Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2006, 08:59   #61
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste is niet juist. De afzonderlijke eicel en zaadcel zijn op zich geen nieuwe DNA-ladder. Los van elkaar bepalen die twee cellen op geen enkele wijze een nieuw leven. Slechts door de samensmelting gebeurt dat. Dan en alleen dan ontstaat de nieuwe genetische combinatie die bepaalt of het gaat om een meisje dan wel een jongen, welk haar- en oogkleur het heeft, enzovoort. Op dat ogenblik is dat allemaal bepaald.
We hebben tot vervelens toe uw 'argument' aanhoord dat een zygote in de juiste omgeving KAN uitgroeien tot een individu. Dat weten we intussen dus wel, en niemand spreekt dit tegen. De vragen zijn nu: wat is er zo DWINGEND aan? Waarom zouden we iets dat KAN uitgroeien tot een persoon ten allen prijze MOETEN doen uitgroeien tot een persoon? WIE PRECIES WORDT SCHADE BEROKKEND ALS WE DAT NIET DOEN?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 09:05   #62
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
We hebben tot vervelens toe uw 'argument' aanhoord dat een zygote in de juiste omgeving KAN uitgroeien tot een individu. Dat weten we intussen dus wel, en niemand spreekt dit tegen. De vragen zijn nu: wat is er zo DWINGEND aan? Waarom zouden we iets dat KAN uitgroeien tot een persoon ten allen prijze MOETEN doen uitgroeien tot een persoon? WIE PRECIES WORDT SCHADE BEROKKEND ALS WE DAT NIET DOEN?
Een pasgeboren baby is ook nog geen individu, maar een hoopje reflexen. Mits de nodige zorg en hulp KAN het uitgroeien tot een individu. Volgens uw ethisch systeem mag deze baby dus ook opgeruimd worden.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 10:20   #63
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Elke 'stem' heeft recht om zich te uiten.
In de arena van de discussie blijft uiteindelijk overeind dat wat de beste fundering heeft.
De waarheid heeft geen megafoon nodig, behoeft niet versterkt te worden, en behoeft zelfs geen wijkende houding van de onzin: ze zal op termijn steeds bovendrijven.
Meningen hoeven geen voorrang of achterstelling.
Laat elke mening vrij geuit worden, en vroeg of laat blijft de beste over.
Dat de waarheid en/of beste mening/oplossing altijd naar boven komt, niet altijd waar.Er zijn veel voorbeelden te vinden waar om allerlei redenen men niet de beste mening of oplossing volgt. Bekijk dit land, en het bewijs ligt er wel zeker.
Het gaat ook niet echt om wie de echte oplossing of menign heeft, dat is al een uitgemaakte zaak, de wetenschap heeft bewijzen, de religie haar "geloof". Daar is dan voor mij al geen discussie meer over en moet ook niet over gediscussieerd worden. Je veegt de mening van de kerk niet zomaar van tafel, wat zou jij zeggen tegen de groep mensen die misschien door de discussie's en/of vertagings tactieken van de kerk een mogelijke genezing moeten missen als de tijd dringend zou worden? Trek het u niet aan God zorgt wel voor u?

Citaat:
Ge ligt blijkbaar meer wakker van 'Ratzi' en zijn kliek dan 1)nodig is, 2) dan je zelf beseft.
Trek uw schouders lichtjes op, glimlach meewarig en kweek verder stamcellen.
Ratzi en zijn kliek... ratzi heeft geen kliek, dat is een verdorie goed georganiseerde groep met veel aanhangers en daar zitten ook "radicalen" bij hoor.En zelfs al is de kerk niet sterk genoeg om zulks onderzoek succesvol geheel te verbieden, dan nog heeft de kerk geen uitstaans met de wetenschap. water en olie meng je niet. Anderen moeten zich niet bemoeien met hoe de kerk haar deel inricht, laat ze zich dan ook niet bemoeien met een ander zijn inrichting.

Citaat:
Ik ben van niks zeker, dus eet ik mijn rijstpap nu.
geen gouden lepeltje? Blijkbaar moet god een veel betere boekhouder hebben dan gij... Maar ja, hij heeft ze dan ook maar uit te kiezen en te "ontbieden" he...

