Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Financiële steun bij abortus afschaffen?
Ja, dat lijkt een goed en ethisch verantwoord maatschappelijk compromis 21 26,25%
Ja, zonder meer (andere redenen) 9 11,25%
Ik kan daar moeilijk over oordelen 7 8,75%
Neen, zonder meer (andere redenen) 18 22,50%
Neen, dat lijkt me geen goed of ethisch verantwoord maatschappelijk compromis 23 28,75%
Ander antwoord 2 2,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2006, 21:39   #161
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Maar er zijn nog redenen hé, wat met een vrouw die het geestelijk of financieel niet aan kan? Wat met een vrouw die al een heel stel kinderen heeft en zwanger werd ondanks voorbehoedsmiddelen, wat met een vrouw die al wat ouder is en er niet opnieuw aan wil beginnen? Wat met een meisje van 17 die er helemaal nog niet klaar voor is?......
Het verschil tussen jou en mij is dat jij denkt in functie van de moeder en ik in functie van het kind, die laten we eerlijk zijn, het grootste slachtoffer is in geval van abortus.

Ga je de kinderen doden van mensen die het geestelijk niet aankunnen om een kind te hebben? (je kan ook de moeder bijstand verlenen)
Ga je kinderden doden omdat de ouders geen geld hebben? (Kan verholpen worden)
Ga je kinderen doden omdat het in een (volgens jou) in een te grrot gezin moet grootgebracht worden? (nooit gehoord van gezinsbijstand?)
Ga je kinderen doden van mensen die niet klaar zijn om kinderen op te voeden.

Stel.

Mijn moeder had geen geld en al veel te veel kinderen. Bovendien is ze ziek en werd ze verkracht.

Met welk recht ontneem jij mijn bestaansrecht? Volg je mijn redenering? Kun je (wil je) mij begrijpen?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 21:40   #162
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar er zijn nog redenen hé, wat met een vrouw die het geestelijk of financieel niet aan kan? Wat met een vrouw die al een heel stel kinderen heeft en zwanger werd ondanks voorbehoedsmiddelen, wat met een vrouw die al wat ouder is en er niet opnieuw aan wil beginnen? Wat met een meisje van 17 die er helemaal nog niet klaar voor is?......
Tuurlijk zijn er veel meer redenen die gegrond zijn, ik noemde maar een paar voor de hand liggende op. Er zijn altijd voor iedereen andere situaties die het noodzakelijk maken, ik heb vooral iets tegen mensen die abortus laten doen puur omwille van de luxe en het gemak omdat het nu even niet goed uitkomt, of zij die in een veel later stadium toch nog van gedacht veranderen, dat is in mijn ogen pure moord, echt waar. Abortus in bepaalde gevallen gratis (is het trouwens nu al zo goed als) en toegelaten, maar niet voor alle redenen en dan liefst zo vroeg mogelijk, zoals ik al eerder zei, vanaf 7-8 weken hoor je en zie je dat hartje al...voor mij kan het niet anders dan dat het dan ook voelt.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 21:45   #163
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht

Stel.

Mijn moeder had geen geld en al veel te veel kinderen. Bovendien is ze ziek en werd ze verkracht.

Met welk recht ontneem jij mijn bestaansrecht? Volg je mijn redenering? Kun je (wil je) mij begrijpen?

Paulus.
Stel, jouw moeder had je bij de geboorte dan afgestaan.
Had jij het haar dan niet kwalijk genomen, als je later erachter kwam dat je adoptie ouders niet de jouwe waren? Wetende dat ze toen echt niet in staat was nog een mond te voeden of door haar ziekte groot te brengen?
Elke situatie is anders en kan niet gelijk gestemd worden met andere. Je kan een vrouw die verkracht is, niet emotioneel/lichamelijk laten doormaken wat een zwangerschap enkel en alleen al door de hormonen teweeg brengt. Je kan een vrouw die ziek is, niet nog zieker maken. Kinderen hebben rechten, ook ongeborenen, maar de moeders ook. En ongelukjes gebeuren nog steeds, ook al gebruiken beide partners voorbehoedsmiddelen.
Oud 13 juni 2006, 21:45   #164
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Hmmm, het drijfzand begint duidelijk te worden.

In de mate dat je als libertariër vasthoudt aan de bescherming van ieders fysieke integriteit (wat ik je al een aantal keer heb zien verklaren), vind je abortus als actieve vorm van levensbeëindiging dan niet bijzonder problematisch?

