Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2022, 22:32   #61
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Volgens mij getuigd dat net van heel veel vertrouwen omdat we er dan van overtuigd zijn dat die leerkracht het beste is in kennisoverdracht.

Maar het moet niet hé.
Examenvragen voorbereiden kan perfect extern gebeuren.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan 2 of drie reeksen vragen, zodat de leerkracht zelf kan kiezen welke reeks hij gaat gebruiken (om fraude tegen te gaan).
In Nederland heb je van die toetsen die centraal geregeld worden.

Maar neem je dan niet een deel van het persoonlijke van uw examen weg. Jij weet welke les je gegeven hebt, waar de zwakheden liggen en de sterke kanten. Dus je zou ook dan beter moeten weten wat voor vragen je moet stellen en hoe ze je moet stellen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2022, 22:37   #62
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik vindt dat je hier van alle verhalen in deze draad toch een beetje op de verkeerde ageert. Nakijken op je eigen vakgebied met een compleet nakijkmodel* en contact met de docent is niet moeilijk. Ik heb van mijn jaar docentenopleiding (zij-instromers traject, de vakinhoud beheerste ik al ruim voldoende) geen les besteed aan hoe je na moet kijken. En terecht. Het is vooral veel werk, en saai. Je zou deze ontwikkeling kunnen zien als vervelend voor de studenten die moeten nakijken, maar de kwaliteit van het onderwijs gaat het niet heel hard teffen.

* Een echt goed compleet nakijkmodel maken waar iemand anders mee kan nakijken is daarentegen weer vervelend. Dan kijk je bijna liever zelf de toetsen na.

Wat betreft de algemene ontwikkelingen: Ach, er studeren tegenwoordig meer psychologen, pedagogen en onderwijskundigen af dan docenten, en al die mensen, die gehoopt hadden de baas te worden en alles te mogen bepalen zonder zelf les te hoeven geven, moeten we ook ergens kwijt, toch?
In de jaren 80 verbeterden ze de PMS testen bij ons al met de computer. Maak het bolletje zwart met het potlood vak A B C of D ...

Maar eigenlijk willen we dat niet, tenzij voor bepaalde vakken. Laat een student eens een degelijk antwoordt neerpennen op een serieuze vraag en kijk of hij het begrepen heeft.

Dat is het werk van de vakleerkracht, dat kan niet gedaan worden door eender wie.
Oud 23 augustus 2022, 22:58   #63
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is ook zoiets, "verbeteren". Er zijn 2 vormen van "toetsen": die die een deel van het leerproces zijn, en die die moeten evalueren of je de stof uiteindelijk kent. En ja, dan is er nog een "hybride": het voorbereiden op die examens.

Het grote probleem is dat beide door elkaar gehaald worden, en dat men constant aan het "evalueren" is. Dat is verkeerd, het maakt dat de student gemotiveerd is om "zoveel mogelijk punten" te willen, en NIET om "te leren".

Tijdens het leerproces is het redelijk zinloos om een precieze evaluatie door te voeren en is ZELF evaluatie eigenlijk beter, omdat je dan niet de "verbeteraar" als "schuldige" kan aanwijzen voor uw fouten. Het leer proces is zelf een mengeling van dingen bijleren, en van evalueren, vandaar dat het ideaal gezien een dialoog is met constante, niet-becijferde "evaluatie".

En een examen wordt beter afgenomen door entiteiten die niks te maken hadden met uw leerproces, dus niet uw leerkracht als dusdanig, maar een onafhankelijke entiteit die gewoon nagaat of je kent wat je beweert dat je kent.

Dat is een examen tenslotte: de kandidaat die "wil bewijzen" dat hij een zekere stof beheert, en dat wil laten certifieren.

De VORM van zo een examen is altijd ideaal gezien: een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. Alle "mechanische" vormen van examen afname zijn eigenlijk ongeschikt om na te gaan of iemand de stof echt kent, dan wel als een machientje kan "antwoorden".
Ja want dan kan je doorvragen he, ...

