![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#761 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
![]() |
![]() |
#762 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Men heeft dit in catechese samengevoegd omdat er in de realiteit geen heidense goden meer bestonden. De Katholieke (alsook de Orthodoxe en Anglicaanse) zijn dezelfde als de 10 geboden van de Lutherse (en toch protestantse) Kerk.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#763 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De RKK heeft dezelfde bekommernis als u hoor. Ook de Kerk pelgrimmeert naar de Waarheid.
![]() |
#764 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus
Citaat:
Ze het tweede gebod geschrapt en gevoegd bij het eerste. En dit zodat het tweede niet zo zal opvallen. Pure manipulatie.
![]() |
![]() |
#765 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
![]() |
![]() |
#766 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Die moeten christenen natuurlijk omzetten tot daden: orthopraxie. Na de val van het heidendom werd Europa monotheïstisch en kenden de mensen geen 'gouden kalveren' of andere heidense goden meer. Het leek alsof de 10 geboden totaal verouderd waren. Toen heeft men beslist om in de catechese meer nadruk te leggen op respect voor het huwelijk enerzijds en respect voor het eigendom van een andere anderzijds (want 10 was eigenlijk een dubbel gebod: het niet begeren van andere vrouwen en het niet begeren van andermans eigendom)
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#767 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Judokus
Citaat:
Ik weet niet hoe jij dit noemt maar ik noem dit misleiden.
![]() |
![]() |
#768 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De calvinisten gebruiken enkel de bijbelse versie.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#769 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 maart 2007 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#770 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
![]() |
![]() |
#771 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() system:
Citaat:
![]() |
![]() |
#772 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik spreek me geenszins tegen; alleen begrijpt u blijkbaar niet zo goed de nuances van onze Nederlandse taal. Nochtans heb ik "voor een beeld" al uitgelegd. Zoals Judokus al opmerkte gaat het om een BwB van plaats, niet om een BwB van reden. Bijgevolg knielt men niet "voor een beeld" omdat het een beeld is, maar plaatst men zich voor een beeld, knielt dan neer om te bidden. Knielen is een gebedshouding, net zoals rechtstaan, buigen, ter aarde vallen, de handen opheffen... ook allemaal gebedshoudingen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#773 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat me trouwens opvalt, is dat Hosea ondanks alle uitleg halsstarrig blijft bij een aantal totaal ongegronde opvattingen m.b.t. RKK. Hij lijkt wel verdwaald in bepaalde 19e eeuwse protestantse praatjes die, wanneer ze getoetst worden aan de religieuze beleving in de RKK, geenszins correct zijn en al evenmin een weerspiegeling vormen van de dogma's, spiritualiteit, pastoraal van de RKK. Zo stilaan begin ik de indruk te hebben dat het om doelbewuste vooringenomenheid gaat die Hosea gewoonweg niet wil bijstellen, omdat anders nu eenmaal het gekoesterde plaatje van de RKK als ultieme bron van dwaalleer niet overeind blijft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#774 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men zoekt de betekenis zoals die door de apostelen, de opvolgers van de apostelen, de kerkvaders, enz. naar voor werd geschoven. Men zoekt dus niet de eigen opvatting, en daar is het protestantisme maar te vaak ingetuimeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#775 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de lutherse, anglicaanse, methodistische en nog zovele andere protestantse gemeenschappen vindt men afbeeldingen, en werden oud- en nieuwtestamentische taferelen geschilderd, gebeeldhouwd, getekend, te boek gesteld, enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#776 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een mooi voorbeeld van hoe iemand die de noodzakelijke achtergrond mist juist daardoor tot verkeerde gevolgtrekkingen komt. In de oudheid staat knielen voor aanbidden, het nedervallen (volledig knielen) voor de volledige onderwerping. In de heidense religies ziet men dan ook mensen knielen en zich languit voor afgodsbeelden werpen. In die religies heeft het beeld zelf al iets magisch en is niet zomaar een loutere afbeelding van een god, maar maakt deel uit van die god. In het christendom is dat natuurlijk niet zo. Daarenboven is knielen er niet noodzakelijk een teken van een volledige onderwerping, maar een gebedshouding geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#777 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 maart 2007 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#778 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 maart 2007 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#779 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#780 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
FF een vraagje. Waarom denk jij dat de RKK de tien geboden veranderd heeft? (het eerste en tweede samengevoegd) Citaat:
Jij zegt dat de protestanten er in zijn getuimeld om eigen opvattingen te zoeken. Maar waarom is het protestantisme ontstaan? Omdat de RKK te veel van de bijbel is afgedwaald. De RKK probeert met allerlei smoesjes (interpretatie, verkeerd vertaald, zelfs veranderen) hun gelijk op te halen. De RKK is gewoon te veel beinvloed door o.a. het Romeinse rijk en de babylonische (heidense) godsdienst. Vele van hun gebruiken zijn niet bijbels te verklaren zoals de paus, de biecht, de laatste sacramenten.
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 22 maart 2007 om 22:10. |
||
![]() |
![]() |