In het allerbeste geval kan je hier enkel "twijfelen" aan het precieze begin van het menselijk leven, maar is het in dat geval niet aangewezen om juist héél voorzichtig te zijn en niet te kiezen voor het onomkeerbare einde?

Opnieuw, puur vanuit de rede (laat ons gevoel nou eens even buiten beschouwing): wat is -objectief gesproken- het voordeel van een veralgemeende abortusfaciliteit? En bekijk het vooral niet a posteriori.

Ik heb hier al genoeg mijn opvatting uiteengezet en ik hoop dat je ondertussen begrijpt dat ik het van overheidswege toelaten en financieren van massamoord vanuit elk oogpunt een absoluut verwerpelijk iets vind. Zou je hier dezelfde vraag durven stellen mochten een bepaalde groep in de samenleving een pleidooi opzetten om meteen maar alle mentaal gehandicapten te euthanaseren?
Daar raak je de kern van de "tegenhangers". Blijft voor mij de enige waarde op behoud van eigen lichaam; het is een ethische zaak waar ik mij niet al te veel actief in wens te moeien omdat je al-tijd vertrekt vanuit je eigen opinie.

Ik tracht enkel te beschrijven wat een maatschappelijk neutrum is (wat grotendeels door libertaire kringen wordt aangenomen). Mensen hebben het recht over hun eigen lichaam te beschikken. Sommigen interpreteren dat (onder wie ikzelf) dat een vrouw beschikkingsmacht heeft over haar lichaam, en dus ongewenste zaken daarin mag verwijderen - om het nu even simpeltjes te zeggen - en anderen interpreteren dat als het recht op leven van een lichamelijke entiteit van een embryo en foetus.

Feit is dat het wezenlijke primeert, en dat je vanuit een maatschappij geen enkel repressief beleid kan voeren naar menselijke fysieke integriteit toe (en doodt de moeder zichzelf, zo ook haar kind - wat aantoont dat beiden één zijn en niet twee). Anderzijds kan ze daar ook geen algemene hulpkas voor inrichtern.

Voor mij mag iedereen beslissen wat-ie met z'n of haar lichaam doet, maar niet op expensie van een ander. Wie zijn arm er zelf af snijdt, heeft geen enkel gezagsargument daar geld door een overheid geld voor laten af te dwingen als compensatie.
Oud 13 juni 2006, 21:46   #165
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Dan moet je ook een steen van je hart kunnen maken, iets dat je 9 maand in je gedragen hebt, afstaan na de bevalling is ook enorm emotioneel zwaar. Ik weet als vrouw zelf niet waar ik voor zou kiezen, maar op zo'n ogenblik liever een abortus, en zo snel mogelijk,niet later dan een 5-tal weken maximum bedoel ik hiermee.
Zoals u kan lezen in mijn vorige posts in deze draad (38-42-44) ben ik iemand die er persoonlijk mee geconfronteerd is. Ik kan u zeggen dat in beide gevallen het emotioneel heel hard is, en niet een voor de hand liggende zaak. Vandaar dat ik ook pleit dat abortus serieus aan banden moet gelegd worden. Gratis in bepaalde gevallen, niet altijd om misbruik te vermijden, maar dan nog, de tocht naar Nederland is niet zo ver. En graag veel betere voorlichting voor de mensen en veel goedkopere voorbehoedsmiddelen. Beter voorkomen dan genezen lijkt me!
Even heel snel. (sorry daarvoor).

Natuurlijk is het emotioneel heel hard. En natuurlijk is de moeder ook slachtoffer. Maar laten we wel wezen. Bij abortus is het kind nog altijd het grootste slachtoffer. Ik vind het onverantwoord om kinderen te doden wegen de emotionele toestand van de moeder.

Dat is voor mij geen geldige reden.

Paulus.
Oud 13 juni 2006, 21:47   #166
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Paulus,
De dag dat je tienerdochter thuiskomt met een bevruchte ovulatie in haar baarmoeder zal je anders spreken...
Lombas,
jij ook.
Een vrouw is "baas in eigen buik", jullie zijn er de baas niet!
Niemand wordt verplicht te aborteren
Zeg ik dat ergens? Ben ik tégén abortus ?
Oud 13 juni 2006, 21:48   #167
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Het verschil tussen jou en mij is dat jij denkt in functie van de moeder en ik in functie van het kind, die laten we eerlijk zijn, het grootste slachtoffer is in geval van abortus.

