![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En het is niet omdat we toen niet in staat waren om het vaderland te verdedigen, dat we nu niet zouden mogen doen, nu we het (misschien) wel kunnen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb nochtans niet de minste moeite met het spreken van Engels ondanks hun dominantie, zoals ik ook geen moeite heb met het Frans ondanks hun arrogantie, noch van het Duits of Italiaans ondanks hun weetikwat-antie.
![]() |
![]() |
#263 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- Men leert geen taal voor de moeite maar door noodzaak. Een bijna dode taal, het einde is nabij ![]()
![]() |
![]() |
#264 |
Minister-President
|
![]() Toch wel, maar mensen die niet dagelijks te maken hebben met de franse taalarrogantie laat het thema koud. Wel is het zo dat jaar na jaar méér Vlamingen er mee geconfronteerd worden. En dat in combinatie met het economisch gegeven, maakt dat zij makkelijker overhaald kunnen worden. Indien het economisch gegeven er niet zou zijn, zou het toch ook nog slechts een kwestie van een beperkt aantal jaren zijn, gezien de manier waarop o.a. de Waalse politici Vlamingen behandelen.
![]() |
#265 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2.Wat was de eerste keer ? 3.En jouw politiekers, spreken zij de waarheid ?
![]() |
![]() |
#266 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er is in Europa een evolutie op gang waarbij het Engels steeds belangrijker wordt...
![]() |
![]() |
#267 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#268 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#269 |
|
![]() Ach ja. Ik kan óók stekelig zijn.
![]() Maar even serieus: Elke keer als ik een waal en/of franstalige ontmoet, is die persoon hartelijk, vriendelijk en doet zelfs zijn best een woordje nederlands met me te spreken. Uw houding, en die van een aantal andere taal-extremisten, schiet me echter in het verkeerde keelgat. Zijn al die andere franstaligen nu zo vriendelijk tegen me omdat ik nederlander ben i.p.v. vlaming? Of denkt iedereen zoals u en voeren ze voor mij een toneelstukje op? Uw taalarrogantie is in ieder geval stuitend. Ik begin de vlaming steeds meer en beter te begrijpen. Voor wat betreft engelsen en italianen kunt u gelijk hebben. Maar bij duitsers zie ik de afgelopen 20 jaar een ferme verandering; De meeste duitsers w�*llen in het internationaal verkeer niet eens meer hun eigen taal gebruiken maar het engels. Ook doen ze erg hun best om zich te verdiepen in hun buurlanden en de taal ervan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#271 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#272 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat de Duitsers betreft, rij eens van Trier tot Freiburg, het ganse "Schwarzwald" dus, en check eens hoeveel er de taal van hun naaste buur spreken.
![]() |
![]() |
#273 |
Minister-President
|
![]() De waarheid trekt veel scheldnamen aan.
![]() |
#274 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een Brusselaar gaat ervan uit dat de Vlaming maar Frans moeten kennen. Punt. Dit geldt niet voor Nederlanders. Een Waal -ten velde- (om het zo maar eens effe te noemen) heeft over het algemeen niet deze houding t.o. Valmingen, noch tegenover Nederlanders. De Fransen hebben deze houding over het algemeen niet zozeer tegenover een Vlaming, maar wel tegenover een Belg. Wij zijn niet voor niets hun 'petits Belges'. Wanneer je dan uitlegt dan het Frans van een Vlaming niet de moedertaal is maar voor een voor hen vreemde taal en dat onze moedertaal het Nederlands is, verandert hun houding. Ze kennen de Belgische situatie helemaal niet en in hun achterhoofd zien ze de Belgische situatie als hun Elzasser situatie. Wanneer ik dan opklaar dat wij, Vlamingen, de meerderheid uitmaken in België en dat wij in een eentalig Vlaanderen wonen, waar wij het FR nooit nodig hebben, verandert hun houding zienderogen naar een houding die ze aannemen tegenover Nederlanders (je moet ze eerst ook nog eens wel eens uitgelegd hebben dat je geen duitser bent, en dat het nederlands géén duitse taal is). Dan pas waarderen ze dat je moeite doet om hun taal te spreken. Maar dan zijn we al een avond en een paar flessen franse wijn en frans brood met franse kaas verder... ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#277 | |
|
![]() Citaat:
Het is niet correct zoals iedereen kan zien: steeds meer gewone Vlamingen die niet langs de taalgrens of Brussel wonen, beginnen de taalarrogantie van vele franstaligen beu te worden. Face it: de basis waarop België gebouwd is, nl. de creatie van een eentalige Latijnse staat, is verdwenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een Schwarzwalder spreekt nochtans perfect de taal van zijn buur. Want zijn buren zijn oud-duitsers die in de Elzas wonen, en waar je perfect in het Duits -hun oude heimat-taal voor de gedwongen verfransing toesloeg- verder geholpen wordt.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 5 april 2006 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Een Vlaming wordt door niemand weerhouden om zijn taal in eigen streek te spreken !
![]() |
![]() |
#280 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |