Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2006, 16:32   #261
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Toch wel eigenaardig dat dit zo gevoelig ligt bij julie. Je reactie laat duidelijk uitschijnen dat het nog altijd actueel is.
Vanzelfsprekend is dat brandend actueel, de huidige situatie toont dat elke dag met steeds meer voorbeelden aan.

Citaat:
Die verkwanseling was destijds ook met medewerking van de Vlamingen. Toen de tijd van handelen aangebroken was bleven julie op je reet zitten en kom nu niet af met je vredelievend volk.
Niks medewerking. Integendeel, tot ver in de jaren veertig was er in Vlaanderen actief verzet tegen de afscheiding.

En het is niet omdat we toen niet in staat waren om het vaderland te verdedigen, dat we nu niet zouden mogen doen, nu we het (misschien) wel kunnen.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 16:33   #262
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hoeven niet waanzinnig te doen daarover. Het is meer zij die met een minderwaardigheidscomplex opgescheept zitten die de groteren met alle zonden van Israël overladen. Neem maar als voorbeeld de hetze tegen de amerikanen, de dominante mogendheid bij uitstek.
Ik zit niet opgescheept met een minderwaardigheidscomplex. En niemand zal me dan kunnen aanpraten.

Ik heb nochtans niet de minste moeite met het spreken van Engels ondanks hun dominantie, zoals ik ook geen moeite heb met het Frans ondanks hun arrogantie, noch van het Duits of Italiaans ondanks hun weetikwat-antie.
Oud 5 april 2006, 16:34   #263
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het was een reactie op het 'echte frans' t.o.v. het zogenaamde 'dialect-vlaams'.
Daar is namelijk nogal wat op af te dingen.

Verder weet u niet hoe en waar ik me heb laten 'inlichten'. Ik constateer alleen dat echte fransen vertederd kijken als ze weer eens een waal horen spreken.

Ja. Vaak met een vet accent. Maar hij heeft wel de moeite genomen om een vreemde, en bijna dode, taal te leren.

Uw argumenten raken echt op hé? En uw toon wordt steeds vinniger....
Komaan jongen, ga je nu echt die toer op om je argumentatie te stofferen ?

- Men leert geen taal voor de moeite maar door noodzaak. Een bijna dode taal, het einde is nabij
Oud 5 april 2006, 16:39   #264
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat nog maar eens bewijst dat voor de doorsnee Vlaming, en zijn Waalse medeburger, de taal geen enkel punt is.
Toch wel, maar mensen die niet dagelijks te maken hebben met de franse taalarrogantie laat het thema koud. Wel is het zo dat jaar na jaar méér Vlamingen er mee geconfronteerd worden. En dat in combinatie met het economisch gegeven, maakt dat zij makkelijker overhaald kunnen worden. Indien het economisch gegeven er niet zou zijn, zou het toch ook nog slechts een kwestie van een beperkt aantal jaren zijn, gezien de manier waarop o.a. de Waalse politici Vlamingen behandelen.
Oud 5 april 2006, 16:45   #265
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zijn uit hun economische miserie geraakt, gelukkig maar. En DAT is de reden waarom ze zich nu almachtig voelen om België te laten vallen. Dat is nu al de tweede keer dat ze hun land willen verkwanselen, zogezegd omdat ze meer respect en zeggenschap op een ander zouden krijgen. Afijn, dat vertellen de politiekers ons toch ...
1. DAT is hoe jij erover denkt. Dat is niet de eerste reden (zie post hierboven). Zonder Franse taalarrogantie zou het economisch gegeven helemaal geen rol spelen (en dus geen vraag tot scheiding) want dan woonden we met zijn allen in een prachtig België.
2.Wat was de eerste keer ?
3.En jouw politiekers, spreken zij de waarheid ?
Oud 5 april 2006, 16:58   #266
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grotendeels met je eens. Niet alleen de Fransen maar ook Duitsers, Engelsen, Spanjaarden, Italianen zijn weinig tweetalig, waarom toch ?
Idd, jij als franstalige met een zeer goede kennis van het NL, beseft toch ook dat jouw horizon ruimer is dan jouw eentalige buurman.

