Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 10:32   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
*zucht*

kindjes die weigeren van frans te spreken of leren omdat ze vlaming zijn

ps voor zwitsers is dit blijkbaar geen probleem.. ooit met een paar zwitsers samengewerkt. die spraken perfetc frans, heel goed duits en redelijk italiaans...
Uw droombeeld van de alles-beheersende-Zwitsers is evenwel ver van de werkelijkheid. Er zijn inderdaad Zwitsers die hun nationale talen kunnen spreken, maar daar staat een meerderheid tegenover die slechts een passieve kennis heeft van de andere talen buiten de moedertaal. Zelf heb ik al meermaals ondervonden, in Wallis dan nog, dat Duitstaligen bijna geen woord Frans konden en omgekeerd (op een dag voelde ik het trouwens kittelen en besloot het eens te testen... de resultaten waren eerder bedroevend: ik sprak zowel op het toeristenbureau, aan het gemeenteloket en op de post Frans. In de twee laatste gevallen zei men me: "Ich spreche leider kein Französisch"; in het toeristenbureau werd ik bediend in een grappige mengvorm van Engels en Frans). Daar staat wel tegenover dat ik ook met Zwitsers heb gesproken die wel vlot Italiaans, Duits en Frans spraken.

Net zo kan je in Vlaanderen mensen vinden die én goed Frans én goed Nederlands én goed Duits spreken, maar dat is nu eenmaal een minderheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:32   #122
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Als je als Pool in België komt wonen, mag je stemmen voor Pools parlement.

Wie als Vlaming nog maar een 1 jaar in WL woont en van plan is om binnen enkele jaren naar VL terug te keren; neenee, je bent Waal -je mag niet meer stemmen voor VL parlement.

Straks absurde situatie: iemand die in Patagonië woont en niets meer weet over Vlaanderen, zal mogen meestemmen voor VL parlement.
Wie net over de taalgrens zal wonen (onder Leuven), zijn kinderen naar een VL school stuurt, naar de VRT luistert/kijkt, in VL werkt
neenee, banden met VL volledig doorgeknipt door de Vl politici; uit angst dat de FR ook rechten zullen eisen in VL.

Surrealisitisch!
Simpel op te lossen hoor, op je paspoort Vlaming of Waal laten zetten ipv Belg.

Laat dat nu net de oplossing zijn die meer en meer Vlamingen willen. Weg Surrealisme! Bedank ons maar
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:34   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
geen onzin...
in belgie spreekt men frans en nederlands dus zou iedereen beide talen moeten kunnen, al was het maar om elkaar beter te begrijpen...

vooral in de vlaamse rand rond brussel... hoe kan je nu vlak naast brussel wonen als je geen letter frans kent?? en dan maar zagen dat er geen integratie is van beide kanten.
Sedert wanneer is dat integratie? Sedert wanneer moet men dan als Vlaming die in een Vlaamse gemeente zich integreren door Frans te spreken?

Als iemand in Nieuwkerke woont, dus dicht bij de Franse grens en Wallonië, dan hoeft hij helemaal geen Frans te kennen als hij nooit naar het naburige Frankrijk of Wallonië trekt. En natuurlijk is die man weldegelijk geïntegreerd, in de gemeente als in het Vlaamse hinterland.
Oud 25 oktober 2007, 11:36   #124
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Jij kan dus aan de Duitse kant bij alle overheden terecht in het Nederlands, je krijgt er je formulieren in het Nederlands, en vice versa voor de Duitsers in Nederland natuurlijk?
In het dagelijks leven hebben mensen weinig of geen contacten met overheden over de grens. Dat speelt alleen een rol als je, zoals ik, aan de andere kant van de grens gaat wonen. Voor de autochtone Groninger en Oost-Fries die in zijn eigen land woont, is er geen taalgrens. Al herhaaldelijk hebben mijn buren benadrukt dat zij zich in Groningen gewoon in het Oost-Fries dialect verstaanbaar maken en ook probleemloos het Gronings dialect kunnen volgen. Kortom, ieder spreekt zijn eigen taal en verstaat elkaar. De verschillen tussen de dialecten zijn zo klein, dat ze geen probleem vormen.

