Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2006, 23:00   #401
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
Een clusterbom bestaat uit een container met 200 tot 600 kleine springladingen die zich over een gebied ter grootte van een voetbalveld verspreiden.

Sinds het staakt-het-vuren op 14 augustus inging, zijn in Zuid-Libanon 13 doden en 46 gewonden gevallen door dergelijke springladingen.
En je punt is?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 23:00   #402
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een clusterbom bestaat uit een container met 200 tot 600 kleine springladingen die zich over een gebied ter grootte van een voetbalveld verspreiden.

Sinds het staakt-het-vuren op 14 augustus inging, zijn in Zuid-Libanon 13 doden en 46 gewonden gevallen door dergelijke springladingen.
Triestig.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 07:09   #403
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

[quote=Paulus;1940149]Als jij zegt dat het gebruik van clusters verboden was, dan moet jij dat bewijzen. Niet ik. Je kan net zo goed zeggen dat kabouters bestaan en mij vragen om het tegendeel te bewijzen. Als jij zegt dat het verboden is, dan moet je dat kunnen staven. De bewijslast ligt bij jou. Het is jou stelling die jij moet funderen.[\quote]

Het gebruik van clusterbommen is inderdaad niet verboden. Wel moet men de nodige zorgvuldigheid en doordachtheid aan de dag leggen bij het gebruik ervan. Voor het uitschakelen van Talibanstrijders in onherbergzaam gebergte bijvoorbeeld zie ik er geen graten in. Maar clusterbommen gebruiken in een gebied waar het overgrote deel van de mensen die er rondlopen burgers zijn ruikt verdacht veel naar kwaadaardig opzet en wraak.

Citaat:
Klopt ook. En ik heb spijt van: "druip het maar af". Dat had ik niet moeten zeggen. Sorry daarvoor.
Zo snel ben ik niet op mijn tenen getrapt hoor, per slot van rekening hebt u in al uw andere posts wel in zorgvuldige bewoordingen uw standpunt duidelijk gemaakt. Er zijn er anderen op dit forum die daar veel minder in slagen zonder in een ordinaire scheldpartij te vervallen.

Laatst gewijzigd door Metal Tom : 1 september 2006 om 07:09.
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 08:31   #404
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Natuurlijk, natuurlijk. En die kinderen zijn natuurlijk ook zo schuldig als de pest waarschijnlijk. Ze verdienen niet beter dan verminkt te worden.

Agressieve zot.
een oorlogvoerende partij moet ofwel geen raketten afvuren uit burgergebieden ofwel de burgers evacueren en na de vijandelijkheden geen burgers toelaten tot het gebied beveiligd is.De tegenstander moet zich geen enkele beperking opleggen;Oorlog is totaal.De vijand moet voor zijn eigen burgers zorgen.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 08:35   #405
john bell hood
Banneling

Standaard

[quote=Metal Tom;1941330]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Als jij zegt dat het gebruik van clusters verboden was, dan moet jij dat bewijzen. Niet ik. Je kan net zo goed zeggen dat kabouters bestaan en mij vragen om het tegendeel te bewijzen. Als jij zegt dat het verboden is, dan moet je dat kunnen staven. De bewijslast ligt bij jou. Het is jou stelling die jij moet funderen.[\quote]

Het gebruik van clusterbommen is inderdaad niet verboden. Wel moet men de nodige zorgvuldigheid en doordachtheid aan de dag leggen bij het gebruik ervan. Voor het uitschakelen van Talibanstrijders in onherbergzaam gebergte bijvoorbeeld zie ik er geen graten in. Maar clusterbommen gebruiken in een gebied waar het overgrote deel van de mensen die er rondlopen burgers zijn ruikt verdacht veel naar kwaadaardig opzet en wraak.

Zo snel ben ik niet op mijn tenen getrapt hoor, per slot van rekening hebt u in al uw andere posts wel in zorgvuldige bewoordingen uw standpunt duidelijk gemaakt. Er zijn er anderen op dit forum die daar veel minder in slagen zonder in een ordinaire scheldpartij te vervallen.
De burgers waren gewaarschuwd om te vertrekken en in ieder geval overtuigde hezbollahaanhangers.Hezbollah is verantwoordelijk voor de burgers in de gebieden die zij controleert.Israel moest zich daarvan niets aantrekken.De inzet van clusters was onbeperkt aanvaardbaar.Oorlog is totaal.Het is geen spel.
Oud 1 september 2006, 08:41   #406
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

[quote=john bell hood;1941432]
Citaat:
De burgers waren gewaarschuwd om te vertrekken en in ieder geval overtuigde hezbollahaanhangers.Hezbollah is verantwoordelijk voor de burgers in de gebieden die zij controleert.Israel moest zich daarvan niets aantrekken.De inzet van clusters was onbeperkt aanvaardbaar.Oorlog is totaal.Het is geen spel.