Laatst gewijzigd door xylitar : 4 juli 2006 om 10:45.
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 10:34   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik al gezegd: omdat bij de bevruchting de genetische kenmerken reeds bepaald zijn en er dus al sprake is van een bepaling van de latere persoon. Dit is menselijk leven en dat verdient onze onvoorwaardelijke bescherming. Enkel mensen die het niet te nauw steken met de menselijke waardigheid zien er geen problemen in dergelijk menselijk leven te doden. Ze zijn in goed gezelschap: de nazi's deden het ook.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 10:36   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Een pasgeboren baby is ook nog geen individu, maar een hoopje reflexen. Mits de nodige zorg en hulp KAN het uitgroeien tot een individu. Volgens uw ethisch systeem mag deze baby dus ook opgeruimd worden.
De nazi's trokken dan ook de redenering door en doodden dan ook pasgeborenen in bepaalde ziekenhuizen als bleek dat ze bepaalde lichamelijke kenmerken vertoonden. We kunnen de redenering dan ook verder trekken: een zware gestoorde of iemand die in een zware en schijnbaar definitieve coma ligt, kan eveneens opgeruimd worden. Het gaat immers nog "slechts" om "een hoopje reflexen".
Oud 4 juli 2006, 10:38   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
En zelfs al is de kerk niet sterk genoeg om zulks onderzoek succesvol geheel te verbieden, dan nog heeft de kerk geen uitstaans met de wetenschap. water en olie meng je niet. Anderen moeten zich niet bemoeien met hoe de kerk haar deel inricht, laat ze zich dan ook niet bemoeien met een ander zijn inrichting.
De Kerk spreekt zich ook uit over ethische zaken. Bijgevolg heeft ze het volste recht zich over zaken als abortus, kunstmatige bevruchting, stamcelonderzoek... uit te spreken.
Oud 4 juli 2006, 10:39   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Het "ijkingspunt" wordt door de wetgever bepaald, niet door de wetenschapper. Als de wetgever een rabiate pilarenbijter is, dan ligt dat ijkingspunt zelfs VOOR de conceptie ("anticonceptie = moord", weet u wel).
Dat laatste is larie en wordt helemaal niet door de Kerk geleerd.
Oud 4 juli 2006, 10:42   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een nazi omdat ik een hoopje pluripotente cellen weiger als een menselijk persoon te zien?
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Wel dat u op dezelfde wijze aankijkt als de nazi's tegenover het leven. Ook u meent, net als hen indertijd, te mogen oordelen over "volwaardigen" en "onvolwaardigen". Zij experimenteerden ook op de menselijke vrucht. In dat opzicht bent u niet veel verschillend van hen. Jammer genoeg.
Oud 4 juli 2006, 11:07   #69
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Ethiek is vanaf een bepaald punt een individuele zaak, hoe jij tegen het begrip leven aankijkt is niet noodzakelijk dezelfde als het standpunt van iemand die dagdagelijks bezig is met de mechanisme erachter bezig is. Een waardeoordeel over ethische standpunten op zich is dan ook uit den boze.

Citaat:
Dat heb ik al gezegd: omdat bij de bevruchting de genetische kenmerken reeds bepaald zijn en er dus al sprake is van een bepaling van de latere persoon.
Een persoon wordt niet enkel door zijn genen bepaald.
Citaat:
Dit is menselijk leven en dat verdient onze onvoorwaardelijke bescherming.
Dat is uw persoonlijke overtuiging [quote]Enkel mensen die het niet te nauw steken met de menselijke waardigheid zien er geen problemen in dergelijk menselijk leven te doden.

De Kerk spreekt zich ook uit over ethische zaken. Bijgevolg heeft ze het volste recht zich over zaken als abortus, kunstmatige bevruchting, stamcelonderzoek... uit te spreken.

Zeker, ze heeft het recht zich uit te spreken, ze heeft zelfs het recht iemand te 'excommuniceren'. Who cares, een overtuigd wetenschapper op dat vakgebied is meestal toch al atheïst.

Citaat:
We kunnen de redenering dan ook verder trekken: een zware gestoorde of iemand die in een zware en schijnbaar definitieve coma ligt, kan eveneens opgeruimd worden. Het gaat immers nog "slechts" om "een hoopje reflexen".
Uiteraard, het is maar hoe je de zaken bekijkt, een mening dus, daar is toch niets verkeerds mee, als je overtuigd bent dat deze visie biologisch onjuist is, bewijs dan dat het niet zo is.

Als ik morgen beweer dat vanuit biologisch populatiestandpunt recidive pedofielen en andere zware criminelen beter geëuthanaseerd kunnen worden, dan heb ik vanuit dat standpunt gelijk. Ethisch moet je er dus over kunnen discussieren. Iedereen kan z'n mening hebben, maar om iets te verbieden moet je met bewijzen kunnen afkomen. Wat meer technocratie zou welkom zijn...
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 11:08   #70
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat heb ik al gezegd: omdat bij de bevruchting de genetische kenmerken reeds bepaald zijn en er dus al sprake is van een bepaling van de latere persoon. Dit is menselijk leven en dat verdient onze onvoorwaardelijke bescherming. Enkel mensen die het niet te nauw steken met de menselijke waardigheid zien er geen problemen in dergelijk menselijk leven te doden. Ze zijn in goed gezelschap: de nazi's deden het ook.
ik stelde u 3 vragen, u antwoordt op geen enkele
Oud 4 juli 2006, 11:15   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Een persoon wordt niet enkel door zijn genen bepaald. Dat is uw persoonlijke overtuiging.
Dit heb ik niet alleen niet gezegd maar het behoort daarenboven ook niet tot mijn persoonlijke overtuiging. U slaat de bal volledig mis. Ik had over de bepaling van de genetische kenmerken, maar als gelovige erken ik ook het bestaan van de ziel die mede onze persoon uitmaakt. Daarenboven speelt ook de opvoeding een belangrijke rol in wie we later worden.

