Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2007, 23:28   #41
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat Dehaene een zelfverklaarde socialist zou zijn zegt wellicht meer over de huidige "socialisten" dan over het socialisme maar bon. Toen Inbev honderden mensen op straat zette heeft ie gewoon gezwegen over de wet Renault.
Honderden mensen op straat? Zijn de leugens in uitverkoop bij jullie in de straat of heb je gewoonweg geen idee van het aantal naakte ontslagen dat daar gevallen zijn?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 23:30   #42
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Sorry maar moest ik 20% moeten inleveren zou ik ook graag mijn zeg daarin hebben in plaats van de beslissing over te laten aan anderen. Meer inspraak en duidelijkheid vanwege directie van vakbondsleiding en het probleel was al lang opgelost.
Sinds wanneer is 3 20% van 35?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 23:56   #43
kunstenaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2006
Berichten: 263
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Maar goed volgens u moet er iets gebeuren maar niet nu, niet daar en niet door u.
Toch opvallend dat er ter zeer linker zijde eenzelfde probleem bestaat inzake begrijpend lezen als ter zeer rechter zijde op dit forum.
__________________
En wie betaalt de zwaarste prijs voor links en rechts extremisme?
De gewone man, ALTIJD de gewone man !

Laatst gewijzigd door kunstenaar : 26 februari 2007 om 23:57.
kunstenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 00:06   #44
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar Bekijk bericht
Toch opvallend dat er ter zeer linker zijde eenzelfde probleem bestaat inzake begrijpend lezen als ter zeer rechter zijde op dit forum.
Gelukkig dat er nog mensen zijn zoals u die wel kunnen lezen om van tijd tot tijd simpele stervelingen ter linker en rechterzijde zoals ondergetekende op onze beperkingen te wijzen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 00:10   #45
kunstenaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2006
Berichten: 263
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Gelukkig dat er nog mensen zijn zoals u die wel kunnen lezen om van tijd tot tijd simpele stervelingen ter linker en rechterzijde zoals ondergetekende op onze beperkingen te wijzen.
Da's met plezier gedaan. Als ik mijn medeburgers een dienst kan bewijzen zal ik het nooit laten

Ik wil trouwens met plezier over de grond van deze discussie verder van gedachten wisselen. Maar eerst een dutje doen, da's goed voor de grijze cellen.
__________________
En wie betaalt de zwaarste prijs voor links en rechts extremisme?
De gewone man, ALTIJD de gewone man !
kunstenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 01:12   #46
Daphne
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 702
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vandaar dat België de fiscale draaischijf is voor het volledige Volkswagen concern. Misschien moet je eens binnenstappen in het minder bekend afdelingetje van Volkswagen op de Louisalaan.
Door de wet op de coördinatiecentra geniet VW inderdaad van een uitzonderlijk gunstig fiscaal regime. Een overzichtje van de cadeaus die de belastingbetaler al moest ophoesten sinds 1986 vind je hier:

http://www.ptb.be/scripts/article.ph...BBC&obid=33168
__________________
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken.
Daphne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 01:24   #47
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Vele onder u zijn verbaasd en misschien gefrustreerd over het feit dat een groep mensen spelen met de toekomst van duizenden. En dit voor amper 3h langer te moeten werken! En in zekere zin is dit ook wraakroepend maar waar stopt het uiteindelijk??

Eerst zijn het 3 uurtjes om een fabriek leefbaar te houden.
Na een paar jaar moeten we geld inleveren en stukje bij stukje knabbelen ze aan onze sociale verworvenheden.

Ik weet we moeten realistisch zijn voor de economische verschuiving van arbeid naar het oosten maar willen we onze mooie welvaarts staat houden moeten we allemaal aan 1 koord trekken en het wereldwijde kapitalistisch economisch systeem aan pakken.

Wie denkt dat we allemaal igenieurs kunnen worden heeft het mis, er zullen altijd mensen zijn die enkel arbeid kunnen leveren en deze groep zal altijd groot blijven. Dus het is de plicht van de overheid om er voor te zorgen dat er ook arbeid nodig zal blijven.

Ik vind het ironisch dat de mens zoveel technologische vooruitgang boekt maar dat het deze vooruitgang tegen zichzelf gebruikt.
Laat technologie in functie staan van de mensheid en niet andersom.

Hetzelfde geld voor ons economisch systeem van vraag en aanbod en de winst omzet.
Kan de mensheid met al zijn kennis nu echt geen beter economisch wereldwijd systeem ontwikkelen dat in functie staat van de mensheid en zorgt voor sociale stabilteit en meer gelijke verdeling van de rijkdom en vooral een economisch systeem dat ook ecologisch verantwoord is.