Uw oorlogsretoriek begint een beetje voorspelbaar te worden.

Oorlog is inderdaad geen spel, goed dat u het weet te vermelden. Als ik echter uw posts er nog eens op nalees kan ik niet anders dan vermoeden dat u wapens toch wel een beetje als speelgoed voor grote jongens beschouwt. Het enthousiasme waarmee u tekeer gaat over de efficiëntie, vuurkracht en impact van wapens heeft veel weg van de extase die ik voelde bij het openmaken van mijn Sinterklaascadeaus veel te veel jaren geleden.
Oud 1 september 2006, 10:38   #407
Kaal
Minister-President

Standaard

[quote=Metal Tom;1941330]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het gebruik van clusterbommen is inderdaad niet verboden.
Blij dat jij het nu toegeeft. En zo zie je ook meteen dat wij niet alles moeten geloven wat AI en HRW publiceren. Ze zeullen wel de beste bedoelingen hebben, maar niemand heeft gezegd dat zij onfeilbaar zijn.

Citaat:
Wel moet men de nodige zorgvuldigheid en doordachtheid aan de dag leggen bij het gebruik ervan.
Precies en daar is net waar het schoentje wringt. Het is uiterst moeilijk om te bepalen wanneer een bombardement "onzorgvuldig" genoemd mag worden.

Veel mensen hebben de indruk dat al die bombardementen van huizen en wegen iets nieuws zijn, maar niets is minder waar. Soldaten gaan uiteraard altijd dekking zoeken in of naast een huis, het is absurd om iets anders te verwachten. In een redelijke wereld zou niemand van Hezbollah verwachten dat zij zich altijd in een open veld zouden opstellen en niemand zou van Israël verwachten dat zij geen enkel gebouw zouden bombarderen zolang zij niet met zekerheid weten dat er geen burgers in zitten.

Een clusterbom op een huis is enkel een misdaad voor wie niet weet hoe militaire operaties gevoerd worden. Ik kan mij als artilleur een half dozijn "doodgewone" taktieken inbeelden die eigenlijk veel ergere gevolgen hebben voor burgers. Onwetende activisten staren zich blind op clusterbommen en witte fosfor omdat dat tot de verbeelding spreekt.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 10:42   #408
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Verbeter eens je quote als je wil. Het is niet van mij maar van Metal Tom.

Mooie posting overigens.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 10:47   #409
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Het is uiterst moeilijk om te bepalen wanneer een bombardement "onzorgvuldig" genoemd mag worden.

Een clusterbom op een huis is enkel een misdaad voor wie niet weet hoe militaire operaties gevoerd worden. Ik kan mij als artilleur een half dozijn "doodgewone" taktieken inbeelden die eigenlijk veel ergere gevolgen hebben voor burgers. Onwetende activisten staren zich blind op clusterbommen en witte fosfor omdat dat tot de verbeelding spreekt.

Het is uiterst moeilijk om te bepalen wanneer een bombardement "onzorgvuldig" genoemd mag worden. Kaal

Zeg Kaal, ben jij soms een tweelingsbroer van Paulus of heb je zijn bandje misschien overgekocht ?

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 1 september 2006 om 10:48.
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 10:58   #410
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Tijdens het SAT congres in Belgrado besloot deze internationale vereniging van E-o sprekende progressievelingen zich aan te sluiten bij de internationale coalitie tegen de clusterbommen.

Er bestaan 2 soorten clusterbommen ("pafajxeojxetojn el bombo") nl diegene die gewoon afgeworpen worden en waarvan een groot gedeelte niet ontploft nadat ze de bodem bereiken en dus gewoon "dienst doen" als landmijnen, en diegene die sattelietgeleid gebruikt worden om voertuigen
tanks e.d; te bestoken ; deze kunnen echter geen onderscheid maken tussen militaire en burgervoertuigen.

Cijfers :
20 miljoen clusterbommen werden afgeorpen tijdens de eerste golfoorlog
329 000 werden door de NATO afgeworpen tijdens het conflict met ex-Joegoslavië in 1999.
248 000 werden er in 2001/2002 afgeworpen op Afghanistan
2 miljoen werden er tegen Irak gebruikt in 2003

fabricage:
34 landen produceren of fabriceerden de clusterbommen, waaronder :
België, China, Frankrijk, Duitsland, India, Spanje, Israël, Japan, Noord-Korea, Zuid-Korea, Pakistan, Rusland, Verenigd Koninkrijk, USA, Servië-Montenegro, Slovakije, Zweden, Zwitserland...

en 73 landen beschikken over een stock van deze wapens.

landen die clusterbommen gebruiken resp. gebruikten :
men kent 11 landen die clusterbommen gebruikten :
Eritrea, Ethiopië, Frankrijk, Israël, Ex-Joegoslavië, Nederland, Rusland, Saudi Arabië, Soedan, Verenigd Koninkrijk, USA ...

