Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2010, 11:35   #581
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vindt u dat normaal dat er oubollige en dubieuze gebeurtenissen zoals de Ijzerbedevaart, Ijzerwake, Zangfeest nog anno 2010 bestaan? Zoiets bestaat niet in Franstalig België en in de meeste buurlanden.
ten eerste die hebben nog maar weinig deelnemers.

en wat is daar juist mis mee? zeker met de Ijzerbedevaart zie ik echt niet wat daar zo dubieus aan zou zijn. en ja, zoals in elke democratie hebben wij ook onze extremen en via de Ijzerwake en het Zangfeest hebben deze mensen een uitlaatklep.

wat stel je voor? weg met de democratie zodat we die extremen kunnen verstoppen?
Oud 30 december 2010, 11:40   #582
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe wilt u een constructief toekomstproject hebben? België is zeer moeilijk te splitsen.
Ik ga ervan uit dat de Vlamingen min of meer een constructief toekomstproject hebben, al vertoont het belangrijke gaten. En ook al zou ik persoonlijk een ander project kiezen dan de mainstream in Vlaanderen.

Maar waar is het toekomstproject van de Belgische Franstaligen, behalve de Vlamingen af te remmen, te blokkeren en te provoceren?

U beseft toch dat als u geen toekomstproject heeft, dat u dan ook geen toekomst heeft?
Oud 30 december 2010, 11:41   #583
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen laten begrijpen dat hun afkeer tegenover het Frans en de Franstaligen belachelijk is.
Wat is daar zo interessant aan? Waarom zijn jullie zo bezig met de Vlamingen, en niet met jullie eigen toekomst?
Oud 30 december 2010, 11:46   #584
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vindt u dat normaal dat er oubollige en dubieuze gebeurtenissen zoals de Ijzerbedevaart, Ijzerwake, Zangfeest nog anno 2010 bestaan? Zoiets bestaat niet in Franstalig België en in de meeste buurlanden.
De eerste, veel relevantere vraag lijkt me waarom u dat zo bekommert. Vlaanderen is toch het buitenland, niet?

Verder is Vlaanderen geen land zoals Franstalig België of de meeste buurlanden, het is een land dat in een historische machtsstrijd gewikkeld is met zijn overheerser. Zolang deze strijd niet afgelopen is, zullen er van dat soort evenementen blijven doorgaan.

Wat is nu exact uw probleem daarmee?
Oud 30 december 2010, 11:47   #585
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar waar is het toekomstproject van de Belgische Franstaligen, behalve de Vlamingen af te remmen, te blokkeren en te provoceren?
Een Franstalige meerderheid in Belgie.

Lijkt me een duidelijk project.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 11:49   #586
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Een Franstalige meerderheid in Belgie.

Lijkt me een duidelijk project.
Goed, nog twee miljoen nieuwe Frantaligen te gaan, dan.
Oud 30 december 2010, 11:54   #587
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga ervan uit dat de Vlamingen min of meer een constructief toekomstproject hebben, al vertoont het belangrijke gaten. En ook al zou ik persoonlijk een ander project kiezen dan de mainstream in Vlaanderen.

U beseft toch dat als u geen toekomstproject heeft, dat u dan ook geen toekomst heeft?
Aansluiting van Franstalig België met Frankrijk! Denk niet dat enkel en alleen het RWF en zijn/haar militanten daarvoor pleiten. Meer en meer Franstaligen beseffen wel dat hun "echt land" Frankrijk is aangezien ze al elke dag met Frankrijk leven via de TV, de cultuur, de media, enz........... en dat ze amper weten wat er in Vlaanderen gebeurt. Vlaanderen is al "het buitenland" voor veel meer Franstaligen dan u denkt. Maar ze zijn wel bewust dat die aansluiting moeilijk te realiseren is. Veel Franstaligen hebben helemaal niets tegen die aansluiting maar vinden die utopisch. Waarom geen onafhankelijke Wallonië? Omdat ze geen middelen hebben om onafhankelijk te blijven.
Vlaanderen is rijk maar was Vlaanderen even arm als Wallonië, zouden ze voor de aansluiting met Nederland zijn. Zeker weten!