Hoe langer we blijven leven in dit wereldwijd kapitalistisch systeem des te kleiner word onze overlevings kans als soort op deze planeet.
Want hoe je het ook draait of keert, het kapitalisme heeft gefaald op alle gebieden en zorgt voor de meeste sociale drama's ter wereld maar vooral voor de meeste ecologisch rampen ter wereld.

dus kun je de stakers van Vorst ongelijk geven? NEEN, enkel zal hun acties geen resultaat hebben op de oorzaak van alle sociale drama's en dat is het kapitalisme en wie hier blind voor is helpt mee het graf graven voor de mensheid en zeker onze welvaartstaat die we nu kennen.
het is jammer dat duizenden jobs misschien verloren gaan door de koppigheid van sommige maar hun koppigheid is meer dan rechtvaardig. maar ja, rechtvaardigheid is er nog nooit geweest bij de mensheid en zeker niet nu.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 01:59   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Er wordt steeds gezegd dat het maar om een klein groepje gaat maar de vorige keer stemde ook bijna de helft van het personeel tegen de plannen (in een anonieme stemming)ondanks de enorme druk. Dan kan je toch niet meer spreken van een kleine groep die tegen de plannen is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 07:37   #49
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ze konden wel gezamelijk en solidair die saboteurs in Vorst wat gaan 'bijwerken'...

Mocht het om mijn job gaan, dan zou dat stakerspieketje met die saboteurs ook rap opgeruimd zijn, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 07:41   #50
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Sommigen denken blijkbaar echt dat 20 mensen of zelfs 100 mensen 2000 mensen kunnen beletten om te werken mochten ze dat echt willen. Het gaat ook gewoon om arbeiders hoor. Het zijn niet de Spartanen van Leonidas.

Voor de rest was het belangrijkste probleem vandaag, maar dat hebben de media uiteraard niet gezegd, dat de vakbonden van plan waren om de plannen van de directie goed te keuren zonder hun leden te raadplegen. Dat is ook niet de eerste keer. Tijdens 6 weken staken zijn er maar 2 ledenvergadering geweest en de laatste is er alleen maar gekomen onder druk van de leden. Sorry maar moest ik 20% moeten inleveren zou ik ook graag mijn zeg daarin hebben in plaats van de beslissing over te laten aan anderen. Meer inspraak en duidelijkheid vanwege directie van vakbondsleiding en het probleel was al lang opgelost.

Audi is bij mijn weten volledig eigendom van Volkswagen. Er is dus formeel helemaal geen andere werkgever.

Solidarnosh om u een voorbeeldjen te geven als ik echt wil, ligt binnen 10 minuten hier alles stil en duurt het meer dan een halve dag om alles weer op te starten...

en dat is 1 persoon, ... ik trek gewoon wat kabelkes los dat is alles wat ik moet doen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 08:09   #51
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar Bekijk bericht
Toch opvallend dat er ter zeer linker zijde eenzelfde probleem bestaat inzake begrijpend lezen als ter zeer rechter zijde op dit forum.
Tja, slechts enkelen voelen zich een kunstenaar...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 10:14   #52
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Vele onder u zijn verbaasd en misschien gefrustreerd over het feit dat een groep mensen spelen met de toekomst van duizenden. En dit voor amper 3h langer te moeten werken! En in zekere zin is dit ook wraakroepend maar waar stopt het uiteindelijk??

Eerst zijn het 3 uurtjes om een fabriek leefbaar te houden.
Na een paar jaar moeten we geld inleveren en stukje bij stukje knabbelen ze aan onze sociale verworvenheden
Ik vraag me af hoe dat nu toch komt, dat in Duitsland langer werken voor hetzelfde loon door de arbeiders gemakkelijk aanvaard wordt om het fabriek in leven te houden (en wat trouwens sluitingen & jobverlies voorkomen heeft), maar waarom dat zoeits in België nu totaal onbespreekbaar is.

Zo'n dingen worden trouwens opgemerkt. Het is niet met de wind mee dat DHL en Ford hun productie naar Duitsland willen verhuizen.

