Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2014, 11:53   #841
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De West-Vlaming heeft anders even vaak zwart of donkerbruin haar.
En een Europeaan met bruin of zwart haar is nog steeds zeer goed te onderscheiden van een Afrikaan, een Arabier, een Chinees of een Indiaan.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 12 september 2014 om 12:10.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 12:12   #842
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
En een Europeaan met bruin of zwart haar is nog steeds zeer goed te onderscheiden van een Afrikaan, een Chinees of een Indiaan.
Blijkens de oude teksten zijn de getuigenissen over aard en zeden onzer Vlaamse voorouders tamelijk uiteenlopend, maar voornamelijk ongunstig geweest. Nadruk wordt gelegd op het weeldevertoon, de pronkzucht, de uitspattingen, de onbetrouwbaarheid en de verwatenheid der Vlaamse poorters.
Vóór de 10e eeuw, toen het land hier nog verloren lag in een chaos van wouden en moerassen, schijnt het wegens zijn alom beruchte roversbenden in een kwade roep te hebben gestaan.

"dis coren si Liderick...
om te sine haer lieder heere ende forestier
over lant van Buck24), als wilde wuestine;
het welcke hi suverde met grooter pine.
t Was vol rovers, vol moerdeners vreet van dade,
want men hietet: t Wout sonder ghenade."

Zo luidt in een ‘Rijmchronijk’ van Vlaenderen het oordeel over het Vlaanderen van de 8e eeuw. Het lijkt wel op de Afrikaanse jungle.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 12:16   #843
Thuleander

Standaard

Citaat:
Blijkens de oude teksten
Ja en?
Oud 12 september 2014, 12:21   #844
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en?
In de tijd dat onze 'blanke' voorouders mekaar in de bossen en moerassen aan het afmaken waren met strijdbijlen, bouwden de 'bruinen' machtige piramides.
Oud 12 september 2014, 12:23   #845
Thuleander

Standaard

Citaat:
In de tijd dat onze 'blanke' voorouders mekaar in de bossen en moerassen aan het afmaken waren met strijdbijlen, bouwden de 'bruinen' machtige piramides.
Ja en?
Was jij liever een Egyptenaar nu?
Oud 12 september 2014, 12:24   #846
Thuleander

Standaard

Citaat:
Waarom zet je blank tussen aanhalingstekens?
Bang van dat woord ofzo?
Oud 12 september 2014, 12:28   #847
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en?
Was jij liever een Egyptenaar nu?
En? Onze voorouders... Sommigen hier dwepen ermee dat ze van 'Germaanse afkomst zijn' en\of 'dat ze van de Franken afstammen'. Niets om fier over te zijn.
Oud 12 september 2014, 12:47   #848
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En een Europeaan met bruin of zwart haar is nog steeds zeer goed te onderscheiden van een Afrikaan, een Arabier, een Chinees of een Indiaan.
Het verschil tussen bepaalde Zuid-Europese groepen en Arabieren is echter met het oog vaak moeilijk te zien. Ik zie ook niet wat de relevantie hiervan is.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 12:50   #849
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En? Onze voorouders... Sommigen hier dwepen ermee dat ze van 'Germaanse afkomst zijn' en\of 'dat ze van de Franken afstammen'. Niets om fier over te zijn.
Precies. Who cares waar ge vandaan komt of wie uw voorouders zijn? Als dát hetgeen is waarop men trots is, zegt dat veel meer over die persoon.

Er zijn verschillende culturen, maar etniciteit lijkt me werkelijk geen enkele rol te spelen. Etnisch nationalisme (of dat nu Vlaams, Germaans of Europees is) is moreel verwerpelijk. Cultureel nationalisme, zolang het inclusief is en zich niet imperialistisch uit), is dan weer onschuldig en kan een positieve bindende kracht zijn in een samenleving.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Oud 12 september 2014, 13:00   #850
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Akkoord, maar het zijn wel de Nederlandssprekende provincies, niet de Vlaamssprekende.
Slechts deels akkoord. Net zoals "Vlaanderen" zijn betekenis verruimd heeft, is "Vlaams" nu ook gewoon een verzamelnaam voor de dialecten die in Nederlandstalig België worden gesproken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 13:03   #851
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Het verschil tussen bepaalde Zuid-Europese groepen en Arabieren is echter met het oog vaak moeilijk te zien. Ik zie ook niet wat de relevantie hiervan is.
Komt dit niet vooral door vermenging (oa door lange Arabische aanwezigheid in Spanje)? Hoewel hun huidskleur hetzelfde is, zijn er over het algemeen genomen toch nog wel duidelijke verschillen tussen Zuid-Europeanen en Arabieren.
Oud 12 september 2014, 13:04   #852
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Cultureel nationalisme, zolang het inclusief is en zich niet imperialistisch uit), is dan weer onschuldig en kan een positieve bindende kracht zijn in een samenleving.
Volledig mee eens. En dat is wat N-VA (in theorie) onderscheidt van Vlaams Belang.
Oud 12 september 2014, 13:15   #853
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Volledig mee eens. En dat is wat N-VA (in theorie) onderscheidt van Vlaams Belang.
Inderdaad. Zwitserland is daar een vrij goed voorbeeld van. De Verenigde Staten heeft alles in zich om ook een goed voorbeeld te zijn, maar jammer genoeg is hun geschiedenis doorspekt van institutioneel racisme (er was een insluitend Amerikagevoel, maar dat gold enkel voor diegenen van Europese afkomst) en gedragen ze zich na de feitelijke afschaffing van de Monroedoctrine na WO I en zeker na WO II tegenwoordig veel te imperialistisch.

