![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Net zo kan je in Vlaanderen mensen vinden die én goed Frans én goed Nederlands én goed Duits spreken, maar dat is nu eenmaal een minderheid. |
|
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Laat dat nu net de oplossing zijn die meer en meer Vlamingen willen. Weg Surrealisme! |
|
|
|
|
|
|
#123 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als iemand in Nieuwkerke woont, dus dicht bij de Franse grens en Wallonië, dan hoeft hij helemaal geen Frans te kennen als hij nooit naar het naburige Frankrijk of Wallonië trekt. En natuurlijk is die man weldegelijk geïntegreerd, in de gemeente als in het Vlaamse hinterland. |
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Mocht men toch noodzakelijkerwijs aankloppen bij de overheid, dan is de kans groot dat je ook daar terecht kunt in het eigen dialect. In het gemeentehuis hier spreekt bijna iedereen 'Platt', dat wordt zelfs van harte aangemoedigd d.m.v. stickers en affiches van o.a. www.platt-in-action.de: - "Plattdütsk bi d'Arbeid - Wi maken mit" - "Plattdütsk? Geern!" - "Mit mi kannst ok Platt proten" - "Oostfresenspraak is Oostfresensaak - Elk kan wat doon" Ongetwijfeld kan iedereen aan Nederlandse kant ook prima terecht in het Gronings. Groningers in Oost-Friesland en Oost-Friezen in Groningen kunnen dus ook bij de overheid in hun eigen dialect terecht. Ik ken Groningers hier in de buurt die vertelden op het gemeentehuis Nedersaksisch te spreken en dat werd erg gewaardeerd. Ik geloof dat het zelfs de gemeenteambtenaar was die erop had aangedrongen. Zo zie je: van een taalgrens tussen Groningen en Oost-Friesland is geen sprake. Alleen de standaardtalen verschillen, maar die heb je in het dagelijks leven nauwelijks nodig. |
|
|
|
|
|
|
#125 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar wacht, ik peins dat er vroeger nog zo wel een type heeft bestaan die vond dat delen van andere landen waar een paar van zijn landgenoten woonden, moesten aangesloten worden bij het vaderland. Wie was dat ook alweer?
|
|
|
|
#126 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ken je de Belgische situatie eigenlijk wel? Het gaat over wettelijke tweetaligheid van de overheid. Die bestaat duidelijk niet in de Nederlands-Duitse grensstreek. |
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dimitri, voor veel mensen behoort het gebruik van de standaardtaal tot het dagelijkse leven. Wie in administratie, school, kantoor, bedrijf... werkt, zal dan ervaren hoe belangrijk een officiële staatgrens is die samenvalt met een taalgrens.
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Banneling
|
Belachelijk. Op vele werkvloeren worden verschillende talen door elkaar gesproken en als het echt belangrijk is, is het in 't Engels.
Bovendien pleit u hier impliciet voor de creatie van 2.000 staten in de wereld. Goed bezig, JVDB ! Laatst gewijzigd door Hans1 : 25 oktober 2007 om 14:01. |
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#131 |
|
Europees Commissaris
|
hmmm dit geeft wel gemengde signalen aan minderheden, die wel geacht worden te integreren. Het probleem hier is er echter een tussen autochtonen en dan nog is het niet eenduidig; niet iedereen doet niet zijn best of heeft er problemen mee. In Nederland heb je bijvoorbeeld dat buitenlanders klagen dat wanneer zij proberen Nederlands te praten, dat veel Nederlanders in het Engels terug praten... Daar staat tegenover dat bij een deel die het niet proberen, er angst heerst om fouten te maken. Nu weet ik uit eigen ervaring dat, als spreker van een relatief kleine taal, je het ook maar gewoon moet proberen. Sterker, Duitsers, Fransen en Engelsen stellen het meestal heel erg op prijs wanneer jij je best doet en dat hoeft echt niet foutloos; zelf kunnen OF willen ze het niet.
|
|
|
|
|
|
#132 |
|
|
Nee, maar dat heb ik ook niet beweerd. Wel dat de staatsgrens, hoewel op het eerste gezicht een grens tussen twee standaardtalen, in werkelijkheid geen taalgrens is voor de bevolking, omdat men aan beide kanten van de grens een gelijkaardig dialect spreekt en dat ook veelvuldig gebruikt op allerlei terreinen. Die situatie is niet te vergelijken met die in België, waar de taalgrens de grens is tussen twee totaal verschillende taalgebieden: een Germaanse en een Romaanse taal. Zo 'hard' is de taalgrens hier niet.
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
|
Citaat:
In ieder geval heb ik, toen ik hier net kwam wonen en de buren aanboden voor mij om te schakelen van Platduits naar Hoogduits als omgangstaal, meteen aangegeven dat ze voor mij niet moesten veranderen en dat ik liever al luisterend hun taal wilde leren verstaan (en wie weet 'n bietje proaten Afgezien daarvan begrijp ik natuurlijk best het belang van een duidelijke taalwetgeving. Daar waar die ontbreekt, zoals in de faciliteitengemeenten, zie je de dramatische gevolgen. Laatst gewijzigd door Dimitri : 25 oktober 2007 om 14:47. |
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Enig idee trouwens in hoeverre het Platduits nog in de kerken wordt gebruikt? Thuis heb ik hier een (officieel goedgekeurd!) berijmd psalmenboek alsook een liederenbundel in het Platduits. Dus vraag ik mij wel af of dat wel gebruikt wordt. |
|
|
|
|
|
|
#135 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#136 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#137 |
|
Europees Commissaris
|
Het is dit soort racistische praat, zo typisch voor de Belgische francofonie, die het land op dit moment aan het slopen is...
|
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
In welk land vind je rapporten waarin de onderwijsinspectie stelt dat leraars in de lerarenkamer dialect spreken en er zelfs leraars in de klas dialect spreken? In FR-België ondenkbaar. |
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
Europees Commissaris
|
Goed punt voor Vlaanderen, me dunkt: hier besteedt de inspectie er tenminste nog aandacht aan. In Wallonië zien ze er blijkbaar zelfs geen graten meer in.
Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 oktober 2007 om 21:07. |
|
|
|
|
|
#140 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Voor hen is het zo evident dat iederen de cultuurtaal kan spreken dat men grote vragen stelt bij mensen die dat niet doen (in casu de VL). Wie in WL dialect spreekt, staat echt wel heel laag op de sociale ladder en dan zien ze hoe zelfs minister (Dehaene, den baard, Landuyt, stef Declercq) onderonsjes in het dialect hielden/houden. Voor hen is dat ONDENKBAAR; als dat als minister zou doen, is er iets mis in je bovenkamer. |
|
|
|
|