Dat een examen was toch schitterend, ja ik k an u eigenlijk niet veel vragen he, ... Allee ja ik moest pro forma de code eens tonen en hier en daar wat uitleg geven en t was in orde. Ja ik had zijne cursusboek gedebugd
Oud 23 augustus 2022, 23:28   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Je kan dat debat pas starten als je de gebruikers van dat onderwijs eerst het nodige respect, in hun botte kop gekregen hebt.

Als uwe kleine zich misdraagt zou het gewoon moeten zijn, dat ge hem/haar aan de schoolpoort kunt komen ophalen en ze terug moogt brengen als ze kunnen luisteren en meedoen op een respectvolle en normale manier.

of dat nu nen bruinen , nen blanken of nen alien is maakt geen kloten uit. Diegene die vanvoor staat om iets uit te leggen is zoveel uur beschikbaar voor de andere kinderen en als uw nageboorte hem misdraagt kan hem het afbollen.
De kleine mag nooit het slachtoffer zijn.
Er zijn leerkrachten die niet kunnen omgaan met goed geïnformeerde kinderen me een smartphone op zak. Bij wie ligt de fout. Is er wel een fout.
Kinderen scholieren zijn dikwijls beter op de hoogte van hoe sociale media werkt. De entourage, de leerkrachten, heeft daar schrik van.
Leerkrachten moeten in staat zijn zich aan te passen, zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren, en ondertussen hun job doen, zijnde kennis overdragen.
Het wordt tijd dat leerkrachten kunnen omgaan met goed geïnformeerde leerlingen als ze niet willen dat leerlingen hen beschouwen als dommeriken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 01:32   #65
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In de jaren 80 verbeterden ze de PMS testen bij ons al met de computer. Maak het bolletje zwart met het potlood vak A B C of D ...

Maar eigenlijk willen we dat niet, tenzij voor bepaalde vakken. Laat een student eens een degelijk antwoordt neerpennen op een serieuze vraag en kijk of hij het begrepen heeft.

Dat is het werk van de vakleerkracht, dat kan niet gedaan worden door eender wie.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Ik kan best voor een ingewikkelde rekenvraag of zelfs een lastige beredeneervraag een goed antwoordmodel maken. Eerst geef je een voorbeeld van het goede antwoord (vooral bij rekenvragen, erg waardevol om in een oogopslag te kunnen zien dat het antwoord goed is en alle tussenstappen in ieder geval soort van aanwezig zijn), en dan een puntenverdeling wat ze waarvoor krijgen. 1 punt voor weten dat een buffer zorg voor minder snelle verandering van de pH, 1 punt voor de connectie leggen tussen het geproduceerde melkzuur en een pH daling etc. En bij elke vraag een half punt aftrek voor afronding, significantie of andere grove slordigheid, tot een maximum van -1 punt. En soms is er een andere goede oplossing of deels goede oplossing waar je niet aan gedacht hebt, maar dat geeft die student dan maar aan: "Deze drie toetsen hadden bij vraag 3 een antwoord gebaseerd op zus en zo, ik heb daar halve punten voor gegeven, maar je kan er zelf nog een keer naar kijken."

Zoals ik zei, een goed antwoord- en beoordelingsmodel maken is in mijn ervaring de lastige stap. In de vraagstelling en in het beoordelingsmodel zit je echte nadenkwerk. Als je bij elke student los moet gaan nadenken of iets goed is kost het je teveel tijd en wordt je nakijken veel te inconsistent, waarbij student A een volle punt hoger uitkomt dan student B omdat je in een betere bui was toen je haar werk nakeek, of omdat haar stijl van denken/schrijven beter resoneert bij jou.

