Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2025, 15:35   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als slechts één veiligheidsfactor z'n rol gespeeld heeft, dan is er duidelijk iets mis.

In het voorbeeld van de betonmolen zijn verschillende veiligheidsfactoren met de voeten getreden, eigenlijk is er geen enkele toegepast.
Veiligheid begint bij jezelf. Tot 30 jaar geleden was dat ook je enige veiligheid, hetgeen je zelf kon afdwingen. Veiligheidsbril waar je kon door zien na een paar uur, regel het zelf, want in't magazijn was er een quota, 1 per 6 maand, en van de goedkoopste kwaliteit mogelijk.
Veiligheidsschoenen, als je geluk had, was het een type dat nuttig was.
Ademhalingsbescherming. Ik weet nu dat ik een redelijke kans tot mesothelioom heb. (tja, opgroeien en werken in Asbest hart van Vlaanderen)
Maar die 30 jaar geleden.... Hey mietje,'t is maar stof, verwijder die lappen rond die stoomketel maar.

De meest veilige en propere omgeving waar ik tot nu toe gewerkt heb, is in de kerncentrale. In de periode ik daar actief was, heb ik minder straling tegengekomen dan gedurende 1 vliegtuigtrip.

Nu is het een pak simpeler, als je
1) kennis hebt
2) op je strepen kan staan.

'ik doe het niet, het is niet veilig" is geen werkweigering.
Een werkgever die dat nu probeert, en de ontslagen persoon intelligenter is dan een opgewarmde schoenzool, daar smult de arbeidsrechtbank van.
Oud 14 augustus 2025, 15:53   #82
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Veiligheid begint bij jezelf. Tot 30 jaar geleden was dat ook je enige veiligheid, hetgeen je zelf kon afdwingen. Veiligheidsbril waar je kon door zien na een paar uur, regel het zelf, want in't magazijn was er een quota, 1 per 6 maand, en van de goedkoopste kwaliteit mogelijk.
Veiligheidsschoenen, als je geluk had, was het een type dat nuttig was.
Ademhalingsbescherming. Ik weet nu dat ik een redelijke kans tot mesothelioom heb. (tja, opgroeien en werken in Asbest hart van Vlaanderen)
Maar die 30 jaar geleden.... Hey mietje,'t is maar stof, verwijder die lappen rond die stoomketel maar.

De meest veilige en propere omgeving waar ik tot nu toe gewerkt heb, is in de kerncentrale. In de periode ik daar actief was, heb ik minder straling tegengekomen dan gedurende 1 vliegtuigtrip.

Nu is het een pak simpeler, als je
1) kennis hebt
2) op je strepen kan staan.

'ik doe het niet, het is niet veilig" is geen werkweigering.
Een werkgever die dat nu probeert, en de ontslagen persoon intelligenter is dan een opgewarmde schoenzool, daar smult de arbeidsrechtbank van.
Toen ik begon te werken in een bedrijf kreeg ik een tijdelijk contract omdat ik nog naar het leger moest gaan.
Ik mocht daar met de heftruck rijden (zonder ook maar iets van attesten).
De derde dag dat ik daar werkte deden de remmen het niet meer.
De baas: "Dat is niet erg, gewoon een beetje voorzichtig zijn!".
Ik weigerde om daar mee te rijden, ik mocht beschikken.

Geen moment spijt van gehad, ik ben toen kunnen beginnen bij het bedrijf waar ik gewerkt heb tot aan mijn pensioen (43 jaar, legerdienst inbegrepen).
In dit bedrijf primeerde veiligheid.
Wij kregen daar de nodige PBM's, als ze versleten waren, kreeg je gewoon nieuwe. Daar werd echt niet op bespaart.

Als we in besloten ruimtes moesten werken, was er de nodige apparatuur zodat we zuivere lucht konden inademen. De ene keer was dit gezuiverde perslucht, de andere keer konden dat flessen zijn.
Wij mochten daar ook nooit alleen ingaan en je moest medisch geschikt zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2025, 23:54   #83
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan jullie deze documentaire wel aanraden als het gaat over arbeidsveiligheid in de jaren 70. Geweldige BBC documentaire https://www.youtube.com/watch?v=w3ma9iYx4rg&t=224s

https://www.youtube.com/watch?v=NKPApAsJbj4

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 16 augustus 2025 om 00:10.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2025, 00:02   #84
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog zo'n parel van arbeidsveiligheid.
Oud 16 augustus 2025, 00:13   #85
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is nog niet eens zijn ergste filmke...

https://www.youtube.com/watch?v=NKPApAsJbj4. hoe hij naar boven klimt,...

en ze hebben ook een camera man zo zot gekregen om daar op te kruipen. Ge vraagt u ook af hoe het in godsnaam mogelijk is dat m nooit naar beneden is gedonderd.

er is ook nog eentje waar hij een schouw naar beneden haalt door ze te ondergraven, stutten met hout en vervolgens de boel in de fik steekt...
Oud 25 oktober 2025, 22:01   #86
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

en ze hebben ook een camera man zo zot gekregen om daar op te kruipen. Ge vraagt u ook af hoe het in godsnaam mogelijk is dat m nooit naar beneden is gedonderd.

er is ook nog eentje waar hij een schouw naar beneden haalt door ze te ondergraven, stutten met hout en vervolgens de boel in de fik steekt...
Die kerel uit dat filmpje is toch wel compleet mesjogge.

