![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Om jouw maatstaven eens te hanteren, ik heb zo'n vermoeden dat ik, als atheiste, een betere christen ben dan jij...
![]() |
![]() |
#362 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#363 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat jij jouw god hoort zeggen dat ongelovigen meer zonden begaan dan gelovigen, staat niet in die tekst. Misschien dat je de betekenis van 'zelfs niet één' eens op moet zoeken. Mensen begaan fouten, mensen zondigen. Mensen hebben de rijkdom van een bewustzijn, van een geweten. Mensen weten in hun hart wat goed en slecht is. En een mens dat openstaat om goed te doen, blijft zoeken naar wat goed is; zoeken naar wat hij in zijn hart al wist. Een religie kan hierin steun en richting geven. Een religie kan dit ook overschaduwen, waardoor wat het hart zegt niet meer de maatstaf is, maar wat opgelegd wordt de maatstaf is. Dat is nou zonde.
![]() |
![]() |
#364 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Een dergelijk iets heb ik ook met heiligen. Ik aanbid Sint-Franciscus van Assisi niet. Niettemin dwingt zijn levensloop, en vooral de keuzes die hij aandurfde, onze eerbied af. Franciscus beschikte over het (zeer zeldzame) talent zichzelf weg te cijferen, evenwel zonder zichzelf te verloochenen. Mijn "relatie" tot Franciscus is er één van kijken hoé die man dat heeft klaargespeeld, in de hoop er iets van te leren. Het begrip vereren heeft dus met leren te maken, niet met aanbidden. Het verschil met aanbidding is dat een persoon die wij vereren zich op hetzelfde niveau als wijzelf bevindt. Dit terwijl God op een hoger niveau staat. Dus God kan je in zekere zin niet vereren, Hem kan je alléén aanbidden. Een heilige is en blijft een mens: weliswaar één met speciale verdiensten. En de verering ervan houdt enkel en alleen de erkenning in van die speciale verdiensten, zonder evenwel die persoon op een hoger niveau te willen plaatsen. Ik geef toe dat een al te ongecontroleerde volksreligiositeit mensen ertoe kan aanzetten bvb. een heiligenbeeld te aanbidden. Niet alleen priesters, maar ook vele leken wijzen de gelovigen die zich hieraan te buiten gaan dan ook met veel geduld en tact terecht. Ik was in Italië enkele jaren terug getuige van een al te ongebreidelde aanbidding van een beeld van de H. Antonius, op diens feestdag. Ik voelde me er zelf niet goed bij: kushandjes, mensen die (met typisch Italiaans gevoel voor drama) in zwijm vielen, mensen die dat beeld omhelsden zoals ze hun partner wellicht nog nooit hebben omhelsd enz... enz... De pater - het tafereel speelde zich af in een kloosterkerk - trok in zijn preek hevig van leer tegen dergelijke totaal misplaatste aanbidding. Hij ging zelfs een vraaggesprek aan met de kerkgangers - in die contreien is dat een vrij courante kerkpraktijk - en vroeg hen of zij wel iets wisten over het leven van Sint-Antonius, en vooral: over het waarom van zijn status als heilige. Vervolgens ging het met een echte ouderwetse donderpreek over de aanbidding van het H. Sacrament: Christus Zélf in de gedaante van brood en wijn. Alléén Hem mogen wij aanbidden, zo tierde die pater. En zeker geen beeld van Sint-Antonius, hoe groot 's mans verdienste ook was (en is). Na de mis verzamelden de kerkgangers zich buiten de kerk. Ook de pater was er - hij was maar iets ouder dan ik, maar wát een temperament!!! In heel Italië stond hij bekend onder de naam Frate Fuoco: Broeder Vuur - en de mensen bekloegen zich bij hem omdat hij ze er zo van langs gegeven had in zijn donderpreek. Ditmaal antwoordde hij hen in alle typisch franciscaanse zachtmoedigheid, gemoedelijkheid en geduld - hij is immers zelf kapucijn - en de reactie van vele, doodgewone en (inderdaad iets té volkse) gelovigen was er één van: "Oei, op dié manier? Tja... dan heeft u gelijk, pater." Enfin, ze wisten wel waarover ze het zouden hebben, bij hun volgende bezoek aan de biechtstoel. Allicht iets in de trant van: "Vader, ik heb gezondigd. Ik heb afgodendienst bedreven." Waarom dit verhaal: als de officiële kerkleer een zeer duidelijk en éénduiding onderscheid maakt tussen enerzijds verering, en anderzijds aanbidding, dan is elke kritiek die dit onderscheid negeert totaal... zonder betekenis. Aangezien jij dat verschil maar niet lijkt te (kunnen?) begrijpen, zegt dat wel iets over de diepte van jouw geloofsleven: zo diep als het (platte!) bord waarop mijn avondmaal wordt geserveerd. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In deze is het verschil tussen gelovige en niet-gelovige dat laatstgenoemde (nog) niet beseft hoezeer de zonde hem in zijn macht heeft, terwijl eerstgenoemde dat wél beseft. Daardoor zal eerstgenoemde het gevecht, de worsteling met de zonde - vaak dus met zichzelf - aangaan, iets wat laatstgenoemde niet doet. Lees maar Lucas hoofdstuk 4, hoe zelfs Jezus die worsteling met de zonde - hier gesymboliseerd door de figuur van de duivel - ervaart. Die overwinning op de duivel was zelfs voor de Heer op dat moment nog niet definitief. Immers, achteraf heeft Hij nog eens getwijfeld, en wel vlak voor Zijn arrestatie (Lc 22, 42). Pas mét Zijn verrijzenis is de overwinning definitief, niet eerder. En tot zolang heeft zelfs Hij met de zonde moeten blijven worstelen, elke dag opnieuw. Iemand die pretendeert gelovig te zijn, en die zijn status als gelovige misbruikt om deze worsteling - die Jezus Zélf ook doormaakte - te ontkennen is ofwel zo dom als het achtereind van een varken, ofwel grenzeloos hovaardig. (Dat laatste is overigens óók een zonde, en wel één die héél wat zwaarder weegt dan bvb. masturbatie of iets dergelijks.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
'Jullie rechtvaardigheid daden zijn als het kleed van een menstruerende vrouw.' Laatst gewijzigd door luc154 : 29 juni 2008 om 11:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Zijn 'stelling' is de logica zelve...
Laatst gewijzigd door Maes_P : 29 juni 2008 om 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat is er mis met dat kleed?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er is een wereld van verschil tussen iemand die ziet en iemand die niet ziet. Iemand die niet ziet kan zich alleen maar voorstellen of inbeelden wat het zou kunnen zijn om te zien. Laatst gewijzigd door luc154 : 29 juni 2008 om 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ervaar als niet-christen immers dat 'zondig leven' als niet zondig. Juist?
Laatst gewijzigd door Maes_P : 29 juni 2008 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wie niet weet niet deert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Staatssecretaris
|
![]() Maar hoe kun jij als christen (ziende in uw gedachten) inbeelden wat het is om niet-christen (blind in uw gedachte) te zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Jij blijkbaar wel tijdens die 36 jaar. Ik ben dus als het ware kleurenblind en jij kleurenziende. Hoe kan jij als iemand die zonde kent, spreken over iemand die geen zondebesef kent? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dan moet je dat eens testen en vragen of ze ooit in hun leven al eens een ware leugen hebben verteld om zichzelf te beschermen bijvoorbeeld. Je zult verschieten van de antwoorden. Laatst gewijzigd door luc154 : 29 juni 2008 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Man gij kunt zagen.
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 29 juni 2008 om 13:17. |
![]() |
![]() |