Het zal er natuurlijk ook van afhangen wie we ons voorstellen bij de nakijkende student. Ik hoop een beetje dat dat laatste- of op een na laatstejaars zijn van de relevante docentenopleiding, die horen dat niveau wel te hebben om mijn nakijkmodel te volgen.

Of het me echt heel veel oplevert aan tijdswinst is een tweede, tussen het extra zorgvuldige antwoordmodel, de communicatie met iemand die dit niet eerder gedaan heeft, het steekproefsgewijs controleren van het resultaat en het beantwoorden van vragen van studenten (mijn studenten, niet de nakijkstudenten) over punten die iemand anders heeft neergeschreven. En of het de studenten (de nakijkstudenten, niet mijn studenten) veel oplevert aan leeropbrengst is ook nog maar de vraag. Maar mijn studenten/de leerlingen zouden er niet onder moeten lijden.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 24 augustus 2022 om 01:43.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 05:06   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk eerder door chichimadammen en rijke analfabeten die niet kunnen aanvaarden dat hun verwend rotjoch gebuisd is.
Dat is een aspect (meestal zijn die chichimadammen, die met een kopvod trouwens).

Het andere aspect, maar ik spreek dan vooral van het Franse onderwijs, is de bijzonder slechte kwaliteit van wat "onderwezen" wordt. De aangebrachte 'stof' is vaak incoherent, slecht gedocumenteerd, onsamenhangend, en onbruikbaar om hiermee het beoogde kennis-niveau te bereiken. Vooral in vakken zoals wiskunde en zo. Het is dan enorm veel werk voor de ouders om zelf die dingen bij te werken, om tot een coherent, begrijpbaar en voldoende ruim kennispakket te komen.

Zoals mijn oudste opmerkte: in de les leert de leraar U "1 + 1 = 2". Als huiswerk krijgt ge "2 + 2 = ?", en op de overhoring krijg je: 42342 + 9610 = ?

Wat wij vaststellen, sinds jaren, is dat er bijna geen "les" wordt gegeven, dat er quasi nooit samen "oefeningen" worden opgelost in de klas, maar wel dat er stevige overhoringen zijn, die men ONMOGELIJK goed kan beantwoorden als men zich beperkt tot wat er in de klas aan stof gezien werd, want dat is zo goed als onbestaande. Het komt er dus op aan om thuis extra materiaal aan te brengen en dergelijke, en vandaar het enorme succes van prive bijlessen. Wij doen dat zelf met onze kinderen, daar kruipt enorm veel tijd in ; maar velen huren prive lessen in van organismen die dat aanbieden.

Natuurlijk zijn er sommige kinderen die "autonomer" zijn dan anderen, waar het volstaat dat je wat boeken koopt en die daar zelf mee overweg kunnen ; anderen moet je hun handje vasthouden. Maar het is niet met wat ze IN DE KLAS krijgen dat ze de overhoringen zullen kunnen beantwoorden op een afdoende manier.

Nu moet ik zeggen dat dat zo is in de prive school waar wij onze kinderen sturen. In het openbaar onderwijs legt men de lat gewoon lager.

Het grootste verschil zit hem in die prive scholen dat ze de lat hoog leggen bij de overhoringen. Maar de lessen zijn er van slechte kwaliteit. De leerlingen zijn wel braaf en gedisciplineerd (dat is de reden om een prive school te pakken), en hebben quasi allemaal bijles thuis.

In het openbaar onderwijs is het een circus, want daar mogen ze geen leerlingen buiten gooien, en zitten dus alle herrieschoppers. Het les niveau is daar ook vaak laag, maar het overhoringsniveau ook.

