![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wanneer wordt Vlaanderen onafhankelijk? | |||
Tegen het einde van dit decennium (2010) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,51% |
2011-2020 |
![]() ![]() ![]() |
18 | 43,90% |
2021-2050 |
![]() ![]() ![]() |
4 | 9,76% |
Nog in deze eeuw |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,44% |
Ooit zal Belgie wel vergaan binnen een paar eeuwen, is het niet Vlaanderen zal het wel iets anders zijn |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Belgie blijft bestaan tot de zon ontploft!!!!!!! |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,32% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou geen Vlaams-nationalist zijn, mocht ik geloven dat de Nederlandse steun nodig zou zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Staatssecretaris
|
![]() Het grappige is dat je Vlaams-nationalisme een modificatie is van het Belgisch-nationalisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik zie je Vlaams-nationalisme als een verlengde van het Belgisch-nationalisme omdat beide gestoeld zijn op de gebeurtenissen van 1830. Het Vlaamse Gewest is dankzij Belgie ontstaan. Ik heb al vaker op dit forum betoogd dat de dialect- en de mentaliteitsverschillen in het Nederlandse taalgebied geleidelijk in elkaar overgaan en dat de verschillen tussen de westelijke en de oostelijke extremen van Vlaanderen groter zijn dan tussen de gebieden aan de weerszijden van de Nederlands-Vlaamse grens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mogelijk had er zonder 1830 een Vlaams-Nederlandse natie bestaat. Maar 1830 IS gebeurd, en de Belgische onafhankelijkheid heeft nu eenmaal zijn sporen nagelaten. Ik wil gewoon kijken welke naties vandaag bestaan, en daar horen politeke conclusies uit getrokken te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Effe opkrikken en dan kan de andere dicht...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Interessante observatie, maar irrelevant. Waarom zou de Vlaamse staat een paradijs (moeten) zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En tot spijt van de orangist en de Nederlander met gebiedshonger, verschilt die van de Nederlandse. Op sommige plaatsen misschien niet veel, maar er is een verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Wat is de inhoud van die Vlaamse identiteit? Ik ben benieuwd...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vergelijk de cijfers vooraleer u zich vergalopeert. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zelfs Boudewijn Bouckaert, voorzitter van het OVV, geeft toe dat de Vlaamse identiteit dun en jong is. Ik ga zelfs verder: de Vlaming is niet te definiëren zonder gebruik te maken van definities van de Belgische staat. Niet dat het Vlaamse volk voortkomt uit het Belgische volk, maar dat het onstaan ervan beïnvloedt is door de Belgische staat. Op basis van volkskenmerken lukt het echt niet. Is een Vlaming een noeste werker, Nederlandstalig en met een katholieke achtergrond? Dan komen Noord-Brabant en Nederlands Limburg er ook bij. Is het een Nederlandstalige Europeaan? --> Groot-Nederland. Zijn het Nederlandstalige inwoners van de staat België? Bingo! Pas op he Zeno, uw analyse kan correct zijn, maar is voor mij niet bevredigend: precies alsof het passiespel (en dan bedoel ik dat van Jezus) dat het Vlaamse volk door Pilatius België heeft moeten ondergaan nut heeft gehad...
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Toch nog even mijn vraag aan Tantist herhalen:
Citaat: Oorspronkelijk bericht door Tantist ![]() België is zelf een neocreatie, maar met minder legitimiteit dan zijn "kinderen". Vlaanderen is minder artificieel dan België, dat wel... Vlaanderen is dus een kind van België. Nochtans beweerde u eerder: Citaat: Vlaanderen is dus zeker geen neocreatie van 1962 toen men de taalgrenzen vastlegde. Ook niet van 1830, maar is langzaam van de betekenis van het graafschap weggegroeid naar het Nederlandstalige deel van de Spaanse/Oostenrijkse Nederlanden en later België. Ja, wat zal het nu zijn? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() U niet... Ga nog een beetje blokken over de provincies van Joegoslavië...
![]() |
#59 |
|
![]() Citaat:
"La Fiandra" was bij de Italianen synoniem voor de gehele Nederlanden, een soort pars pro toto. Later evolueerde die betekenis, maar werd vooral in het buitenland gebruikt. Overigens: ik schreef dit in 2003. Iets doet me vermoeden dat jij een oude, gebande poster bent, die via een nieuw account hier probeert weer aan de bak te komen. Hoe kun je dit anders weten? Ben jij het, Bruno? http://forum.politics.be/showthread.php?t=2436
![]() |
#60 |
|
![]() ...wat geenszins kan gebruikt worden door de belgicisten als argument. Waarom zien jullie dat niet in?