![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: Zal het Vlaams Belang direct democratisch blijven als ze aan de macht komt? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
16 | 42,11% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
22 | 57,89% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Probeer nu voor een keer toch eens een discussie te voeren zonder die neerbuigende opmerkingen die tot niets leiden... Is dat nu ècht zo veel gevraagd?
![]() |
![]() |
#122 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten werkt een representatieve democratie nog altijd met meerderheden, en niet in de eerste plaats met compromissen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hoe wilt u in een democratie een wet er door drukken die niet door de meerderheid wordt gedragen? Kunt u mij dat eens uitleggen??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Staatssecretaris
|
![]() Einde discussie, wat mij betreft. Als u zich niet als een volwassen discussiepartner kan gedragen en reageren zonder uw neerbuigende opmerkingen, dan hoeft het voor mij niet.
Nog een prettige dag.
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie dan wel?
Zelfverklaarde Goddelijk begenadigden en onfeilbaren zoals in de theocratieën? Zelfverklaarde verlichte despoten zoals in de tyrranieën?
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, de waarheid kwetst. U kronkelt maar in het rond: eerst zouden de mensen wel weten wat goed voor hen is, dan weer later komt u af dat ze dat toch niet weten. Dan begint u over wetten die zouden worden aangenomen alhoewel er geen meerderheid is... Nogal allemaal tegenstrijdig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Directe democratie-reprentatieve democratie: 1-0
![]() |
#129 |
|
![]() Kan iemand nu eens verklaren waarom solidaristen wel voor directe democratie moeten zijn, zonder rond te pot te draaien zoals we nu al 7 pagina's bezig zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Staatssecretaris
|
![]() De mensen die door het volk verkozen werden, zoals in de democratieën.
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkele berichten eerder beweerde u echter dat er wetten ook moeten worden aangenomen waar slechts een minderheid achter staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met een dergelijk antwoord toont u trouwens aan dat u niet van de democratische beginselen begrepen heeft. De volksvertegenwoordigers ontlenen hun macht niet aan zichzelf, maar wel aan het volk. Het volk heeft het laatste woord. Bijgevolg staan de volksvertegenwoordiger niet boven het volk en kunnen dan ook geen zaken opleggen aan dat volk die ertegen indruisen. Anders zijn ze ontrouw aan het mandaat dat hun door het volk werd gegeven. Juist bij het volk berust alle macht. Dat is nu eenmaal een van DE basisprincipes van de democratische rechtstaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Niemand? Ik had toch een betere poging verwacht...
![]() |
#134 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik concluderen dat u dus niet echt voorstander van democratie bent wegens door u vooronderstelde onbekwaamheid van de burgermeerderheid? Citaat:
-De minderheid behoudt steeds het recht om voor haarstandpunt te ijveren en het te proberen omturnen tot een meerderheidsstandpunt. Als dat lukt, dan kan op basis van die nieuwe en andere meerderheid opnieuw het grootst mogelijk deel van de burgers tevereden gesteld worden door hun wens in te willigen. -Wanneer blijkt dat een minderheid zich steeds volgens dezelfde breuklijnen vormt, en steeds éénzelfde groep mensen geminoriseerd wordt, dan heeft die groep het recht om zich te onttrekken aan de meerderheid en op zichzel en voorzichzelf apart van het vroegere grotere geheel, opnieuw via meerderheden binnen de minderheidsgroep te leven en besturen. Er is dus geen enkel bezwaar tegen het democratische meerderheidsbeginsel. uw bezwaren zijn evenzovele pogingen om autoritaire, elitaire groepjes als machthebber te proberen legitimeren op basis van onhoudbare premissen.
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan miskent u de democratie wel volledig: de politieke bovenlaag dankt haar bestaan niet aan zichzelf, maar wel aan het volk DAT ZIJ VERTEGENWOORDIGT. Daarom spreken we ook over volksVERTEGENWOORDIGERS. Niet over vertegenwoordigers van zichzelf. Die politici kregen een mandaat van het volk. Aan hen dit te respecteren. U toont duidelijk aan dat u geen kaas gegeten heeft van ware democratie en niet alleen de theoretische gronding maar ook de geest van een democratie niet begrijpt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Staatssecretaris
|
![]() Met deze kleine toevoeging van mijnentwege, mag u dat inderdaad concluderen.
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al je bezwaren tegen directe democratie zijn bovendien a fortiori geldig tegen representatieve democratie, waar je zogezegd wél voorstander van bent........
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Manuels pleidooi is er dan ook één van: laat de regering maar over aan mensen die er hun beroep van maken. Dan kunnen we evengoed pleiten voor de afschaffing van het kiesstelsel en het instellen van een ambtenarenapparaat dat slechts mensen aanwerft op basis van beroepskennis. Dan krijgen we geen democratie, maar een elitocratie/oligarchie die boven de hoofden van het volk beslist. Een soort verlicht despotisme. |
|
![]() |
![]() |