Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2006, 15:48   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Doordat de voorvader van de toenmalige rechtmatige vorst strijd won van de toenmalige rechtmatige vorst (Filips II van Spanje)

Willem van Oranje was geen vorst over de Nederlanden. En Filips II was vervallen verklaard van zijn vorstelijke rechten over de Nederlanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 15:51   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Al vanaf de stadshouders is het huis van Oranje-Nassau onlosmakelijk verbonden met ons land. Wij waren een republiek. De monarchie is ons opgelegd door Napoleon. De Oranjes bleven. Zij horen bij onze identiteit als ons landschap, de Noordzee, de strijd tegen het water, de schilderkunst etc.
Ik zou niet weten waarom dat "onlosmakelijk" zou zijn. Betekent dat volgens uw redenering dat Nederland zou ophouden te bestaan wanneer de Oranjes er niet meer zijn?

Een vorst maakt volgens mij niet het wezen uit van een volk, een cultuur, een volksgemeenschap. Wel van een staat of een bepaald regime.
Oud 30 april 2006, 16:11   #23
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom dat "onlosmakelijk" zou zijn. Betekent dat volgens uw redenering dat Nederland zou ophouden te bestaan wanneer de Oranjes er niet meer zijn?
Neen, gelukkig niet. Ik had het over de afgelopen periode, niet over wat er eventueel in de toekomst gebeurt.

Citaat:
Een vorst maakt volgens mij niet het wezen uit van een volk, een cultuur, een volksgemeenschap. Wel van een staat of een bepaald regime.
Nou Jan, dat moet ik toch enigzins tegenspreken. Natuurlijk is het zo dat als Nederland morgen een republiek wordt het leven gewoon doorgaat.
Maar mijn post was grotendeels bedoeld om aan te tonen waarom de Oranjes over een zo'n groot draagvlak beschikken.

Ook áls Nederland morgen een republiek zou zijn zouden de Oranjes nog steeds geëerd en gewaardeerd worden als belangrijk onderdeel van de wordingsgeschiedenis van ons land. En niet alleen van óns land. (8)

In tegenstelling tot België, waar de vorst niet alleen volksvreemd was/is maar ook nog eens van bovenaf is geparachuteerd, is Willem I natuurlijk niet toevallig tot Koning 'gekozen'.

Ik begrijp dat wat ik bedoel moeilijk is uit te leggen. De Oranjes zijn, naast wat ze nog meer zijn, een symbool. Als een vlag, een volkslied, een zinnebeelding van het land. Misschien het best te vergelijken met 'De leeuw van Vlaanderen', Guldesporenslag, De vlaamse leeuw? U kunt best zonder. Maar liever niet?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 16:23   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, gelukkig niet. Ik had het over de afgelopen periode, niet over wat er eventueel in de toekomst gebeurt.

Nou Jan, dat moet ik toch enigzins tegenspreken. Natuurlijk is het zo dat als Nederland morgen een republiek wordt het leven gewoon doorgaat.
Maar mijn post was grotendeels bedoeld om aan te tonen waarom de Oranjes over een zo'n groot draagvlak beschikken.

Ook áls Nederland morgen een republiek zou zijn zouden de Oranjes nog steeds geëerd en gewaardeerd worden als belangrijk onderdeel van de wordingsgeschiedenis van ons land. En niet alleen van óns land. (8)

In tegenstelling tot België, waar de vorst niet alleen volksvreemd was/is maar ook nog eens van bovenaf is geparachuteerd, is Willem I natuurlijk niet toevallig tot Koning 'gekozen'.