Opmerkingen :
- In october 2003 heeft de Australische Senaat een motie gestemd, met het verzoek een moratorium in te stellen op het gebruik van clusterbommen ;
- in october 2004, stemde het europees parlement een resulutie, welke verzoekt om een volledig moratorium in te stellen op het gebruik, de productie, het transport en de export van clusterbommen ;
- in juli 2005 stemde de belgische senaat een wetsvoorstel, dat het gebruik van de clusterbom verbiedt.

---------

Naar aanleiding van het SAT congres werdt de Vredesfractie binnen de organisatie heropgericht.

Ontmoet basismilitanten van wereldwijde vredesorganisaties en wees in staat om rechtstreeks met hen te communiceren : Leer Esperanto en wordt lid !
Oud 1 september 2006, 11:06   #411
john bell hood
Banneling

Standaard

[quote=Metal Tom;1941436]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht

Uw oorlogsretoriek begint een beetje voorspelbaar te worden.

Oorlog is inderdaad geen spel, goed dat u het weet te vermelden. Als ik echter uw posts er nog eens op nalees kan ik niet anders dan vermoeden dat u wapens toch wel een beetje als speelgoed voor grote jongens beschouwt. Het enthousiasme waarmee u tekeer gaat over de efficiëntie, vuurkracht en impact van wapens heeft veel weg van de extase die ik voelde bij het openmaken van mijn Sinterklaascadeaus veel te veel jaren geleden.
Ik ben ongetwijfeld een wapenfreak maar ik beschouw het niet als speelgoed in een spel;ze dienen om te doden en moeten daarin eficient zijn.
Oud 1 september 2006, 11:08   #412
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Tijdens het SAT congres in Belgrado besloot deze internationale vereniging van E-o sprekende progressievelingen zich aan te sluiten bij de internationale coalitie tegen de clusterbommen.

Er bestaan 2 soorten clusterbommen ("pafajxeojxetojn el bombo") nl diegene die gewoon afgeworpen worden en waarvan een groot gedeelte niet ontploft nadat ze de bodem bereiken en dus gewoon "dienst doen" als landmijnen, en diegene die sattelietgeleid gebruikt worden om voertuigen
tanks e.d; te bestoken ; deze kunnen echter geen onderscheid maken tussen militaire en burgervoertuigen.

Cijfers :
20 miljoen clusterbommen werden afgeorpen tijdens de eerste golfoorlog
329 000 werden door de NATO afgeworpen tijdens het conflict met ex-Joegoslavië in 1999.
248 000 werden er in 2001/2002 afgeworpen op Afghanistan
2 miljoen werden er tegen Irak gebruikt in 2003

fabricage:
34 landen produceren of fabriceerden de clusterbommen, waaronder :
België, China, Frankrijk, Duitsland, India, Spanje, Israël, Japan, Noord-Korea, Zuid-Korea, Pakistan, Rusland, Verenigd Koninkrijk, USA, Servië-Montenegro, Slovakije, Zweden, Zwitserland...

en 73 landen beschikken over een stock van deze wapens.

landen die clusterbommen gebruiken resp. gebruikten :
men kent 11 landen die clusterbommen gebruikten :
Eritrea, Ethiopië, Frankrijk, Israël, Ex-Joegoslavië, Nederland, Rusland, Saudi Arabië, Soedan, Verenigd Koninkrijk, USA ...

Opmerkingen :
- In october 2003 heeft de Australische Senaat een motie gestemd, met het verzoek een moratorium in te stellen op het gebruik van clusterbommen ;
- in october 2004, stemde het europees parlement een resulutie, welke verzoekt om een volledig moratorium in te stellen op het gebruik, de productie, het transport en de export van clusterbommen ;
- in juli 2005 stemde de belgische senaat een wetsvoorstel, dat het gebruik van de clusterbom verbiedt.

---------

Naar aanleiding van het SAT congres werdt de Vredesfractie binnen de organisatie heropgericht.

Ontmoet basismilitanten van wereldwijde vredesorganisaties en wees in staat om rechtstreeks met hen te communiceren : Leer Esperanto en wordt lid !
uw technische uiteenzetting over clusterbommen laat veel te wensen over.
Oud 1 september 2006, 11:11   #413
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
uw technische uiteenzetting over clusterbommen laat veel te wensen over.
Ik heb complete handleidingen ed. of wat dacht U ? Dat ik hier voor would-be terroristen een handleiding zou neerpennen "Hoe maak ik een clusterbom ?"
Oud 1 september 2006, 11:15   #414
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit zal ondertussen de 4e of 5e keer zijn dat ik u vriendelijk uitnodig om mijn incasseringsvermogen live te komen testen in een moshpit in uw buurt. Toch liever internetwarrior?