Kortom, wij sturen onze kinderen naar een prive school, essentieel om in een klas zonder herrieschoppers te zitten, en met "moeilijke" overhoringen. Maar voor de leskwaliteit moet ge het niet doen, de meeste leerkrachten zijn totaal onbekwaam om deftige coherente lessen in elkaar te steken. Dat is eigenaardig met zulke "gemakkelijke" klassen, maar het zijn dan ook mensen met een zeer betreurenswaardig niveau. Dat komt door het business model van die scholen, die bijzonder slecht hun leerkrachten betalen en dus lage kwaliteit inhuren (je wordt veel beter betaald in het openbaar onderwijs). En DAT komt omdat het prive aanbod hier beperkt is, veel prive scholen zijn er niet. Ze kreunen onder de vraag, en moeten meer dan de helft van de leerlingen weigeren. Ze hebben dus geen incentive om beter onderwijs te geven. Wat ze aanbieden, is gewoon een selectie van leerlingen, meer niet.

Om U een idee te geven: vorig jaar had mijne jongste als lerares Frans: een Chinese die amper Frans sprak. De leerlingen hebben haar zodanig hard verteld dat ze onbekwaam was (ze vergiste zich in zeer zeer elementaire zaken), dat ze een depressie heeft opgedaan. Ze is vervangen door een 2-de jaars-studente nadien. Wel een echte Française. Maar die uiteraard amper les kon geven.

Niettemin zit mijne kleine in een van de "beste" klassen van de stad. Gewoon omdat er daar enkel geselecteerde brave kindjes zitten, wat elders onvindbaar is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2022 om 05:13.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 09:17   #67
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geert Noels

Zet de valse onderwijsprofeten nu eindelijk aan de kant. Ze hebben de afgelopen 20 jaar een ideologische strijd gevoerd om een doorgedreven gelijkheidsfilosofie in het onderwijs door te duwen.
Resultaat: alle onderwijsniveau's zijn dramatisch gedaald.
linkedin.com/feed/update/ur…
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 09:18   #68
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bruno Debusschere

GeertNoels
Gelijke uitkomsten, zesjescultuur, leren moet leuk zijn, teveel niet lesgevend personeel,... allemaal slechte ideeën die niemand (voldoende) durft/kan terugschroeven.
Iemand zal de moed moeten hebben de valse profeten bij naam te noemen en vriendelijk te verzoeken plaats te maken

4/12/2024, 18:41

Laatst gewijzigd door reservespeler : 5 december 2024 om 09:19.
Oud 5 december 2024, 11:30   #69
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Ja als ge een NWO loonslaaf als minister van onderwijs aanwijst...
Oud 5 december 2024, 12:41   #70
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Het dalende onderwijsniveau en -kwaliteit heeft niks te maken met de leerkrachten of hun manier van lesgeven en heeft alles te maken met politieke bemoeizucht, regelneverij en (nva-)beleid.

Ons onderwijsniveau en -kwaliteit is verder gezakt dan ooit in vergelijking met 4 jaar geleden en met 58 landen.
Na.…5 jaar vlaams nva-onderwijs-beleid door nva-minister weyts.

Het is moeilijk voor zuhal de mier om nu de daling van het onderwijsniveau te verklaren zonder haar eigen partij en nva-er weyts te noemen.
Dus gebruikt schijnheilige zuhal de mier nu diezelfde bezwaren van leerkrachten en scholen toendertijd als argumenten om het eerdere onderwijs (wan)beleid af te kraken dat gevoerd werd door haar eigen nva-partij-genoot weyts en belooft ze nu de koers van de reeds gezonken "weyts-tanker" te keren.