Er is in Europa een evolutie op gang waarbij het Engels steeds belangrijker wordt...
Oud 5 april 2006, 17:00   #267
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons zeggen dat ze "bijna" een wereldtaal is. Maar dat kan me eigenlijk niet veel schelen, voor mij is de taal een communicatiemiddel, punt uit.
Beloofd ?
Oud 5 april 2006, 17:05   #268
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan jongen, ga je nu echt die toer op om je argumentatie te stofferen ?

- Men leert geen taal voor de moeite maar door noodzaak. Een bijna dode taal, het einde is nabij
Ik heb zelfs de moeite genomen om een taal te leren niet uit noodzaak, maar gewoon omdat ik ze zo mooi klinken vond. En pas nadien ben ik van hun cultuur en land gaan houden....
Oud 5 april 2006, 17:08   #269
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een bijna dode taal, het einde is nabij
Ach ja. Ik kan óók stekelig zijn. Maar als Chirac het in Europa niet eens meer in zijn eigen taal kan afkan....

Maar even serieus: Elke keer als ik een waal en/of franstalige ontmoet, is die persoon hartelijk, vriendelijk en doet zelfs zijn best een woordje nederlands met me te spreken. Uw houding, en die van een aantal andere taal-extremisten, schiet me echter in het verkeerde keelgat.

Zijn al die andere franstaligen nu zo vriendelijk tegen me omdat ik nederlander ben i.p.v. vlaming? Of denkt iedereen zoals u en voeren ze voor mij een toneelstukje op?
Uw taalarrogantie is in ieder geval stuitend. Ik begin de vlaming steeds meer en beter te begrijpen.

Voor wat betreft engelsen en italianen kunt u gelijk hebben. Maar bij duitsers zie ik de afgelopen 20 jaar een ferme verandering; De meeste duitsers w�*llen in het internationaal verkeer niet eens meer hun eigen taal gebruiken maar het engels. Ook doen ze erg hun best om zich te verdiepen in hun buurlanden en de taal ervan.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 17:14   #270
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor wat betreft engelsen en italianen kunt u gelijk hebben. Maar bij duitsers zie ik de afgelopen 20 jaar een ferme verandering; De meeste duitsers w�*llen in het internationaal verkeer niet eens meer hun eigen taal gebruiken maar het engels. Ook doen ze erg hun best om zich te verdiepen in hun buurlanden en de taal ervan.
Dit kan ik door persoonlijke ervaring beamen. De meeste Duitsers zijn het Engels machtig.
Oud 5 april 2006, 17:18   #271
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Toch wel, maar mensen die niet dagelijks te maken hebben met de franse taalarrogantie laat het thema koud. Wel is het zo dat jaar na jaar méér Vlamingen er mee geconfronteerd worden. En dat in combinatie met het economisch gegeven, maakt dat zij makkelijker overhaald kunnen worden. Indien het economisch gegeven er niet zou zijn, zou het toch ook nog slechts een kwestie van een beperkt aantal jaren zijn, gezien de manier waarop o.a. de Waalse politici Vlamingen behandelen.
Vertel me eens, hoe en door wie word een Vlaming ervan weerhouden zijn taal te spreken in zijn eigen streek?.
Oud 5 april 2006, 17:21   #272
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar even serieus: Elke keer als ik een waal en/of franstalige ontmoet, is die persoon hartelijk, vriendelijk en doet zelfs zijn best een woordje nederlands met me te spreken. Uw houding, en die van een aantal andere taal-extremisten, schiet me echter in het verkeerde keelgat.

Zijn al die andere franstaligen nu zo vriendelijk tegen me omdat ik nederlander ben i.p.v. vlaming? Of denkt iedereen zoals u en voeren ze voor mij een toneelstukje op?
Uw taalarrogantie is in ieder geval stuitend. Ik begin de vlaming steeds meer en beter te begrijpen.

Reden te meer om eindelijk eens te begrijpen dat al die heisa het werk is van politieke opportunisten.

