![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En een Europeaan met bruin of zwart haar is nog steeds zeer goed te onderscheiden van een Afrikaan, een Arabier, een Chinees of een Indiaan.
Laatst gewijzigd door Thuleander : 12 september 2014 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#842 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vóór de 10e eeuw, toen het land hier nog verloren lag in een chaos van wouden en moerassen, schijnt het wegens zijn alom beruchte roversbenden in een kwade roep te hebben gestaan. "dis coren si Liderick... om te sine haer lieder heere ende forestier over lant van Buck24), als wilde wuestine; het welcke hi suverde met grooter pine. t Was vol rovers, vol moerdeners vreet van dade, want men hietet: t Wout sonder ghenade." Zo luidt in een ‘Rijmchronijk’ van Vlaenderen het oordeel over het Vlaanderen van de 8e eeuw. Het lijkt wel op de Afrikaanse jungle. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#843 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#844 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#845 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#846 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#847 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#848 |
Minister-President
|
![]() Het verschil tussen bepaalde Zuid-Europese groepen en Arabieren is echter met het oog vaak moeilijk te zien. Ik zie ook niet wat de relevantie hiervan is.
![]() |
#849 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn verschillende culturen, maar etniciteit lijkt me werkelijk geen enkele rol te spelen. Etnisch nationalisme (of dat nu Vlaams, Germaans of Europees is) is moreel verwerpelijk. Cultureel nationalisme, zolang het inclusief is en zich niet imperialistisch uit), is dan weer onschuldig en kan een positieve bindende kracht zijn in een samenleving.
![]() |
![]() |
#850 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Slechts deels akkoord. Net zoals "Vlaanderen" zijn betekenis verruimd heeft, is "Vlaams" nu ook gewoon een verzamelnaam voor de dialecten die in Nederlandstalig België worden gesproken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#851 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Komt dit niet vooral door vermenging (oa door lange Arabische aanwezigheid in Spanje)? Hoewel hun huidskleur hetzelfde is, zijn er over het algemeen genomen toch nog wel duidelijke verschillen tussen Zuid-Europeanen en Arabieren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#852 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#853 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad. Zwitserland is daar een vrij goed voorbeeld van. De Verenigde Staten heeft alles in zich om ook een goed voorbeeld te zijn, maar jammer genoeg is hun geschiedenis doorspekt van institutioneel racisme (er was een insluitend Amerikagevoel, maar dat gold enkel voor diegenen van Europese afkomst) en gedragen ze zich na de feitelijke afschaffing van de Monroedoctrine na WO I en zeker na WO II tegenwoordig veel te imperialistisch.
![]() |
#854 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Halle was ook eeuwenlang een deel van Henegouwen. Of anders gezegd: de politieke lijnen van toen hebben over het algemeen heel weinig te maken met het identitair besef van nu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#855 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja? Nu moet u mij toch eens vertellen waar u zich dan wel op baseert om te kunnen stellen. Ik, als VB'er, vind immers niets in de programmateksten dat gaat over een of andere denkbeeldige, zuivere afstammings- of bloedlijn. En leuk detailtje: zelf ben ik van allochtone afkomst in een van mijn verre voorouders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#856 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerst en vooral de term 'Vlaming' is een kunstmatig begrip. Een pars pro toto. En op de tweede plaats ik zie niet in waarom ik 'fier moet zijn' omdat ik Belg of Vlaming ben. Ik kan me wel tevreden voelen met het een of het ander, maar fier? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#857 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En? De geschiedenis staat nu eenmaal niet stil. De inhoud van een begrip kan gerust wisselen. "Frankrijk" staat ook niet meer voor het "Rijk der Franken". Of wat dacht u misschien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#858 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#859 |
Minister-President
|
![]() Uw reactionaire ideeën zijn schattig, maar totaal irrelevant.
Vlaanderen, Nederland, België, ... die namen betekenen feitelijk allemaal hetzelfde. De betekenis gaat allemaal in de richting van laaggelegen gebieden die overstroomden door de talrijke rivieren die erdoor stroomden. Waarom zou die naam nu nergens op slaan? Ja, Vlaanderen was vroeger een graafschap. Ja, het oostelijk deel van het Vlaams Gewest maakte nooit deel uit van dat graafschap. Maar dat is niet relevant. Het begrip 'Vlaanderen' is verschoven. Toen België opgericht werd, was het institutioneel gezien een Franstalig land. Langzaamaan zijn de Nederlandstaligen daartegen 'in opstand' gekomen (al moet u dat met een tonnetje zout nemen). Het zou interessant zijn om te onderzoeken waarom men precies voor de naam Vlaanderen en Vlaming gekozen heeft (of als u een bron heeft, linkje), maar de naam doet er niet toe. De Nederlandstalige Belgische burgers zijn zich na verloop van tijd Vlaming gaan noemen. Waarom wilt u hen die naam afnemen? Waarom mogen zij zich zo niet noemen? Waarom mogen de Nederlandstalige Belgische burgers geen naam kiezen voor hun sociologische entiteit en realiteit?
![]() |
#860 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben onder andere een Vlaming. |
|
![]() |
![]() |