Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2010, 23:57   #181
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
?

Ik zie het verband niet tussen de verschillende delen van uw zin.
Ik heb dat er een beetje onhandig bij geplaatst , toegegeven .

Omdat , ik hier vaak vaststel dat Vlaamse nationalisten zichzelf willen loswrikken van België en de Koning .

Ik wil duidelijk maken dat er ook nog Vlamingen zijn , die zich Belg voelen .

Zuiver etnisch gezien zou je kunnen stellen dat je enkel Vlaming bent wanneer je in Vlaanderen geboren bent uit Vlaamse ouders
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 00:00   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik heb dat er een beetje onhandig bij geplaatst , toegegeven .

Omdat , ik hier vaak vaststel dat Vlaamse nationalisten zichzelf willen loswrikken van België en de Koning .

Ik wil duidelijk maken dat er ook nog Vlamingen zijn , die zich Belg voelen .
We maakten toch al eerder het onderscheid tussen Vlaams-nationalist en Vlaming, net zoals niet iedere Duitser ook Duits-nationalist is of patriotisch is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 00:01   #183
Klarekijk
Banneling

Standaard

Als je even de Godsdienst - racisme of haat uit je denkpiste laat , dan vind ik nog dat je een Marokaan wiens ouders hier ook al geboren zijn , maar oorspronkelijk beiden van marokaanse afkomst , een vlaming kan noemen .
Oud 23 december 2010, 00:03   #184
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je even de Godsdienst - racisme of haat uit je denkpiste laat , dan vind ik nog dat je een Marokaan wiens ouders hier ook al geboren zijn , maar oorspronkelijk beiden van marokaanse afkomst , een vlaming kan noemen .
Vind ik niet, cultuur is een deel van vlaming zijn. Je kan van apen geen varkens maken.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 00:04   #185
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik vind toch dat je een verschil voelt. Als ik naar gent ga of leuven, dan voel ik mezelf verbonden, ga ik naar Nederland of Frankrijk, dan voel ik dat niet. De mensen lijken anders.
Hoe percepties verschillen. Als ik de Waalse grens oversteek dan is dat voor mij een 'ontdekking' en als ik met Walen converseer dan moet ik altijd in mezelf denken (“Wow ! Graaf ! Die dragen dezelfde nationaliteit als ik, ofwa ?”). Wallonië is één brok van mysterie voor mij.
Met Nederland heb ik dat gevoel veel minder, en voel ik me vaak zoals thuis.

Ik begrijp heel goed dat niet iedereen dat zo ervaart, er is geen algemene voeling die voor iedereen geldt. Uiteraard.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 december 2010 om 00:04.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 00:04   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op basis van welke criteria? En wat doet u met het feit dat dergelijke mensen zich eerder Marokkaan dan Belg/Vlaming voelen?
Oud 23 december 2010, 00:07   #187
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hoe percepties verschillen. Als ik de Waalse grens oversteek dan is dat voor mij een 'ontdekking' en als ik met Walen converseer dan moet ik altijd in mezelf denken (“Wow ! Graaf ! Die dragen dezelfde nationaliteit als ik, ofwa ?”). Wallonië is één brok van mysterie voor mij.
En nog een positieve toevoeging over Wallonië wens ik te maken. Jammer dat het Nederlands er niet zo populair is. Als er één ding is dat me kan doen smelten is het wanneer een Franstalige vrouw Nederlands probeert te praten, dat maakt ze in mijn ogen veel schattiger. Nu ja, volgens mij vinden Franstaligen ons Frans soms ook mignon (behalve dat van De Wever misschien, hein ?).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 december 2010 om 00:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 00:18   #188
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Vind ik niet, cultuur is een deel van vlaming zijn. Je kan van apen geen varkens maken.
We hadden het over mensen , Mijnheer
Oud 23 december 2010, 00:20   #189
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hadden het over mensen , Mijnheer
Het was een vergelijking.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 00:25   #190
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Met Nederland heb ik dat gevoel veel minder, en voel ik me vaak zoals thuis.

Ik begrijp heel goed dat niet iedereen dat zo ervaart, er is geen algemene voeling die voor iedereen geldt. Uiteraard.
Ik voel me ook goed als ik naar Walonië ga , en als Vlaaming ben je er best welkom en begrepen , zelfs heel wat franstaligen zullen u met een open hart ontvangen en als ze kunnen een woordje nederlands trachten te spreken .