Alle Vlamingen mogen dit weten.
Dinsdag 3 december op tv-Limburg, zuhal demir:
Citaat:
De kwaliteit en het niveau van het onderwijs moet omhoog,
Kinderen moeten opnieuw foutloos kunnen schrijven,
In het onderwijs moet het gaan om de basiskennis en om de kennis overdracht,
Leerkrachten moeten 80% voor de klas staan en les geven....
……
- Onder weyts als nva-minister van onderwijs kregen leerkrachten regeltjes met een pak administratieve rompslomp erbij waardoor er minder tijd was om voor de klas te staan, waardoor de werkdruk werd verhoogd en vele leerkrachten afhaakten of met een burn-out uitvielen.
- Onder weyts als nva-minister van onderwijs werd de kwaliteit en het niveau van het onderwijs verlaagd zodat allochtonen/migranten konden volgen en toch nog een diploma zouden kunnen behalen, foutloos schrijven en kennisoverdracht was niet langer prioriteit.
- Het meest stuitend was daarbij nog de afschaffing van het dictee in de les Nederlands omdat onwillig, allochtoon kiesvee de nodige taalvaardigheid mist door geen Nederlands te willen leren.
Dit was vlaams regeringsbeleid door de leidende nva-partij en nva-minister weyts.
Citaten interview zuhal demir:
Citaat:
"De kwaliteit van het onderwijs gaat er zienderogen op achteruit, dat blijkt uit alle onderzoeken en dat moet een wake up call zijn.
We moeten terug naar kennisoverdracht en het klassieke onderwijs waarbij er gezag en respect is voor de leerkracht en ouders moeten op hun plichten gewezen worden.
Jongeren moeten weer zonder fouten kunnen schrijven, daarom is dictee zo belangrijk.
Helaas is het de vaststelling dat ons onderwijskwaliteit ondanks heel veel inspanningen van leerkrachten daalt en dat betekent dat we op allerlei vlakken doelen moeten gaan zetten, wat moeten leerlingen kennen maar we zien aan de hand van vlaamse toetsen en andere toetsen dat we toch wel een tandje moeten gaan bijsteken.
En we gaan terug naar de basis moeten gaan, dat gezag van die leerkracht erkennen en leerkrachten terug op handen dragen.
Dat was vroeger zo, 20 jaar geleden stonden wij aan de top van europa als het ging over onderwijsniveau en toen werd er ook enorm ingezet op kennisoverdracht want de leerkrachten vandaag de dag moeten vanalles daarbij gaan doen, neen, leerkrachten moeten terug les gaan geven en moeten kennis gaan overdragen."

Vaak wordt gewezen naar sociale media en de smartphone waardoor onze jongeren basisvaardigheden missen.

"Dat is zeer zeker, zowel op grammatica, spelling maar ook zinsconstructie en sociale media moeten we maximaal verbannen op school maar ook thuis.
Ook ouders moeten mee over die schouder kijken, wat ziet men allemaal in die digitale wereld."

Demir is voorstander van een verregaand verbod van de smartphone in de klas en op de speelplaats.

"We gaan sowieso een smartphone verbod doen op het lager onderwijs ik denk dat dat ook een no brainer is, daar moeten we ook niet over nadenken, dat moeten we gewoon doen
Op middelbaar vraag ik aan vele scholen om dat te ontraden, om dat op te nemen in het schoolreglement"

Tv limburg organiseert het sinterklaasdictee voor de 5de keer
Zuhal juicht dit initiatief toe.

"Waarom is een dictee goed en waarom moet de school dat ook terug doen.....waarom is een dictee zo belangrijk, je leert terug focussen, luisteren, opletten en je leert natuurlijk ook foutloos schrijven
Alles begint bij leren lezen, schrijven en rekenen".
Schijnheilige de mier verzwijgt waarom de school dat "terug moet doen": namelijk omdat haar nva-partijgenoot weyts het dictee in de les Nederlands afschafte (voor het ronselen van nva-stemmen van allochtoon kiesvee.)
Het gevoerde beleid van de vlaamse/nva-politiek is de schuldige, en niet de leraren, de toetsen, ouders, de smartphone of andere drogredenen waar politiekers zo graag hun schuld van wanbeleid op afschuiven.

Dit is het resultaat van 5 jaar afbraakbeleid dat de mier nu bekritiseert maar waarvoor haar eigen nva-partij en partijgenoot weyts verantwoordelijk zijn door het gevoerde beleid met kwaliteitsverlies en de keldering van ons onderwijsniveau tot gevolg.

