Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2010, 01:08   #201
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Vlaanderen ben ik in het algemeen ook welkom als Franstalig zelfs als ik al met het Vlaams-Nationalisme geconfronteerd ben geweest maar dan speel ik ermee.
Ik vind het hele geredetwist een grote show , en dat om naiëve burgers achter zich te krijgen en hun eigen zeteltje te beveiligen
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 01:11   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Voor mij is de rug van 10 milj mensen , met amper 1 milj productie arbeiders veel te klein om een fedrerale staat te dragen met 4 deelregeringen en een federale overheid . dat is onwerkbaar en veel te duur , en te ingewikkeld.
Dat zeggen de V-partijen ook al lang.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 01:14   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook wanneer men kijkt naar de nu al reeds 100% Vlaamse bevoegdheden, trekt het nog op niets . ga je naar een andere gemeente wonen dan gelden daar tientallen andere regels , t'is bijna alsof je naar een ander land gaat . Nog meer splitsing gaat dat enkel erger maken , en dat terwijl iedereen meer uniforme regels wil voor EU
Uw eerste zin verraadt dat u toch niet al te goed op de hoogte bent. Dat het onderwijs onderwijs in Vlaamse handen is gekomen, is een heel goede zaak geweest. U zult niemand in onze sector - ik ben immers onderwijzer - horen pleiten voor een terugkeer naar de oude, unitaire structuur.

Dat geldt ook voor veel andere domeinen, waar de Vlaamse overheid weldegelijk goed werk levert. Sedert de federalisering is het wegenonderhoud er met rasse schreden op vooruitgegaan. Eindelijk is er een deftige stedebouw uitgewerkt, iets wat maar nauwelijks bestond in unitaire tijden. Enz.

Nog meer splitsing zal de bevoegdheden homogener en doeltreffender maken. De EU staat niet voor uniformiteit, maar wel voor harmonisering. Dat is een wereld van verschil.
Oud 23 december 2010, 01:19   #204
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat zeggen de V-partijen ook al lang.
Wat neemt U onder de noemer V partijen
Oud 23 december 2010, 01:24   #205
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw eerste zin verraadt dat u toch niet al te goed op de hoogte bent. Dat het onderwijs onderwijs in Vlaamse handen is gekomen, is een heel goede zaak geweest. U zult niemand in onze sector - ik ben immers onderwijzer - horen pleiten voor een terugkeer naar de oude, unitaire structuur.

Dat geldt ook voor veel andere domeinen, waar de Vlaamse overheid weldegelijk goed werk levert. Sedert de federalisering is het wegenonderhoud er met rasse schreden op vooruitgegaan. Eindelijk is er een deftige stedebouw uitgewerkt, iets wat maar nauwelijks bestond in unitaire tijden. Enz.

Nog meer splitsing zal de bevoegdheden homogener en doeltreffender maken. De EU staat niet voor uniformiteit, maar wel voor harmonisering. Dat is een wereld van verschil.
Ik kan U niet tegenspreken , maar waarom zou een efficiente regering geen maatregel kunnen uitwerken die voor alle belgen goed is . er zullen in een vlaams beleid ongetwijfeld positieve elementen in zitten voor bepaalde sectoren

Maar het opstellen van regelementen en de complexiteit er van voor amper 6 milj is veel te duur om dat met een kleine groep te dragen.

bovendien , als een maatregel echt goed is , waarom zou die dan bv voor een persoon die 25 km verder woond en bv Frans spreekt opeens niet efficient en goed zijn ?
Oud 23 december 2010, 01:29   #206
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan U niet tegenspreken , maar waarom zou een efficiente regering geen maatregel kunnen uitwerken die voor alle belgen goed is . er zullen in een vlaams beleid ongetwijfeld positieve elementen in zitten voor bepaalde sectoren
Omdat de Vlaamse en Franstalige belangen en meningen tegenovergesteld zijn.

Citaat:
Maar het opstellen van regelementen en de complexiteit er van voor amper 6 milj is veel te duur om dat met een kleine groep te dragen.
Er zijn veel landen die minder inwoners hebben dan vlaanderen en zeer welvarend zijn.

Citaat:
bovendien , als een maatregel echt goed is , waarom zou die dan bv voor een persoon die 25 km verder woond en bv Frans spreekt opeens niet efficient en goed zijn ?
Andere opvattingen zoals het moet, zie eerste puntje. Zo is de mening over de aanpak van criminele jongeren en het strafrecht daarover totaal verschillend tussen Vlamingen en franstaligen. Zelfs met nummerplaten geraken we het niet eens over.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 01:49   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn landen die een kleiner aantal inwoners hebben dan Vlaanderen en toch een heel efficiënte staatsstructuur hebben. Bijgevolg vind ik uw stelling dat we voor amper zes miljoen niets deftigs kunnen uitwerken, totaal ongegrond.