Mocht men toch noodzakelijkerwijs aankloppen bij de overheid, dan is de kans groot dat je ook daar terecht kunt in het eigen dialect. In het gemeentehuis hier spreekt bijna iedereen 'Platt', dat wordt zelfs van harte aangemoedigd d.m.v. stickers en affiches van o.a. www.platt-in-action.de:
- "Plattdütsk bi d'Arbeid - Wi maken mit"
- "Plattdütsk? Geern!"
- "Mit mi kannst ok Platt proten"
- "Oostfresenspraak is Oostfresensaak - Elk kan wat doon"

Ongetwijfeld kan iedereen aan Nederlandse kant ook prima terecht in het Gronings. Groningers in Oost-Friesland en Oost-Friezen in Groningen kunnen dus ook bij de overheid in hun eigen dialect terecht. Ik ken Groningers hier in de buurt die vertelden op het gemeentehuis Nedersaksisch te spreken en dat werd erg gewaardeerd. Ik geloof dat het zelfs de gemeenteambtenaar was die erop had aangedrongen.

Zo zie je: van een taalgrens tussen Groningen en Oost-Friesland is geen sprake. Alleen de standaardtalen verschillen, maar die heb je in het dagelijks leven nauwelijks nodig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 11:38   #125
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker niet omdat de VL nooit belangstelling hebben gehad voor taal- en cultuurgenoten die om de een of andere reden in WL zijn gaan wonen.

FR-Belgen laten taal- en cultuurgenoten, die bijv. in haven van Antwerpen gaan werken en daar ook gaan wonen, niet vallen.

VL die in WL gaan wonen zijn voor de VL Walen geworden.
Wie FR is, blijft FR; ook als hij in VL gaat wonen, vinden de FR-mensen.

En dat sluit ook aan bij het gevoel van de mensen. Het is niet omdat je voor bepaalde tijd in een ander land gaat wonen, je een andere nationalitieit aanneemt.
Dit is de meest achterlijke redenering die ik ooit heb gehoord. Omdat er een Vlaming in Brazilië gaat wonen, moet die dus gesteund worden door de Vlaamse partijen om het Vlaams in Brazilië te laten erkennen als officiële taal. Ha ende haha.

Maar wacht, ik peins dat er vroeger nog zo wel een type heeft bestaan die vond dat delen van andere landen waar een paar van zijn landgenoten woonden, moesten aangesloten worden bij het vaderland. Wie was dat ook alweer?
Oud 25 oktober 2007, 12:04   #126
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Mocht men toch noodzakelijkerwijs aankloppen bij de overheid, dan is de kans groot dat je ook daar terecht kunt in het eigen dialect.
Dat was mijn vraag niet.

Ken je de Belgische situatie eigenlijk wel?

Het gaat over wettelijke tweetaligheid van de overheid. Die bestaat duidelijk niet in de Nederlands-Duitse grensstreek.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 12:10   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo zie je: van een taalgrens tussen Groningen en Oost-Friesland is geen sprake. Alleen de standaardtalen verschillen, maar die heb je in het dagelijks leven nauwelijks nodig.
Dimitri, voor veel mensen behoort het gebruik van de standaardtaal tot het dagelijkse leven. Wie in administratie, school, kantoor, bedrijf... werkt, zal dan ervaren hoe belangrijk een officiële staatgrens is die samenvalt met een taalgrens.
Oud 25 oktober 2007, 14:01   #128
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Belachelijk. Op vele werkvloeren worden verschillende talen door elkaar gesproken en als het echt belangrijk is, is het in 't Engels.

Bovendien pleit u hier impliciet voor de creatie van 2.000 staten in de wereld. Goed bezig, JVDB !

Laatst gewijzigd door Hans1 : 25 oktober 2007 om 14:01.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 14:03   #129
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sedert wanneer is dat integratie? Sedert wanneer moet men dan als Vlaming die in een Vlaamse gemeente zich integreren door Frans te spreken?