DE grote Vete tussen Walonië en Vlaanderen zijn niet de inwoners maar hypocriete Politici , die geen enkel andere capasiteit hebben dan oproer te zaaien tussen Vlaanderen en Walonië , de boel opblazen , zoals die grote groene kikkers doen ,,, Hun Vettel keel opblazen tot een grote krop onder hun vieze bek , zodat ze er groter uit zien , ook al komt er geen zinnig woord uit . Ik versta die kikkers niet , maar de kans ik groot dat hun geluid nog iets nuttiger is dan dat van onze politice .
Oud 23 december 2010, 00:26   #191
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dat u zich in wat voor u het buitenland is minder verbonden voelt met de bewoners aldaar dan met uw eigen land- of streekgenoten begrijp ik uiteraard.

Wat bedoelt u echter met “de mensen lijken anders” ? Hoe anders lijken ze dan wel ?
Een andere attitude. Minder teruggetrokken, vaak socialer ook. Een nederlander valt gewoon met de deur in huis. enz.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 00:33   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik voel me ook goed als ik naar Walonië ga , en als Vlaaming ben je er best welkom en begrepen , zelfs heel wat franstaligen zullen u met een open hart ontvangen en als ze kunnen een woordje nederlands trachten te spreken .

DE grote Vete tussen Walonië en Vlaanderen zijn niet de inwoners maar hypocriete Politici , die geen enkel andere capasiteit hebben dan oproer te zaaien tussen Vlaanderen en Walonië , de boel opblazen , zoals die grote groene kikkers doen ,,, Hun Vettel keel opblazen tot een grote krop onder hun vieze bek , zodat ze er groter uit zien , ook al komt er geen zinnig woord uit . Ik versta die kikkers niet , maar de kans ik groot dat hun geluid nog iets nuttiger is dan dat van onze politice .
In de meeste gevallen gingen landen en volkeren uit elkaar omdat er bij de politieke toplaag geen overeenstemming meer was over bepaalde zaken. Staatkundige verbanden draaien ook daarrond, en niet alleen rond "het goed gevoel" van mensen onder elkaar (ik kan gerust beter overeenkomen met een Fransman dan bijvoorbeeld mijn Vlaamse buurman, maar daarom streef ik nog geen staatkundig verband tussen Vlaanderen en Frankrijk na).
Oud 23 december 2010, 00:35   #193
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Op basis van welke criteria? En wat doet u met het feit dat dergelijke mensen zich eerder Marokkaan dan Belg/Vlaming voelen?
Ikheb daar geen enkel probleem me hoe ze zich voelen , evenmin met wat ze spreken of geloven . Ik heb er alleen een voorwaarde aan om in dit land te verblijven . En dat is zich gedragen naar de westerse waarden , en op een eerlijke efficiente manier deelnemen aan ons sociaal economisch beschaving . Werken en belasting betalen . en als ze niet wensen bij te dragen aan die sociaal economisch beschaving waarin ze hier zijn komen wonen , maar enkel hier zijn om zichzelf hier als een soort kanker gezwel onafhankelijk te willen laten ontwikkelen met doel onze samenleving te overheersen, en iedere kans grijpen om onze beschaving financieel uit te mergelen , dan vind ik dat de westerse overheden dringend maatregelen moeten nemen om die financiele suport stil te leggen .Net Nomaden - Sigeuners , zullen ze zelf opkrassen waar hun uitzuigtechnic niet werkt .
Oud 23 december 2010, 00:41   #194
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
In de meeste gevallen gingen landen en volkeren uit elkaar omdat er bij de politieke toplaag geen overeenstemming meer was over bepaalde zaken. Staatkundige verbanden draaien ook daarrond, en niet alleen rond "het goed gevoel" van mensen onder elkaar (ik kan gerust beter overeenkomen met een Fransman dan bijvoorbeeld mijn Vlaamse buurman, maar daarom streef ik nog geen staatkundig verband tussen Vlaanderen en Frankrijk na).
Dat is inderdaad zeer juist .
de vraag is of er eigelijk wel gegronde reden zijn om al jaren dergelijke zeer dure politieke discuties te voeren op de kap van de burger . al die gesprekken en gekakel brengt geen enkel Belg Ook geen Vlaaming ook maar één voordeel of beter toekomstperspectief

Politici hebben gewoon niet de capaciteit op in eigen boezem te kijken en geen schaamte . Hadden ze dat wel dan lag het zelfmoord gehalte veel hoger bij politici .
Oud 23 december 2010, 00:44   #195
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nog een positieve toevoeging over Wallonië wens ik te maken. Jammer dat het Nederlands er niet zo populair is. Als er één ding is dat me kan doen smelten is het wanneer een Franstalige vrouw Nederlands probeert te praten, dat maakt ze in mijn ogen veel schattiger. Nu ja, volgens mij vinden Franstaligen ons Frans soms ook mignon (behalve dat van De Wever misschien, hein ?).

