Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2006, 00:26   #61
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik ben er zeker van dat er binnen vws de bereidheid is dit te organiseren. het is mss geen typisch probleem van armen alleen maar wel in algemenere zin een probleem waar enkel zg gewone mensen mee geconfronteerd zullen worden. in alle geval is ook zeker dat rijken dit niet zullen meemaken. als antony de clerk een steen op zijn kop zou krijgen dan zou het echt geen kwartier duren voor er een helicopter staat. als het nodig is vliegen ze die dan wel over naar een ziekenhuis over de grens waar er wel personeel is.

...<knip>

iedereen heeft hoe dan ook volgens de huidige grondwet recht op medische verzorging - en iedereen dat wil zeggen niet alleen de superrijken.
Toch even relativeren. Als Anthonieken (dien toffe jongen) dit zou voorhebben dan zal het aan de familie de clercq liggen of ze hem de grens overvliegen met een heli (trouwens... aan vliegen bij verwondingen zijn wel risico's verbonden, maar dat terzijde).

Maar ik vind het een beetje straf om dit verhaal met het probleem van de beschikbaarheid van noodhulp in ziekenhuizen meteen voor de kar van "klassegeneeskunde" te gaan spannen. Als je dat wil doen, open er dan een andere thread voor want binnen de kortste keren volgen anderen jouw voorbeeld en is het hier EN een commie versus liberaal EN een vlaming tegen waal EN een rijk tegen arm EN een allochtoon vs autochtoon draad en dan eindigt het hier in een partijtje gescheld waarbij niets nog herinnert aan het beginprobleem van deze draad.

Met dank.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 juni 2006 om 00:33.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 06:26   #62
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Mijn innige deelneming aan Mambo en Karma.
[SIZE=1](ik las deze draad een beetje laat)[/SIZE]
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 06:59   #63
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Ook van mijn kant mijn deelneming.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 09:29   #64
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Allereerst heel veel sterkte aan Mambo, Karma en hun familie.