Als iemand in Nieuwkerke woont, dus dicht bij de Franse grens en Wallonië, dan hoeft hij helemaal geen Frans te kennen als hij nooit naar het naburige Frankrijk of Wallonië trekt. En natuurlijk is die man weldegelijk geïntegreerd, in de gemeente als in het Vlaamse hinterland.
Dus niet in Brabant, Limburg en Antwerpen als hij er nooit komt en er niemand kent.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 14:05   #130
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dus niet in Brabant, Limburg en Antwerpen als hij er nooit komt en er niemand kent.
Uw kieskring speelgoedje komt er niet, Hans. Het komt er niet.
Oud 25 oktober 2007, 14:07   #131
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

hmmm dit geeft wel gemengde signalen aan minderheden, die wel geacht worden te integreren. Het probleem hier is er echter een tussen autochtonen en dan nog is het niet eenduidig; niet iedereen doet niet zijn best of heeft er problemen mee. In Nederland heb je bijvoorbeeld dat buitenlanders klagen dat wanneer zij proberen Nederlands te praten, dat veel Nederlanders in het Engels terug praten... Daar staat tegenover dat bij een deel die het niet proberen, er angst heerst om fouten te maken. Nu weet ik uit eigen ervaring dat, als spreker van een relatief kleine taal, je het ook maar gewoon moet proberen. Sterker, Duitsers, Fransen en Engelsen stellen het meestal heel erg op prijs wanneer jij je best doet en dat hoeft echt niet foutloos; zelf kunnen OF willen ze het niet.
Oud 25 oktober 2007, 14:27   #132
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat was mijn vraag niet.

Ken je de Belgische situatie eigenlijk wel?

Het gaat over wettelijke tweetaligheid van de overheid. Die bestaat duidelijk niet in de Nederlands-Duitse grensstreek.
Nee, maar dat heb ik ook niet beweerd. Wel dat de staatsgrens, hoewel op het eerste gezicht een grens tussen twee standaardtalen, in werkelijkheid geen taalgrens is voor de bevolking, omdat men aan beide kanten van de grens een gelijkaardig dialect spreekt en dat ook veelvuldig gebruikt op allerlei terreinen. Die situatie is niet te vergelijken met die in België, waar de taalgrens de grens is tussen twee totaal verschillende taalgebieden: een Germaanse en een Romaanse taal. Zo 'hard' is de taalgrens hier niet.
Oud 25 oktober 2007, 14:44   #133
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dimitri, voor veel mensen behoort het gebruik van de standaardtaal tot het dagelijkse leven. Wie in administratie, school, kantoor, bedrijf... werkt, zal dan ervaren hoe belangrijk een officiële staatgrens is die samenvalt met een taalgrens.
Ik vraag me soms echt af hoeveel mensen hier 'Hoogduits' gebruiken. Als schrijftaal wel, maar als spreektaal? Overal is het Platduits: binnenshuis, onder bekenden, onder onbekenden binnen de eigen streek (tenzij die aangeven het niet te verstaan), in de winkel, op het gemeentehuis, op het werk, in verenigingen. Alleen op school en tegen nieuwkomers en bezoekers is de voertaal Hoogduits. Daarnaast wordt Hoogduits als schrijftaal gebruikt. Verder niet of nauwelijks, heb ik het gevoel.

In ieder geval heb ik, toen ik hier net kwam wonen en de buren aanboden voor mij om te schakelen van Platduits naar Hoogduits als omgangstaal, meteen aangegeven dat ze voor mij niet moesten veranderen en dat ik liever al luisterend hun taal wilde leren verstaan (en wie weet 'n bietje proaten ). Dat is erg vervelend in het begin, als je de helft niet verstaat, maar ik ben blij dat ik het zo heb geregeld, want als je geen Platduits verstaat ben je hier echt een buitenstaander.