(Dat doet ook denken aan die andere nva-er, theo francken, die eerst het migratiepact van marrakesh ondertekent om dan schijnheilig kritiek te uiten op zijn eigen ondertekening.)
Uit dezelfde nva-stal.
Oud 5 december 2024, 14:56   #71
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geert Noels

Zet de valse onderwijsprofeten nu eindelijk aan de kant. Ze hebben de afgelopen 20 jaar een ideologische strijd gevoerd om een doorgedreven gelijkheidsfilosofie in het onderwijs door te duwen.
Met dank aan Frank Vandenbroucke die dat allemaal in gang heeft gezet.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 15:25   #72
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
(...)
- Onder weyts als nva-minister van onderwijs kregen leerkrachten regeltjes met een pak administratieve rompslomp erbij waardoor er minder tijd was om voor de klas te staan, waardoor de werkdruk werd verhoogd en vele leerkrachten afhaakten of met een burn-out uitvielen.
- Onder weyts als nva-minister van onderwijs werd de kwaliteit en het niveau van het onderwijs verlaagd zodat allochtonen/migranten konden volgen en toch nog een diploma zouden kunnen behalen, foutloos schrijven en kennisoverdracht was niet langer prioriteit.
- Het meest stuitend was daarbij nog de afschaffing van het dictee in de les Nederlands omdat onwillig, allochtoon kiesvee de nodige taalvaardigheid mist door geen Nederlands te willen leren.
Dit was vlaams regeringsbeleid door de leidende nva-partij en nva-minister weyts.
(...)
Dat Ben Weyts daar allemaal verantwoordelijk voor zou zijn, kunt ge dat eens even staven..? Want de administratieve rompslomp kenden leerkrachten al vele jaren eerder.. de lat werd ook al vele jaren eerder omlaag gehaald..... Enfin, 't is wat goedkoop en makkelijk om enkel de n-va te viseren bij het geven van kritiek op 't onderwijsbeleid, niet..?
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 15:45   #73
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geert Noels

idd, gebuisd zijn was uit den boze. Iedereen werd erdoor gedelibereerd, want naar school gaan moest en zou "leuk" zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 16:29   #74
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Dat Ben Weyts daar allemaal verantwoordelijk voor zou zijn, kunt ge dat eens even staven..? Want de administratieve rompslomp kenden leerkrachten al vele jaren eerder.. de lat werd ook al vele jaren eerder omlaag gehaald..... Enfin, 't is wat goedkoop en makkelijk om enkel de n-va te viseren bij het geven van kritiek op 't onderwijsbeleid, niet..?
Dat kun je opzoeken in de parlementaire databank van het Vlaams Parlement, daar worden alle parlementaire documenten bewaard.
De administratieve rompslomp begon inderdaad vroeger maar er was nog nooit zoveel bijkomende, politieke regelneverij. Weyts had ook de druk van de administratieve rompslomp kunnen verlichten maar dat deed hij niet, ondanks zijn beloften om "de tanker te keren" - en wel zeker schrapte weyts het dictee uit de Nederlandse les, dat was te moeilijk voor anderstalig, allochtoon kiesvee dat zo al niet kon volgen.

En dat wordt pijnlijk duidelijk gemaakt door de grootste kwaliteit/niveau daling ooit van de laatste VIER jaar en daar is nva wel verantwoordelijk voor door het gevoerde onderwijsbeleid van de nva-minister van onderwijs.
Of op wie moet men anders kritiek leveren dan op de bevoegde minister voor onderwijs die het (wan)beleid voerde, toch niet op de minister die bevoegd is voor Wonen, Energie en Klimaat?
Die heeft niks te zeggen over het onderwijs.