Door op uw gat te blijven zitten aan die stakingspost, gaat dat fabriek alleen maar dicht gaan, en staat iedereen op straat. Enkel door de handen uit de mouwen te steken, bereik je iets (en vooral voor jezelf, want de rest kan eigelijk de boom in)

Zelf werk ik ook meerdere overuren (ik klop er 10 per dag), waar ik van 2 nooit een euro gezien heb. Ik heb dan misschien elke dag gemist, zoals een modale vlaming, op te vetten in m'n zetel terwijl ik chips & suikerdranken drink en klaag over het werk, maar m'n effort heeft me zeker geen windeieren gelegd . Je weet wel, overstappen van het misbare naar het onmisbare werknemerstype.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 10:22   #53
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Solidarnosh om u een voorbeeldjen te geven als ik echt wil, ligt binnen 10 minuten hier alles stil en duurt het meer dan een halve dag om alles weer op te starten...

en dat is 1 persoon, ... ik trek gewoon wat kabelkes los dat is alles wat ik moet doen.
Ik roep "Allahhuakbar", en wandel buiten.

Slechts een handvol op het hele labo zouden mijn werk kunnen begrijpen, en het duurt weken studie & inwerking om een van hen het te laten overnemen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 10:34   #54
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

CAP'er Raf Verbeke in 'deGedachte' in De Morgen:

Citaat:
VW Vorst, tien jaar na Renault

Raf Verbeke vindt dat de vakbonden in Vorst buitenspel werden gezet

Vandaag is het tien jaar geleden dat Renault Vilvoorde dicht ging. Net op dit moment zet de directie van Volkswagen de arbeiders het mes op de keel met eenzelfde sluitingsscenario indien zij geen inlevering op hun loonkost van 39 naar 32 euro per uur aanvaarden.

Zelf hebben mijn ex-collega's tot driemaal toe voor een dergelijke chantagesituatie gestaan in de firma Carnoy, waar een leeuwenstrijd geleverd is tegen inleveren, afdanken en afbraak van vakbondsrechten. Tot driemaal toe zette multinational Mannesmann de arbeiders in Gent in de jaren negentig het mes op de keel om inleveringen te aanvaarden. Onder dreiging van sluiten. Tot driemaal toe stemden zij tegen een inleveringsprogramma omdat zij beseften dat dat dweilen met de kraan open was.
Dat besef is wat de VW-arbeiders vandaag drijft om de chantage van Volkswagen en Verhofstadt te trotseren. Zij beseffen zeer goed dat de dreiging tot sluiten een breekijzer is om een enorme sociale achteruitgang te organiseren. Had VW zijn fabriek in Vorst willen sluiten, dan had het dat gedaan zoals Renault dat deed: opgeruimd staat netjes! Laat vakbonden en publieke opinie maar uitrazen. Laat de politiek maar krokodillentranen plengen. Het aandeel van Renault schiet toch de hoogte in na zo'n besluit. En daar is het hen om te doen.
Renault gaf aanleiding tot de wet-Renault. Zonder een andere politiek geeft Volkswagen aanleiding tot de uitvoering van het Generatiepact. Inderdaad was de verontwaardiging over de manier waarop Renault zijn vestiging in Vilvoorde sloot tien jaar geleden algemeen. Regering, parlement, vakbonden en publieke opinie neigden naar versteviging van de maatschappelijke controle op het reilen en zeilen van de multinationale ondernemingen. Die trekken zich niets aan van de sociale gevolgen van hun beslissingen voor de werknemers, overheden en lokale gemeenschappen. Een versterking van de economische democratie was een unisono antwoord op zoveel antisociaal geweld en machtsvertoon van CEO Schweitzer, die met ijzeren kapitalistische logica zijn sluitingsbesluit kwam verdedigen voor de rechtbank.
VW luidt vandaag een nieuwe fase in in de omgang met grootscheepse herstructureringen van multinationale ondernemingen in ons land. De paarse regering neemt nu definitief het voortouw om het in de EU-instellingen bekokstoofde activeringsbeleid aan vakbonden, werknemers en de bevolking op te leggen. Surfte Dehaene nog mee in de kritische tegenstroom vanuit de bevolking en de politiek om multinationals grenzen op te leggen, dan werpt Verhofstadt zich zonder verpinken op als architect van het industriële en sociale plan bij Volkswagen.
Zijn Generatie-'pact' is de eerste regeringstekst waarin bedrijfsherstructureringen als normale gangbare norm in de competitiviteitsstrijd worden benoemd. In plaats van zelfs maar voorzichtig grenzen op te leggen, zoals met de wet-Renault, faciliteert het Generatiepact de herstructureringsgolven om de aandelenkoersen van de multinationals op te voeren. Aan de syndicale organisaties wordt niet de taak toebedeeld om de maatschappelijke controle op het reilen en zeilen van de private economische netwerken op zich te nemen. Integendeel. Aan de regering wordt het stuurmanschap toebedeeld om de actieve welvaartsstaat vorm te geven in functie van beurswinsten en de competitiviteit . Brugpensioenen dienen niet meer om kansen te bieden aan jonge werklozen op een arbeidsmarkt met structureel hoge werkloosheid, maar als stimulans om de activiteitsgraad van ouderen op te drijven in concurrentie met de jeugd.
