![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit. |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#102 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
BROV hééft nadelen. Misschien minder dan een louter representatieve democratie maar niettemin nadelen. Je kunt beter gaan verzinnen hoe je die oplost dan proberen ze te bagatelliseren. |
||
![]() |
![]() |
#103 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En na 10 juni ook nog eens dank zij de NVA?
|
![]() |
![]() |
#104 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En 'linkse' studenten moeten beslissen of burgers recht hebben op democratie of niet?
|
![]() |
![]() |
#105 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#106 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is zelfs de hoofdreden waarom de Zwitsers tot nu angstvallig vermeden hebben om bij de EU te komen. Ze weten dat het dan afgelopen is met hun unieke democratie.
|
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alles heeft een keerzijde of een negatieve kant. Dat is een wetmatigheid waaraan niet eens k�*n ontsnapt worden. Ik bedoel maar dat je het BROV nooit ingevoerd krijgt als je er eerst het kleinste nadeel van moet uitschakelen. Dit is immers onmogelijk! Worden de nadelen van de representatieve democratie soms aangepakt en uitgeschakeld, en door wie? Welke partij verzinde niet alleen iets om de nadelen van de representatieve democratie, de particratie dus, aan te pakken, maar dééd er ook iets aan eens ze daartoe de macht had? Directe democratie zou tenminste voor een democratisch evenwicht kunnen zorgen, maar dat zou ten koste gaan van de particratie. Geen wonder dat DD niet ingevoerd geraakt. Uiteidelijk zijn het enkel degenen die beweren ons te vertegenwoordigen die dit kunnen.
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze stelling mag je hier staven met een valabele bron.
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze mensen vragen enkel een jaarlijks lidgeld om de kosten van hun werking te helpen dekken. Intussen organiseren ze bijeenkomsten en acties, en houden ze hun leden op de hoogte van wat er staat te gebeuren op vlak van Directe Democratie. Jos Verhulst liet zich zelfs op een lijst zetten van Vivant om via die weg iets te kunnen bereiken. Ik stemde daar ook op én betaal al een paar jaar lidgeld. Er was zelfs een tijd dat ik bereid was om een, gezien mijn beperkte portemonee, vrij hoge som bij te dragen aan het initiatief van Bece. Nadat ik hier gelezen heb hoe Bece 'Democratie NU' aanvalt en afbreekt zou ik dat zeker niet meer doen.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 februari 2007 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik betwijfel of er één bron bestaat die jij valabel genoeg zou vinden. Wat ik wél weet is dat de Zwitsers onlangs nog zeer politiek oncorrecte beslissingen namen via directe democratie die de EU hen nooit zou hebben toegelaten. Gewoon 2+2 samentellen en je hebt de uitkomst.
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit misschien wel. Maar nooit zonder het BROV in de EU-grondwet.
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klakkeloos "zomaar" iets aannemen zonder enige bewijsvoering doe ik idd niet gemakkelijk.
#114 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk eerder dat het Zwitsers banksysteem de reden is dat ze (zo lang mogelijk) buiten de EU blijven.
