![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1341 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1342 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen heeft het Nederlands niet rechtstreeks uit het Latijn geleend, maar was er de tussenstap van het Frans. Kijk maar eens na in een paar etymologische woordenboeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1344 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 oktober 2014 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1345 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja,
Tram is een Engels leenwoord. Citaat:
Doet allemaal niets af aan het feit dat dat woord afkomstig is uit het Engels en dat tram dus klinkt als trem. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1346 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, in de Oxford Learner's Dictionaries staat "træm", dat is dezelfde klank als in "bæd" (bad).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1347 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als u de moeite had genomen om op de link te klikken, dan had u kunnen weten waarom sommige leenwoorden een vernederlandste uitspraak kennen en sommige leenwoorden weer niet. Het heeft met gevoel te maken. Sommige leenwoorden zijn klaarblijkelijk zo ingeburgerd in de Nederlandse taal, dat zij niet lang meer als zijnde vreemd worden beschouwd. Citaat:
Bron. Bij pantalon zal dat ook wel gelden, van oorsprong vreemd maar niet meer zo gevoeld. Bovendien, hoe moeten wij Nederlandstaligen dan van u politie uitspreken?. Jeff |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1348 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Overigens is hij daar ook al meerdere keren op betrapt. En verder vind ik zijn hele gedrag maar belachelijk en kinderachtig, vooral dat dreigen met de moderatie en een mogelijk ban. Is in mijn ogen lager dan laag. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1349 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar hoe moet ik dan het woord politie uitspreken van u?. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1350 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als wijzen naar iemand die (mogelijk) gebruik maakt van dubbelnicks so erg is. Hoe erg is het dan wel niet om gebruik te maken van dubbelnicks, teneinde een discussie(s) te sturen of te verstoren. Maar goed, Ik zie die mail van de moderatie vanzelf wel. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1351 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1352 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1353 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 oktober 2014 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1354 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#1355 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1356 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer zo'n uitleg van het zevende knoopsgat. 'Pantalon' is een Frans woord. En als men consequent wil zijn in zijn redenering, dan spreekt men het ook op zijn Frans uit. Dat wil weer zeggen dan men de 'n' niet uitspreekt.
Al deze wanhoopspogingen en bij de haren getrokken uitleggingen om toch maar een andere verklaring te vinden voor het feit dat men dit niet zo uitspreekt, is verloren moeite en praat voor de vaak. Vaneiges. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 oktober 2014 om 11:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1357 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1358 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo werkt het niet. Net zoals het ook geen zin heeft te spreken over "als u consequent wil zijn". Het ene Franse woord werd vernederlandst naar uitspraak en/of spelling; het andere niet. "Ambassadeur" werd vernederlandst; "ambulance" dan weer niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1359 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb nog geen meldingen gehad van klachten van jou aan mijn adres en je weet dondersgoed waarom. Je moet ophouden zielig te doen. Je standpunten en argumentatie rammelen ook steeds meer sinds jij de ene na de andere forummer dreigt aan te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1360 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 24 oktober 2014 om 19:38. |
|
![]() |
![]() |