Trouwens, het is niet omdat iets historisch is gegroeid (zoals dat met de totale oorlog volgens u het geval is) dat het daardoor goed te praten valt. 'Ach ja, jodenvervolging, dat is al van in de 14e eeuw, ge moet daar niet wakker van liggen'.
Totale oorlog valt wel degelijk goed te praten;Oorog is een gevecht van twee landen tegen elkaar;Er is weinig dat geen legitiem doelwit is.
Oud 1 september 2006, 11:20   #415
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
;Er is weinig dat geen legitiem doelwit is.
Nogmaals, dit zegt veel over uw morele ingesteldheid maar hierover met u in discussie treden is zinloos.

Met Paulus, Jozef, ... verschil ik ook van mening maar waar zij nog eniszins kunnen inkomen in het feit dat onnodig menselijk leed moet vermeden worden ziet u geen graten in het gratuit vermoorden van onschuldigen in naam van de totale oorlog.
Oud 1 september 2006, 11:28   #416
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Totale oorlog valt wel degelijk goed te praten;Oorog is een gevecht van twee landen tegen elkaar;Er is weinig dat geen legitiem doelwit is.
Een strijd van twee "Landen" tegen elkaar is een spelletje "Risk"
Een oorlog al dan niet totaal is een slachtpartij waarbij mensen zonder onderscheid worden vermoord sinds de mediatizering van embedded journalism "vrouwen en kinderen eerst". Het is bovendien zinloos : na iedere oorlog moet er toch vrede gesloten worden & blijkt dat er bovendien niemand voordeel bij haalde.

Men poogt inderdaad vergeefs "regels" uit te vinden om oorlogen te "humanizeren" - wat in de praktijk niet lukt.
..

Er staat hier op deze draad nog wat polemiek over het al dan niet verboden zijn van de "clusterbommen" die in feite de muggenziftende opvolger zijn van de nog steeds niet effectief verboden landmijnen.
Uit mijn voorgaande post mag blijken dat er wel degelijk een brede actie gaande is, gedragen door diverse parlementen en naties om dit oorlogsspeelgoed uit de handel te halen.

De banbliksems loslaten op agressor "Israël" ivm deze prachtige efficiënte wapens, is zoals uit mijn voorgaande post blijkt redelijk hypocriet -
de staten betrokken bij en gebruikers van deze tuigen zijn redelijk verspreid onder alle schurken en niet-schurken staten.

Het pad naar oorlog en bloeddorstig doden is breed en gezellig, dat naar de vrede helaas smal en moeilijk.
Oud 1 september 2006, 11:35   #417
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Er staat hier op deze draad nog wat polemiek over het al dan niet verboden zijn van de "clusterbommen" die in feite de muggenziftende opvolger zijn van de nog steeds niet effectief verboden landmijnen.
Uit mijn voorgaande post mag blijken dat er wel degelijk een brede actie gaande is, gedragen door diverse parlementen en naties om dit oorlogsspeelgoed uit de handel te halen.
Dat laatste interesseert mij wel. Geef die informatie misschien eens door op deze thread.

Je noemt clusterbommen 'prachtige efficiënte wapens'. Meen je dat of heb je je per ongeluk in de woorden van onze vriend Kingtiger verslikt ?

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 1 september 2006 om 11:42.
Oud 1 september 2006, 12:33   #418
Kaal
Minister-President

Standaard

Foutje. Sorry.

Laatst gewijzigd door Kaal : 1 september 2006 om 12:35.
Oud 1 september 2006, 12:54   #419
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is uiterst moeilijk om te bepalen wanneer een bombardement "onzorgvuldig" genoemd mag worden. Kaal
O je bent eigenlijk tegen bombardementen op zich. Zeg dat dan. Ik dacht dat de discussie over clusterbommen ging.
Oud 1 september 2006, 13:18   #420
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
O je bent eigenlijk tegen bombardementen op zich. Zeg dat dan. Ik dacht dat de discussie over clusterbommen ging.
Clusterbommen zijn toch ook bommen, dacht ik. En over de 'zorgvuldigheid van de bombardementen' gesproken: de beelden spreken voor zichzelf.

In Beiroet waren er geen raketinstallaties. Het is alleen de Libanese burgerbevolking die werd gebombardeerd en getroffen.
Daarbij werden ook clusterbommen gebruikt die dikwijls in honderden niet-ontploffende bommetjes over een gebied ter grootte van een voetbalveld uitéénspatten.

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 1 september 2006 om 13:23.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be