Werkloosheidsuitkeringen vormen geen bescherming meer tegen het onheil van ontslag, maar worden "te activeren loonkost" van ondernemers. Oprotpremies worden judasgeld om structurele werkloosheid te verbergen. Veel van de verwarring bij VW is terug te brengen tot de politiek van Verhofstadt om de Europese Lissabonstrategie in België door te voeren. Verhofstadt heeft het industriële en sociale plan van VW vooraf onderhandeld met de nieuwe aandeelhouder van Volkswagen zonder syndicaal toezicht. Die wil Audi naar Vorst brengen als Vorst superflexibel werkt, kan profiteren van alle fiscale voordelen voor de interne VW-bank en 20 procent goedkoper werkt. Verhofstadt heeft zich daartoe verbonden tegenover VW-baas Piëch. Alleen met de arbeiders, met zij die de komende jaren de honderdduizenden auto's moeten afleveren, alleen daar is geen rekening mee gehouden. Dan moet niemand verwonderd zijn dat de arbeiders niet plooien voor zoveel financieel en industrieel geweld.
Op 7 februari verklaarde minister van Werk Vanvelthoven in de commissie Sociale Zaken van de Senaat dat er creatief zal moeten worden omgesprongen met de wet-Renault. VW toont dat zelfs die wet een obstakel is om het neoliberale ontslagbeleid en activeringsbeleid op te leggen. Daarom moet de wet-Renault versoepeld worden. De kans voor de vakbonden om herstructureringsplannen tegen het licht te houden en alternatieven voor te stellen, zoals succesvol is toegepast bij AGFA, die kans dient definitief afgevoerd in de sociaal-liberale politiek van Verhofstadt-Vanvelthoven. Vakbonden en werknemers moeten met een knip reageren op de minste zucht van aandeelhouders en management. Ze moeten hun verhaal geloven bij de minste wijziging in de 'concurrentiekracht'. Zonder toezicht van gelijk welke 'stakeholders' buiten de aandeelhouders: de werknemers, vakbonden, lokale gemeenschappen, belastingbetalers en de sociale zekerheid, die de afgelopen jaren miljarden loonlastverlagingen hebben geïnvesteerd in de bedrijven (5,2 miljard in 2006). Zonder tegenprestatie inzake tewerkstelling.
Tien jaar na de sluiting van Renault is het hoog tijd voor een andere politiek, een die de investering van de sociale zekerheid en de gemeenschap in bedrijven als Volkswagen te gelde maakt. In de vorm van werkbehoud, verdeling van de arbeid en creatie van nieuwe tewerkstelling vooraleer er sprake is van afdankingen. Hoog tijd voor een versterking van de wet-Renault in plaats van een afzwakking.
Raf Verbeke, voorheen afgevaardigde Carnoy Gent, Comité Andere Politiek (CAP)
vooraf onderhandeld met de nieuwe aandeelhouder van VW zonder syndicaal toezicht
Bron
__________________
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 11:47   #55
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Verder, er zouden veel mensen hier blij moeten zijn dat er mensen aan nen band willen staan voor hunnen auto of ..., 35u/week.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 11:49   #56
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
CAP'er Raf Verbeke in 'deGedachte' in De Morgen:


Bron
Gelul...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 12:12   #57
TomT
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
Standaard

Als de fabriek toch niet kan draaien zonder het personeel uit te buiten dan moet ze maar gesloten worden.
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 12:48   #58
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Gelul...

De Morgen? Yep daarmee ben ik het eens.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 12:53   #59
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Solidarnosh om u een voorbeeldjen te geven als ik echt wil, ligt binnen 10 minuten hier alles stil en duurt het meer dan een halve dag om alles weer op te starten...

en dat is 1 persoon, ... ik trek gewoon wat kabelkes los dat is alles wat ik moet doen.

Mochten er voldoende werkwilligen zijn dan zou u dat misschien één keer kunnen doen maar zeker geen tweede keer als u begrijpt wat ik bedoel. Maar goed. Vorig referendum stemde ondanks de enorme druk nog de helft tegen het plan en van diegenen die wel voor stemden stond wellicht de helft daarvan nog eens symphatiek tegenover diegenen die tegen stemden. Vandaag zal het wellicht anders zijn maar goed veel keuze hebben ze niet.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 14:35   #60
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
Als de fabriek toch niet kan draaien zonder het personeel uit te buiten dan moet ze maar gesloten worden.


Het schijnt dat daar de hoogste lonen van Europa betaald worden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be