Ik begrijp dat wat ik bedoel moeilijk is uit te leggen. De Oranjes zijn, naast wat ze nog meer zijn, een symbool. Als een vlag, een volkslied, een zinnebeelding van het land. Misschien het best te vergelijken met 'De leeuw van Vlaanderen', Guldesporenslag, De vlaamse leeuw? U kunt best zonder. Maar liever niet?
Ik volg je wel in het feit dat de Oranjes tot het plaatje behoren die de Nederlanders schilderen wanneer ze over Nederland spreken. De symboolwaarde blijft hoog, wat evenwel niet betekent dat men een monarchie de hemel moet inprijzen.
Oud 30 april 2006, 16:53   #25
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg je wel in het feit dat de Oranjes tot het plaatje behoren die de Nederlanders schilderen wanneer ze over Nederland spreken. De symboolwaarde blijft hoog, wat evenwel niet betekent dat men een monarchie de hemel moet inprijzen.
Zie hier mijn post aan Hansje:
Citaat:
Sterker nog, Hans. Ik ben geen monarchist. Maar ik heb gisteren, evenals alle voorgaande jaren, een toast uitgebracht op Hare Majesteit. Oranje Boven! Leve de Koningin!
Ik bén geen monarchist en prijs de monarchie zeker niet de hemel in. Een ander koningshuis zou ik niet steunen. Sterker nog, ik zou kiezen voor de republiek.

Toch is niet alleen de symboolwaarde die zorgt voor draagvlak. Als dat het zou zijn waren ze waarschijnlijk allang aan de dijk gezet. Ze doen het gewoon goed. Ze tonen lef en betrokkenheid. Dat wordt gewaardeerd.

Veel nederlandse zaken zijn nu eenmaal lastig uit te leggen aan een vlaming/belg en andersom. Vaak is het gevoel.
Wij maken ons vaak niet zo druk over bijvoorbeeld taal, staatsinrichting en staatsvorm omdat het ofwel als vanzelfsprekend wordt beschouwd en/of het op dit moment over het algemeen goed functioneert. U heeft het bij voortduring moeten bevechten. Dat voelt vanzelfsprekend anders.

Zo lees ik nog steeds hier op het forum vlamingen die friezen willen 'bevrijden' of die angst hebben voor 'protestantse overheersing' bij een eventueel samengaan. Dan heb ik het nog niet eens over de veel gelezen 'Ollandse onderdrukking'. Gelukkig denkt u hier anders over maar u schijnt Nederland dan ook regelmatig te bezoeken.

Maar iedereen in Nederland voelt zich in eerste plaats nederlander. Wij hebben het gevoel (terecht of onterecht) één familie te zijn van volkeren/volkjes die voor elkaar hebben gekozen en samen een eenheid vormen. Daarbij wordt geen individu anders behandeld dan een ander. Toen Limburg het moeilijk had ging er extra steun naartoe (zonder morren), Toen de noordelijke provincies het moeilijk hadden gingen de overheidsinstellingen zich er vestigen.
Hiervan is het staatshoofd het symbool. Ik zou het Vlaanderen ook gunnen.

Mijn inziens past (het huidige) Vlaanderen moeiteloos binnen dat plaatje. Ook Vlaanderen hoort bij die familie van nederlandse volkeren, met een overlappende wordingsgeschiedenis. Sterker nog, Nederland vindt zijn oorsprong in Vlaanderen. (Wallonië en Luxemburg horen er eigenlijk ook bij maar dat is een stap te ver, denk ik.)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 17:06   #26
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Prinsjesdag, Koninginnedag, ach ja.

Zelfs verstokte republikeinen vieren Koninginnedag. Bij ons zijn de republikeinen republikeinen uit principe, omdat ze dat de meest democratische staatsvorm vinden. Niet omdat ze de Oranjes niet zouden waarderen.

Daarbij komt dat wij de offers herkennen die ze brengen. Een Beatrix die in korte tijd zowel haar echtgenoot als haar beide ouders verliest en zich tóch in die periode (vol van politieke onrust) actief blijft inzetten voor de eenheid van het land. Maxima, die als vloeiend nederlands sprak voordat ze aan het volk werd gepresenteerd en zich de steun van haar ouders moest ontzeggen tijdens haar huwelijk.
Beatrix loopt in rubberlaarzen op de puinhopen van de Bijlmerramp voordat het gebied veilig is verklaard om te betreden, om de getroffenen te steunen. Ze wilde er geen camera's bij. Kijk naar haar houding t.o.v. Mabel en Marguerita.
Zie hoe Willem-Alexander demonstranten aanpakt op een waterconferentie...

