Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2006, 08:16   #81
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Niemand vraagt erom, noch de klanten, noch de werkgevers, noch de werknemers. Zondag rustdag vind ik een goed idee.
Niemand vraagt erom? Wat maakt je daar zo zeker van? Al eens goed gezien hoeveel volk er vaak rondloopt op zo'n koopzondag?

Citaat:
Belastingen had ik al vermeld, te veel ambtenaren (de lamzakken!) is jouw toevoeging.
Correctie, die lamzakken voeg jij er aan toe.
En dan mag je me nu eens uitleggen wat er verkeerd is aan het hebben van deze bedenkingen; het is immers een feit dat België de hoogste belastingsdruk heeft en dat België een inefficiënt staatsapparaat heeft. Is dat iets dat niet gezegd mag worden? Moeten we ons daar maar bij neerleggen? Of is het geen misdrijf om naar beter te streven?

Citaat:
De staatshervorming zou anders ook geen slechte reden zijn: we hebben alles dubbel, dus: Vlaanderen afbouwen.
Of België afbouwen; andere oplossing, zelfde eindresultaat. Of alle regeringen afslanken tot hun werkelijke bevoegdheden. Eveneens zelfde eindresultaat...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 11:23   #82
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
het is immers een feit dat België de hoogste belastingsdruk heeft en dat België een inefficiënt staatsapparaat heeft. Is dat iets dat niet gezegd mag worden? Moeten we ons daar maar bij neerleggen? Of is het geen misdrijf om naar beter te streven?
Tja, er bestaat inderdaad een (jaarlijks) blunderboek, of het GTI-rapport (Grand Travaux Inutiles): een brug zonder invalsweg, of van die absurditeiten die veel geld kosten. Douches in het Europees parlement, onbruikbaar wegens lawaaihinder voor bezoekers, de sommen die uitgegeven worden bij de herinrichting van de kabinetten bij een nieuwe coalitie, de wijnkelder van de senaat, snoepreisjes, ... .

Probleem is echter dat veel van dat zgn "beter bestuur" een verborgen agenda heeft. Aan het ontbijt werd ik onaangenaam verrast door de uitspraken van een pipoke van jong-VLD die een hele batterij anti-syndicale maatregelen op stapel wil, onder het VLD-motto "jong en meedogenloos".

Zonder belastingen heeft de regering geen beleidsruimte, alles wat ze niet uitgeeft verschuift naar particuliere uitgaven. Staatsschuld verschuift naar schulden bij particulieren: want we moeten toch consumeren zeker! Geen geld meer voor onderwijs: verhoog de inschrijvingsgelden. Hef belasting op een tunnel of brug, en liefst op die waar je niet rond kan, enz.

Ik denk dat het zeer goed is om naar "beter" te streven, en om daar zeer bewust bij stil te staan. Daarbij zijn twee vragen:

1. Wat is "beter"?
2. Hoe kan je er naartoe?

Van beide vragen is de eerste de moeilijkste, denk ik.

Citaat:
Of België afbouwen; andere oplossing, zelfde eindresultaat. Of alle regeringen afslanken tot hun werkelijke bevoegdheden. Eveneens zelfde eindresultaat...
Financieel gezien (misschien) wel, politiek gezien niet.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 11:50   #83
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, er bestaat inderdaad een (jaarlijks) blunderboek, of het GTI-rapport (Grand Travaux Inutiles): een brug zonder invalsweg, of van die absurditeiten die veel geld kosten. Douches in het Europees parlement, onbruikbaar wegens lawaaihinder voor bezoekers, de sommen die uitgegeven worden bij de herinrichting van de kabinetten bij een nieuwe coalitie, de wijnkelder van de senaat, snoepreisjes, ... .

Probleem is echter dat veel van dat zgn "beter bestuur" een verborgen agenda heeft. Aan het ontbijt werd ik onaangenaam verrast door de uitspraken van een pipoke van jong-VLD die een hele batterij anti-syndicale maatregelen op stapel wil, onder het VLD-motto "jong en meedogenloos".

Zonder belastingen heeft de regering geen beleidsruimte, alles wat ze niet uitgeeft verschuift naar particuliere uitgaven. Staatsschuld verschuift naar schulden bij particulieren: want we moeten toch consumeren zeker! Geen geld meer voor onderwijs: verhoog de inschrijvingsgelden. Hef belasting op een tunnel of brug, en liefst op die waar je niet rond kan, enz.

Ik denk dat het zeer goed is om naar "beter" te streven, en om daar zeer bewust bij stil te staan. Daarbij zijn twee vragen:

1. Wat is "beter"?

Tja, ik heb het ook gehoord...

Volgens mij had die jongen 6000% gelijk... Als men dat niet inziet, dan is het normaal dat een land zo'n administratie/bestuur heeft...

Laatst gewijzigd door Chipie : 11 april 2006 om 11:51.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 11:56   #84
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht

Volgens mij had die jongen 6000% gelijk... Als men dat niet inziet, dan is het normaal dat een land zo'n administratie/bestuur heeft...
chipie is op zijn gezegende leeftijd nog altijd niet kapot.
hij heeft dan ook nog nooit te hard gewerkt.
chipie vond altijd dat anderen aan het werk jagen hem beter stond.

hij doet dat nog steeds op dit forum.
hou je het nog vol, chipie?
ben je nog niet moe?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 12:01   #85
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
chipie is op zijn gezegende leeftijd nog altijd niet kapot.
hij heeft dan ook nog nooit te hard gewerkt.
chipie vond altijd dat anderen aan het werk jagen hem beter stond.

hij doet dat nog steeds op dit forum.
hou je het nog vol, chipie?
ben je nog niet moe?

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 12:08   #86
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

onze notoire werkdeskundige chipie travak is een tevens groot grafisch kunstenaar.
werkelijk uniek.
niets dan nederigheid en bewondering zijn hier op hun plaats.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 11 april 2006 om 12:12.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 12:11   #87
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
onze notoire werkdeskundige chipie travak is een tevens groot grafisch kunstenaar.
werkelijk uniek.
niets dan nederigheid en bewondering hier op zijn plaats.
[SIZE=-2][/SIZE]
Sssssssssssss,hij slaapt nu even,laat hem doen hé

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 11 april 2006 om 12:12.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 12:36   #88
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Je kan een heel politiek gedachtengoed dan ook niet gaan afrekenen, puur op basis van de uitspraken van één individu dat zelfs niet eens de partijlijnen vertegenwoordigt. Los daarvan horen er een aantal syndicale maatregelen genomen te worden, die door de syndicaten in kwestie als "anti" ervaren zullen worden. Aansprakelijkheid voor (mis)wandaden hoort daar onder andere bij; een gedegen controle van buitenaf hoort daar evenzeer bij. Op zich allemaal zaken die een rechtgeaarde oganisatie die zichzelf niets te verwijten heeft, zonder problemen kan ondergaan.

Citaat:
Merk op dat ik nergens zeg dat er geen belastingen horen te zijn. Je opmerking doet dan ook niet ter zake.

Citaat:

1. Wat is "beter"?

Om het voorbeeld van belastingen te nemen, is een situatie met een lagere belastingsdruk, mogelijk hogere belsatingsinkomsten door een betere aflossing en minder ontduiking, en een betere besteding sowieso "beter".

Citaat:
Is politiek dan altijd het hoogste doel?
Oud 11 april 2006, 12:42   #89
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht

Muisjes hebben dan ook en heel andere kijk op de werkelijkheid dan katten. Ik wel niks tegen een toffe muis.
Oud 11 april 2006, 12:46   #90
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Aansprakelijkheid voor (mis)wandaden hoort daar onder andere bij; een gedegen controle van buitenaf hoort daar evenzeer bij. Op zich allemaal zaken die een rechtgeaarde oganisatie die zichzelf niets te verwijten heeft, zonder problemen kan ondergaan
Over welke wandaden heb je het?

Citaat:
Merk op dat ik nergens zeg dat er geen belastingen horen te zijn. Je opmerking doet dan ook niet ter zake.
Je had toch graag belastingverlaging?

Citaat:
mogelijk hogere belsatingsinkomsten door een betere aflossing .
Wat dat wil zeggen weet ik niet.

Citaat:
Is politiek dan altijd het hoogste doel?
Politiek is meer (breder) dan alleen financies. Niet?
Oud 11 april 2006, 15:14   #91
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Over welke wandaden heb je het?
Gijzelingen van werkgevers; beschadiging van eigendom en vandalisme en zelfs het moedwillig hinderen van werkwillige mensen.

Citaat:
Je had toch graag belastingverlaging?
Ja; is dat hetzelfde als een afschaffing van belastingen?

Citaat:
Wat dat wil zeggen weet ik niet.
Simpelweg gezegd leidt een hoge belastingsdruk tot belastingsontduiking; een lagere belastingsvoet leidt dus niet automatisch tot minder inkomsten.