Afgezien daarvan begrijp ik natuurlijk best het belang van een duidelijke taalwetgeving. Daar waar die ontbreekt, zoals in de faciliteitengemeenten, zie je de dramatische gevolgen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 25 oktober 2007 om 14:47.
Oud 25 oktober 2007, 19:40   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me soms echt af hoeveel mensen hier 'Hoogduits' gebruiken. Als schrijftaal wel, maar als spreektaal? Overal is het Platduits: binnenshuis, onder bekenden, onder onbekenden binnen de eigen streek (tenzij die aangeven het niet te verstaan), in de winkel, op het gemeentehuis, op het werk, in verenigingen. Alleen op school en tegen nieuwkomers en bezoekers is de voertaal Hoogduits. Daarnaast wordt Hoogduits als schrijftaal gebruikt. Verder niet of nauwelijks, heb ik het gevoel.

In ieder geval heb ik, toen ik hier net kwam wonen en de buren aanboden voor mij om te schakelen van Platduits naar Hoogduits als omgangstaal, meteen aangegeven dat ze voor mij niet moesten veranderen en dat ik liever al luisterend hun taal wilde leren verstaan (en wie weet 'n bietje proaten ). Dat is erg vervelend in het begin, als je de helft niet verstaat, maar ik ben blij dat ik het zo heb geregeld, want als je geen Platduits verstaat ben je hier echt een buitenstaander.

Afgezien daarvan begrijp ik natuurlijk best het belang van een duidelijke taalwetgeving. Daar waar die ontbreekt, zoals in de faciliteitengemeenten, zie je de dramatische gevolgen.
Eigenlijk sta ik er wel van versteld. Ik ken Noord-Duitsland niet zo goed, afgezien van het Rijnland en de Eifel waar het dialect toch flink op de terugweg is. Altijd al hoorde ik dat het Platduits zo stilaan verdwijnt en plaats moet maken voor het oprukkende Hoogduits, dat er dus een heel andere situatie is in het zuiden van Duitsland waar de dialecten wel heel levendig zijn en nog steeds gekoesterd wordt.

Enig idee trouwens in hoeverre het Platduits nog in de kerken wordt gebruikt? Thuis heb ik hier een (officieel goedgekeurd!) berijmd psalmenboek alsook een liederenbundel in het Platduits. Dus vraag ik mij wel af of dat wel gebruikt wordt.
Oud 25 oktober 2007, 20:35   #135
Dimitri

Standaard

Citaat:
Eigenlijk sta ik er wel van versteld. Ik ken Noord-Duitsland niet zo goed, afgezien van het Rijnland en de Eifel waar het dialect toch flink op de terugweg is. Altijd al hoorde ik dat het Platduits zo stilaan verdwijnt en plaats moet maken voor het oprukkende Hoogduits, dat er dus een heel andere situatie is in het zuiden van Duitsland waar de dialecten wel heel levendig zijn en nog steeds gekoesterd wordt.
Ik denk dat in Oost-Friesland, als 'uithoek' en vrij landelijk gebied, die ontwikkelingen veel later zijn begonnen dan elders. Maar ook hier spreken de kinderen en jongeren van tegenwoordig in toenemende mate Hoogduits. Dat is begonnen met degenen die nu twintigers zijn. Zij spreken onderling al eerder Hoogduits dan Platduits, of een mengeling: Hoogduits met af en toe wat Platduitse woorden of uitdrukkingen. Ze beheersen het Platduits meestal wel volledig. Kinderen daarentegen beheersen het Platduits vaak niet meer actief. Nog slechts een minderheid van de ouders geeft de streektaal door. Vandaar de toenemende activiteiten om het Platduits te promoten. Vooral de Oost-Friese landschap, de vroegere standenvergadering die tegenwoordig een rol speelt als sociaal-cultureel instituut, is daar erg veel mee bezig.