Na het lezen van deze draad maakte ik mij de bedenking dat het ook anders kan.
Als geboren pechvogel en mama van 2 jongetjes, ben ik al vaak naar spoed mogen crossen. Telkens als ik op spoed kom, ben ik heel snel geholpen. Ik ga altijd naar hetzelfste ziekenhuis, waar de spoed nog echt een spoed is. ( OLV Middelares in Deurne)
Ik heb denkelijk 1x moeten wachten, ik had mijn pols gebroken toen, maar er was net een enorm zwaar ongeval gebeurd met meerdere zwaargewonden, dus kan ik het begrijpen dat ik toen even moest wachten. Het gaat dan wel steeds om dit ziekenhuis. Over al de anderen heb ik geen goed woord meer over. Wegens te debiele toestanden die daar gebeuren.
Vorig jaar in augustus is mijn vader overleden, hij had een ongeneeslijke spierziekte. Wij hebben met hem onnoemelijk veel ziekenhuizen afgedaan op zoek naar dokters die hem toch konden helpen om het water uit hem uit te halen. Op een morgen was hij aan het stikken, door het vocht in zijn longen, ambu gebeld, 10 minuten later waren ze er, opgehouden in het verkeer, na nog eens paar minuten riepen ze dan toch de MUG op, nog eens 10 minuten later kwam de arts met MUG aan, wij legden hem uit wat er aan de hand was... Zijn reactie tgo de ambulanciers en verpleging terwijl mijn moeder en ik erbij stonden : 'Dit is duidelijk een vogeltje voor de kat, bel de brandweer maar op, deze halen wij zo niet naar beneden, dan breekt onze rug'. Mijn ma ging gelijk in shock toen.
Mijn vader was ongeveer 1.90m groot en woog rond de 100kg (alleen al door de enorme ophoping van vocht in zijn lichaam).
Ik heb mij omgedraaid, ben naar de arts in kwestie gegaan, en heb hem 'vriendelijk' verzocht, te maken dat hij uit ons huis was via de trap, of dat hij anders door de raam eruit zou vliegen. Nog eens ruim een kwartier later was de brandweer er. Al die tijd lag mijn vader te happen naar adem, en hebben ze eigenlijk niets gedaan, buiten bloeddrukmeterke aangesloten en zuurstof gegeven (die hij niet kon inademen door het vocht in zijn longen).
Toen wij daarop vroegen om aub vocht uit de longen uit te trekken, in geval van nood kan een iet of wat redelijke arts echt wel situeren zonder rx om te prikken, kregen we antwoord : doen wij niet zonder eerst rx om te zien of er wel vocht in zit....Mijn vader moest alle 2 weken vocht van zijn longen laten afhalen, gemiddeld 2l per longkwab...Hij kreeg ook nog regelmatig aderlatingen. Allemaal eigenlijk voor niets geweest kregen we achteraf te horen, want uiteindelijk bij zijn overlijden die dag, kwam zijn vaste arts (UZ Antwerpen) erachter dat er wel degelijk een oplossing was geweest, maar dat ze die boven het hoofd hadden gezien heel de tijd.
Uiteindelijk gaf een verpleegster die mee met de ambu was toe, dat hij (de urgentie arts van de MUG) idd vocht had moeten trekken uit die longen en dat mijn vader dan het overleefd zou hebben. Maar dat ze zoiets niet mogen zeggen, of ze worden ontslaan. Want de wet van de dokter gaat boven alles. Leg klacht neer, en je wint het nooit, die artsen staan vele sterker en worden langs alle kanten de hand boven het hoofd gehouden.
Ik denk dat iedereen hier op het forum in zijn familie of vriendenkring wel zo'n verhaal kan vertellen. Het gebeurt dagelijks spijtig genoeg.
En het vb dat het in Middelares wel kan, een goeddraaiende spoed, maakt mij hoopvol dat er mits er dringend werk van gemaakt wordt, het echt wel bestaat, snelle/degelijke hulp zelfs in weekends en op feestdagen.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 17:09   #65
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Toch even relativeren. Als Anthonieken (dien toffe jongen) dit zou voorhebben dan zal het aan de familie de clercq liggen of ze hem de grens overvliegen met een heli (trouwens... aan vliegen bij verwondingen zijn wel risico's verbonden, maar dat terzijde).

Maar ik vind het een beetje straf om dit verhaal met het probleem van de beschikbaarheid van noodhulp in ziekenhuizen meteen voor de kar van "klassegeneeskunde" te gaan spannen. Als je dat wil doen, open er dan een andere thread voor want binnen de kortste keren volgen anderen jouw voorbeeld en is het hier EN een commie versus liberaal EN een vlaming tegen waal EN een rijk tegen arm EN een allochtoon vs autochtoon draad en dan eindigt het hier in een partijtje gescheld waarbij niets nog herinnert aan het beginprobleem van deze draad.

Met dank.
de vraag van karma zelf om dit naar maatschappelijke te verplaatsen impliceert wel volgens mij dat het de bedoeling denk ik moet zijn om naar politieke oorzaken en oplossingen te gaan zoeken en het dus breder open te trekken.

een links rechts toestand moet het zeker niet worden en ik hoop dat ook zeker niet.

soit aan karma en mambo om te bepalen of ik hier mijn politieke mening verder mag zeggen of niet - zoniet kan er idd nog altijd een andere niet persoonlijke draad geopend worden om daarover door te bomen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 juni 2006 om 17:10.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 21:37   #66

Karma's schermafbeelding

Standaard

Goed, eventjes relativeren. De moderatie heeft de draad op mijn vraag terug naar maatschappelijke discussies verplaatst. Waarschijnlijk was het niet genoeg ingeschat dat het geen K&K discussie moest worden.
Verder, gisteren een getuigenis van iemand die ook beroep heeft gedaan op Sint-Lucas, echter op een gewone weekdag en die was vol lof. De discussie zal zich dus waarschijnlijk situeren over spoedopnames tijdens het weekend en op feestdagen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 21:48   #67

