![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Komt er een Arizona-coalitie? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 61,11% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 38,89% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Algemeen Nederlands. Dialect is even beschaafd als de standaardtaal. Alleen staan de Vlamingen daar niet alleen in. In het zuiden van Duitsland, Oostenrijk en Alemannisch Zwitserland zal je maar zelden net en kreukvrij Standaard-Duits horen. Het dialect is er alomtegenwoordig en als mensen met niet-dialectsprekers praten, kuisen ze hun dialect wel wat op, maar de meesten verraden zich door hun tongval en/of plaatsgebonden woordenschat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard. In Brussel wordt het Nederlands toch reeds veel vlotter onthaald dan bv. dertig jaar geleden. Dat is fijn voor ons Vlamingen. Maar als je daar met een Don Quichotte mentaliteit fanatiek gaat pogen Nederlands door te duwen in alle omstandigheden krijg je een verzuring van de communicatie. Zeker wanneer je te maken hebt met een Brusselaar die weinig of geen Nederlands kent. Mijn houding in Brussel is: Nederlands als het kan, Frans als het moet.
![]() |
#263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meeste reacties in deze draad zijn totaal naast de kwestie en puur politiek.
Niemand pleit voor afschaffing van het onderwijs Frans in Vlaanderen. Wel voor de afschaffing van het Frans als enige verplichte tweede taal. Net zoals in het franstalig onderwijs het Nederlands geen verplichte tweede taal is. Tweede onderwijstaal hoort het Engels te zijn, en daarna kunnen leerlingen kiezen uit Frans, Duits, Spaans, en waarom geen Chinees als dat kan aangeboden worden. Die keuzemogelijkheid met nadruk op het Engels, bestaat in heel Europa behalve in Vlaanderen. En dat, geachte forummers, is een puur politieke keuze die dringend op de schop moet om onze kinderen geen handicap te bezorgen op de Europese en wereldmarkt.
![]() |
#264 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als oud persoon kan ik u verzekeren dat het reeds heel veel verbeterd is. Ik ben zelf uit West-Vlaanderen afkomstig. Maar wanneer ik er tegenwoordig op bezoek ben en in een winkelzaak binnenstap en mijn wensen uitspreek in het Nederlands kijkt niemand daarvan op en krijg ik een antwoord in het Nederlands. Een min of meer hoorbaar accent is normaal (zoals in elk land).
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U vergeet iets. Iets heel belangrijks: bij het leger was een pintje voor een milicien spotgoedkoop. Vele jonge gasten leerden daar echt drinken, zo gaat het verhaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, zo gaat uw verhaal
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#270 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#271 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit de oude legerdoos.
Elke categorie had ook zijn eigen bar. Die van de bv’s was kaal, spartaans en donker, die van de onderofficieren groot en gezellig. De officieren hadden dan weer comfortabele fauteuils en een uitzicht. Maar overal kostte een pint hetzelfde: 11 frank (27 cent). Met mijn weelderige korporaalswedde kon ik dus elke dag twaalf pinten drinken, als ik dat zou gewenst hebben, want ook de miliciens mochten er drinken. En drinken deden ze.En ze leerden ook drinken want de ene milicien trok de andere mee. Overigens is het leger (nu nog) een uitgelezen plek voor alchohoverslaving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#273 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
https://youtu.be/u5V4HNZY3Rg?si=R7NyFWRLHN4YkcKg Hier valt het nog mee, maar toch ondertiteld. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gij verbetert met de jaren, Kjoe. ![]()
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De draad federale regeringsvorming is ontaard in pintelieren tijdens den troep.
Dan maar wat gedetailleerder de problemen beschrijven: ze mogen alles gratis maken, maar dan wel ..... OP EIGEN KOSTEN. link: Ze willen meer kerncentrales, minder belastingen en héél veel gratis: maak kennis met Waalse stuntpartij Les Engagés titel: https://www.hln.be/verkiezingen/ze-w...ages~a2cd884b/ Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is Stevaert soms gereïncarneerd in Prévot? Alleen komt er hier nog iets bij: een enorme bedilzucht. Restauranthouders verplichten om gratis water aan te bieden. Gemeentes verplichten om gratis internet aan te bieden. Iets verplichten, maar de factuur wel doorschuiven naar iemand anders. Van dwingelandij gesproken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik ben er onrechtstreeks en zeer deels ervaringsdeskundige in. Ik heb een nakomeling die 15 jaar professionele activiteiten achter de rug heeft in de UK en in de VS. Talenkennis heeft ervoor gezorgd dat er geen kleerscheuren (ontslagen) waren tijdens de periodes van economische crisissen. Dat was wel anders voor collega's die enkel hun thuistaal en het Engels konden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. De kantine. Miliciens. 2. Bar BV. BV's. 3. Mess Onderofficieren. Onderofficieren. 4. Mess Officieren. Officieren.
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlamingen zijn nogal koppig. Vlaanderen, love it or leave it.
|
![]() |
![]() |