Oud 12 september 2014, 14:03   #854
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel heeft nooit tot het graafschap Vlaanderen behoord. Behalve voor een zeer korte periode toen de Graaf van Vlaanderen brutaal Brabant binnenviel en het met geweld bezette. Maar deze bezetting heeft slechts een korte periode geduurd want de hertog van Brabant heeft hem in de kortste keren terug over de kling gejaagd.
En?

Halle was ook eeuwenlang een deel van Henegouwen.

Of anders gezegd: de politieke lijnen van toen hebben over het algemeen heel weinig te maken met het identitair besef van nu.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 14:08   #855
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ja? Nu moet u mij toch eens vertellen waar u zich dan wel op baseert om te kunnen stellen. Ik, als VB'er, vind immers niets in de programmateksten dat gaat over een of andere denkbeeldige, zuivere afstammings- of bloedlijn. En leuk detailtje: zelf ben ik van allochtone afkomst in een van mijn verre voorouders.
Oud 12 september 2014, 14:13   #856
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En?

Halle was ook eeuwenlang een deel van Henegouwen.

Of anders gezegd: de politieke lijnen van toen hebben over het algemeen heel weinig te maken met het identitair besef van nu.
Als ik af en toe vroeger een wagen zag met een sticker op de achterruit die mij diets probeerde te maken dat 'ik ben Vlaming en ik ben daar fier op', dan vroeg ik me altijd af: waarom moet ik nu 'fier' zijn omdat in Vlaming ben?

Eerst en vooral de term 'Vlaming' is een kunstmatig begrip. Een pars pro toto.
En op de tweede plaats ik zie niet in waarom ik 'fier moet zijn' omdat ik Belg of Vlaming ben. Ik kan me wel tevreden voelen met het een of het ander, maar fier?
Oud 12 september 2014, 14:40   #857
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eerst en vooral de term 'Vlaming' is een kunstmatig begrip. Een pars pro toto.
En? De geschiedenis staat nu eenmaal niet stil. De inhoud van een begrip kan gerust wisselen. "Frankrijk" staat ook niet meer voor het "Rijk der Franken". Of wat dacht u misschien?
Oud 12 september 2014, 14:57   #858
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? De geschiedenis staat nu eenmaal niet stil. De inhoud van een begrip kan gerust wisselen. "Frankrijk" staat ook niet meer voor het "Rijk der Franken". Of wat dacht u misschien?
De naam slaat nergens op.
Oud 12 september 2014, 15:10   #859
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De naam slaat nergens op.
Uw reactionaire ideeën zijn schattig, maar totaal irrelevant.

Vlaanderen, Nederland, België, ... die namen betekenen feitelijk allemaal hetzelfde. De betekenis gaat allemaal in de richting van laaggelegen gebieden die overstroomden door de talrijke rivieren die erdoor stroomden.

Waarom zou die naam nu nergens op slaan? Ja, Vlaanderen was vroeger een graafschap. Ja, het oostelijk deel van het Vlaams Gewest maakte nooit deel uit van dat graafschap. Maar dat is niet relevant. Het begrip 'Vlaanderen' is verschoven. Toen België opgericht werd, was het institutioneel gezien een Franstalig land. Langzaamaan zijn de Nederlandstaligen daartegen 'in opstand' gekomen (al moet u dat met een tonnetje zout nemen). Het zou interessant zijn om te onderzoeken waarom men precies voor de naam Vlaanderen en Vlaming gekozen heeft (of als u een bron heeft, linkje), maar de naam doet er niet toe. De Nederlandstalige Belgische burgers zijn zich na verloop van tijd Vlaming gaan noemen. Waarom wilt u hen die naam afnemen? Waarom mogen zij zich zo niet noemen? Waarom mogen de Nederlandstalige Belgische burgers geen naam kiezen voor hun sociologische entiteit en realiteit?

Oud 12 september 2014, 15:26   #860
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Verschillende mensen hier, vanuit verschillende politieke strekkingen, vinden dat niet iedereen zich Vlaming mag noemen.

Zo zijn er die vinden dat iedereen die niet voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn, zich geen Vlaming mag noemen.

Anderen dan weer vinden dat pakweg moslims zich geen Vlaming mogen noemen.

Nog anderen vinden dat Franstaligen nooit Vlaming mogen genoemd worden.

Voor mij is het simpel: iedereen met de Belgische nationaliteit die in het Vlaams Gewest woont, is een Vlaming, welke taal hij ook spreekt, welk geloof of politieke overtuiging hij ook heeft.

Wat is jullie mening?
Een mens kan verschillende identiteiten hebben.
Ik ben onder andere een Vlaming.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be