Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Komt er een Arizona-coalitie?
Ja 22 61,11%
Neen 14 38,89%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2024, 15:08   #281
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De meeste reacties in deze draad zijn totaal naast de kwestie en puur politiek.

Niemand pleit voor afschaffing van het onderwijs Frans in Vlaanderen. Wel voor de afschaffing van het Frans als enige verplichte tweede taal. Net zoals in het franstalig onderwijs het Nederlands geen verplichte tweede taal is.

Tweede onderwijstaal hoort het Engels te zijn, en daarna kunnen leerlingen kiezen uit Frans, Duits, Spaans, en waarom geen Chinees als dat kan aangeboden worden. Die keuzemogelijkheid met nadruk op het Engels, bestaat in heel Europa behalve in Vlaanderen. En dat, geachte forummers, is een puur politieke keuze die dringend op de schop moet om onze kinderen geen handicap te bezorgen op de Europese en wereldmarkt.
2
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 15:09   #282
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ze? Hebt u dan uw legerdienst niet vervuld?
In mijn tijd was er telkens een rush van de militiens naar de kantine na de 'werkuren'. Het bier was er spotgoedkoop. Na enkele uren was daar bijna iedereen op zijn minst half dronken. Vele 'brave' jongens (want dat bestond toen nog) van het platteland leerden daar goed drinken. En ze zetten die traditie voort nadat ze afgezwaaid waren. Niet iedereen ging naar de kantine natuurlijk, (het was daar telkens propvol en zeer warm) maar wel velen.

De gevolgen bleven echter niet uit. Bijvoorbeeld, jeepchauffeurs en bestuurders van zware M.A.N. camions kregen regelmatig accidentjes wegens gebrek aan slaap of van halve of hele katers door het bier. Maar toch werd de kantine nooit gesloten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juni 2024 om 15:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 15:21   #283
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Euh, voorlopig niet nee. Ik heb dan ook nog 30jaar stevig gerookt.
Maar dat pintelieren stopte dus wel na de legerdienst.
Ja met 30 jaar 10 pinten / dag zou je wel uitzien naar ne Korsakov op middenlange termijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 15:25   #284
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vier stuks.

1. De kantine. Miliciens.
2. Bar BV. BV's.
3. Mess Onderofficieren. Onderofficieren.
4. Mess Officieren. Officieren.
ik ken 2 gasten die daar barman zijn geweest, en dat was daar een groot zuip en zwelgfestijn.

Tot voor de drooglegging van t stadhuis, ergens begin jaren 90 was dat daar overigens ook na de middag een groot cafe.

Ondertussen zal dat wel al afgezwakt zijn.
Oud 12 juni 2024, 15:27   #285
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In mijn tijd was er telkens een rush van de militiens naar de kantine na de 'werkuren'. Het bier was er spotgoedkoop. Na enkele uren was daar bijna iedereen op zijn minst half dronken. Vele 'brave' jongens (want dat bestond toen nog) van het platteland leerden daar goed drinken. En ze zetten die traditie voort nadat ze afgezwaaid waren. Niet iedereen ging naar de kantine natuurlijk, (het was daar telkens propvol en zeer warm) maar wel velen.

De gevolgen bleven echter niet uit. Bijvoorbeeld, jeepchauffeurs en bestuurders van zware M.A.N. camions kregen regelmatig accidentjes wegens gebrek aan slaap of van halve of hele katers door het bier. Maar toch werd de kantine nooit gesloten.
Slecht voor het moreel he, wat is er beter een hoop miliciens half poepeloere in uw eigen cafe, of een hoop jonge mannen zonder doel in de kazerne of nog beter buiten op t straat.

dien M A N wat uitblutsen is dan goeiekoper.
Oud 12 juni 2024, 15:48   #286
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik ken 2 gasten die daar barman zijn geweest, en dat was daar een groot zuip en zwelgfestijn.

Tot voor de drooglegging van t stadhuis, ergens begin jaren 90 was dat daar overigens ook na de middag een groot cafe.

Ondertussen zal dat wel al afgezwakt zijn.
In mijn tijd bij den troep, alleszins in het begin, dan kon je al tijdens de break voor de middag, +- 10.30, alcohol beginnen zuipen in de bar BV.
Wat uiteraard helemaal uit de hand liep. Men heeft dat dan maar verboden.