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
de vraag van karma zelf om dit naar maatschappelijke te verplaatsen impliceert wel volgens mij dat het de bedoeling denk ik moet zijn om naar politieke oorzaken en oplossingen te gaan zoeken en het dus breder open te trekken.

een links rechts toestand moet het zeker niet worden en ik hoop dat ook zeker niet.

soit aan karma en mambo om te bepalen of ik hier mijn politieke mening verder mag zeggen of niet - zoniet kan er idd nog altijd een andere niet persoonlijke draad geopend worden om daarover door te bomen.
Ik moet hier nog wat over nadenken Kobaf. Je politieke mening hier neerzetten kan alvast geen kwaad. Het is echter de bedoeling om dergelijke toestanden aan te kaarten om in de toekomst zoiets niet meer tegen te komen. Het heeft ook iets, misschien raar om te zeggen, menselijks in zich, nl. hoe is de werkverdeling van dokters, chirurgen tijdens de weekends, feestdagen? Op welke manier worden ze opgeroepen? Zijn ze van "thuiswacht" tot iets ernstigs zich voordoet? En zelfs, ja, worden ze op gepaste wijze verloond? Zijn er niet teveel mensen die gebruik maken van de spoed die het niet echt nodig hebben waardoor men juist zo'n toestanden in het leven roept?
Oud 16 juni 2006, 21:31   #68

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allereerst heel veel sterkte aan Mambo, Karma en hun familie.