Laatst gewijzigd door Oma : 5 december 2024 om 16:30.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 16:31   #75
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
idd, gebuisd zijn was uit den boze. Iedereen werd erdoor gedelibereerd, want naar school gaan moest en zou "leuk" zijn.
Naar school gaan was voor mij een "moet", tot ik mijn eerste vakantiewerk heb gedaan.
Toen viel mijn frank (ja, toen was een frank nog iets waard, ongeveer 8% van een pint op café.) En heb ik de laatste jaren middelbaar ingezet op een beter diploma te halen.

Misschien is dat het verschil. (basis/middelbare)School betekende verplicht basiskennis opnemen en enkele gewoontes aan te kweken (discipline dus) om later studeren te structureren.

Tegenwoordig zijn het de ouders die beslissen dat hun nageslacht op school zijn of niet, en de directe gevolgen zijn bijna onbestaande.

Nu, er is een verschil tussen een "brosser" (indien dit woord te onbekend is, een jonge aap die doet alsof ie naar school ging, maar de dag heeft doorgebracht met andere dingen), en eentje die nog niet eens aangemaand wordt om naar school te gaan.

Misschien dat andere forumleden hier een licht op kunnen laten schijnen.

Wat zijn de gevolgen voor ouders die schoolgaan niet belangrijk, of gewoon slecht vinden, en hun nageslacht gewoon laten doen, of zelfs moedwillig thuishouden?

Laatst gewijzigd door maddox : 5 december 2024 om 16:33.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 19:05   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Het is zelfs zo dat geen enkele minister ooit gevraagd heeft voor al die administratieve rompslomp.
Het zijn de koepels die dat vragen, zo kunnen ze, bij een inspectie laten kijken hoe goed ze bezig zijn.
Oud 5 december 2024, 19:07   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bart De Meulenaer

Enkele jaren geleden had je de schoolstakingen voor het klimaat.
Wie toen, terecht, zei dat ze moesten studeren ipv protesteren zonder enige kennis, was een ouwe rechtse zak.
Wiskunde was white supremacy.
Kennis was een wit concept.

Vandaag oogst de teensletserij wat ze zaaide.
Oud 5 december 2024, 19:09   #78
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dat kun je opzoeken in de parlementaire databank van het Vlaams Parlement, daar worden alle parlementaire documenten bewaard.
De administratieve rompslomp begon inderdaad vroeger maar er was nog nooit zoveel bijkomende, politieke regelneverij. Weyts had ook de druk van de administratieve rompslomp kunnen verlichten maar dat deed hij niet, ondanks zijn beloften om "de tanker te keren" - en wel zeker schrapte weyts het dictee uit de Nederlandse les, dat was te moeilijk voor anderstalig, allochtoon kiesvee dat zo al niet kon volgen.

En dat wordt pijnlijk duidelijk gemaakt door de grootste kwaliteit/niveau daling ooit van de laatste VIER jaar en daar is nva wel verantwoordelijk voor door het gevoerde onderwijsbeleid van de nva-minister van onderwijs.
Of op wie moet men anders kritiek leveren dan op de bevoegde minister voor onderwijs die het (wan)beleid voerde, toch niet op de minister die bevoegd is voor Wonen, Energie en Klimaat?
Die heeft niks te zeggen over het onderwijs.
Uw geroep en getier maakt totaal geen indruk, temeer omdat u geen hinder ondervind van enige kennis ter zake, laat staan dat u iets van politiek kent.
Alles om de N-VA in een slecht daglicht te stellen.

A.S.
Oud 5 december 2024, 19:12   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Horemans

Onderwijs was vroeger stukken beter! Simpel toch, ga terug naar het systeem van vroeger en gooi al die pretpedagogen buiten! Opnieuw punten i.p.v. smileys, opnieuw les i.p.v. "ervaringspedagogie, opnieuw
differentiatie. i.p.v. all in the family, opnieuw nederl. i.p.v. arabisch

5/12/2024, 07:10
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be