Ga je de kinderen doden van mensen die het geestelijk niet aankunnen om een kind te hebben? (je kan ook de moeder bijstand verlenen)
Ga je kinderden doden omdat de ouders geen geld hebben? (Kan verholpen worden)
Ga je kinderen doden omdat het in een (volgens jou) in een te grrot gezin moet grootgebracht worden? (nooit gehoord van gezinsbijstand?)
Ga je kinderen doden van mensen die niet klaar zijn om kinderen op te voeden.

Stel.

Paulus.
Zo naief,
moeders krijgen geen bijstand, ze krijgen ook geen financiele hulp.
Je kan dit niet bekijken enkel en alleen vanuit het kind. Het gaat er voor de vrouw vooral om of ze dit kind iets te bieden heeft, of ze het een mooi leven kan geven en dat is het hetgeen waarover vrouwen piekeren, dat is hun grote verdriet. Het moment dat ze moeten bekennen dat ze dit kind niet kunnen geven wat het nodig heeft. Daarom zijn vrouwen er meestal helemaal kapot van na een abortus, omdat ze dit kind de kans op leven ontnomen hebben vanuit de wetenschap dat ze het kind niet kunnen geven wat het nodig heeft om gelukkig te zijn. Je onderschat het moederschap, een vrouw voelt zich meestal al moeder vanaf de dag dat ze ontdekt dat ze zwanger is. Vanaf dat moment voelt ze de verantwoordelijkheid en kiest dan soms de moeilijke weg naar een abortus. Omdat ze het kind het leven dat ze te bieden heeft, niet wil aandoen
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 21:48   #168
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Natuurlijk is het emotioneel heel hard. En natuurlijk is de moeder ook slachtoffer. Maar laten we wel wezen. Bij abortus is het kind nog altijd het grootste slachtoffer. Ik vind het onverantwoord om kinderen te doden wegen de emotionele toestand van de moeder.

Paulus.
Het kind wordt in beide gevallen slachtoffer Paulus. Ofwel zorgt de moeder er niet voor, kind in de problemen, ofwel staat ze het af voor adoptie, kind later in de emotionele problemen. Dat is toch hoe ik het zie dan.
Oud 13 juni 2006, 21:49   #169
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Paulus,
De dag dat je tienerdochter thuiskomt met een bevruchte ovulatie in haar baarmoeder zal je anders spreken...
Lombas,
jij ook.
Een vrouw is "baas in eigen buik", jullie zijn er de baas niet!
Niemand wordt verplicht te aborteren
Evan heel snel (sorry daarvoor).

Wat je zegt is cliché. Ik zou mijn dochter aanraden het kind te behouden. Een vrouw is niet de baas in eigen buik, want anders kreeg geen enkele vrouw nog baarmoederhalskanker.

Het recht van de vader, die het kind ook kan opvoeden, wordt indeze discussie totaal genegeerd.

Paulus.
Oud 13 juni 2006, 21:49   #170
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Het kind wordt in beide gevallen slachtoffer Paulus. Ofwel zorgt de moeder er niet voor, kind in de problemen, ofwel staat ze het af voor adoptie, kind later in de emotionele problemen. Dat is toch hoe ik het zie dan.
Je kan iemand het bestaanrecht toch niet ontnemen omwille van emotionele problemen door wie dan ook? Dat is hoe ik het zie. Met alle respect voor jou mening.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 13 juni 2006 om 21:51.
Oud 13 juni 2006, 21:50   #171
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paulus,
Lombas,
jij ook.
Dat is nou net het punt waarover ik eertijds heel lang getwijfeld heb. En laat dat nou net de reden zijn waarom ik (en uiteraard ook mijn echtgenote, it always takes two to tango) heel veel aandacht besteed heb aan een degelijke voorlichting van onze dochter. En waarom seksualiteit altijd -en nog altijd trouwens- een bespreekbaar issue is binnen ons gezin. Toen ik geconfronteerd werd in mijn familie met zo'n situatie en het meisje in kwestie eerder naar haar nonkel "Desi" kwam om raad te vragen dan de moed bijeenraapte om haar ouders te consulteren, ben ik idd. zwaar beginnen twijfelen. Maar die ervaring, én de ervaringen van anderen in dezelfde situatie + de feed-back van professionals die dagelijks hiermee geconfronteerd worden, hebben mij alleen maar gesterkt in m'n overtuigingen.