Na het lezen van deze draad maakte ik mij de bedenking dat het ook anders kan.
Als geboren pechvogel en mama van 2 jongetjes, ben ik al vaak naar spoed mogen crossen. Telkens als ik op spoed kom, ben ik heel snel geholpen. Ik ga altijd naar hetzelfste ziekenhuis, waar de spoed nog echt een spoed is. ( OLV Middelares in Deurne)
Ik heb denkelijk 1x moeten wachten, ik had mijn pols gebroken toen, maar er was net een enorm zwaar ongeval gebeurd met meerdere zwaargewonden, dus kan ik het begrijpen dat ik toen even moest wachten. Het gaat dan wel steeds om dit ziekenhuis. Over al de anderen heb ik geen goed woord meer over. Wegens te debiele toestanden die daar gebeuren.
Vorig jaar in augustus is mijn vader overleden, hij had een ongeneeslijke spierziekte. Wij hebben met hem onnoemelijk veel ziekenhuizen afgedaan op zoek naar dokters die hem toch konden helpen om het water uit hem uit te halen. Op een morgen was hij aan het stikken, door het vocht in zijn longen, ambu gebeld, 10 minuten later waren ze er, opgehouden in het verkeer, na nog eens paar minuten riepen ze dan toch de MUG op, nog eens 10 minuten later kwam de arts met MUG aan, wij legden hem uit wat er aan de hand was... Zijn reactie tgo de ambulanciers en verpleging terwijl mijn moeder en ik erbij stonden : 'Dit is duidelijk een vogeltje voor de kat, bel de brandweer maar op, deze halen wij zo niet naar beneden, dan breekt onze rug'. Mijn ma ging gelijk in shock toen.
Mijn vader was ongeveer 1.90m groot en woog rond de 100kg (alleen al door de enorme ophoping van vocht in zijn lichaam).
Ik heb mij omgedraaid, ben naar de arts in kwestie gegaan, en heb hem 'vriendelijk' verzocht, te maken dat hij uit ons huis was via de trap, of dat hij anders door de raam eruit zou vliegen. Nog eens ruim een kwartier later was de brandweer er. Al die tijd lag mijn vader te happen naar adem, en hebben ze eigenlijk niets gedaan, buiten bloeddrukmeterke aangesloten en zuurstof gegeven (die hij niet kon inademen door het vocht in zijn longen).
Toen wij daarop vroegen om aub vocht uit de longen uit te trekken, in geval van nood kan een iet of wat redelijke arts echt wel situeren zonder rx om te prikken, kregen we antwoord : doen wij niet zonder eerst rx om te zien of er wel vocht in zit....Mijn vader moest alle 2 weken vocht van zijn longen laten afhalen, gemiddeld 2l per longkwab...Hij kreeg ook nog regelmatig aderlatingen. Allemaal eigenlijk voor niets geweest kregen we achteraf te horen, want uiteindelijk bij zijn overlijden die dag, kwam zijn vaste arts (UZ Antwerpen) erachter dat er wel degelijk een oplossing was geweest, maar dat ze die boven het hoofd hadden gezien heel de tijd.
Uiteindelijk gaf een verpleegster die mee met de ambu was toe, dat hij (de urgentie arts van de MUG) idd vocht had moeten trekken uit die longen en dat mijn vader dan het overleefd zou hebben. Maar dat ze zoiets niet mogen zeggen, of ze worden ontslaan. Want de wet van de dokter gaat boven alles. Leg klacht neer, en je wint het nooit, die artsen staan vele sterker en worden langs alle kanten de hand boven het hoofd gehouden.
Ik denk dat iedereen hier op het forum in zijn familie of vriendenkring wel zo'n verhaal kan vertellen. Het gebeurt dagelijks spijtig genoeg.
En het vb dat het in Middelares wel kan, een goeddraaiende spoed, maakt mij hoopvol dat er mits er dringend werk van gemaakt wordt, het echt wel bestaat, snelle/degelijke hulp zelfs in weekends en op feestdagen.
Eigenlijk zie ik hier wel enige gelijkenissen met ons pa. Hij was iemand die op gebied van zijn gezondheid niets aan het toeval overliet dus ging hij, van zodra er iets was naar de dokter. Wat me bezig houdt is dat ons pa al enkele tijd zijn eten niet echt kon inhouden. Hij wuifde dit enerzijds wel weg maar toch liet hij zich op gepaste tijden onderzoeken. Nog niet lang geleden heeft hij een volledig onderzoek laten ondergaan. Ik snap niet dat de bevoegde dokters niet hebben kunnen zien dat er iets mis was (is tot op heden niet echt bevestigd). Maar wat me het meest kwaad maakt is dat hij, toen de nood het hoogst was, uren heeft moeten liggen wachten (waarschijnlijk omdat het feestdag was) op een dokter.
Oud 21 juni 2006, 15:09   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tot op heden zie ik maar twee oplossingen; 1) het hertekenen van een spoeddienst met helicopterdienst en chirurgen die ergens altijd in stand by staan om binnen de 45 minuten een noodoperatie aan te kunnen.
2) het ontslag eisen van de gedelegeerde bestuurder(s) van de ziekenhuizen die momenteel in gebreke blijven.
Een combinatie zou minstens "iets" teweeg brengen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 15:49   #70
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tot op heden zie ik maar twee oplossingen; 1) het hertekenen van een spoeddienst met helicopterdienst en chirurgen die ergens altijd in stand by staan om binnen de 45 minuten een noodoperatie aan te kunnen.
2) het ontslag eisen van de gedelegeerde bestuurder(s) van de ziekenhuizen die momenteel in gebreke blijven.
Een combinatie zou minstens "iets" teweeg brengen.
Spijtig genoeg kan je als gewone burger bijna niets beginnen tegen artsen, tenzij je gesteund wordt door andere artsen. Iets wat nooit of bijna nooit gebeuren zal als collega's onderling. Dan komt er nog bij dat elke arts zelfs speciale verzekeringen heeft, en in ziekenhuizen zijn die ook nog eens extra, dat je met de Raad van artsen zit, en eer die ooit tegen hun eigen winkel zullen spreken, ben je al enorm veel centen kwijt aan een advocaat (of zelfs meerdere). Begin als gewone burger maar tegen al die geletterde en compleet ingedekte artsen op te boksen.
Men heeft hier gewoon schrik dat we naar een Amerika gaan, waarin na het gebeuren van zo'n spijtige voorvallen, bepaalde ronselaars klaar staan om dokters en het systeem aan te klagen. Bijna elke dokter is daar dan ook op voorzien, moest het ooit eens mislopen.
En het loopt vaker mis dan we denken...vaak met onnodige dode mensen tot gevolg zoals in jullie en mijn situatie (en met ons nog veel andere).
Oud 21 juni 2006, 17:09   #71
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