Wat de Duitsers betreft, rij eens van Trier tot Freiburg, het ganse "Schwarzwald" dus, en check eens hoeveel er de taal van hun naaste buur spreken.
Oud 5 april 2006, 17:24   #273
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
De waarheid trekt veel scheldnamen aan.
Oud 5 april 2006, 17:27   #274
Egidius

Standaard

Citaat:
Vertel me eens, hoe en door wie word een Vlaming ervan weerhouden zijn taal te spreken in zijn eigen streek?.
En het verband met Job's post is wat precies?
Oud 5 april 2006, 17:28   #275
Egidius

Standaard

Citaat:
Wat de Duitsers betreft, rij eens van Trier tot Freiburg, het ganse "Schwarzwald" dus, en check eens hoeveel er de taal van hun naaste buur spreken.
Ze spreken daar geen Frans dus?
Oud 5 april 2006, 17:30   #276
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er zijn verschillen bij de Franstaligen t.o. van Vlamingen en Nederlanders.

Een Brusselaar gaat ervan uit dat de Vlaming maar Frans moeten kennen. Punt. Dit geldt niet voor Nederlanders.

Een Waal -ten velde- (om het zo maar eens effe te noemen) heeft over het algemeen niet deze houding t.o. Valmingen, noch tegenover Nederlanders.

De Fransen hebben deze houding over het algemeen niet zozeer tegenover een Vlaming, maar wel tegenover een Belg.
Wij zijn niet voor niets hun 'petits Belges'.
Wanneer je dan uitlegt dan het Frans van een Vlaming niet de moedertaal is maar voor een voor hen vreemde taal en dat onze moedertaal het Nederlands is, verandert hun houding. Ze kennen de Belgische situatie helemaal niet en in hun achterhoofd zien ze de Belgische situatie als hun Elzasser situatie. Wanneer ik dan opklaar dat wij, Vlamingen, de meerderheid uitmaken in België en dat wij in een eentalig Vlaanderen wonen, waar wij het FR nooit nodig hebben, verandert hun houding zienderogen naar een houding die ze aannemen tegenover Nederlanders (je moet ze eerst ook nog eens wel eens uitgelegd hebben dat je geen duitser bent, en dat het nederlands géén duitse taal is). Dan pas waarderen ze dat je moeite doet om hun taal te spreken. Maar dan zijn we al een avond en een paar flessen franse wijn en frans brood met franse kaas verder...
Oud 5 april 2006, 17:31   #277
Egidius

Standaard

Citaat:
Reden te meer om eindelijk eens te begrijpen dat al die heisa het werk is van politieke opportunisten.
Dat blijven mensen die er belang bij hebben dat hun positie buiten schot blijft maar herhalen.

Het is niet correct zoals iedereen kan zien: steeds meer gewone Vlamingen die niet langs de taalgrens of Brussel wonen, beginnen de taalarrogantie van vele franstaligen beu te worden.

Face it: de basis waarop België gebouwd is, nl. de creatie van een eentalige Latijnse staat, is verdwenen.
Oud 5 april 2006, 17:46   #278
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen Frans dus zeker ? Engels wellicht wel ? Zo'n beetje de Waalse situatie ?

Een Schwarzwalder spreekt nochtans perfect de taal van zijn buur. Want zijn buren zijn oud-duitsers die in de Elzas wonen, en waar je perfect in het Duits -hun oude heimat-taal voor de gedwongen verfransing toesloeg- verder geholpen wordt.

Laatst gewijzigd door job : 5 april 2006 om 17:46.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 17:53   #279
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet begot niet waarom je deze vraag stelt ?
Een Vlaming wordt door niemand weerhouden om zijn taal in eigen streek te spreken !
Oud 5 april 2006, 18:49   #280
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik weet begot niet waarom je deze vraag stelt ?
Een Vlaming wordt door niemand weerhouden om zijn taal in eigen streek te spreken !
Voor u en Egide:

Citaat:
Toch wel, maar mensen die niet dagelijks te maken hebben met de franse taalarrogantie laat het thema koud. Wel is het zo dat jaar na jaar méér Vlamingen er mee geconfronteerd worden.
De vraag was idd niet klaar. Het moet zijn: wat weerhoud de Vlamingen om hun eigen taal te spreken in plaats van de franstaligen naar de mond te praten ?.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be