Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2006, 16:52   #361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Het probleem is te garanderen dat de kinderen niet de hele dag opgesloten worden om Koran-versjes of partijprogramma's van buiten te leren. Je hoeft immers geen positief resultaat te hebben op de examens, ik weet zelfs niet of je ze moet doen (?). Als na de feiten blijkt dat het kind niets kent, dan is het kwaad geschied. Daarom stelt de overheid voorwaarden.
Dat eerste is helemaal niet de taak van de overheid. Dit betreft immers de opvoeding van de kinderen en dit behoort niet tot de taak van de staat.

De overheid stelt in deze helemaal geen voorwaarden bij kinderen die naar de reguliere school gaan, alhoewel ook daar een niet onaardig aantal leerlingen bij de proefwerken en examens de pluimen laten. Op school wordt de intellectuele vorming getoetst; niet de invulling van het opvoedingsproject van de ouders.

Net zo in het thuisonderwijs: de Middenjury toetst de intellectuele voortgang; niet de opvoeding die de kinderen van hun ouders ontvangen.

Het wordt tijd dat u eens inziet dat de opvoeding een opdracht en bevoegdheid is van de ouders. Niet van de overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 16:54   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Neen, er KAN iets misgaan bij niet in cijfers meetbare gegevens. Een attitude als respect voor is volgens mij met een geeigende test wel meetbaar.
Dit is niet zo. Attitudes, de zogenaamde vaardigheden, die opgesomd staan in de zogenaamde "voeten" (iedereen die in het onderwijs werkzaam is, weet waarover ik het heb) worden niet getoetst of op resultaten gemeten. Dat staat zelfs uitdrukkelijk in dat document.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 16:55   #363
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, er bestaan enkele private scholen. Er is een private school voor Franstaligen in Antwerpen. Er zijn twee katholieke scholen in Brussel (richting wijlen mgr. Lefebvre). Binnenkort wordt ook een lagere school opgestart in Antwerpen van diezelfde richting. Enzovoort.
Goed, mocht ik ooit kinderen krijgen van de Voorzienigheid, dan weet ik waar te zoeken. Mijn Jezuïetencollege is namelijk ook al ferm achteruit aan het boeren - zo'n beetje The Last Stand in het staatsgerugeleerde onderwijs.
Oud 19 juni 2006, 16:56   #364
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Sociale vaardigheden kunnen ook elders dan op school verworven worden. Als er thuis vriend(innet)jes komen spelen, bijvoorbeeld.
das dan wel al een geselecteerd publiek, met mogelijks gelijke interesse, en achtergrond.
Ik kan mij niet inbeelden dat mensen die hun kinderen niet in handen willen geven van een verderfelijk onderwijsapparaat (drugs ed) , ook geen selectie zullen proberen te doen op wie er aan huis komt.

Ze leren zeker niet omgaan met andere afwijkende ideeen, (maar dat lijkt mij nu net de bedoeling), met de wisselende meerderheden naargelang het onderwerp, met de dagdagelijkse realiteit van een diverse groep, die ze ook in hun later leven zullen tegenkomen. Op school zit iedereen, zelfs zonder allochtonen is er een diversiteit, die je niet hebt bij sportclubs (want die zijn allemaal sportief) of bij jeugdbewegingen (die ook een beperkt min of meer ideologisch project hebben) of de kunstenwereld (allemaal artisten in spé)

Het kan ook bijna misdadig zijn, om je kinderen af te schermen, van dingen die in het werkelijke leven realiteit zijn, ook al zijn die dingen volgens de ouders ongewenst. Zie bvb de kritiek op de opvoeding van koningskinderen.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 16:59   #365
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
das dan wel al een geselecteerd publiek, met mogelijks gelijke interesse, en achtergrond.
Ik kan mij niet inbeelden dat mensen die hun kinderen niet in handen willen geven van een verderfelijk onderwijsapparaat (drugs ed) , ook geen selectie zullen proberen te doen op wie er aan huis komt.

Ze leren zeker niet omgaan met andere afwijkende ideeen, (maar dat lijkt mij nu net de bedoeling), met de wisselende meerderheden naargelang het onderwerp, met de dagdagelijkse realiteit van een diverse groep, die ze ook in hun later leven zullen tegenkomen. Op school zit iedereen, zelfs zonder allochtonen is er een diversiteit, die je niet hebt bij sportclubs (want die zijn allemaal sportief) of bij jeugdbewegingen (die ook een beperkt min of meer ideologisch project hebben) of de kunstenwereld (allemaal artisten in spé)

Het kan ook bijna misdadig zijn, om je kinderen af te schermen, van dingen die in het werkelijke leven realiteit zijn, ook al zijn die dingen volgens de ouders ongewenst. Zie bvb de kritiek op de opvoeding van koningskinderen.
De school waar je je kind naartoe stuurt, is ook een selectie die je maakt in het publiek waarmee je kind in aanraking gaat komen.