mijn deelneming.
Oud 21 juni 2006, 19:17   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg kan je als gewone burger bijna niets beginnen tegen artsen, tenzij je gesteund wordt door andere artsen. Iets wat nooit of bijna nooit gebeuren zal als collega's onderling. Dan komt er nog bij dat elke arts zelfs speciale verzekeringen heeft, en in ziekenhuizen zijn die ook nog eens extra, dat je met de Raad van artsen zit, en eer die ooit tegen hun eigen winkel zullen spreken, ben je al enorm veel centen kwijt aan een advocaat (of zelfs meerdere). Begin als gewone burger maar tegen al die geletterde en compleet ingedekte artsen op te boksen.
Men heeft hier gewoon schrik dat we naar een Amerika gaan, waarin na het gebeuren van zo'n spijtige voorvallen, bepaalde ronselaars klaar staan om dokters en het systeem aan te klagen. Bijna elke dokter is daar dan ook op voorzien, moest het ooit eens mislopen.
En het loopt vaker mis dan we denken...vaak met onnodige dode mensen tot gevolg zoals in jullie en mijn situatie (en met ons nog veel andere).
Het is waar en we beseffen maar al te goed dat een aanklacht tegen een arts dode letter is en zal blijven.
Uiteraard bij een overlijden wil de overgeblevenen waarschijnlijk wel altijd een schuldige aanduiden, al was het maar om gemoedsrust te vinden (of een schadeclaim?).
Nu ik neem nu niet in de eerste plaats die chirurg iets kwalijk, maar wel het veel te lange wachten op een chirurg. Dus het bestuur van het ziekenhuis heeft schuldig verzuim aan zijn been! En vermits alles via hiërarchie werkt is het volgens mij in de eerste plaats de bestuurder die verantwoordelijk is en omdat die dat niet graag zal hebben zal de klacht naar de dienst zelf doorgewimpeld worden alwaar er koppen kunnen rollen desnoods. Al was het maar om zijn eigen kop veilig te houden natuurlijk.

In de tweede plaats zou een ambulance dienst met extra helicopters ook een goede zaak zijn. Het systeem zou moeten werken zoals in de veldhospitaals in oorlogsgebied. Na ophaling van een ambulance zou meteen een coördinator moeten ingebeld worden die beslist of er verdere ingreep nodig is en zo een helicopter naar een bepaald gebied al sturen waar de patient meteen bij een trauma team terecht kan dag en nacht. Ook op zondag en feestag. Binnen de 45 minuten moet men bezig kunnen zijn want het eerste uur is het gouden uur. Daarna is het gods uur!

Voor mijn part verdienen die chirurgen daardoor een miljoen euro meer per jaar. Of bv een helicopter sturen om een arts op te halen desnoods.

Dit is natuurlijk een centenkwestie om dat uit te bouwen, maar ik denk dat dit wel zou lukken met de juiste partners. Tenslotte brengt zoiets ook veel geld op.
Oud 21 juni 2006, 19:42   #73