We hadden dan in ons lokaal wel altijd zo'n een pak of dertig van die Karlsquell bierblikjes van den Aldi staan. Er was altijd wel een reden om tijdens de dag iets 'te vieren.'
Oud 12 juni 2024, 15:49   #287
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het dialect dat verder van de standaard groeit i.p.v. ernaartoe wordt wel eens gezegd.

https://youtu.be/u5V4HNZY3Rg?si=R7NyFWRLHN4YkcKg

Hier valt het nog mee, maar toch ondertiteld.
Ik spreek zelf geen (Zeeuws) dialect, maar kan het perfect verstaan. En hierdoor kan ik ook het Urks prima verstaan. M a.w: opgroeien met dialect is een verrijking.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 16:21   #288
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat is juist mijn punt.
Het Engels dat de jeugd op zogezegd zo wel leert is van een bedroevend laag niveau,genre het Engels van Theo Francken.Die heeft duidelijk veel te weinig uren Engels gekregen .

Daar geraak je nu niet meer aan de bak.

Terwijl onze Vlaamse jeugd nog te veel uren aan het Frans leren spendeert een te weinig uren aan het Engels ,zou volgens dit voorstel het Engels veel meer onderwezen worden en het Frans veel minder.

Wie dit niet wil zou bij het oude systeem mogen blijven.

Ik benbhet metcdat niveau van Engels niet eens. Mijn ervaaribg is dat er genoeg basis engels is bij de jeugd om daar professioneel in te kunnen werken als het relevant voor hen is. Ik ontken het belang van Engels helemaal niet, het is de voertaal op mijn werk.

Wat ik wel zie is een gebrek aan ambitie. Stel dat je het gemiddeld niveau van Engels optrekt met 10 punten. Welk voordeel levert dat op? Heel weinig. Het gaat geen investeringen aantrekken want er zijn veel andere Europese landen waar men een bevolking heeft die goed Engels spreekt. Het geeft weinig tot geen competition voordeel om de gemiddelde Engels Kenny's marginal op te trekken.
Oud 12 juni 2024, 16:38   #289
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
"Nederlands, Nederlands en nog eens Nederlands" aldus Bart de Wever.

https://youtu.be/adOrf527dmo?si=h16hrU49PAzfHbl-

En de rest is bijzaak
Met uw Nederlands gaat ge niet ver geraken. Er is een Vlaamse entertainer die een programma heeft op de Nederlandse TV en voor de derde aflevering heeft hij al de helft van zijn kijkers verloren omdat ze hem niet goed verstaan. En ik versta die Hollanders zeer moeilijk. We verstaan elkaar niet eens
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 16:39   #290
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Danny Janssen

Man, je lacht je toch te pletter : Groen kiest voor oppositie . Een beetje zoals de regen kiest om naar beneden te vallen

12/06/2024, 14:25
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 16:48   #291
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Met uw Nederlands gaat ge niet ver geraken. Er is een Vlaamse entertainer die een programma heeft op de Nederlandse TV en voor de derde aflevering heeft hij al de helft van zijn kijkers verloren omdat ze hem niet goed verstaan. En ik versta die Hollanders zeer moeilijk. We verstaan elkaar niet eens
Van Groningen tot Leuven, van Amsterdam tot Hasselt, ik ben nog nooit in een Nederlandse stad geweest waar ik niet met de locals heb kunnen communiceren. Dus misschien ligt het wel aan u?
Oud 12 juni 2024, 16:50   #292
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dat komt van pas voor je werk in de abdij daar in Grimbergen, hè Witte?

Niet alle personen die de Latijnse richting volgden in het middelbaar,

werden later Pater Jay.
Oud 12 juni 2024, 16:54   #293
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Natuurlijk was hij een alcoholist. Hij heeft zelf ooit toegegeven dat hij dagelijks dronk en dat dat dan ook nog eens behoorlijk veel was. Het feit dat hij van de ene op de andere dag die levensstijl wist om te gooien toont aan wat voor ijzeren wil die man heeft. Er zijn er maar weinigen die hem dat zullen nadoen en dat verdient respect.
Nee want dat is een problematisch drinken of waar je niet meer zonder kan.
Hij dronk wel geregeld en soms veel wat niet noodzakelijk alcoholisme inhoud.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 16:57   #294
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben voorstander van het huidige vreemde talenonderwijs in Vlaanderen, behoudens de pampermentaliteit die ermee gepaard gaat. (beetje eisen ivm vocabulaire en grammaire .. oei oei ...)