Moed en betrokkenheid. Dat doet 't 'm.

Sterker nog, Hans. Ik ben geen monarchist. Maar ik heb gisteren, evenals alle voorgaande jaren, een toast uitgebracht op Hare Majesteit. Oranje Boven! Leve de Koningin!
Amen to that! Ik breng dan wel geen toost op ze uit, maar voor de rest kan ik me 100% in je verhaal vinden. Nederland heeft echt dikke mazzel met z'n koningshuis.
Oud 30 april 2006, 18:13   #27
Dimitri

Standaard

Citaat:

Natuurlijk zou Nederland niet ophouden te bestaan, maar het is moeilijk te bedenken hoe Nederland eruit zou zien zonder de verbondenheid met het koninklijk huis. De Oranjes hebben immers altijd een heel belangrijke rol gespeeld in de Nederlandse geschiedenis, ook toen het land een republiek was. Een band die 462 jaar teruggaat. Ook belangrijke symbolen, zoals de vlag, het volkslied en de nationale kleur oranje benadrukken die verbondenheid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 18:16   #28
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik bén geen monarchist en prijs de monarchie zeker niet de hemel in. Een ander koningshuis zou ik niet steunen. Sterker nog, ik zou kiezen voor de republiek.

Toch is niet alleen de symboolwaarde die zorgt voor draagvlak. Als dat het zou zijn waren ze waarschijnlijk allang aan de dijk gezet. Ze doen het gewoon goed. Ze tonen lef en betrokkenheid. Dat wordt gewaardeerd.

Veel nederlandse zaken zijn nu eenmaal lastig uit te leggen aan een vlaming/belg en andersom. Vaak is het gevoel.
Wij maken ons vaak niet zo druk over bijvoorbeeld taal, staatsinrichting en staatsvorm omdat het ofwel als vanzelfsprekend wordt beschouwd en/of het op dit moment over het algemeen goed functioneert. U heeft het bij voortduring moeten bevechten. Dat voelt vanzelfsprekend anders.

Zo lees ik nog steeds hier op het forum vlamingen die friezen willen 'bevrijden' of die angst hebben voor 'protestantse overheersing' bij een eventueel samengaan. Dan heb ik het nog niet eens over de veel gelezen 'Ollandse onderdrukking'. Gelukkig denkt u hier anders over maar u schijnt Nederland dan ook regelmatig te bezoeken.

Maar iedereen in Nederland voelt zich in eerste plaats nederlander. Wij hebben het gevoel (terecht of onterecht) één familie te zijn van volkeren/volkjes die voor elkaar hebben gekozen en samen een eenheid vormen. Daarbij wordt geen individu anders behandeld dan een ander. Toen Limburg het moeilijk had ging er extra steun naartoe (zonder morren), Toen de noordelijke provincies het moeilijk hadden gingen de overheidsinstellingen zich er vestigen.

Mijn inziens past (het huidige) Vlaanderen moeiteloos binnen dat plaatje. Ook Vlaanderen hoort bij die familie van nederlandse volkeren, met een overlappende wordingsgeschiedenis. Sterker nog, Nederland vindt zijn oorsprong in Vlaanderen. (Wallonië en Luxemburg horen er eigenlijk ook bij maar dat is een stap te ver, denk ik.)
Gewoon 100% mee eens. Ik had het zelf kunnen schrijven.
Oud 30 april 2006, 18:21   #29
Dimitri

Standaard

Overigens maakte de VRT in de berichtgeving over Koninginnedag ook weer een storende fout, toen men het had over Zeewolde in de provincie Gelderland... Desalniettemin besteedt men nog altijd meer aandacht in Vlaanderen aan de Nederlandse nationale feestdag, dan omgekeerd in Nederland aan de Vlaamse of Belgische.
Oud 30 april 2006, 20:00   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelukkig denkt u hier anders over maar u schijnt Nederland dan ook regelmatig te bezoeken.