Citaat:
Enig idee trouwens in hoeverre het Platduits nog in de kerken wordt gebruikt? Thuis heb ik hier een (officieel goedgekeurd!) berijmd psalmenboek alsook een liederenbundel in het Platduits. Dus vraag ik mij wel af of dat wel gebruikt wordt.
Nee, om eerlijk te zijn is de kerk een onderwerp dat nog niet veel ter sprake is gekomen. Wel heb ik al een begrafenis bijgewoond en toen werd de dienst opgedragen in het Hoogduits. Maar het zou goed kunnen dat er, net als in Drenthe trouwens, ook regelmatig diensten in de streektaal zijn. Ik zal er op een gepast moment eens naar vragen.
Oud 25 oktober 2007, 20:51   #136
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat in Oost-Friesland, als 'uithoek' en vrij landelijk gebied, die ontwikkelingen veel later zijn begonnen dan elders. Maar ook hier spreken de kinderen en jongeren van tegenwoordig in toenemende mate Hoogduits. Dat is begonnen met degenen die nu twintigers zijn. Zij spreken onderling al eerder Hoogduits dan Platduits, of een mengeling: Hoogduits met af en toe wat Platduitse woorden of uitdrukkingen. Ze beheersen het Platduits meestal wel volledig. Kinderen daarentegen beheersen het Platduits vaak niet meer actief. Nog slechts een minderheid van de ouders geeft de streektaal door. Vandaar de toenemende activiteiten om het Platduits te promoten. Vooral de Oost-Friese landschap, de vroegere standenvergadering die tegenwoordig een rol speelt als sociaal-cultureel instituut, is daar erg veel mee bezig.

Nee, om eerlijk te zijn is de kerk een onderwerp dat nog niet veel ter sprake is gekomen. Wel heb ik al een begrafenis bijgewoond en toen werd de dienst opgedragen in het Hoogduits. Maar het zou goed kunnen dat er, net als in Drenthe trouwens, ook regelmatig diensten in de streektaal zijn. Ik zal er op een gepast moment eens naar vragen.
Enkel in Vlaanderen gaat men de weg van alsmaar meer dialect op en hoe meer dt-fouten je schrijft, hoe meer standing je geniet.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 20:53   #137
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Enkel in Vlaanderen gaat men de weg van alsmaar meer dialect op en hoe meer dt-fouten je schrijft, hoe meer standing je geniet.
Het is dit soort racistische praat, zo typisch voor de Belgische francofonie, die het land op dit moment aan het slopen is...
Oud 25 oktober 2007, 21:04   #138
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is dit soort racistische praat, zo typisch voor de Belgische francofonie, die het land op dit moment aan het slopen is...
Maar het is wel de realiteit van elke dag.

In welk land vind je rapporten waarin de onderwijsinspectie stelt dat leraars in de lerarenkamer dialect spreken en er zelfs leraars in de klas dialect spreken?

In FR-België ondenkbaar.
Oud 25 oktober 2007, 21:06   #139
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In welk land vind je rapporten waarin de onderwijsinspectie stelt dat leraars in de lerarenkamer dialect spreken en er zelfs leraars in de klas dialect spreken?

In FR-België ondenkbaar.
Goed punt voor Vlaanderen, me dunkt: hier besteedt de inspectie er tenminste nog aandacht aan. In Wallonië zien ze er blijkbaar zelfs geen graten meer in.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 oktober 2007 om 21:07.
Oud 25 oktober 2007, 21:14   #140
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Goed punt voor Vlaanderen, me dunkt: hier besteedt de inspectie er tenminste nog aandacht aan. In Wallonië zien ze er blijkbaar zelfs geen graten meer in.
Dat leerkrachten dialect spreken en tolereren op school in FR-België = ondenkbaar; moet niet eens gecontroleerd worden.

Voor hen is het zo evident dat iederen de cultuurtaal kan spreken dat men grote vragen stelt bij mensen die dat niet doen (in casu de VL).

Wie in WL dialect spreekt, staat echt wel heel laag op de sociale ladder en dan zien ze hoe zelfs minister (Dehaene, den baard, Landuyt, stef Declercq) onderonsjes in het dialect hielden/houden.

Voor hen is dat ONDENKBAAR; als dat als minister zou doen, is er iets mis in je bovenkamer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be