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet aan ons om te oordelen of de chirurg in kwestie gedaan heeft wat hij kon. Veeleer is het wel van belang of het systeem niet mank is.
Het kan niet dat een dienst "spoeddienst" wordt genoemd als er geen dokters (bekwame dokters dan wel, geen stagiairs) aanwezig zijn.
Een kozijn van mijn vrouw is zelf chirurg. Ik herinner me nog (is al wat jaren geleden) dat die man tijdens de weekends werd "opgebiept". Die was dus gewoon thuis totdat er een dringende oproep kwam. Dit is eigenlijk niet juist vermits de diagnose door specialisten zelf moet worden gesteld. Hoe kan dat dan als ze er niet zijn op het moment van opname?
Oud 21 juni 2006, 20:30   #74
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dat is nu net wat ik niet begrijp, hier is er in het ziekenhuis altijd een spoedarts die blijft slapen in het ziekenhuis, en de eerste zorgen toedient, als hij het niet baas kan, wordt de wachtarts van de afdeling in kwestie thuis opbelt. Die moeten asap komen, in geval van nood. En ik dacht zelfs te weten dat daar een maximumduur op stond. Maar blijkbaar vlot dat niet in alle ziekenhuizen zoals het moet.
Wat de helicopterdienst betreft, dat is gewoon een te groot kostenplaatje en dat heeft geen enkel ziekenhuis ervoor over.
Oud 21 juni 2006, 20:31   #75
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mijn part verdienen die chirurgen daardoor een miljoen euro meer per jaar. Of bv een helicopter sturen om een arts op te halen desnoods.

Dit is natuurlijk een centenkwestie om dat uit te bouwen, maar ik denk dat dit wel zou lukken met de juiste partners. Tenslotte brengt zoiets ook veel geld op.
Wetende wat een ambulance tochtje al kost, wil ik niet weten hoeveel het via een helicopter zou kosten. Moet verschrikkelijk duur zijn dan toch.
Oud 21 juni 2006, 20:36   #76
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Achja, met heel zo'n gesprekken en goede ideetjes hebben wij wel onze dierbaren niet terug. Al is het wel ergens een steun om te weten dat je niet alleen voor zo'n machteloze situatie gestaan hebt, dat er nog andere mensen in hetzelfste schuitje zitten, en met dezelfde vragen achterblijven.
Oud 21 juni 2006, 21:12   #77

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Achja, met heel zo'n gesprekken en goede ideetjes hebben wij wel onze dierbaren niet terug. Al is het wel ergens een steun om te weten dat je niet alleen voor zo'n machteloze situatie gestaan hebt, dat er nog andere mensen in hetzelfste schuitje zitten, en met dezelfde vragen achterblijven.
Ik hoop dat zo'n gesprekken dan toch wel de ogen doen openen dat organisaties niet feilloos zijn. Als het een gewone doordeweekse organisatie is (dus niet in ziekenhuizen, brandweer, andere hulpdiensten, ...) dan is er hooguit sprake van wat (financieel) verlies. Ziekenhuizen zijn echter meer dan dat. Daar mag de organisatie geen flaters slaan of fouten maken, het gaat per slot van rekening over het wel en wee van veel meer dan dat. Het gaat over het verliezen of winnen van mensenlevens.
Oud 21 juni 2006, 21:28   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wetende wat een ambulance tochtje al kost, wil ik niet weten hoeveel het via een helicopter zou kosten. Moet verschrikkelijk duur zijn dan toch.
Daar zit dan ook de kracht en mogelijkheid van slagen in om zo'n onderneming uit te bouwen. Trouwens kost het geld dan kost het geld, op zulke momenten zal je er heus niet wakker van liggen.
Bovendien zijn helicopters de laatste jaren flink aan het opkomen en een kleintje kost niet al niet veel meer dan enkele honderden € per week aan stalling en onderhoud.

En ik denk dat mits een goed overzicht en afspraken met alle ziekenhuizen men zeer goedkoop kan handelen, en snel bovendien.
U zegt in mijn ziekenhuis slaapt een arts, wel als hij nu nodig is 50 km verder kan hij daar in hoogstens een halfuur al staan en omgekeerd.

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 juni 2006 om 21:31.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 21:51   #79
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zit dan ook de kracht en mogelijkheid van slagen in om zo'n onderneming uit te bouwen. Trouwens kost het geld dan kost het geld, op zulke momenten zal je er heus niet wakker van liggen.
Bovendien zijn helicopters de laatste jaren flink aan het opkomen en een kleintje kost niet al niet veel meer dan enkele honderden € per week aan stalling en onderhoud.