Ja, ik kom heel vaak in Nederland. Ik kom er zelfs heel graag. En hoe beter ik de Nederlanders leer kennen (enkele Nederlandse vrienden maar ook de gewone man in de straat), hoe meer ik ze leer appreciëren. Hoe meer ik, net als jij, tot het besef kom dat we met onze verscheidenheid moeiteloos een geheel kunnen vormen. Ik zie allerlei tekenen dat er vanuit Vlaanderen steeds meer naar Nederland wordt gekeken. Volg een politiek debat in Vlaanderen en je hoort steevast: "In Nederland doen ze...", "De Nederlanders hebben...", "Bij onze noorderburen...". Er wordt heel vaak en veel naar Nederland gerefereerd. Steeds vaker. Het zou goed zijn, mocht er nog meer samenwerking komen op allerlei gebieden.
Oud 30 april 2006, 20:01   #31
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik heb geen probleem met Nederlanders, maar voor mij zijn ze ook niet meer dan "Noorderburen". Eén geheel vormen zie ik echt niet zitten.

Ik ga redelijk vaak naar Nederland en ik heb een paar goeie Nederlandse vrienden, maar ik kan niet zeggen dat ik me "thuisvoel" in Nederland.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 20:04   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik heb geen probleem met Nederlanders, maar voor mij zijn ze ook niet meer dan "Noorderburen". Eén geheel vormen zie ik echt niet zitten.

Ik ga redelijk vaak naar Nederland en ik heb een paar goeie Nederlandse vrienden, maar ik kan niet zeggen dat ik me "thuisvoel" in Nederland.
En waarom niet, Kim? Wat belemmert het "thuisgevoel"?
Oud 30 april 2006, 20:07   #33
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom niet, Kim? Wat belemmert het "thuisgevoel"?
Wel, dat is eigenlijk best moeilijk te zeggen... Ik vind Nederland leuk voor een paar dagen, maar na een tijdje heb ik het echt wel gehad en dan ben ik blij om terug in Antwerpen te zijn.
Oud 30 april 2006, 20:12   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, dat is eigenlijk best moeilijk te zeggen... Ik vind Nederland leuk voor een paar dagen, maar na een tijdje heb ik het echt wel gehad en dan ben ik blij om terug in Antwerpen te zijn.
En is de vraag: wat maakt je blij in Vlaanderen dat je blijkbaar anders ervaart in Nederland?
Oud 30 april 2006, 20:16   #35
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Amen to that! Ik breng dan wel geen toost op ze uit, maar voor de rest kan ik me 100% in je verhaal vinden. Nederland heeft echt dikke mazzel met z'n koningshuis.
Ik sluit me bij de voorgaande spreker(s) aan.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 20:22   #36
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En is de vraag: wat maakt je blij in Vlaanderen dat je blijkbaar anders ervaart in Nederland?
Toch een zeker mentaliteitsverschil (hier kan je toch rustiger over straat wandelen, mensen gunnen je hier toch een zekere privacy wat in Nederland minder is. Zo voel ik het toch alleszins aan). Belgen zijn gewoon "kalmer".

En ja, het eten is hier ook gewoon veel beter...

En nog een laatste iets: ik erger me dood aan Nederlanders die mij komen vertellen hoe ik m'n zaken moet regelen in België. Laatst was ik op een bijeenkomst met m'n vader en daar kwam een Nederlander doodleuk zeggen dat de bedrijven in Vlaanderen "the feeling" niet hebben, en dat we alles moesten "reorganiseren" en je moet "doen doen" want dat het bij hen allemaal zoveel beter is... Daar baal ik dus van, van dat misplaatste chauvinisme.