Laatst gewijzigd door Everytime : 30 december 2010 om 11:55.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 11:55   #588
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ten eerste die hebben nog maar weinig deelnemers.

en wat is daar juist mis mee? zeker met de Ijzerbedevaart zie ik echt niet wat daar zo dubieus aan zou zijn. en ja, zoals in elke democratie hebben wij ook onze extremen en via de Ijzerwake en het Zangfeest hebben deze mensen een uitlaatklep.

wat stel je voor? weg met de democratie zodat we die extremen kunnen verstoppen?
In Wallonië slaan ze gewoon de Voorzitter van het Vlaams Parlement in elkaar. Dat lost het wel op. Niks extreems aan!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 11:56   #589
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, nog twee miljoen nieuwe Frantaligen te gaan, dan.
Do the math

10,5 totaal

1,1 bxl
6,1 vl
3,3 w

0,1 nl in bxl
0,4 fr in vl

4,7 fr
5,8 nl

Nog 550.000 Franstaligen erbij in Vl Br en O Vl dus

Maar als Brussel met dit tempo door blijft groeien kunnen er ook minder nodig zijn.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 30 december 2010 om 11:57.
Oud 30 december 2010, 12:00   #590
Hollander

Standaard

Citaat:
Do the math

10,5 totaal

1,1 bxl
6,1 vl
3,3 w

0,1 nl in bxl
0,4 fr in vl

4,7 fr
5,8 nl

Nog 550.000 Franstaligen erbij in Vl Br en O Vl dus

Maar als Brussel met dit tempo door blijft groeien kunnen er ook minder nodig zijn.
Je vergeet de Nederlandstaligen in Wal. Je vergeet het wél leren van Nederlands door groepen die naar Vlaanderen verhuizen.

Met jouw calculaties kan je alles bewijzen.
Oud 30 december 2010, 12:04   #591
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aansluiting van Franstalig België met Frankrijk! Denk niet dat enkel en alleen het RWF en zijn/haar militanten daarvoor pleiten. Meer en meer Franstaligen beseffen wel dat hun "echt land" Frankrijk is aangezien ze al elke dag met Frankrijk leven via de TV, de cultuur, de media, enz........... en dat ze amper weten wat er in Vlaanderen gebeurt. Vlaanderen is al "het buitenland" voor veel meer Franstaligen dan u denkt. Maar ze zijn wel bewust dat die aansluiting moeilijk te realiseren is. Veel Franstaligen hebben helemaal niets tegen die aansluiting maar vinden die utopisch. Waarom geen onafhankelijke Wallonië? Omdat ze geen middelen hebben om onafhankelijk te blijven.
Kijk, het is jullie toekomst en jullie project, ik ga me daar dus niet mee moeien. Maar ik ga er wel mijn gedacht over zeggen: het is een project dat niet uitgaat van eigen kunnen en dat jullie afhankelijkheidshouding consolideert.

Let wel, ik heb niets tegen aansluiting van Wallonië bij Frankrijk (al zou ik het liever anders zien, maar dat doet hier niet terzake). Ik ontwaar bij u enkel een foute motivatie daarvoor:
  • alleen kunnen we het toch niet en zijn we verloren
  • taal is belangrijker dan alle andere factoren samen

En bij dat alles blijft de vraag: hoe kan uw kruistocht om de Vlamingen te doen inzien dat hun houding tegenover het Frans "belachelijk" is, meehelpen om uw toekomstproject te realiseren? Het is vooral dat wat voor mij onduidelijk blijft.