Citaat:
Politiek is meer (breder) dan alleen financies. Niet?
Maar ongezonde financiën geven wel aanleiding tot ongezonde politiek
Oud 11 april 2006, 16:00   #92
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gijzelingen van werkgevers; beschadiging van eigendom en vandalisme en zelfs het moedwillig hinderen van werkwillige mensen.

Ocharme!

Citaat:
Ja; is dat hetzelfde als een afschaffing van belastingen?
Bijna

Citaat:
Simpelweg gezegd leidt een hoge belastingsdruk tot belastingsontduiking; een lagere belastingsvoet leidt dus niet automatisch tot minder inkomsten.
Is er in Ierland en de USA dan geen ontduiking?
Oud 11 april 2006, 17:52   #93
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ocharme!
Een reactie die genoeg zegt; zonder twijfel keur je dergelijke acties goed, zolang jij er maar het slachtoffer niet van wordt?

Citaat:
Bijna
Diepzinnig
Heb jij iets tegen een belastingsverlaging dan?

Citaat:
Is er in Ierland en de USA dan geen ontduiking?
Zeg ik dat dan? Er is minder ontduiking, dat wel.
Oud 11 april 2006, 18:04   #94
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een reactie die genoeg zegt; zonder twijfel keur je dergelijke acties goed, zolang jij er maar het slachtoffer niet van wordt?
Neen, geweld en conformisme keur ik nooit goed.

Het gaat om de verhoudingen. Je hebt het over incidenten bij een sociaal conflict, en de vakbonden grijpen naar de weinige wapens die gewone werknemers gegeven zijn. Dat zij die alle touwtjes in handen hebben daar zo druk over doen, vind ik wansmakelijk.(en dat sommige rechters dat spelletje meespelen is een rechtstaat onwaardig)

Bedrijven die zich opsplitsen in KMO's om vakbondsvertegenwoordiging te vermijden, dat is pas "erg", want structureel geweld.

Citaat:
Diepzinnig
Heb jij iets tegen een belastingsverlaging dan?
Ja, eigenlijk wel, want in het merendeel van de gevallen betekent dat geven aan de "rijken" door te nemen van de "armen". Ik ben sterk gekant tegen onvoorwaardelijke belastingsvermindering. Eerst "de ronde winnen", dan de beker krijgen, niet omgekeerd.
Oud 11 april 2006, 18:15   #95
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, geweld en conformisme keur ik nooit goed.

Het gaat om de verhoudingen. Je hebt het over incidenten bij een sociaal conflict, en de vakbonden grijpen naar de weinige wapens die gewone werknemers gegeven zijn. Dat zij die alle touwtjes in handen hebben daar zo druk over doen, vind ik wansmakelijk.(en dat sommige rechters dat spelletje meespelen is een rechtstaat onwaardig)
Dus het doel heiligt de middelen? Werknemers mogen eender welk "wapen" grijpen, om hun belangen te verdedigen, ook al zijn die "wapens" illegaal? Of noem jij gijzelingen en baldadigheden legale "wapens"?

Citaat:
Bedrijven die zich opsplitsen in KMO's om vakbondsvertegenwoordiging te vermijden, dat is pas "erg", want structureel geweld.

Ja, eigenlijk wel, want in het merendeel van de gevallen betekent dat geven aan de "rijken" door te nemen van de "armen". Ik ben sterk gekant tegen onvoorwaardelijke belastingsvermindering. Eerst "de ronde winnen", dan de beker krijgen, niet omgekeerd.
Kan je me even duidelijk maken wat de arme dan minder gaat hebben bij een belastingsverlaging? Nemen houdt immers in dat je iets van hem afneemt en dat hij dus minder zal hebben.
Oud 11 april 2006, 18:25   #96
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus het doel heiligt de middelen? Werknemers mogen eender welk "wapen" grijpen, om hun belangen te verdedigen, ook al zijn die "wapens" illegaal? Of noem jij gijzelingen en baldadigheden legale "wapens"?.
Ik ben tegen geweld, en juist daarom wil alles in zijn context zien. Beeld je een land in waar de gewone mensen zwaar uitgebuit worden en armoede alom heerst. Mag een kleine die honger heeft dan een appel stelen? Stelen blijft te slotte stelen.

