![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u liefst Belgie in de toekomst staatkundig evolueren | |||
Vlaanderen en Wallonie onafhankelijk |
![]() ![]() ![]() |
49 | 68,06% |
Unitaire staat (met provinciale decentralisatie) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 12,50% |
Federale staat (met behoud v gewesten & gemeenschappen) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 9,72% |
Confederale staat (maximale bevoegdheden aan de delstaten zonder splitsing v/h land) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 9,72% |
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om uw Heel-Nederlandse Dietse oplossing te bekomen, moet België eerst gesplitst worden (Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk).
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nee, hij wil Wallonië er ook bij. Eerst splitsen om daarna te verenigen heeft weinig zin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bye bye confederalisme...
![]() |
#24 |
|
![]() Yep.
(wel liever dat dan federalisme natuurlijk) |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een goed gestructureerd federalisme (normenhiërachie e.d.) kan heel goed werken (cf. Duitsland).
![]() |
#26 |
|
![]() In belgië heeft totnogtoe niets gewerkt.
Unitarisme: grandioos gefaald federalisme: is daar serieus aan bezig (battered beyond repair) Het is tijd om iets nieuws te proberen. Vlaanderen en Wallonië zijn beter af zonder elkaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem in België is dat onze politici een staatsvorm nooit de kans geven zich te bewijzen. In België is er nog nooit sprake geweest van een volwaardig federalisme, de staatsvorm die we nu hebben, is een mix van unitarisme, federalisme en zelfs confederalisme.
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat weet ik wel maar om tot die oplossing te komen, moet je sowieso de staatsstructuur van België eerst wijzigen. Of zie ik dat weer geheel verkeerd?
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had het over een federaal staatsbestel. De staatsvorm die we nu hebben, noemt men ook federalisme terwijl dit totaal de naam federalisme niet waardig is.
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een federaal niveau vereist dat elke regio zich neerlegt bij de macht van de meerderheid op federaal niveau en bij de autonomie van de regio's op regionaal niveau. Maar die vereiste is niet aanwezig. Wallonië komt zich mengen in Vlaamse aangelegenheden (Vlaamse wooncode), Vlaanderen wil zich niet neerleggen bij de Brusselse autonomie, en de Franstaligen willen zich niet neerleggen bij de Vlaamse meerderheid op federaal niveau. Op zo'n manier kan dat federaal systeem nooit werken. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 28 mei 2006 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Niet akkoord. Het heeft lang uitstekend gewerkt. De voorwaarde was wel dat de Vlaamse meerderheid onmondig bleef. Van zodra de Vlamingen hun eigen accenten zijn beginnen leggen is de unitaire structuur vierkant beginnen draaien. Waarmee onmiddelijk bewezen is dat dit land een unie van twee naties is.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Denk je nu werkelijk dat alles gesmeerd zou lopen indien wij de structuren nog eens zouden gaan veranderen? Ook al zouden wij perfecte structuren bedenken (een vrome wens) dan nog zou het federaal beleid altijd een compromis moeten zijn tussen de Vlaamse en de Waalse zienswijze. Hoeft dat echt? Waarom al die energie steken in het bereiken van compromissen waar niemand echt blij mee is? De noodzaak om compromissen te sluiten zal niet verdwijnen als er morgen een nieuwe structuur komt. We zullen nog altijd van mening verschillen over jeugdsanctierecht, de aanpak van extreem-rechts, sociaal beleid, lastenverlaging, vergrijzing, tewerkstellingsbeleid, integratie, edm. Je zal steeds weer worden geconfronteerd met die krachtmeting tussen de Vlaamse en de Waalse zienswijze. Waarom doen wij Belgen ons dat aan? "Wij doen dat omdat wij het altijd zo gedaan hebben" is geen afdoend antwoord (meer). Vlaanderen en Wallonië zouden beiden beter af zijn indien zij hun eigen koers zouden kunnen varen. Redelijke mensen gaan dat meer en meer inzien en volgens mij ga jij dat op een moment ook inzien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Zonder de gouden unitaire jaren '50 en '60 te vergeten uiteraard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Bij uw tweede bewering heb ik mijn vraagtekens als je weet dat Frankrijk, Duitsland (dat eind 19e eeuw al bestond) en Groot-Brittannië een hele sterke economie had. Ongetwijfeld kunt u dat ook aantonen met cijfers, of houdt u het bij uw gebruikelijke gelul?
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Oh ja, de Koningskwestie en zo...
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hans, hoe sta jij eigenlijk tegenover Frans Van Cauwelaert? Toch ook een gepassioneerd unitarist.
|
![]() |
![]() |