Kortom: als het mij zou zijn overkomen, dan zouden we als ouders (of zelfs als verdere familie of goede vrienden) actief meegewerkt hebben om een goed kader te bieden waarbinnen het meisje in kwestie haar verantwoordelijkheden zou kunnen opnemen. Ten onrechte wordt er hier al te defaitistisch gereageerd; het is bovenal een kwestie van doorzetten en initiatief nemen. Eens dat kind geboren is, blijkt dat nogal wat moeders een heel andere kijk op het (hun) leven krijgen. Daarom vind ik heel die sociaal-economische redenering volslagen abject.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 21:51   #172
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo naief,
moeders krijgen geen bijstand, ze krijgen ook geen financiele hulp.
Je kan dit niet bekijken enkel en alleen vanuit het kind. Het gaat er voor de vrouw vooral om of ze dit kind iets te bieden heeft, of ze het een mooi leven kan geven en dat is het hetgeen waarover vrouwen piekeren, dat is hun grote verdriet. Het moment dat ze moeten bekennen dat ze dit kind niet kunnen geven wat het nodig heeft. Daarom zijn vrouwen er meestal helemaal kapot van na een abortus, omdat ze dit kind de kans op leven ontnomen hebben vanuit de wetenschap dat ze het kind niet kunnen geven wat het nodig heeft om gelukkig te zijn. Je onderschat het moederschap, een vrouw voelt zich meestal al moeder vanaf de dag dat ze ontdekt dat ze zwanger is. Vanaf dat moment voelt ze de verantwoordelijkheid en kiest dan soms de moeilijke weg naar een abortus. Omdat ze het kind het leven dat ze te bieden heeft, niet wil aandoen
Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Oud 13 juni 2006, 21:53   #173
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Paulus.
Hebben we het hier soms over een volgroeid baby/kind ofzo?
Ik dacht alleszins van niet.
Oud 13 juni 2006, 21:56   #174
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Voor mannen voelt het anders aan, vandaar dat wij ook van een andere planeet komen volgens jullie .
Voor mij als vrouw zijnde, spreek ik pas van een kind als ik een hartje hoor en zie. Ervoor is het voor mij enkel een vrucht, vandaar dat ik voor abortus kies in geval het nodig blijkt te zijn om gegronde redenen in de eerste 5 weken. Eens een vrouw een hartje ziet/hoort is die vrucht voor haar een baby geworden dat leeft in haar.
Oud 13 juni 2006, 21:56   #175
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Het leven begint bij de bevruchting. Zo niet mag jij me dan eens vertellen waar het wel begint.

Biologisch is het onmogelijk om een lijn te trekken en te zeggen, dat het leven op enig ander punt begint dan bij de conceptie.

Paulus.
Oud 13 juni 2006, 21:57   #176
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Daar raak je de kern van de "tegenhangers". Blijft voor mij de enige waarde op behoud van eigen lichaam; het is een ethische zaak waar ik mij niet al te veel actief in wens te moeien omdat je al-tijd vertrekt vanuit je eigen opinie.

Ik tracht enkel te beschrijven wat een maatschappelijk neutrum is (wat grotendeels door libertaire kringen wordt aangenomen). Mensen hebben het recht over hun eigen lichaam te beschikken. Sommigen interpreteren dat (onder wie ikzelf) dat een vrouw beschikkingsmacht heeft over haar lichaam, en dus ongewenste zaken daarin mag verwijderen - om het nu even simpeltjes te zeggen - en anderen interpreteren dat als het recht op leven van een lichamelijke entiteit van een embryo en foetus.
Even for the record dan... Consequent doordenkend heb jij dan ook geen enkel bezwaar tegen abortus tot in de 9de maand van de zwangerschap?

Oud 13 juni 2006, 22:02   #177
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Even for the record dan... Consequent doordenkend heb jij dan ook geen enkel bezwaar tegen abortus tot in de 9de maand van de zwangerschap?
Wat jij consequent doordenken noemt, flirt vooral met debiliteit ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 22:03   #178
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is idd consequent doorgedacht....
Oud 13 juni 2006, 22:05   #179
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Wel, doe eens de moeite om die andere hersencel van je te activeren en leg eens uit waarom...

Oud 13 juni 2006, 22:06   #180
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Wat moeite met het lezen van Nederlands, randgeval?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lombas
Mensen hebben het recht over hun eigen lichaam te beschikken. Sommigen interpreteren dat (onder wie ikzelf) dat een vrouw beschikkingsmacht heeft over haar lichaam, en dus ongewenste zaken daarin mag verwijderen

Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 juni 2006 om 22:07.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be