Als een maatregel echt goed is, dan kan die gerust overgenomen worden. Door de daar bevoegde overheid.
Oud 23 december 2010, 07:34   #208
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik weet dat er een aantal landen zijn op deze wereldbol die bepalen dat je geen afstand kan doen van je nationaliteit (Marokko behoort daar inderdaad toe). Alleen, moeten wij ons daar door gebonden voelen?
Nu is het veranderd denk ik; maar in Duitsland konden Turken lange tijd geen Duitser worden omdat Duitsland geen dubbelnationaliteit wilden aanvaarden; en... de Turken konden geen afstand doen van hun Turkse nationaliteit.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 07:36   #209
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit de familiestamboom van mijn overgrootvader (van moeders kant) ben ik van Oostenrijkse komaf. De andere lijnen zijn Vlaams. Wij hebben nog steeds contacten met Oostenrijk, maar dat maakt niet dat wij ons minder Vlaams voelen.
je bent niet de maat der dingen.
Sommige mensen voelen zich bijv. zowel Belg als Turk.
Maar voor de administratie of mensen die enkel zwart of wit kunnen denken is zoiets lasagne-achtigs moeilijk aanvaardbaar.
Oud 23 december 2010, 07:37   #210
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik niet, en ik kom van jonge leeftijd al in dat milieu.
De broer van BDW ook en omwille van dat met oogkleppen denken; heeft hij dat milieu verlaten.
Oud 23 december 2010, 07:38   #211
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik vind toch dat je een verschil voelt. Als ik naar gent ga of leuven, dan voel ik mezelf verbonden, ga ik naar Nederland of Frankrijk, dan voel ik dat niet. De mensen lijken anders.
je vertrekt wellicht al met de gedacht en dan bekijk je het zo dat het klopt met je ideeën.
Oud 23 december 2010, 08:15   #212
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de meeste gevallen gingen landen en volkeren uit elkaar omdat er bij de politieke toplaag geen overeenstemming meer was over bepaalde zaken. Staatkundige verbanden draaien ook daarrond, en niet alleen rond "het goed gevoel" van mensen onder elkaar (ik kan gerust beter overeenkomen met een Fransman dan bijvoorbeeld mijn Vlaamse buurman, maar daarom streef ik nog geen staatkundig verband tussen Vlaanderen en Frankrijk na).
Langs de andere kant moet je wel in gedachten houden dat die politici uit datzelfde volk voortkomen en ook door hen verkozen worden. We zitten niet meer in de negentiende eeuw of vroeger waar politici een soort van buitenvolkse elite vormden die hun positie verwierven op basis van vermogen of adellijke afkomst.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 08:31   #213
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Verschillende mensen hier, vanuit verschillende politieke strekkingen, vinden dat niet iedereen zich Vlaming mag noemen.

Zo zijn er die vinden dat iedereen die niet voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn, zich geen Vlaming mag noemen.

Anderen dan weer vinden dat pakweg moslims zich geen Vlaming mogen noemen.

Nog anderen vinden dat Franstaligen nooit Vlaming mogen genoemd worden.

Voor mij is het simpel: iedereen met de Belgische nationaliteit die in het Vlaams Gewest woont, is een Vlaming, welke taal hij ook spreekt, welk geloof of politieke overtuiging hij ook heeft.

Wat is jullie mening?
iedereen mag zich Vlaming noemen.

vrije meningsuiting.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 09:31   #214
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ah bon. Kwestie van de apen van de varkens te kunnen onderscheiden, heb ik een vraag voor u (of voor iedereen die zijn mening desbetreffend wil geven).

Stel :

• Een Franse meneer huwt een Vlaams meisje (A) met Vlaamse ouders en voorouders. Zij wonen een vijftiental jaar in Vlaanderen (waar hun kinderen geboren worden), en daarna voor de rest van hun leven in Frankrijk. Zij zijn beiden perfect drietalig (Frans/Nederlands/Engels), en voeden hun kinderen drietalig op.

• Eén van hun kinderen, een meisje (B), zoals reeds gezegd in Vlaanderen geboren en daar een ruim deel van haar kinderjaren geleefd, huwt uiteindelijk (in Frankrijk, waar zij inmiddels woont) een Franse meneer. Bij hun huwelijk spreken ze af dat die Franse meneer, tot dan toe slechts Frans- en Engelstalig, zelf ook Nederlands zal leren en dat zij hun kinderen drietalig (Frans/Nederlands/Engels) zullen opvoeden, hetgeen gebeurt. Zij wonen in Frankrijk en hebben de Franse nationaliteit.

• Eén van hun kinderen, een meisje (C), in Frankrijk geboren, van Franse nationaliteit en in Frankrijk wonend (dus nooit in Vlaanderen gewoond), huwt een Franse meneer. Zij maken dezelfde “taal”-afspraak als destijds de ouders van het meisje, en voeden hun kinderen drietalig op (Frans/Engels/Nederlands).