Citaat:
Kan je me even duidelijk maken wat de arme dan minder gaat hebben bij een belastingsverlaging? Nemen houdt immers in dat je iets van hem afneemt en dat hij dus minder zal hebben.
Hoeveel kost studeren in de USA? Om maar iets te zeggen.
Oud 11 april 2006, 19:04   #97
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben tegen geweld, en juist daarom wil alles in zijn context zien. Beeld je een land in waar de gewone mensen zwaar uitgebuit worden en armoede alom heerst. Mag een kleine die honger heeft dan een appel stelen? Stelen blijft te slotte stelen.
Leuk geprobeerd, maar geen van de toestanden die jij beschrijft, zijn hier van toepassing. Hoe moet ik bijvoorbeeld die gijzelingen in context zien?

Citaat:
Hoeveel kost studeren in de USA? Om maar iets te zeggen.
Basis/Secundair onderwijs kosten daar niet bepaald massa's meer. Sommige universiteiten wel, maar daar staat dan ook tegenover dat ze ginder meer uit te geven hebben. Bovendien kan je jezelf de vraag stellen of het de taak van de overheid is om verdergezet onderwijs aan te bieden.
Oud 11 april 2006, 19:15   #98
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Leuk geprobeerd, maar geen van de toestanden die jij beschrijft, zijn hier van toepassing. Hoe moet ik bijvoorbeeld die gijzelingen in context zien?
Als een betreurenswaardig exces. Hoe zie jij de toenemende loonspanning tussen werknemers en CEO's? En de onverbiddelijke delokalisaties? (Bekaert, Inbev, ...). En herstructurering bij ING en Fortis, terwijl ze nog nooit zoveel winst gemaakt hebben?

Citaat:
Basis/Secundair onderwijs kosten daar niet bepaald massa's meer.
Bij ons is dat "gratis". En beter.

Citaat:
Sommige universiteiten wel, maar daar staat dan ook tegenover dat ze ginder meer uit te geven hebben. Bovendien kan je jezelf de vraag stellen of het de taak van de overheid is om verdergezet onderwijs aan te bieden.
Natuurlijk. In 's lands belang. Democratie is niet alleen door..., maar ook voor... .

Alleen jammer dat er hier onvoldoende toekomst is voor hoog-opgeleiden: --> braindrain
Oud 11 april 2006, 19:31   #99
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Als een betreurenswaardig exces. Hoe zie jij de toenemende loonspanning tussen werknemers en CEO's? En de onverbiddelijke delokalisaties? (Bekaert, Inbev, ...). En herstructurering bij ING en Fortis, terwijl ze nog nooit zoveel winst gemaakt hebben?
Die "loonspanning" is een non-probleem; dat is enkel een kwestie van jaloezie en afgunst.
Delokalisaties zijn een treurige zaak, maar zijn perfect begrijpbaar in de huidige marktsituatie en zeker in de typische situatie van België. Delokalisaties zijn te vermijden, maar dat vereist wel een positieve ingesteldheid en niet de starre houding die staat en vakbonden vandaag de dag hanteren.
Winst is trouwens relatief; iedereen die een gelijkaardige boodschap als jij verkondigt, smijt met absolute winstcijfers, terwijl die an sich niets zeggen. Je moet dat op zijn minst vergelijken met het geld dat het bedrijf nodiggehad heeft om die winst te realiseren.

Citaat:
Bij ons is dat "gratis". En beter.
Met opzet "gratis" tussen aahalingstekens dus

Citaat:
Natuurlijk. In 's lands belang. Democratie is niet alleen door..., maar ook voor... .

Alleen jammer dat er hier onvoldoende toekomst is voor hoog-opgeleiden: --> braindrain
Opvallend dat die blijkbaar toch allemaal naar de States trekken niet
Oud 11 april 2006, 19:44   #100
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die "loonspanning" is een non-probleem; dat is enkel een kwestie van jaloezie en afgunst ... Je moet dat op zijn minst vergelijken met het geld dat het bedrijf nodiggehad heeft om die winst te realiseren.
Hoeveel gewone werknemers van de onderhoudsploeg kan je betalen van de vergoeding van Voltron? Van die van de baas van Apple? Ken je de marges op verrichtingen die Fortis rekent? Geen afgunst, maar gelegaliseerde diefstal.

Citaat:
Met opzet "gratis" tussen aahalingstekens dus .
In de USA is het onderwijs duur, zonder aanhalingstekens

Citaat:
Opvallend dat die blijkbaar toch allemaal naar de States trekken niet
Dat is juist,en er komen er ook terug, omdat het daar niet te doen is.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be