![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
|
![]() Citaat:
Maar neem je dan niet een deel van het persoonlijke van uw examen weg. Jij weet welke les je gegeven hebt, waar de zwakheden liggen en de sterke kanten. Dus je zou ook dan beter moeten weten wat voor vragen je moet stellen en hoe ze je moet stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk willen we dat niet, tenzij voor bepaalde vakken. Laat een student eens een degelijk antwoordt neerpennen op een serieuze vraag en kijk of hij het begrepen heeft. Dat is het werk van de vakleerkracht, dat kan niet gedaan worden door eender wie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
|
![]() Citaat:
Dat een examen was toch schitterend, ja ik k an u eigenlijk niet veel vragen he, ... Allee ja ik moest pro forma de code eens tonen en hier en daar wat uitleg geven en t was in orde. Ja ik had zijne cursusboek gedebugd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() Citaat:
Er zijn leerkrachten die niet kunnen omgaan met goed geïnformeerde kinderen me een smartphone op zak. Bij wie ligt de fout. Is er wel een fout. Kinderen scholieren zijn dikwijls beter op de hoogte van hoe sociale media werkt. De entourage, de leerkrachten, heeft daar schrik van. Leerkrachten moeten in staat zijn zich aan te passen, zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren, en ondertussen hun job doen, zijnde kennis overdragen. Het wordt tijd dat leerkrachten kunnen omgaan met goed geïnformeerde leerlingen als ze niet willen dat leerlingen hen beschouwen als dommeriken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.411
|
![]() Citaat:
Zoals ik zei, een goed antwoord- en beoordelingsmodel maken is in mijn ervaring de lastige stap. In de vraagstelling en in het beoordelingsmodel zit je echte nadenkwerk. Als je bij elke student los moet gaan nadenken of iets goed is kost het je teveel tijd en wordt je nakijken veel te inconsistent, waarbij student A een volle punt hoger uitkomt dan student B omdat je in een betere bui was toen je haar werk nakeek, of omdat haar stijl van denken/schrijven beter resoneert bij jou. Het zal er natuurlijk ook van afhangen wie we ons voorstellen bij de nakijkende student. Ik hoop een beetje dat dat laatste- of op een na laatstejaars zijn van de relevante docentenopleiding, die horen dat niveau wel te hebben om mijn nakijkmodel te volgen. Of het me echt heel veel oplevert aan tijdswinst is een tweede, tussen het extra zorgvuldige antwoordmodel, de communicatie met iemand die dit niet eerder gedaan heeft, het steekproefsgewijs controleren van het resultaat en het beantwoorden van vragen van studenten (mijn studenten, niet de nakijkstudenten) over punten die iemand anders heeft neergeschreven. En of het de studenten (de nakijkstudenten, niet mijn studenten) veel oplevert aan leeropbrengst is ook nog maar de vraag. Maar mijn studenten/de leerlingen zouden er niet onder moeten lijden.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 24 augustus 2022 om 01:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 113.597
|
![]() Citaat:
Het andere aspect, maar ik spreek dan vooral van het Franse onderwijs, is de bijzonder slechte kwaliteit van wat "onderwezen" wordt. De aangebrachte 'stof' is vaak incoherent, slecht gedocumenteerd, onsamenhangend, en onbruikbaar om hiermee het beoogde kennis-niveau te bereiken. Vooral in vakken zoals wiskunde en zo. Het is dan enorm veel werk voor de ouders om zelf die dingen bij te werken, om tot een coherent, begrijpbaar en voldoende ruim kennispakket te komen. Zoals mijn oudste opmerkte: in de les leert de leraar U "1 + 1 = 2". Als huiswerk krijgt ge "2 + 2 = ?", en op de overhoring krijg je: 42342 + 9610 = ? Wat wij vaststellen, sinds jaren, is dat er bijna geen "les" wordt gegeven, dat er quasi nooit samen "oefeningen" worden opgelost in de klas, maar wel dat er stevige overhoringen zijn, die men ONMOGELIJK goed kan beantwoorden als men zich beperkt tot wat er in de klas aan stof gezien werd, want dat is zo goed als onbestaande. Het komt er dus op aan om thuis extra materiaal aan te brengen en dergelijke, en vandaar het enorme succes van prive bijlessen. Wij doen dat zelf met onze kinderen, daar kruipt enorm veel tijd in ; maar velen huren prive lessen in van organismen die dat aanbieden. Natuurlijk zijn er sommige kinderen die "autonomer" zijn dan anderen, waar het volstaat dat je wat boeken koopt en die daar zelf mee overweg kunnen ; anderen moet je hun handje vasthouden. Maar het is niet met wat ze IN DE KLAS krijgen dat ze de overhoringen zullen kunnen beantwoorden op een afdoende manier. Nu moet ik zeggen dat dat zo is in de prive school waar wij onze kinderen sturen. In het openbaar onderwijs legt men de lat gewoon lager. Het grootste verschil zit hem in die prive scholen dat ze de lat hoog leggen bij de overhoringen. Maar de lessen zijn er van slechte kwaliteit. De leerlingen zijn wel braaf en gedisciplineerd (dat is de reden om een prive school te pakken), en hebben quasi allemaal bijles thuis. In het openbaar onderwijs is het een circus, want daar mogen ze geen leerlingen buiten gooien, en zitten dus alle herrieschoppers. Het les niveau is daar ook vaak laag, maar het overhoringsniveau ook. Kortom, wij sturen onze kinderen naar een prive school, essentieel om in een klas zonder herrieschoppers te zitten, en met "moeilijke" overhoringen. Maar voor de leskwaliteit moet ge het niet doen, de meeste leerkrachten zijn totaal onbekwaam om deftige coherente lessen in elkaar te steken. Dat is eigenaardig met zulke "gemakkelijke" klassen, maar het zijn dan ook mensen met een zeer betreurenswaardig niveau. Dat komt door het business model van die scholen, die bijzonder slecht hun leerkrachten betalen en dus lage kwaliteit inhuren (je wordt veel beter betaald in het openbaar onderwijs). En DAT komt omdat het prive aanbod hier beperkt is, veel prive scholen zijn er niet. Ze kreunen onder de vraag, en moeten meer dan de helft van de leerlingen weigeren. Ze hebben dus geen incentive om beter onderwijs te geven. Wat ze aanbieden, is gewoon een selectie van leerlingen, meer niet. Om U een idee te geven: vorig jaar had mijne jongste als lerares Frans: een Chinese die amper Frans sprak. De leerlingen hebben haar zodanig hard verteld dat ze onbekwaam was (ze vergiste zich in zeer zeer elementaire zaken), dat ze een depressie heeft opgedaan. Ze is vervangen door een 2-de jaars-studente nadien. Wel een echte Française. Maar die uiteraard amper les kon geven. Niettemin zit mijne kleine in een van de "beste" klassen van de stad. Gewoon omdat er daar enkel geselecteerde brave kindjes zitten, wat elders onvindbaar is. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2022 om 05:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
|
![]() Geert Noels
Zet de valse onderwijsprofeten nu eindelijk aan de kant. Ze hebben de afgelopen 20 jaar een ideologische strijd gevoerd om een doorgedreven gelijkheidsfilosofie in het onderwijs door te duwen. Resultaat: alle onderwijsniveau's zijn dramatisch gedaald. linkedin.com/feed/update/ur… |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
|
![]() Bruno Debusschere
GeertNoels Gelijke uitkomsten, zesjescultuur, leren moet leuk zijn, teveel niet lesgevend personeel,... allemaal slechte ideeën die niemand (voldoende) durft/kan terugschroeven. Iemand zal de moed moeten hebben de valse profeten bij naam te noemen en vriendelijk te verzoeken plaats te maken 4/12/2024, 18:41 Laatst gewijzigd door reservespeler : 5 december 2024 om 09:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 26.150
|
![]() Ja als ge een NWO loonslaaf als minister van onderwijs aanwijst...
__________________
Hallelujah anyway |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.974
|
![]() Het dalende onderwijsniveau en -kwaliteit heeft niks te maken met de leerkrachten of hun manier van lesgeven en heeft alles te maken met politieke bemoeizucht, regelneverij en (nva-)beleid.