VRAGEN

1. In hoeverre mag (in casu, mocht) meisje B zich een Vlaamse voelen ?

2. In hoeverre mogen meisje C en haar kinderen, zonder zich uiteraard “Vlaams” te noemen, vinden dat er net voldoende Vlaams bloed door hun aderen stroomt om zich, naast Frans, toch ook een héél klein beetje “Vlaams” te voelen ?
Dit vat wel een aantal kernvragen uit bovenstaande discussie samen. Uiteindelijk moet ik erkennen dat ene Azert al een tamelijk raak antwoord heeft gegeven, althans een deel ervan. Vlaming zijn is een gevoel, geen nationaliteit waar regels voor gelden. Vlaming is ook niet een term die in de grondwet staat in die zin, die definieert slechts het Vlaams Gewest, het Waals Gewest enz.
Ben ik een Hollander? Goede vraag. Ik voel me zo, zeker als ik in Limburg kom. (daar zorgen de mensen daar wel voor) Maar Hollander is geen (sub)nationaliteit. Het is denk ik dus maar zoals je je voelt.
Of dat meisje C zich Vlaming voelt is niet te zeggen. Maar het lijkt me dat als zij zich zo voelt ze dat mag. Zoals Hertog al zei, identiteit en nationaliteit zijn twee gescheiden dingen. Ik ken inwoners van 'Holland' die zich Limburger voelen, of Amsterdammer, of Belg. De feiten zeggen echter dat zij Nederlander zijn, of Belg.
Evenzo zal dat gelden voor meisje C.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 09:56   #215
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
... en... de Turken konden geen afstand doen van hun Turkse nationaliteit.
Turken kunnen wél afstand doen van hun nationaliteit.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 10:13   #216
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Turken kunnen wél afstand doen van hun nationaliteit.
toch wel handig om die te behouden want de kans is groot dat je ooit (op vakantie) naar je vaderland terug wil en daar wil je toch niet rondlopen als de eerste de beste buitenlander?
Je keert terug naar je zonnige vaderland; maar bent eigenlijk een buitenlander.

VL begrijpen dat niet goed want wanneer je in pakweg Spanje woont en je hebt in VL geen dichte familie meer; waarom zou je dan nog naar je VL terugkeren, bijv. in de vakantie; al zeker niet voor het weer.
Oud 23 december 2010, 10:23   #217
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toch wel handig om die te behouden want de kans is groot dat je ooit (op vakantie) naar je vaderland terug wil en daar wil je toch niet rondlopen als de eerste de beste buitenlander?

Zeker handig.

Estate planners adviseren dan ook:

1) Zo veel mogelijk kinderen
2) Meervoudige nationaliteiten
3) Onroerend goed in een groeiland.

Absoluut niet doen: Meedoen aan pensioenspaarregelingen.

En we weten allemaal hoe de hoogopgeleide zelfbenoemde talenwonders van ons land hun oude-dag-voorziening hebbben aangepakt.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 11:28   #218
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Vlaanderen ben ik in het algemeen ook welkom als Franstalig zelfs als ik al met het Vlaams-Nationalisme geconfronteerd ben geweest maar dan speel ik ermee.
Hoe bedoel je dat "ermee spelen".

Beschouwt u Vlaams nationalisten niet als bondgenoten als rattachist?
HomoErgaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 14:20   #219
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn landen die een kleiner aantal inwoners hebben dan Vlaanderen en toch een heel efficiënte staatsstructuur hebben. Bijgevolg vind ik uw stelling dat we voor amper zes miljoen niets deftigs kunnen uitwerken, totaal ongegrond.

Als een maatregel echt goed is, dan kan die gerust overgenomen worden. Door de daar bevoegde overheid.
Ha ja , daar zeg je het .

Maar niet met 6 milj of met 10 milj 5 regeringen dragen he die allen te duur en niet efficient zijn .
Oud 23 december 2010, 23:52   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je bent niet de maat der dingen.
Sommige mensen voelen zich bijv. zowel Belg als Turk.
Maar voor de administratie of mensen die enkel zwart of wit kunnen denken is zoiets lasagne-achtigs moeilijk aanvaardbaar.
Waar staat dat ik mezelf beschouw als de maat der dingen? Ik heb alleen aangegeven dat ik zelf ook van Oostenrijkse afkomst ben, naast Vlaamse bloedlijnen, maar dat dit mij er niet minder Vlaams op maakt.

En waarom zou ik het er moeilijk mee hebben te erkennen dat er een zekere gelaagdheid kan bestaan in ons identiteitsbesef? Ik voel me door en door Vlaming, maar heb nog altijd een bijzondere band met het vaderland van een van mijn voorouders (ook al omdat wij nog steeds contact hebben met die familie).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be