En ik ben er onrechtstreeks en zeer deels ervaringsdeskundige in. Ik heb een nakomeling die 15 jaar professionele activiteiten achter de rug heeft in de UK en in de VS. Talenkennis heeft ervoor gezorgd dat er geen kleerscheuren (ontslagen) waren tijdens de periodes van economische crisissen. Dat was wel anders voor collega's die enkel hun thuistaal en het Engels konden.

Zelf heb ik ook een jaar in de VS gestudeerd

en ik kan U verzekeren ,als je daar met "Theo Francken" Engels afkomt

,begrijpt men U niet.

Dus het niveau Engels dat slechts 1 of 2 uur per week onderwezen wordt in het middelbaar ,volstaat niet meer om mee te kunnen internationaal.

Daarom pleit ik er voor om niet iedereen te verplichten meer uren Frans dan Engels te laten studeren in het middelbaar,maar de vrije keuze te laten aan elke student om zelf te bepalen wat zijn tweede taal wordt,Engels of Frans.

Maar ook deze vrije keuze is blijkbaar teveel gevraagd voor de Belgicisten .

Volgens hen moet de nadruk verplicht op het Frans blijven liggen voor elke Vlaamse student.
En met deze handelswijze staan we alleen in gans Europa enzijn we ons zelf in de voet aan het schieten.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 12 juni 2024 om 17:03.
Oud 12 juni 2024, 16:59   #295
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Frans is en blijft in dit land natuurlijk wel erg belangrijk, óók in de professionele wereld. Verder is er niet alleen Brussel en Wallonië, we grenzen toch ook aan Frankrijk, een zeer belangrijk Europees land waar we uitgebreide handelsrelaties mee hebben.
De wereld is wel iets groter. Maar heb toch sterk den indruk dat de grote verdedigers van het Frans (als verplicht tweede taal) mensen zijn, die zelf vaardig zijn in de Franse taal. Maar we spreken hier wel over kinderen die moeten starten met het aanleren van een tweede taal, en waarvan een groot gedeelte al moeite heeft met het aanleren van de moedertaal. Een vrije keuze van de tweede taal lijkt mij dan ook logischer, omdat Engels nu eenmaal eenvoudiger aan te leren is, en het daarenboven een wereldtaal is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 17:00   #296
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Natuurlijk was hij een alcoholist. Hij heeft zelf ooit toegegeven dat hij dagelijks dronk en dat dat dan ook nog eens behoorlijk veel was. Het feit dat hij van de ene op de andere dag die levensstijl wist om te gooien toont aan wat voor ijzeren wil die man heeft. Er zijn er maar weinigen die hem dat zullen nadoen en dat verdient respect.
Weinigen? U bewijst hier alweer uw vooroordelen én uw vooringenomenheid (+ uw NVA-gezindheid). Er zijn er meer dan u denkt. Bartje is echt geen uitzondering die het drinken kan laten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juni 2024 om 17:03.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 17:03   #297
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben voorstander van het huidige vreemde talenonderwijs in Vlaanderen, behoudens de pampermentaliteit die ermee gepaard gaat. (beetje eisen ivm vocabulaire en grammaire .. oei oei ...)

En ik ben er onrechtstreeks en zeer deels ervaringsdeskundige in. Ik heb een nakomeling die 15 jaar professionele activiteiten achter de rug heeft in de UK en in de VS. Talenkennis heeft ervoor gezorgd dat er geen kleerscheuren (ontslagen) waren tijdens de periodes van economische crisissen. Dat was wel anders voor collega's die enkel hun thuistaal en het Engels konden.
Och, ondanks alle talenkennis staat ons vanuit Europa een leuk strafbankje te wachten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 17:04   #298
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Van Groningen tot Leuven, van Amsterdam tot Hasselt, ik ben nog nooit in een Nederlandse stad geweest waar ik niet met de locals heb kunnen communiceren. Dus misschien ligt het wel aan u?
Leuven en Hasselt zijn geen Nederlandse steden Zeelander. We hebben jullie hier bijna 200 jaar geleden buitengegooid.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2024, 17:08   #299
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Leuven en Hasselt zijn geen Nederlandse steden Zeelander. We hebben jullie hier bijna 200 jaar geleden buitengegooid.
Zeker wel.
Oud 12 juni 2024, 17:09   #300
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij bedoelt" Nederlandstalige steden" Gipsy.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be