Met andere woorden: het lijkt me dat u nog altijd veel meer energie steekt in de Vlamingen weer in het gareel te doen lopen, dan in uw toekomstproject "aansluiting bij Frankrijk".

Citaat:
Vlaanderen is rijk maar was Vlaanderen even arm als Wallonië, zouden ze voor de aansluiting met Nederland zijn. Zeker weten!
Dat weet ik niet. Ik ben er wel van overtuigd dat als Vlaanderen binnenkort op één of andere manier op eigen poten zou komen te staan, het geen jaar zal duren voor het zéér nauw gaat samenwerken met Nederland, zo nauw dat er een de facto Vlaams-Nederlandse confederatie zal uit ontstaan.

Toegegeven, daarbij spelen de factoren "samen sterk" en de gemeenschappelijke taal ook een rol, maar dat heeft toch een andere kleur. Wij zullen in een Vlaams-Nederlandse confederatie geen onbeduidend aanhangseltje zijn, maar een belangrijke constituerende factor die ook het aanschijn van Nederland zal veranderen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 30 december 2010 om 12:11.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 12:06   #592
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je vergeet de Nederlandstaligen in Wal. Je vergeet het wél leren van Nederlands door groepen die naar Vlaanderen verhuizen.
NL taligen in Wal zijn binnen 1 generatie geintegreerd
FR taligen in Vl Brabant zullen dit vrijwel nooit doen (Vl is toch tweetalig?)
Oud 30 december 2010, 12:07   #593
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hm, jij denkt echt dat die Nederlanders binnen 1 generatie ook Frans gaan spreken?

in de Voerstreek is dat toch niet gebeurd hoor, integendeel zelf.
Oud 30 december 2010, 12:24   #594
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hm, jij denkt echt dat die Nederlanders binnen 1 generatie ook Frans gaan spreken?

Ik denk niet dat hij Nederlanders bedoeld maar nederlandstaligen, Vlamingen die naar de Walen gaan.
Oud 30 december 2010, 12:27   #595
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aansluiting van Franstalig België met Frankrijk! Denk niet dat enkel en alleen het RWF en zijn/haar militanten daarvoor pleiten. Meer en meer Franstaligen beseffen wel dat hun "echt land" Frankrijk is aangezien ze al elke dag met Frankrijk leven via de TV, de cultuur, de media, enz........... en dat ze amper weten wat er in Vlaanderen gebeurt. Vlaanderen is al "het buitenland" voor veel meer Franstaligen dan u denkt.
Citaat:
Nee, dat wil ik niet. Franstaligen moeten zich gewoon niet laten doen door de groei van het Vlaams-Nationalisme en moeten op antwoord daarvan nog meer naar Vlaanderen te verhuizen.
Ik denk dat de precieze bedoelingen van mensen als jou voor de goede verstaander wel duidelijk zijn, als je beide posts naast elkaar zet.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 12:33   #596
Hollander

Standaard

Citaat:
Er beginnen al aardig kolonies Nederlandstaligen te ontstaan langs de taalgrens en in de Ardennen. Die mensen gaan, zeker langs de taalgrens, hun kinderen gewoon lekker in VL op het Nederlandstalig onderwijs doen. Wat heeft Wal te bieden, behalve ruimte?
Oud 30 december 2010, 12:33   #597
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Voerstreek is VL
Oud 30 december 2010, 12:35   #598
Hollander

Standaard

Citaat:
De Voerstreek is VL
weer
Oud 30 december 2010, 12:45   #599
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
weer
We mogen god op onze knieen danken dat daar geen Vlaamse talenwonders (aka het hoogopgeleide superras) naar toe zijn gemigreerd, maar Fransonkundige Hollanders.
Oud 30 december 2010, 12:56   #600
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We mogen god op onze knieen danken dat daar geen Vlaamse talenwonders (aka het hoogopgeleide superras) naar toe zijn gemigreerd, maar Fransonkundige Hollanders.
Dikke, dikke vette 2!!!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be