Het is een illusie dat alle scholen een mooie representatieve dwarsdoorsnede van de maatschappij vormen, kijk maar naar de verschillen tussen Athenea en Colleges, ASO-onderwijs en een technische school,...
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 17:04   #366
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Bijgesleurd?
Integendeel.
Als de Vlaamse Gemeenschap niet specifieert waarvoor er precies (al dan niet geveinsd) respect moet aangeleerd worden, dan kan er evengoed voor totaal foute zaken respect aangeleerd worden. Bijvoorbeeld voor culturen waarin voor kannibalisme, besnijdenissen, vergassingen of mensenoffers een plaatsje ingeruimd werd.
De Vlaamse Gemeenschap heeft niet tot taak om respect af te dwingen.
Proficiat, het kan inderdaad. En zie dat ook in realiteit tot norm verheven te worden in het vlaamse respectbeleid ? Ik dacht mij te herinneren dat Belgie en vlaanderen zowat alle mensenrechtenverdragen getekend hebben, dus met een beetje realiteitzin, is uw bewering absurd.
Oud 19 juni 2006, 17:07   #367
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Proficiat, het kan inderdaad. En zie dat ook in realiteit tot norm verheven te worden in het vlaamse respectbeleid ? Ik dacht mij te herinneren dat Belgie en vlaanderen zowat alle mensenrechtenverdragen getekend hebben, dus met een beetje realiteitzin, is uw bewering absurd.
Niet noodzakelijk.

Als ik mijn kind aanleer dat de islam een gevaarlijke overtuiging is, omdat in veel islamitische landen de mensenrechten geschonden worden, dan 'respecteer' ik die cultuur toch niet?
Oud 19 juni 2006, 17:08   #368
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®staaf
Als de Vlaamse Gemeenschap niet specifieert waarvoor er precies (al dan niet geveinsd) respect moet aangeleerd worden, dan kan er evengoed voor totaal foute zaken respect aangeleerd worden. Bijvoorbeeld voor culturen waarin voor kannibalisme, besnijdenissen, vergassingen of mensenoffers een plaatsje ingeruimd werd.
De Vlaamse Gemeenschap heeft niet tot taak om respect af te dwingen.
Gelezen, maar niet begrepen.
Oud 19 juni 2006, 17:08   #369
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is niet zo. Attitudes, de zogenaamde vaardigheden, die opgesomd staan in de zogenaamde "voeten" (iedereen die in het onderwijs werkzaam is, weet waarover ik het heb) worden niet getoetst of op resultaten gemeten. Dat staat zelfs uitdrukkelijk in dat document.
Vak-Overschrijdende EindTermen?
Oud 19 juni 2006, 17:09   #370
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Post eens een foto van uw respect-o-meter.
In welke maat-eenheid wordt respect uitgedrukt?

Authentiek respect kan je niet aanleren.
Je kan hoogstens onder dwang een geveinsd soort schijnrespect afdwingen.
Volgens mijn info kunnen zowat alle attitudes getest worden, met een aangepaste vragenset. Ik zit niet in dergelijk selectiebureau, dus concreet kan ik dit niet invullen.

Respect kan je inderdaad niet opleggen, je kan het wel zo goed als onmogelijk maken, door je eigen idee fixes en fobien door te geven (indoctrinatie)

Een goede opvoeding laat de mogelijkheden open, geeft alle info, en laat de keuze aan het individu zelf.
Oud 19 juni 2006, 17:09   #371
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht mij te herinneren dat Belgie en vlaanderen zowat alle mensenrechtenverdragen getekend hebben,
Heel wat landen tekenen verdragen, die ze in realiteit niet respecteren (cfr. Saudi-Arabië & UVRM)
Oud 19 juni 2006, 17:09   #372
Percalion

Standaard

Citaat:
Volgens mijn info kunnen zowat alle attitudes getest worden, met een aangepaste vragenset. Ik zit niet in dergelijk selectiebureau, dus concreet kan ik dit niet invullen.

Respect kan je inderdaad niet opleggen, je kan het wel zo goed als onmogelijk maken, door je eigen idee fixes en fobien door te geven (indoctrinatie)

Een goede opvoeding laat de mogelijkheden open, geeft alle info, en laat de keuze aan het individu zelf.
... door het individu volledig te onderwerpen aan staatsonderwijs?!
Oud 19 juni 2006, 17:11   #373
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar had ik al voor gevreesd.

Citaat:
Ben jij in blijvende adoratie gebleven voor wat jouw ouders en leerkrachten je hebben opgelepeld?

Citaat:
Laat dan ook die keuze aan het individu inzake onderwijsmethode.
Oud 19 juni 2006, 17:13   #374
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je wat overdrijft.