Leren lezen, jongen!
Oud 4 juli 2006, 11:15   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik stelde u 3 vragen, u antwoordt op geen enkele
Dan kan ik u maar één goede raad geven: kom volgend jaar naar mijn klas en ik zal u samen met de andere kindjes leren lezen en schrijven. U bent welkom!
Oud 4 juli 2006, 11:16   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker, ze heeft het recht zich uit te spreken, ze heeft zelfs het recht iemand te 'excommuniceren'. Who cares, een overtuigd wetenschapper op dat vakgebied is meestal toch al atheïst.
Is dat zo? Kunt u mij met zekerheid eens de lijst geven van alle wetenschappers die in dat onderzoek betrokken zijn en zich als ongelovige kenbaar maken?
Oud 4 juli 2006, 11:35   #74
genehunter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Leren lezen, jongen!
Leer u beter uitdrukken, meisje.
Oud 4 juli 2006, 11:54   #75
genehunter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Kunt u mij met zekerheid eens de lijst geven van alle wetenschappers die in dat onderzoek betrokken zijn en zich als ongelovige kenbaar maken?
Een lijstje kan ik u niet geven, maar it een enquete van eos en de VUB blijkt dat slechts 20% van de wetenschappers gelovig is, de rest is atheïst. 80% van 1703 ondervraagden, dat is wel voldoende zeker?
Oud 4 juli 2006, 11:55   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er staat heel duidelijk: "genetische kenmerken", niet "persoon" zoals u meent te moeten concluderen. Er staat tevens "een bepaling van de persoon", niet "de bepaling van de volledige persoon". De goede raad blijft: leer lezen.

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=64
Oud 4 juli 2006, 11:56   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een lijstje kan ik u niet geven, maar it een enquete van eos en de VUB blijkt dat slechts 20% van de wetenschappers gelovig is, de rest is atheïst. 80% van 1703 ondervraagden, dat is wel voldoende zeker?
Dit zegt niets met betrekking tot wat u beweert. Immers, we weten niet welke wetenschappers van welke disciplines werden ondervraagd, van welk land en met welke levensbeschouwelijke achtergrond.
Oud 4 juli 2006, 12:08   #78
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan kan ik u maar één goede raad geven: kom volgend jaar naar mijn klas en ik zal u samen met de andere kindjes leren lezen en schrijven. U bent welkom!
Kijk eens aan, vdB verliest nu al de pedalen en moet zijn toevlucht zoeken in kinderachtig geschimp!

Ik herhaal:

1)Waarom zouden we iets dat KAN uitgroeien tot een persoon ten allen prijze MOETEN doen uitgroeien tot een persoon?

2)WIE PRECIES WORDT SCHADE BEROKKEND ALS WE DAT NIET DOEN?

Graag een duidelijk antwoord op beide vragen. Is dat teveel gevraagd?
Oud 4 juli 2006, 12:17   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal:

1)Waarom zouden we iets dat KAN uitgroeien tot een persoon ten allen prijze MOETEN doen uitgroeien tot een persoon?

2)WIE PRECIES WORDT SCHADE BEROKKEND ALS WE DAT NIET DOEN?

Graag een duidelijk antwoord op beide vragen. Is dat teveel gevraagd?
Het antwoord werd al gegeven:

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=64

Het "waarom" is duidelijk: de genetische code van het nieuw menselijk leven werd gevormd en behoort, volgens mijn overtuiging, dan ook beschermd te worden.

Ook het "wie" is duidelijk: door het vernietigen van bevruchte eicellen doodt men menselijk leven. Daarenboven geloven wij als christenen dat God bij de bevruchting de mens ook een ziel schenkt. Vanaf dat eigenste ogenblik bestaat dus ook de geestelijke component van het nieuwe menselijke leven.

Dit alles werd al geschreven, maar blijkbaar kunt u toch niet goed lezen. U daarop wijzen is niet kinderachtig, integendeel.
Oud 4 juli 2006, 13:03   #80
genehunter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
...en met welke levensbeschouwelijke achtergrond.
Dit zinsdeel, lachwekkend gewoon...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be