En dan z'n uitspraken: "I never fell of a chimney, you only fall of them once"
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2025, 05:55   #87
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Fred Dibna!

Een echte legende in het VK van toen......De natie stond toen (de seventies) afgeladen vol met schouwen,sommige toen al meer dan een eeuw oud, erfenissen van het Britse industriele verleden dat in de seventies helemaal ineenstortte.Schouwen dus waarvan de bijhorende fabrieken aan het sluiten waren of reeds leeg stonden.De man heeft Groot Brittanie een echte dienst bewezen die gevaarlijke dingen weg te halen....

Veiligheid was toen,om te beginnen,dat niemand die daar niet moet zijn in de buurt is want het "branden" van een schouw was de typische manier....

...en toen kwamen de camera's....

Niettemin zou ik wel eens willen gezien hebben hoe de "spingstofexperts" van tegenwoordig sommige van Freds werkjes van toen met even weinig omgevingssschade zouden gedaan hebben....Iedereen,inclusief den baas (Fred) wist verdomd goed wat hij daar deed .

Laatst gewijzigd door kelt : 26 oktober 2025 om 06:04.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2025, 08:26   #88
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Fred Dibna!

Een echte legende in het VK van toen......De natie stond toen (de seventies) afgeladen vol met schouwen,sommige toen al meer dan een eeuw oud, erfenissen van het Britse industriele verleden dat in de seventies helemaal ineenstortte.Schouwen dus waarvan de bijhorende fabrieken aan het sluiten waren of reeds leeg stonden.De man heeft Groot Brittanie een echte dienst bewezen die gevaarlijke dingen weg te halen....

Veiligheid was toen,om te beginnen,dat niemand die daar niet moet zijn in de buurt is want het "branden" van een schouw was de typische manier....

...en toen kwamen de camera's....

Niettemin zou ik wel eens willen gezien hebben hoe de "spingstofexperts" van tegenwoordig sommige van Freds werkjes van toen met even weinig omgevingssschade zouden gedaan hebben....Iedereen,inclusief den baas (Fred) wist verdomd goed wat hij daar deed .
Opblazens toren is inderdaad delicaat werkje. Niet zo ver van huis, in Nederlands-Limburg is dit in de jaren '80 bij de afbraak van de mijnen, meermaals serieus misgelopen.

https://historiek.net/de-wraak-van-de-lange-jan/52179/
https://www.gluckauf.nl/emma/sloop-stm-emma

-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 23:44   #89
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Die kerel uit dat filmpje is toch wel compleet mesjogge.

En dan z'n uitspraken: "I never fell of a chimney, you only fall of them once"
hij is er nooit afgedonderd, maar als ge bedenkt dat m ook met een paar pints of lager in zijn systeem die schouw op durfde te kruipen kunt ge u alleen maar bedenken dat die regelmatig hoerensjans moet gehad hebben.

alhoewel in die tijd deden ze dus gewoon dit soort dingen, een nonkel van mij deed alleen maar dat soort levensgevaarlijk werk, op schouwen kruipen, tankcleaning, alles waar je vroegtijdig aan kon doodgaan en wat goed betaalde, de mens is er dan ook al een hele tijd niet meer.

Ik ken er zo nog ene, eigenlijk zelfde verhaal, als het gevaarlijk was en veel opbracht dan kroop m erin of erop, van niks schrik, ja de madame had een gat in haar hand, dus de poen moest binnen blijven stromen he. Maar die heeft ook niet te veel pensioen ontvangen.
Oud Gisteren, 23:47   #90
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Opblazens toren is inderdaad delicaat werkje. Niet zo ver van huis, in Nederlands-Limburg is dit in de jaren '80 bij de afbraak van de mijnen, meermaals serieus misgelopen.

https://historiek.net/de-wraak-van-de-lange-jan/52179/
https://www.gluckauf.nl/emma/sloop-stm-emma

Nu de Fred brak die dingen af, maar kunt ge u voorstellen hoe ze die 100 jaar geleden met den hand metsten, ... in weer en wind, zonder beveiliging of iets.
Oud Vandaag, 04:17   #91
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Een van de meest gevolgde opleidingen in de gevangenis is de basis veiligheid VCA.
De dames van het toenmalige veiligheidsinstituut in de Jesusstraat te Antwerpen gingen regelmatig examens afnemen in verscheidene gevangenissen.
De mannen die een vca-attest bezaten hadden veel vlugger werk als ze vrij kwamen.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 05:36   #92
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

LUIHEID!!!

Branddeuren: er was veel passage met rolkarretjes,,, puur uit gemakzucht werden er spiekes onder de deuren gestoken.
Regelmatig kregen we een mail van de veiligheidsadviseur dat het niet mocht, dan verdwenen die spiekes voor eventjes.