Ons onderwijsniveau en -kwaliteit is verder gezakt dan ooit in vergelijking met 4 jaar geleden en met 58 landen. Na.…5 jaar vlaams nva-onderwijs-beleid door nva-minister weyts. ![]() Het is moeilijk voor zuhal de mier om nu de daling van het onderwijsniveau te verklaren zonder haar eigen partij en nva-er weyts te noemen. Dus gebruikt schijnheilige zuhal de mier nu diezelfde bezwaren van leerkrachten en scholen toendertijd als argumenten om het eerdere onderwijs (wan)beleid af te kraken dat gevoerd werd door haar eigen nva-partij-genoot weyts en belooft ze nu de koers van de reeds gezonken "weyts-tanker" te keren. Alle Vlamingen mogen dit weten. Dinsdag 3 december op tv-Limburg, zuhal demir: Citaat:
- Onder weyts als nva-minister van onderwijs werd de kwaliteit en het niveau van het onderwijs verlaagd zodat allochtonen/migranten konden volgen en toch nog een diploma zouden kunnen behalen, foutloos schrijven en kennisoverdracht was niet langer prioriteit. - Het meest stuitend was daarbij nog de afschaffing van het dictee in de les Nederlands omdat onwillig, allochtoon kiesvee de nodige taalvaardigheid mist door geen Nederlands te willen leren. Dit was vlaams regeringsbeleid door de leidende nva-partij en nva-minister weyts. Citaten interview zuhal demir: Citaat:
Het gevoerde beleid van de vlaamse/nva-politiek is de schuldige, en niet de leraren, de toetsen, ouders, de smartphone of andere drogredenen waar politiekers zo graag hun schuld van wanbeleid op afschuiven. Dit is het resultaat van 5 jaar afbraakbeleid dat de mier nu bekritiseert maar waarvoor haar eigen nva-partij en partijgenoot weyts verantwoordelijk zijn door het gevoerde beleid met kwaliteitsverlies en de keldering van ons onderwijsniveau tot gevolg. (Dat doet ook denken aan die andere nva-er, theo francken, die eerst het migratiepact van marrakesh ondertekent om dan schijnheilig kritiek te uiten op zijn eigen ondertekening.) Uit dezelfde nva-stal.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven: de zon, de maan en de waarheid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.374
|
![]() Citaat:
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 3.092
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.583
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.974
|
![]() Citaat:
De administratieve rompslomp begon inderdaad vroeger maar er was nog nooit zoveel bijkomende, politieke regelneverij. Weyts had ook de druk van de administratieve rompslomp kunnen verlichten maar dat deed hij niet, ondanks zijn beloften om "de tanker te keren" - en wel zeker schrapte weyts het dictee uit de Nederlandse les, dat was te moeilijk voor anderstalig, allochtoon kiesvee dat zo al niet kon volgen. En dat wordt pijnlijk duidelijk gemaakt door de grootste kwaliteit/niveau daling ooit van de laatste VIER jaar en daar is nva wel verantwoordelijk voor door het gevoerde onderwijsbeleid van de nva-minister van onderwijs. Of op wie moet men anders kritiek leveren dan op de bevoegde minister voor onderwijs die het (wan)beleid voerde, toch niet op de minister die bevoegd is voor Wonen, Energie en Klimaat? Die heeft niks te zeggen over het onderwijs. ![]()
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven: de zon, de maan en de waarheid. Laatst gewijzigd door Oma : 5 december 2024 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen viel mijn frank (ja, toen was een frank nog iets waard, ongeveer 8% van een pint op café.) En heb ik de laatste jaren middelbaar ingezet op een beter diploma te halen. Misschien is dat het verschil. (basis/middelbare)School betekende verplicht basiskennis opnemen en enkele gewoontes aan te kweken (discipline dus) om later studeren te structureren. Tegenwoordig zijn het de ouders die beslissen dat hun nageslacht op school zijn of niet, en de directe gevolgen zijn bijna onbestaande. Nu, er is een verschil tussen een "brosser" (indien dit woord te onbekend is, een jonge aap die doet alsof ie naar school ging, maar de dag heeft doorgebracht met andere dingen), en eentje die nog niet eens aangemaand wordt om naar school te gaan. Misschien dat andere forumleden hier een licht op kunnen laten schijnen. Wat zijn de gevolgen voor ouders die schoolgaan niet belangrijk, of gewoon slecht vinden, en hun nageslacht gewoon laten doen, of zelfs moedwillig thuishouden?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 5 december 2024 om 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
|
![]() Citaat:
Het zijn de koepels die dat vragen, zo kunnen ze, bij een inspectie laten kijken hoe goed ze bezig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
|
![]() Bart De Meulenaer
Enkele jaren geleden had je de schoolstakingen voor het klimaat. Wie toen, terecht, zei dat ze moesten studeren ipv protesteren zonder enige kennis, was een ouwe rechtse zak. Wiskunde was white supremacy. Kennis was een wit concept. Vandaag oogst de teensletserij wat ze zaaide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
|
![]() Citaat:
Alles om de N-VA in een slecht daglicht te stellen. A.S. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
|
![]() Horemans
Onderwijs was vroeger stukken beter! Simpel toch, ga terug naar het systeem van vroeger en gooi al die pretpedagogen buiten! Opnieuw punten i.p.v. smileys, opnieuw les i.p.v. "ervaringspedagogie, opnieuw differentiatie. i.p.v. all in the family, opnieuw nederl. i.p.v. arabisch 5/12/2024, 07:10 |
![]() |
![]() |