Laatst gewijzigd door Kim : 30 april 2006 om 20:31.
Oud 30 april 2006, 20:34   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch een zeker mentaliteitsverschil (hier kan je toch rustiger over straat wandelen, mensen gunnen je hier toch een zekere privacy wat in Nederland minder is. Zo voel ik het toch alleszins aan). Belgen zijn gewoon "kalmer".
In dat verband bestaan er geen "Belgen". Zet een Antwerpenaar naast iemand uit de Westhoek, en de laatste zal de eerste als een luidruchtige geweldenaar aanvoelen. Haal je Tukker en vergelijk je die persoon met iemand uit de Randstad, dan krijg je hetzelfde effect. Nederland is geen uniform geheel. Vlaanderen al evenmin.

Is het Nederland niet rustig over straat wandelen? Ik heb al zovele malen in Maastricht, in Sas van Gent, Sluis, Dronten, Almere, Delft, Aardenburg, Venlo, 's-Hertogenbosch... rondgelopen en ik werd niet meer of minder lastig gevallen dan in Antwerpen, Gent, Waregem, Kortrijk, Oudenaarde, Brugge...
Oud 30 april 2006, 20:36   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nog een laatste iets: ik erger me dood aan Nederlanders die mij komen vertellen hoe ik m'n zaken moet regelen in België. Laatst was ik op een bijeenkomst met m'n vader en daar kwam een Nederlander doodleuk zeggen dat de bedrijven in Vlaanderen "the feeling" niet hebben, en dat we alles moesten "reorganiseren" en je moet "doen doen" want dat het bij hen allemaal zoveel beter is... Daar baal ik dus van, van dat misplaatste chauvinisme.
Betweters heb je overal. Onder de Vlamingen. Onder de Nederlanders. Dat men in Vlaanderen vaak commercieel veel te braaf, is gewoon een feit. Daarom slagen de Nederlanders er ook veel beter in hun waar wereldwijd te verkopen. Dat is geen betweterij of "misplaats chauvinisme", maar een pure, harde en voor ons niet altijd aangename vaststelling.
Oud 30 april 2006, 20:37   #39
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dat verband bestaan er geen "Belgen". Zet een Antwerpenaar naast iemand uit de Westhoek, en de laatste zal de eerste als een luidruchtige geweldenaar aanvoelen. Haal je Tukker en vergelijk je die persoon met iemand uit de Randstad, dan krijg je hetzelfde effect. Nederland is geen uniform geheel. Vlaanderen al evenmin.

Is het Nederland niet rustig over straat wandelen? Ik heb al zovele malen in Maastricht, in Sas van Gent, Sluis, Dronten, Almere, Delft, Aardenburg, Venlo, 's-Hertogenbosch... rondgelopen en ik werd niet meer of minder lastig gevallen dan in Antwerpen, Gent, Waregem, Kortrijk, Oudenaarde, Brugge...
Jij hoort natuurlijk graag "Vlamingen", maar zelfs bij Franstaligen voel ik me meer thuis dan bij Nederlanders...

Ik geef wel toe dat er een groot verschil met de steden. Ik ga bv. veel liever naar Nijmegen dan naar Amsterdam.

Maar toch, één week is genoeg voor mij.
Oud 30 april 2006, 20:39   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij hoort natuurlijk graag "Vlamingen", maar zelfs bij Franstaligen voel ik me meer thuis dan bij Nederlanders...

Ik geef wel toe dat er een groot verschil met de steden. Ik ga bv. veel liever naar Nijmegen dan naar Amsterdam.

Maar toch, één week is genoeg voor mij.
Ach, dat jij als belgicist veel liever onder Franstaligen vertoeft, was wel te verwachten... Dat verbaast me helemaal niets.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be