een bepaalde categorie van mensen. Maar zo lang ze leningen kunnen afsluiten in eerste en in tweede rang, zullen ze zich blauw betalen.
Oud 11 januari 2011, 15:32   #180
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar draait het nu juist om, het niet verder willen springen dan uw stok lang is.

Er zijn best nog betaalbare woningen, en er zijn ook lada's waarmee ge kunt rijden. Besef tot welke klasse van verdiener je behoort en leer daar naar leven. Ok ik zou ook met een heel andere auto kunnen rondtuffen dan deze waarmee ik rijd.

Het verschil is, als ze trouwen willen ze al een villa of minstens een halfopenbebouwing. Ze moet groter en meer uitstraling hebben dan die van de vriendinnen of collega's op het werk. Ze moeten van meetafaan nieuwe en dure meubels hebben. In een keuken van minder dan 2miljoen B.fr kunnen ze niet koken. Of er nog geld overschiet OM te koken is nog de vraag.

Het lijkt alsof het de meest normale zaak is dat iedereen een huis kan kopen. En wanneer dat niet kan ligt het er aan dat de huizen te duur zijn.

Nee, het is helemaal niet de meest normale zaak dat iedereen een huis kan kopen, en de huizen zijn helemaal niet te duur. Ze zijn te duur voor een bepaalde categorie van mensen. Maar zo lang ze leningen kunnen afsluiten in eerste en in tweede rang, zullen ze zich blauw betalen.
Het zijn net door die extreme leningen, de lage rentes en de lange looptijden dat mensen "boven hun stand" kunnen kopen. Dat wilt zeggen dat als de rentes stijgen, die mensen die huizen niet meer kunnen kopen. Met prijsdalingen als gevolg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be