#116 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind BROV theoretisch gezien aardig én sympathiek. En toch kleven er in mijn ogen teveel nadelen aan. Ik bedoel hier niet alleen het risico van 'knipperlichtwetten'. Ik zou BROV acceptabel vinden als het ook onversneden wordt ingevoerd en niet dient als cosmetische operatie. Maar dan nog, als je alle nadelen voor wat betreft complexiteit, vraagstelling, rechtzekerheid terzijde schuift blijft over dat de uitkomst van een referendum door politici kan worden gebruikt als excuus ('Je kunt ons er niet op afrekenen, je hebt het zelf zo gewild'), dat het normale spel tussen regeren en oppositie wordt uitgeschakeld én dat op den duur niemand meer 'voor de troepen durft uit te lopen'. Misschien kan ik als voorbeeld een initiatief in mijn eigen gemeente noemen. Een partij, noem het maar even 'Gemeentebelangen', haalde vier jaar geleden de meerderheid binnen mijn gemeente. Kort daarop kreeg elke inwoner een vragenformulier van vijf bladzijden met daarbij de stelling: 'De gemeente moet gaan bezuinigen. Op dit formulier kunt u aangeven welke instelling u belangrijk vindt, welke u wilt behouden en van welke de subsidie moet worden behouden of afgeschaft.' Op dat formulier stond elke instelling of 'kostenpost' van de gemeente benoemd, van een zwembad tot en met kinderopvang en van de bibliotheek tot en met verpleeghuis. Democratisch toch? Het volk beslist. Maar ik weet niet van elke instelling of het wel goed beheerd wordt. Ik weet de bevolkingssamenstelling niet. Ik heb kinderopvang nodig maar misschien is wel 60% van mijn gemeente bejaard. etc etc. Misschien hebben we wel geen zwembad nodig maar zou het heel nuttig zijn voor het toerisme en een economische impuls geven, misschien ook niet. Maar ja, het volk heeft gekozen. 'Jullie hebben zelf gekozen'. De gemeenteraad kan niet meer worden afgerekend op foute keuzes, de oppositie staat buitenspel want 'wij hebben zelf gekozen'. Waar blijven de goeie, maar controversiële ideëen? Waar blijven de projecten waarvan iedereen achteraf denkt 'Vooraf wist ik het niet maar nu ben ik blij dat het er is'? Wie trekt de kar? Waar blijven de projecten waarvan je achteraf moet zeggen 'Stoppen ermee, het leek een goed plan, het is goed dat het is geprobeerd maar het werkt niet'? |
||
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jan mModaal ligt heus niet wakker van de bestemming van z'n belastingsgeld. Getuige hiervan: Zijn stem voor politieke partijen die de transfers naar Walonië in stand houden. Zijn stem voor politieke partijen die het wereldvreemde koningshuis in stand houden. Zijn stem.... Och het doet er allemaal niet toe, laat Jan Modaal maar referenda invullen, Jan Modaal begrijpt er waarschijnlijk geen reet van.
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. Laatst gewijzigd door guido 007 : 14 februari 2007 om 17:36. |
|
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#119 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
-het initiatief en de vraagstelling uitgaan van de bevolking -de beslissing bindend is -de vraagstelling éénduidig is Jouw voorbeeld - voor zover ik het begrepen heb - beantwoordt aan geen enkele van die drie voorwaarden, en toont inderdaad aan hoe het referendum misbruikt kan worden; door de politieke klasse wel te verstaan. Laatst gewijzigd door Michaël Bauwens : 14 februari 2007 om 22:18. |
|||||
![]() |
![]() |
#120 | ||||||
|
![]() Van iemand met slechts kritische kanttekeningen bij een op zich sympathiek idee moet ik me hier ineens gaan ontpoppen als verklaard tegenstander. Voor de discussie zal ik deze rol dan maar op me nemen als u maar beseft dat de werkelijkheid genuanceerder is.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De kiezers van CD&V hebben juist, door de regering te kunnen controleren, nog veel in de melk te brokkelen gehad, maar dan indirect. Citaat:
Beste Michael, ik beschouw mezelf niet als links dus uw voorbeeld raakt me niet. Ik bedoel dat we mensen met goede ideeen voor vier jaar een mandaat verlenen om het op hun manier te proberen. Als we dat halverwege ''afschieten'' komt er nooit iets van de grond. Twee jaar geleden stond het CDA in Nederland het laagst ooit in de peilingen, de PvdA op 60 zetels. Nu de regering kon oogsten van het beleid sloeg de stemming om. De SP wilde twee jar geleden de mogelijkheid om de MP tussentijds naar huis te sturen. Ik vraag me af wat uiteindelijk democratischer zou zijn geweest. Citaat:
Maar...misschien had ik wel gevonden dat de belastingen moesten worden verhoogd om alles te kunnen handhaven. (Echt niet hoor, ik noem het als voorbeeld ![]() Citaat:
Dus BROV vind ik best een goed idee maar niet zonder meer. Verder, moet ik zeggen, voel ik me als inwoner van een land met stemRECHT, evenredige vertegenwoordiging, geen kiesdrempel, geen CS goed vertegenwoordigd in onze representatieve democratie. Let op, ik zeg niet ''uitmuntend'' vertegenwoordigd, maar ''goed''. We moeten inderdaad blijven onderzoeken hoe we de democratie kunnen verbeteren. BROV kan daar een goed hulpmiddel bij zijn maar met inachtneming van de nadelen die er ook aan kleven. |
||||||
![]() |