![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() (-> stiekeme aanbidder van Superstaaf ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België, Verenigde Nederlanden,... nuanceverschillen.
Multinationale staten leiden toch tot onderdukking of ondemocratische machtsvehoudingen. België leidt ofwel tot een Vlaamse onderdrukking van de Walen, ofwel tot een ondemocratische oververtegenwoordiging vn Wallonië. Idem voor de Verenigde Nederlanden: ofwel wordt Vlaanderen weggevaagd door de Nederlandse meerderheid, ofwel heeft Vlaanderen een ondemocratische oververtegenwoordiging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoogstens confederaal.
hoogstens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() Ik ben voor unitair.
One man - One vote Om regionale belangen te beschermen: Handhaaf voorlopig de huidige provincies en decentraliseer bevoegdheden naar die provincies. Tweede kamer; One man, one vote Eerste kamer: Getrapt. Elke provincie is een rechtspersoon met een gelijk aantal 'kiespersonen'. Zij stellen de eerste kamer samen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vraag aan de Groot-Nederlanders, Heel-Nederlanders, Dietsers, Orangisten,enz...
Zien jullie de verenigde Nederlanden als a/een samenwerking tussen Vlamingen en Nederlanders (en eventueel Walen, Luxemburgers,...), of b/gewoon als één land van Nederlanders? Wanneer Noord-Brabant bij Antwerpen en Vlaams-Brabant gevoegd wordt, impliceert dit de ontkenning van de Vlaamse eigenheid binnen die Verenigde Nederlanden. Vergelijkbaar met voorstellen van bepaalde belgiscisten om Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Henegouwen bijeen te voegen; Antwerpen Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Namen bijeen te voegen, en Limburg, Luik en Luxemburg bijeen te voegen. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 juni 2006 om 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er mensen die met elkaar, vaak op taalkundige en/of regionale overeenkomsten een verband willen vormen. Dat moet natuurlijk gestimuleerd worden. Zeker om het wantrouwen weg te nemen zou ik ervoor kiezen de huidige provincies (voorlopig) te handhaven en d�*e meer macht en invloed te geven. Zo zouden de vlaamse of belgische (al naar gelang groot- of heel-) provincies zich tesamen moeten kunnen verenigen, een belangengroep moeten kunnen vormen en/of zich opnieuw moeten kunnen afscheiden indien de samenwerking niet bevalt. Je ziet bij ons bijvoorbeeld dat de drie noordelijke provincies een aantal samenwerkingsverbanden hebben. Ook de regio's Twente en 'De Achterhoek' werken veel samen. De vlaamse eigenheid, zoals jij die noemt, zou gegarandeerd moeten kunnen worden in afspraken. Het mooiste zou ik het vinden als de Benelux-landen zouden beslissen tot een grote maatschappelijke discussie van een jaar over de toekomst van onze landen, daarna mogen alle partijen een jaar lang vrij campagne voeren voor het één of ander. Het geheel kan afgesloten worden met een referendum. Indien partijen het eens worden kan er nogmaals een referendum worden gehouden waarin staatsvorm, grondwet, vlag, volkslied etc worden bepaald. (Ach ja, een mens mag dromen toch?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
![]() Been there, done that... Federalisme is iets typisch Nederlands. Het is pas sinds men over ging op unitaire structuren, dat de Nederlanden uit elkaar begonnen te vallen, nu reeds in 3 stukken, morgen waarschijnlijk 4.
Citaat:
Er is dan immers één pool voor referenda en parlement. Op deelstatelijk niveau geldt hetzelfde. Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Voor mij mag je ook van elke (huidige) provincie een 'staat' maken. (Weet u trouwens dat het feit dat wij twee kamers hebben is voortgekomen uit belgische wensen in 1815?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
En, eerlijk gezegd, ik ben geen bestuurskundige. Ik ben voor een samenwerkingsverband dat zo ver mogelijk gaat en dat ieders rechten garandeert en respecteert. Hoe en wat, daar ben ik geen expert in. Ook zaken als vlag, volkslied e.d. heb ik wel wensen en ideeën over maar die moeten de samenwerking niet in de weg staan. Eens moeten we er voor kiezen: 'Willen we samengaan of niet'. Zodra een grote meerderheid die vraag onbekommerd met 'ja' beantwoordt kunnen we ons gaan wijden aan de bestuurlijke inrichting met alle uiterlijkheden die erbij horen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Mensen die zoiets voorstellen dienen dringend geëxecuteerd.