En ik denk dat mits een goed overzicht en afspraken met alle ziekenhuizen men zeer goedkoop kan handelen, en snel bovendien.
U zegt in mijn ziekenhuis slaapt een arts, wel als hij nu nodig is 50 km verder kan hij daar in hoogstens een halfuur al staan en omgekeerd.
Daarom zou ik alleen al pleiten voor meer personeel, zowel artsen als verpleegkundigen maar ze vinden ze niet. En als ze ze dan vinden zijn ze wel in staat hun loon te ontvangen maar willen ze er niet meer voor werken in de weekends/nachtdiensten/feestdagen. Als ze al eens eerst zouden werken aan een degelijke oplossing daarvoor, zouden we al een stuk verder staan. Ik vraag mij vaak af, en ik hoor ze hier enorm vaak uitrijden, wat als er echt eens iets misloopt, op grotere schaal, of hoop ongevallen die tegelijk gebeuren...Hoe gaan ze dat oplossen?
Natuurlijk ga ik niet wakker liggen van de prijs als het gaat om leven en dood. Ik heb de rekening van mijn vader gekregen van zijn spoedopname toen. Ik kan me indenken dat sommige mensen hiervoor een serieuze boterham met choco meer zullen moeten eten om ze dan te betalen. Ziekenfonds komt tussen maar niet volledig.
Als ik mij nu even bedenk wat een ziekenhuis incasseert aan winsten tegenover hun uitgaven, is het een extra kost die ze normaliter moeten kunnen dragen, zelfs met eventuele overheidsteun. Praktische kwestie is dan wel, kunnen ze overal landen, ik zie vooral in eigen buurt hier al enorme problemen daarvoor. Zelfs kleine helicopters, ik heb er ervaring mee, hebben toch een zekere ruimte nodig om tegen de grond te gaan zonder ongevallen te veroorzaken, en dit is in een stad of dicht bevolkte gemeente toch ook wel een probleem. Voor ongevallen op een autosnelweg of midden in industriegebied zou het weliswaar wel al een superoplossing kunnen zijn.
Maar een uitbreiding aan artsen en personeel zou al een eerste stap zijn. Ik ben dan ook voorstander voor het verplicht van wacht zijn op post voor een arts van elke afdeling, inslapend in het ziekenhuis, niet enkel de spoedarts. Die mensen hebben op zich ook recht op vrije dagen en etentjes met de familie, maar als je voor arts leert, leer je vooral om mensen te helpen in al dan niet grote nood, en weet je waar je voor kiest, ook als je uit je bed moet 's nachts. En met een beurtrol is dat helemaal zo erg niet, ik werkte vroeger ook altijd 's nachts. En dat was dan niet maar 1 nacht per week. Dus overleven zouden ze het wel doen.
Oud 21 juni 2006, 21:54   #80
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ik hoop dat zo'n gesprekken dan toch wel de ogen doen openen dat organisaties niet feilloos zijn. Als het een gewone doordeweekse organisatie is (dus niet in ziekenhuizen, brandweer, andere hulpdiensten, ...) dan is er hooguit sprake van wat (financieel) verlies. Ziekenhuizen zijn echter meer dan dat. Daar mag de organisatie geen flaters slaan of fouten maken, het gaat per slot van rekening over het wel en wee van veel meer dan dat. Het gaat over het verliezen of winnen van mensenlevens.
Geef ik u volledig gelijk in. U begrijpt dat, Mambo begrijpt dat, ik begrijp dat en nog vele met ons, maar maak het die grote bazen eens wijs die het niet zullen begrijpen of willen bekostigen. Zelfs in ziekenhuizen geldt tegenwoordig de regel dat geld meer van belang is dan de mensen. En dat is enorm spijtig.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be