Er was één vaste dag dat er nooit spiekes onder de deuren staken: de dag dat de arbeidsinspectie ( met een geneesheer erbij) langs kwam.

Eens dat jaarlijks bezoek voorbij ging alles terug zijn oude gangetje.
Oud Vandaag, 07:02   #93
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
LUIHEID!!!

Branddeuren: er was veel passage met rolkarretjes,,, puur uit gemakzucht werden er spiekes onder de deuren gestoken.
Regelmatig kregen we een mail van de veiligheidsadviseur dat het niet mocht, dan verdwenen die spiekes voor eventjes.

Er was één vaste dag dat er nooit spiekes onder de deuren staken: de dag dat de arbeidsinspectie ( met een geneesheer erbij) langs kwam.

Komt me bekend voor. Maar we doen er nog een schepje bovenop.
Bij 1 van mijn vorige jobs.
Na een paar dagen "doorgedreven controle" en het uitdelen van schriftelijke verwittigingen aan de "overtreders" werden de branddeuren niet opengehouden met spieën en andere zaken, zoals brandblussers.
Maar het duurde niet lang voor de grote baas begon te zagen over lelijke, beschadigde deuren, en het facilities team het budget zag opblazen. Dit omdat ze deuren en karretjes bij de vleet mochten herstellen...
Oud Vandaag, 07:18   #94
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
LUIHEID!!!

Dat van die spiekes klinkt me heel bekend in de oren.
Oud Vandaag, 07:21   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komt me bekend voor. Maar we doen er nog een schepje bovenop.
Bij 1 van mijn vorige jobs.
Na een paar dagen "doorgedreven controle" en het uitdelen van schriftelijke verwittigingen aan de "overtreders" werden de branddeuren niet opengehouden met spieën en andere zaken, zoals brandblussers.
Maar het duurde niet lang voor de grote baas begon te zagen over lelijke, beschadigde deuren, en het facilities team het budget zag opblazen. Dit omdat ze deuren en karretjes bij de vleet mochten herstellen...
De betere zaken hebben branddeuren met elektromagneten.
Ik heb er in mijn loopbaan zo veel mogen plaatsen, dit is goedgekeurd door de brandweer. De spanning aan de elektromagneten valt weg bij brandalarm of bij het wegvallen van de stroom. Deuren gaan dan automatisch dicht.
Oud Vandaag, 07:55   #96
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat van die spiekes klinkt me heel bekend in de oren.

D. K.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:20   #97
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er in mijn loopbaan zo veel mogen plaatsen, dit is goedgekeurd door de brandweer. De spanning aan de elektromagneten valt weg bij brandalarm of bij het wegvallen van de stroom. Deuren gaan dan automatisch dicht.
Yep, maar daar zal op die zaak geen budget voor geweest zijn.

De CEO wou elk jaar nieuwe stoelen in zijn bureau. Veel belangrijker, die 3 Eames en 2 Ikea bureaustoelen.

Laatst gewijzigd door maddox : Vandaag om 08:22.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:27   #98
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik las ooit in een map met de procedures bij brand dat de branddeuren dienden gesloten worden op m'n vorig werk waar al eens een brandweercommandant was gestorven. Een tijdje nadat brand was uitgebroken en iedereen geëvacueerd leek sloot ik een schuifbranddeur. Gelukkig had iemand die achter de hoek aan het blussen was dit door, dat gehoord, aangevoeld of misschien was het toeval, anders hij was er in gebleven. Ik raak nooit nog zo'n grote schuifbranddeur aan.

In het gebouw waar ik woon lijken de branddeuren me daarenboven een enorm gevaar. Op het gelijkvloers komen zoveel deuren samen dat men telkens een deur moet sluiten voor een andere open kan waardoor een vlotte doorgang absoluut niet mogelijk is. Dat moet een per een. 100 appartementen evacueren door deuren die elkaar tegenwerken en de brandweer die om de zoveel jaar komt controleren ziet daar geen probleem in. Zolang de branddeuren maar toe zijn en de blusapparaten in orde. Paraplu. Welke hoogopgeleide imbeciel dat getekend heeft ...
Oud Vandaag, 08:53   #99
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sommige deuren hadden van die magneten, om de twee maanden werden de pompen die de deur dicht moest trekken nagekeken.
De meeste laboverdiepingen waren forten waar je zonder badge niet binnen kwam en waar de regels goed gevolgd werd.
De verdiepingen met de bureaus was en ander paar mouwen.
De veiligste plek was die met het chemisch afval. Daar was alles tip top in orde. Alle PMB'S waren voorzien , en daar ging niks buiten zonder verzegeld en gescand te zijn. Plus je moest altijd met twee zijn.
Oud Vandaag, 09:59   #100
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yep, maar daar zal op die zaak geen budget voor geweest zijn.

De CEO wou elk jaar nieuwe stoelen in zijn bureau. Veel belangrijker, die 3 Eames en 2 Ikea bureaustoelen.
Erg hé.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be