Hetzelfde voor mij misschien als ik Nederlands in Vlaanderen spreek. Met mijn accent hoort men onmiddellijk dat ik Franstalig ben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 00:45   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad zeer juist .
de vraag is of er eigelijk wel gegronde reden zijn om al jaren dergelijke zeer dure politieke discuties te voeren op de kap van de burger . al die gesprekken en gekakel brengt geen enkel Belg Ook geen Vlaaming ook maar één voordeel of beter toekomstperspectief

Politici hebben gewoon niet de capaciteit op in eigen boezem te kijken en geen schaamte . Hadden ze dat wel dan lag het zelfmoord gehalte veel hoger bij politici .
Mij komt het voor dat het uitblijven van een federalisering in de diepte juist op de kap van de burgers is. Juist het status quo lijkt me nergens naartoe te gaan, daar waar een deftige verdeling van homogene bevoegdheidsgehelen wel ten gunste van de burger kan uitdraaien.
Oud 23 december 2010, 00:55   #197
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij komt het voor dat het uitblijven van een federalisering in de diepte juist op de kap van de burgers is. Juist het status quo lijkt me nergens naartoe te gaan, daar waar een deftige verdeling van homogene bevoegdheidsgehelen wel ten gunste van de burger kan uitdraaien.
Maar ik betwijfel of het ( zelfs met goede wil ) effectief wel mogelijk is om een goed akkoord te maken ,alle aspecten voor beide landsdelen in acht , en zeker met Brussel er tussenin .

Voor mij is de rug van 10 milj mensen , met amper 1 milj productie arbeiders veel te klein om een fedrerale staat te dragen met 4 deelregeringen en een federale overheid . dat is onwerkbaar en veel te duur , en te ingewikkeld.

Ook wanneer men kijkt naar de nu al reeds 100% Vlaamse bevoegdheden, trekt het nog op niets . ga je naar een andere gemeente wonen dan gelden daar tientallen andere regels , t'is bijna alsof je naar een ander land gaat . Nog meer splitsing gaat dat enkel erger maken , en dat terwijl iedereen meer uniforme regels wil voor EU

Scheiden of apart gaan wonen leid er alleen toe dat je minder van elkaar weet en kan controleren
Oud 23 december 2010, 00:57   #198
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Vlaanderen ben ik in het algemeen ook welkom als Franstalig zelfs als ik al met het Vlaams-Nationalisme geconfronteerd ben geweest maar dan speel ik ermee.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 01:02   #199
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Ah bon. Kwestie van de apen van de varkens te kunnen onderscheiden, heb ik een vraag voor u (of voor iedereen die zijn mening desbetreffend wil geven).

Stel :

• Een Franse meneer huwt een Vlaams meisje (A) met Vlaamse ouders en voorouders. Zij wonen een vijftiental jaar in Vlaanderen (waar hun kinderen geboren worden), en daarna voor de rest van hun leven in Frankrijk. Zij zijn beiden perfect drietalig (Frans/Nederlands/Engels), en voeden hun kinderen drietalig op.

• Eén van hun kinderen, een meisje (B), zoals reeds gezegd in Vlaanderen geboren en daar een ruim deel van haar kinderjaren geleefd, huwt uiteindelijk (in Frankrijk, waar zij inmiddels woont) een Franse meneer. Bij hun huwelijk spreken ze af dat die Franse meneer, tot dan toe slechts Frans- en Engelstalig, zelf ook Nederlands zal leren en dat zij hun kinderen drietalig (Frans/Nederlands/Engels) zullen opvoeden, hetgeen gebeurt. Zij wonen in Frankrijk en hebben de Franse nationaliteit.

• Eén van hun kinderen, een meisje (C), in Frankrijk geboren, van Franse nationaliteit en in Frankrijk wonend (dus nooit in Vlaanderen gewoond), huwt een Franse meneer. Zij maken dezelfde “taal”-afspraak als destijds de ouders van het meisje, en voeden hun kinderen drietalig op (Frans/Engels/Nederlands).

VRAGEN

1. In hoeverre mag (in casu, mocht) meisje B zich een Vlaamse voelen ?

2. In hoeverre mogen meisje C en haar kinderen, zonder zich uiteraard “Vlaams” te noemen, vinden dat er net voldoende Vlaams bloed door hun aderen stroomt om zich, naast Frans, toch ook een héél klein beetje “Vlaams” te voelen ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2010, 01:03   #200
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het enkel de burger die het hele feest betaald , en sorry filter die burger maar flink uit . en reduceer het draagvlak van die kost maar tot 2 milj Belgen

Met alle respect voor een ambtenaar , Ja een ambtenaar is ook een volwaardige burger , maar als we op zoek gaan naar de het werkelijke draagvlak van het sociaal economisch bestel , dan is die ambtenaar daar deelnemende ondersteunende pilaar , sorry, als je naar de oorsprong van zijn loon kijkt , Brut of net - het is iemand die geldt als bijkomend gewicht dat op die pilaren rust .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be