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
![]() Citaat:
Maar dat impliceert dat NL zich in drieën opsplitst ipv in vier om voor zover mogelijk min of meer gelijkwaardige gewesten te hebben waarbij bevolking en oppervlakte op een optimale wijze als verdelingscriterium aangewend wordt. Ik publiceer hier een post van Dimitri (als antwoord op een door mij gestelde vraag hieromtrent). Citaat:
Ergens moeten beiden mekaar vinden en wordt Vlaanderen een constituante vd Nederlandse staat op gelijke voet samen met 3 anderen.
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() De Verenigde Nederlanden zegt veel over wat het moet worden. Ik ga akkoord met de stelling dat De Nederlanden (con)federaal moeten zijn of niet zijn. Dat is onze cultuur. Het huidige Nederland is zowat het grootste unitair mogelijke. Zelfs België bleek niet mogelijk.
Dus: A. De Verenigde Nederlanden (als antwoord op Jaani_Dushman) is de samenstelling van de Nederlanden. Dit moet volgens mij dan ook de hereniging van de provincies inhouden. Ik ben Vlaams-nationalist in Belgisch verband, maar Groot-Nederlander buiten België. "Vlaming" wordt dan inwoner van Zeeuws-, West- en Oost-Vlaanderen, dus ik zal dan ook "Vlaming" blijven. Frans-Vlaanderen als het kan, in ruil voor Wallonië. hereniging Brabant, hereniging Limburg. Over de grenzen kan zelfs gediscussiëerd worden (vb. Terneuzen NIET meer zeeuws-vlaams of verdeling zeeuws-vlaanderen): het wordt allemaal mogelijk. Maar ik geloof dus niet in een huidig Vlaanderen + huidig Nederland. Daarmee creëer je een nieuw kunstmatig geheel. De connecties met de Verenigd Nederlanden is groter dan de huidige. Tenzij je het als overgang ziet (5 jarig verbond, dan provincies). B. Directe Democratie en Confederalisme naar Zwitsers model. Representatieve regering, verplichte referenda, eventuele referenda, provinciale autonomie,...
![]() |
#58 |
Burger
|
![]() We kunnen er best voor zorgen dat 'De Verenigde Nederlanden' niet, zoals België, een complexe warboel van autonomie en verdeling van de soevereiniteit wordt.
Ik pleit voor een gematigde federatie: een federale regering met parlement en rechtshof, en een kleine autonomie naar de provincies toe. Uiteindelijk zullen al die landen opgaan in de Europese Unie, dat dan 1 land wordt (met een (con)federale staatsstructuur). De Europese grenzen zouden dan best hertekent worden en taalgrensen worden ipv staatsgrenzen. Alle gebieden waar een bepaalde taal gesproken wordt, worden dus verenigd in 1 regio. Mar eerst en vooral 'De Verenigde Nederlanden'. Ik zou zeggen, behoud de provinciale indeling, maar doe aan schaalvergroting, dus dat betekent: De indeling van Nederland blijft hetzelfde, behalve Noord en Zuid Holland bij elkaar in provincie Holland. Vlaanderen (Oost, West en ev. Zuid en Zeeuws) bij elkaar in provincie Vlaanderen. Zeeland (uitg. Zeeuws-Vl) bij provincie Holland. Antwerpen en Brabant in provincie Zuid-Brabant. En Noord en Zuid Limburg tenslotte in provincie Limburg Dat zijn volgens mij werkbare provincies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlamingen voelen zich in de eerste plaats Vlaming, en geen Groot-Nederlander, of evenmin Brabander/... De Nederlander voelt zich in de eerste plaats Nederlander, maar met een sterke regionale inslag (Friese Nederlander, Limburgse Nederlander, enz...). Dus lijkt mij het evident dat er een onafhankelijk Vlaanderen komt, en dat Nederland een federale staat wordt. Wanneer na enkele decenia blijkt dat Vlamingen en Nederlanders naar elkaar groeien, dan pas kan de staatsstructuur daar aan angepast worden. Maar zolang er geen Nederlands natiegevoel is bij de Vlamingen, kan er geen sprake zijn van die Verenigde Nederlanden. De Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest is ook het product van de groeiende Vlaamse identiteit, en niet omgekeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() De enige entiteit waar mensen geheel zichzelf kunnen organiseren.
![]() |