Vlaanderen zou vlaanderen niet zijn, moest die inspecteur niet verplicht worden om een omstandig verslag van zijn bevindingen, feiten, ed op te maken.
Voor twee VIP s met dergelijke denkbeelden, zal de inspecteur waarschijnlijk nog extra voorzichtig zijn, om elk woord dat hij schrijft te kunnen verantwoorden. Hij weet ook dat zij een heel apparaat ter hunner beschikking hebben om elke niet bewijsbare klacht, tegen hem te gebruiken.

Dus al die extreme cultuurpraktijken, waarvoor men zou respect moeten opbrengen zijn er maar bijgesleurd.

Botomline is een politieke stunt van burgerlijke ongehoorzaamheid zonder enig bewijs van benadeling of reden. Absoluut af te keuren voor mensen met een voorbeeldfunctie. Ze geven het signaal dat iedereen de wet mag volgen of naast zich neerleggen zoals het hem past.

Cru gezegd : ze zijn geen haar beter als die waarop ze constant fulmineren wegens gebrek aan respect voor onze waarden en wetten.
Bij mijn weten heb ik nog nooit verplicht een document moeten ondertekenen om mezelf aan een wet te onderwerpen. U wel?

Het gaat hier dus enkel over de verplichting tot ondertekenen en bij nalating daarvan het recht op thuisonderwijs te verliezen.

Er staan nergens in dat document de juiste bepalingen vermeld waaraan het "respect" moet voldoen, netzomin zijn er bepalingen waaraan de inspecteurs zouden moeten toetsen.

Kortom, dit (verplicht te tekenen???) document is gewoon een vrijgeleide om je kinderen verplicht naar het openbare schoolsysteem te sturen.

Anderzijds is de leerPLICHT een wettelijke vereiste: niemand moet daar toch iets voor ondertekenen bij de geboorte van je kind?

Kan jij me misschien even verduidelijken welke vormen van RESPECT voor andere culturen ik mijn kind moet aanleren als thuislesgevende ouder? En kan U me dan vertellen op welke basis de inspecteur dit "respect" gaat afwegen?

- Aan het positief reageren op pro-abortus van de pertinent anti-abortuswet ouders? (Ja meisje, zeg maar tegen de inspecteur dat je graag abortus wil laten plegen later als je groot bent)--- (*)
- Aan het positief reageren op faraonische besnijdenissen (ja meisje, zeg maar aan de inspecteur dat we zulke dingen moeten respecteren, iedereen heeft recht op respect voor zijn eigen cultuur)

U mag het lijstje aanvullen.

------------

(*) noteer dat ik persoonlijk voorstander ben van het recht op abortus en mijn dochters in die zin heb opgevoed. Echter, in functie van het respect voor andersdenkenden zie ik niet in waarom Alexandra en Paul hun kinderen niet mogen opvoeden met een volkomen negatief beeld over abortus.
Welke van de twee moeten ze nu volgen ?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 19 juni 2006 om 17:15.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 17:24   #375
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heel wat landen tekenen verdragen, die ze in realiteit niet respecteren (cfr. Saudi-Arabië & UVRM)
Is dit in vlaanderen ook zo ? het ging toch over vlaanderen, of niet ?
Oud 19 juni 2006, 17:25   #376
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gelezen, maar niet begrepen.
Daar had ik al voor gevreesd
Oud 19 juni 2006, 17:32   #377
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit in vlaanderen ook zo ? het ging toch over vlaanderen, of niet ?
In Vlaanderen worden de richtlijnen van het UHRM misbruikt om heel gericht een onderwerpingscontract op te dringen.
In Brussel en Wallonië gebeurt dat niet.
Wil dat nu zeggen dat Brussel en Wallonië die richtlijnen aan hun laars lappen op betekent dat iets anders?
En wat dan?
Oud 19 juni 2006, 17:33   #378
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar had ik al voor gevreesd
Ik snap anders ook niet wat je ermee bedoelde.
Oud 19 juni 2006, 17:33   #379
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Niet noodzakelijk.

Als ik mijn kind aanleer dat de islam een gevaarlijke overtuiging is, omdat in veel islamitische landen de mensenrechten geschonden worden, dan 'respecteer' ik die cultuur toch niet?
Misschien eens proberen met : In vele moslimlanden ge-en misbruiken zowel de wereldlijke als geestelijke machtshebbers de islam als basis voor hun beleid van onderdrukking en schenden van de rechten van hun bevolking.
respect is ook het vertellen van de waarheid in al zijn nuances.
Als we het spelletje woordenvitten eens opzij zetten, dan weet je net als ik het verschil tussen respectvolle informatie, en respectloze gekleurde desinformatie.
Oud 19 juni 2006, 17:36   #380
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
... door het individu volledig te onderwerpen aan staatsonderwijs?!
niet noodzakelijk, voor sommigen is een eigen tempo en geindividualiseerde opleiding de beste oplossing om vooruit te geraken.

Ik heb eerder mijn bedenkingen over de andere meer elitaire en afschermingsgerichte motivering.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be