![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Waar leidt je dat af uit mijn bericht? De Franstalige adel/grondbezitters hebben Vlaanderen en Wallonië in één staat gestoken, met het idee dat de volkeren dan naar elkaar zouden groeien (lees: 'elk hun eigen identiteit opgeven, en Franstaligen worden'). Het is niet gelukt. Net zomin als je een soort 'Diets' volk zal kunnen creëren door Vlamingen en Nederlanders in één staat te forceren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat is dat voor een onzin? Vertel me eens wie een Diets volk wil creëren?
Als jij dat echt een voorwaarde vindt om een Nederlandse Confederatie te kunnen stichten, dan ben jij een nog erger nationalist dan ik dacht. Laatst gewijzigd door baarle : 1 mei 2006 om 13:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Vlaanderen en Frankrijk werken 25% van de mensen in de industrie. In Nederland, Groot-Brittannië en Wallonië is dat slechts 20%. (in Duitsland 33%)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U loopt nog decenia achter. Intussen is Vlaanderen het industrieel centrum van België, niet Wallonië. (VL: 25% werkt in de industrie, WAL: 20%)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In de zin dat één rijk één volk moet hebben (of omgekeerd), ja toch wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nooit gehoord over de federalistische idee die ontstaan is in de Nedersaksische gebieden? Een lappendeken van gelijkaardige en gelijkgestemde volkeren die samenwerken? Laatst gewijzigd door baarle : 1 mei 2006 om 13:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als gelijkgestemde volkeren willen samenwerken, dan kan dat niet ten koste gaan van de nationale soevereiniteit. Als Vlaanderen en Wallonië bijvoorbeeld beslissen om samen een Vlaams-Waals leger te behouden, dan dient dit te gebeuren binnen een confederaal kader, niet binnen een federaal kader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het natiegevoel is een gevoel van verbondenheid tussen de leden van die natie (dus iets subjectiefs). Die wordt bepaald door sociaal-economische, culturele, historische, geografische,... factoren (objectieve factoren). Citaat:
Maar als die volkeren gelijkgestemd zijn, dan is om evidente redenen samenwerking mogelijk. Walen, Nederlanders, Duitsers en Fransen zijn bevoorrechte partners voor zo'n samenwerking. Het zou ook mooi zijn mocht Vlaanderen een hoop staatloze naties als bevoorrechte partners zou beschouwen. Zo kan bijvoorbeeld Vlaanderen een economische samenwerking met Nederland aangaan, een douane-unie met Wallonië, een landbouwproject samen met Palestina, enz... Bij elk project kan gezien worden hoe ver die samenwerking kan gaan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De argumenten voor een Nederlandse Confederatie daarentegen zijn eerder van objectieve aard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() QED hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar bij "subjectief nationalisme" ga je uit van een soort groepsgevoel. Als je wil deel uitmaken van de Vlaamse gemeenschap: prima! Los van je afkomst. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 15:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De argumenten voor een Nederlandse Confederatie hebben op de eerste plaats te maken met geostrategie, cultuur en economie, niet met schedelmetingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wel opmerkelijk als Wallonië tegenwoordig minder industrie heeft dan Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die van Vlaanderen en Wallonië komen uit een studie van Antoon Roosens voor Meervoud: "Een Vlaams marshallplan voor Wallonië". 1957: 57.2% van de Vlaamse werkende klasse werkte in de secundaire industrie. 73.% van de Waalse... 1973: 38.5% van de Vlaamse... 41.8% van de Waalse... 1993: 23.4% van de Vlaamse... 20.5% van de Waalse... Je merkt dat in Vlaanderen de daling van de werkgelegenheid in de industrie trager daalde dan in Wallonië (in Vlaanderen high-tech industrie, in Wallonië basisindustrie). In beide delen vangt de tertiaire sector dat op, maar in Wallonië is het het aandeel openbare diensten binnen die tertiaire sector veel groter dan in Vlaanderen: Vlaanderen: 32.2% in openbare diensten, 37.9% privé. Wallonië: 41.5% in openbare diensten, 30.8% privé. Het feit dat het industriële zwaartepunt vandaag eerder in Vlaanderen ligt, was voor de Waalse ABVV-Metaal ook de reden om voor een splitsing op te roepen: De Walen voelden zich geminoriseerd binnen ABVV-Metaal. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 23:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Groot-Nederland is dus niet meer dan een idee en de meeste Vlamingen denken er niet aan. Als je hen de vraag stelt, vallen zij instinctief terug op de traditionele cliché's : arrogante keeskoppen, lesspelers, opgeheven vingertje, afschuwelijk accent enz. Ik vermoed dat die achterdochtige houding tov de Nederlanders niet diep zit en dat daar weleens gemakkelijk verandering in zou kunnen komen, maar nu niet. We zijn er gewoon niet toe. We moeten eerst onafhankelijk worden. Het is trouwens zo dat dromen over Groot-Nederland de onafhankelijk in de weg staat. Het leidt ons af terwijl wij ons juist moeten concentreren op het einde van België. Laatst gewijzigd door Kaal : 2 mei 2006 om 08:32. |
|
![]() |
![]() |